Perdemangan Courland dan Semigallia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perdemangan Coudland dan Semigallia
Ducatus Curlandiæ et Semigalliæ (Latin)
Kurzemes un Zemgales hercogiste (Latvia)
Księstwo Kurlandii i Semigalii (Poland)
Herzogtum Kurland und Semgallen (Jerman)
Hertigdömet Kurland och Semgallen (Svensk)
Duchy of Courland and Semigallia (bahasa Inggeris)
1561–1795
Bendera Courland dan Semigallia
Jata Courland dan Semigallia
Bendera Jata
Duci Courland dan Semigallia pada tahun 1714
  •   Duci Courland dan Semigallia
  •   Komanwel Poland-Lithuania
StatusNegeri lindungan Perdemangan Besar Lithuania (1561–1569)
dan Poland–Lithuania
(1569–1795)
Ibu negaraMitau
Bahasa yang umum digunakanJerman, Latvia,
Livonia, Latgalia
Agama
Lutheran, Katolik Rom
DemonimCourlander, Couronian, Courish, Courlandish, Orang Courland
KerajaanMonarki
Duke 
• 1561–1587
Gotthard Kettler (pertama)
• 1769–1795
Peter von Biron (terakhir)
Badan perundanganLandtag
Sejarah 
28 November 1561
1637–1690
28 March 1795
Keluasan
• Jumlah
27,290 km2 (10,540 bt2)
Populasi
• Perkiraan
~200,000 (abad ke-17)
Mata wangThaler
Didahului oleh
Diganti oleh
Uskupan Courland
Livonian Order
Kegabenoran Courland
Sekarang sebahagian dariLatvia

Perdemangan Courland dan Semigallia (Latin: Ducatus Curlandiæ et Semigalliæ; Jerman: Herzogtum Kurland und Semgallen; Latvia: Kurzemes un Zemgales hercogiste; Lithuania: Kuršo ir Žiemgalos kunigaikštystė; Poland: Księstwo Kurlandii i Semigalii bahasa Inggeris: Duchy of Courland and Semigallia) dulu adalah sebuah perdemangan di rantauan Baltik, kemudiannya dikenali sebagai Livonia, yang wujud dari 1561 hingga 1569 sebagai negeri lindungan nominal Perdemangan Besar Lithuania dan kemudiannya menjadi sebahagian daripada Mahkota Kerajaan Poland dari 1569 hingga 1726[1] dan dimasukkan ke dalam Komanwel Poland-Lithuania pada 1726.[2] Pada 28 Mac 1795, ia telah diilhakan oleh Empayar Rusia dalam Pembahagian Poland Ketiga.

Terdapat juga negeri masa perang jangka pendek dengan nama yang sama yang wujud dari 8 Mac hingga 22 September 1918. Rancangan untuk menjadi sebahagian daripada Perdemangan Baltik Syarikat, tertakluk kepada Empayar Jerman, telah digagalkan oleh penyerahan Baltik oleh Jerman. rantau pada akhir Perang Dunia Pertama.[3] Kawasan tersebut menjadi sebahagian daripada Latvia pada akhir Perang Dunia I.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Double-Denar dengan monogram Demang Besar Stephen Báthory dan jata Lithuania, dicetak dalam Mitau, 1578

Pada tahun 1561, semasa Perang Livonia, Pergabungan Livonia telah dibongkar dan Perintahan Livonia telah dibubarkan. Berdasarkan Perjanjian Vilnius, bahagian selatan Estonia dan bahagian utara Latvia telah diserahkan kepada Perdemangan Besar Lithuania. Pada 25 Disember 1566, Kesatuan Grodno menubuhkan kesatuan sebenar antara Perdemangan Agung Lithuania dan Perdemangan Livonia. Bahagian Latvia antara tebing barat Sungai Daugava dan Laut Baltik menjadi Perdemangan Courland dan Semigallia. Ia diperintah oleh demang dari Kerabat Kettler dengan pengecualian Ernst Johann Biron dan anaknya Peter von Biron.

Gotthard Kettler,[4] Master terakhir Order Livonian, menjadi demang Courland yang pertama. Ahli-ahli Ordo yang lain menjadi bangsawan Couronia, dengan wilayah yang mereka pegang sehingga kini menjadi estet mereka. Secara keseluruhannya, Kettler menerima hampir satu pertiga daripada tanah di duchy baharu itu. Mitau (Jelgava) telah ditetapkan sebagai ibu kota baharu dan Landtag akan bertemu di sana dua kali setahun.

Beberapa bahagian kawasan Courish bukan milik Duchy. Ordo Livonia telah pun meminjamkan daerah Grobiņa (di pantai Laut Baltik) kepada Demang Prusia. Satu lagi daerah, bekas Keuskupan Courland, milik Magnus, anak raja Denmark. Dia berjanji untuk memindahkannya ke Duchy of Courland selepas kematiannya, tetapi rancangan ini gagal dan hanya kemudian Wilhelm Kettler mendapatkan semula daerah ini.

Seperti ahli Ordo yang lain, Kettler adalah orang Jerman dan mula menubuhkan Perdemangan di sepanjang garis negara Jerman yang serupa. Pada tahun 1570, beliau mengeluarkan 'Privilegium Gotthardinum, yang membenarkan pemilik tanah untuk enserf petani asli di tanah mereka.[5]

Apabila Gotthard Kettler meninggal dunia pada tahun 1587, anak lelakinya, Friedrich dan Wilhelm, menjadi Demang Courland. Mereka membahagikan Perdemangan kepada dua bahagian pada 1596. Friedrich menguasai bahagian timur, Semigalia (Zemgale), dengan kediamannya di Mitau (Jelgava). Wilhelm memiliki bahagian barat, Courland (Kurzeme), dengan kediamannya di Goldingen (Kuldīga). Wilhelm memperoleh semula daerah Grobiņa apabila dia berkahwin dengan anak perempuan Demang Prusia. Dia juga membayar dan mendapatkan semula kawalan ke atas daerah Piltene, tetapi akhirnya, ia jatuh ke tangan Komanwel Poland-Lithuania. Di sini dia membangunkan kerja logam dan limbungan kapal, dan kapal-kapal baharu menghantar barangan Courland ke negara lain.

Walau bagaimanapun, hubungan antara Demang dan pemilik tanah agak bermusuhan. Di samping itu, Komanwel Poland–Lithuania, yang merupakan penguasa Duchy of Courland, menyokong pemilik tanah. Wilhelm menyatakan kekecewaannya terhadap pemilik tanah, tetapi ini berakhir dengan penyingkirannya dari kerusi Demang pada tahun 1616. Akhirnya, Wilhelm meninggalkan Courland dan menghabiskan sisa hidupnya di luar negara. Oleh itu, Friedrich menjadi satu-satunya Demang Courland selepas 1616.

Dari 1600 hingga 1629, Komanwel Poland-Lithuania dan Sweden menjalankan perang dengan medan perang utamanya di sekitar Riga. Akibatnya, Sweden menguasai kawasan yang kini dikenali sebagai tengah dan utara Latvia, yang menjadi Livonia Sweden. Komanwel mengekalkan bahagian timur Perdemangan Livonia, selepas itu dipanggil Inflanty Voivodeship dalam bahasa Poland. Courland juga terlibat dalam perang ini, tetapi tidak mengalami kerosakan teruk.

Di bawah Demang seterusnya, Jacob Kettler, Perdemangan mencapai kemuncak kemakmurannya. Semasa pengembaraannya di Eropah Barat, Jacob menjadi penyokong bersemangat idea merkantilis. Kerja logam dan pembinaan kapal menjadi lebih maju, dan kilang serbuk mula mengeluarkan serbuk mesiu. Hubungan perdagangan berkembang bukan sahaja dengan negara-negara berdekatan tetapi juga dengan Britain, Perancis, Belanda dan Portugal. Jacob menubuhkan armada pedagang Perdemangan Courland, dengan pelabuhan utamanya di Ventspils dan Libau.

Penjajahan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1651 Perdemangan menubuhkan jajahan pertamanya di Afrika, Pulau St. Andrews di Sungai Gambia, dan mengasaskan Kubu Jacob di sana. Barangan eksport utama termasuk gading, emas, bulu dan rempah ratus. Tidak lama selepas itu, pada tahun 1652, Courlanders menubuhkan satu lagi jajahan, di Tobago di Hindia Barat. Di sana barangan eksport utama termasuk gula, tembakau, kopi dan rempah ratus.

Walau bagaimanapun, pada masa ini, Perdemangan Courland kekal sebagai objek menarik untuk kedua-dua Sweden dan Komanwel Poland-Lithuania. Pada tahun 1655 tentera Sweden memasuki wilayah Perdemangan, memulakan perang Sweden-Poland (1655–1660). Tentera Sweden menawan Demang Jacob (1658–1660). Dalam tempoh ini, Belanda mengambil alih kedua-dua tanah jajahan Courland yang kekurangan bekalan dan tenaga kerja, dan armada pedagang serta kilang mengalami kemusnahan. Peperangan ini berakhir dengan Persetiaan Oliwa (1660). Courland memperoleh semula Tobago atas dasar perjanjian dan memegangnya sehingga 1689. Demang Jacob memulakan pemulihan armada dan kilang, tetapi Perdemangan Courland tidak pernah lagi mencapai tahap kemakmuran sebelum perang.[6]

Abad ke 18[sunting | sunting sumber]

Apabila Jacob meninggal dunia pada tahun 1682, anakandanya, Friedrich Casimir, menjadi demang seterusnya. Semasa pemerintahan baginda pengeluaran terus berkurangan. Demang sendiri lebih berminat dengan perayaan yang glamor dan menghabiskan lebih banyak wang daripada yang dia ada. Ini memaksa beliau menjual Tobago kepada British. Dalam tempoh ini, Komanwel meningkatkan pengaruhnya dalam kehidupan politik dan ekonomi Perdemangan. Tambahannya, Rusia menunjukkan minat dalam bidang ini.

Friedrich Casimir meninggal dunia pada tahun 1698. Penggantinya, Friedrich Wilhelm Kettler, baru berusia enam tahun dan berada di bawah pemangku bapa saudaranya Ferdinand - seorang jeneral Poland. Pada masa ini Perang Utara Besar (1700–1721) bermula antara Sweden dan Rusia dengan sekutunya - Komanwel, Saxony dan Denmark. Akibat perang, Rusia menguasai Livonia Sweden bermula pada tahun 1710. Di Courland, Rusia juga mempunyai pengaruh yang begitu kuat sehingga dutanya, Pyotr Bestuzhev, menjadi orang paling berkuasa di duchy. Tsar Rusia, Peter Agung, menerima janji daripada Friedrich Wilhelm bahawa dia akan berkahwin dengan salah seorang anak perempuan saudara lelaki tsar. Dengan mempunyai janji ini, Peter the Great ingin meningkatkan pengaruh Rusia di Courland. Pada tahun 1710, Friedrich Wilhelm berkahwin dengan Anna Ioannovna (kemudian Maharani Rusia), tetapi dalam perjalanan pulang dari St Petersburg, dia jatuh sakit dan meninggal dunia. Anna memerintah sebagai duchess of Courland dari 1711 hingga 1730.

Syiling Duchy of Courland dan Semigallia dengan potret Ernst Johann von Biron, jata negara Poland dan jata negara Lithuania, 1764

Selepas kematian Friedrich Wilhelm, calon seterusnya untuk kerusi Demang ialah Ferdinand Kettler, yang, pada masa itu, tinggal di Danzig. Kerana undang-undang mewajibkan demang untuk tinggal di dalam Perdemangan, Diet tidak mengenalinya. Kerana Ferdinand adalah wakil terakhir keluarga Kettler, sejumlah besar calon cuba untuk mendapatkan kedemangan dalam tempoh ini. Salah satu kegemaran ialah Maurice de Saxe, anak kandung Augustus II the Strong, Raja Poland. Saxe telah berjaya mendapat sokongan dan malah disebut sebagai berkahwin dengan Anna Ioannovna, Puan Demang Courland pada masa itu.[7] Dia telah dipilih sebagai demang pada tahun 1726, tetapi hanya berjaya mengekalkan dirinya dengan kekuatan senjata sehingga tahun berikutnya. Rusia tidak menyukainya dan menghantar tentera ke Courland barat untuk memusnahkan pangkalan Maurice. Semasa Catherine menjadi Permaisuri Peter Lacy telah diberi tanggungjawab untuk mengeluarkan Maurice de Saxe dari Courland.[7] Akibatnya Maurice de Saxe terpaksa meninggalkan Courland, dan Rusia meningkatkan pengaruhnya. Ini dicapai dengan baik kerana perkhidmatan Peter Lacy yang merupakan gabenor Livonia dari 1727 sehingga kematiannya pada 1751. Pengaruh Rusia semakin meningkat apabila Frederick August III, Pemilih Saxony, dalam usahanya berjaya untuk menggantikan bapanya di Poland takhta pada tahun 1730-an, bersetuju untuk memberikan Anna dari Rusia pilihan penggantinya kepada duchy Courish sebagai pertukaran untuk sokongan Rusia dalam Perang Penggantian Poland. (Oleh kerana kedudukan Perdemangan sebagai vasal Komanwel dan kekurangan Ferdinand Kettler, perdemangan sebaliknya secara rasmi akan berpindah ke takhta Poland.) Anna melantik Ernst Johann von Biron demang Courland pada tahun 1737.

Von Biron menerima sokongan kewangan yang luar biasa dari Rusia dan melaburkannya dalam pembinaan - contohnya, istana Schloss Ruhenthal yang diunjurkan oleh arkitek Itali yang terkenal Bartolomeo Rastrelli. Anna Ivanovna meninggal dunia pada 1740, menyebabkan von Biron dibuang ke Siberia pada tahun berikutnya. Dari situ, melalui Majlis Demang, dia terus mengawal Perdemangan, dengan persetujuan raja Poland. Bagaimanapun, pemilik tanah Courland tidak menyukai perjanjian itu malah enggan mengikut peraturan Majlis Demang.

Demang Louis Ernest dari Brunswick-Lüneburg telah dipilih sebagai pengganti Biron pada 27 Jun 1741, dengan sokongan sepupunya Maria Theresa dari Austria, tetapi semasa dia berada di St Petersburg untuk mendapatkan gelaran ini disahkan, Elizabeth dari Rusia telah melakukan rampasan kuasa ke atas 6 Disember 1741, dan dia kehilangan gelaran itu.

Raja Augustus III dari Poland mengisytiharkan anaknya, Carl Christian Joseph dari Saxony, demang seterusnya. Oleh itu, Duchy of Courland mempunyai dua demang serentak selepas itu. Keadaan menjadi sangat tegang - satu bahagian Landtag of Courland menerima von Biron, satu lagi, Carl of Saxony. Permaisuri Catherine II dari Rusia (memerintah 1762–1796) menyelesaikan situasi ini dengan memanggil semula Ernst von Biron dari buangan pada tahun 1763. Dengan melakukan ini, dia mengelakkan kemungkinan peningkatan pengaruh Komanwel di Courland. Walau bagaimanapun, pertempuran politik telah meletihkan Ernst Biron, dan dia menyerahkan kerusi Demang kepada anaknya, Peter von Biron, pada tahun 1769. Tetapi kekecohan politik berterusan di Courland. Beberapa pemilik tanah menyokong Komanwel, beberapa Rusia. Akhirnya, Rusia menentukan nasib selanjutnya Courland apabila dengan sekutunya ia memulakan bahagian ketiga Poland (1795). Diberikan "syor yang bagus" oleh Rusia, Demang Peter von Biron menyerahkan haknya ke atas Rusia pada tahun 1795. Dengan menandatangani dokumen akhir pada 28 Mac 1795, Duchy of Courland telah dimasukkan ke dalam Empayar Rusia dan gelaran Demang Courland telah ditambah kepada gelaran maharaja Rusia.

Dedemang Courland dan Semigallia[sunting | sunting sumber]

Portrait Name Lifespan Reign Consorts Succession
Gotthard Kettler Februari 2, 1517 – Mei 17, 1587 November 28, 1561 – Mei 17, 1587 Anna dari Mecklenburg
Mac 11, 1566
Königsberg
3 anakanda
Pertama
Friedrich Kettler November 25, 1569 – Ogos 17, 1642 Mei 17, 1587 – Ogos 17, 1642 Elisabeth Magdalena of Pomerania
Mac 14, 1600
tiada anakanda
Son of Gotthard Kettler
Jacob Kettler Oktober 28, 1610 – Januari 1, 1682 Ogos 17, 1642 – Januari 1, 1682 Louise Charlotte of Brandenburg
October 9, 1645
9 children
Nephew of Friedrich Kettler
Friedrich Casimir Kettler Julai 6, 1650 – Januari 22, 1698 Januari 1, 1682 – Januari 22, 1698 (1) Sophie Amalie dri Nassau-Siegen
October 5, 1675
The Hague
5 children
(2) Elisabeth Sophie dari Brandenburg
April 29, 1691
2 anakanda
Anakanda lelaki Jacob Kettler
Friedrich Wilhelm Kettler Julai 19, 1692 – Januari 21, 1711 Januari 22, 1698 – Januari 21, 1711 Anna dari Russia
November 11, 1710
St. Petersburg
no issue
Anakanda lelaki Frederick Casimir Kettler
Ferdinand Kettler November 1, 1655 – May 4, 1737 January 21, 1711 – May 4, 1737 Johanna Magdalene of Saxe-Weissenfels
September 20, 1730
Danzig
no issue
Uncle of Frederick William Kettler
Ernst Johann von Biron November 23, 1690 – December 29, 1772 June 1737 – 1740 Benigna Gottlieb von Trotha gt Treyden
1723
3 children
Elected
Louis Ernest of Brunswick-Lüneburg September 25, 1718 – May 12, 1788 June 27, 1741 – December 6, 1741 Never married Elected
Karl of Saxony July 13, 1733 – June 16, 1796 November 10, 1758 – 1763 Franciszka Krasińska
March 25, 1760
Warsaw
2 daughters
Appointed by Augustus III, King of Poland
Ernst Johann von Biron November 23, 1690 – December 29, 1772 1763–1769 Benigna Gottlieb von Trotha gt Treyden
1723
3 children
Reappointed by Catherine the Great
Peter von Biron February 15, 1724 – January 13, 1800 1769 – March 28, 1795 (1) Caroline of Waldeck and Pyrmont
October 5, 1765
1 son (stillborn)
(2) Yevdokiya Borisovna Yusupova
March 6, 1774
Jelgava
no issue
(3) Dorothea von Medem
November 6, 1779
6 children
Son of Ernst Johann von Biron

Galleri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Volumina Legum, t. II, Petersburg 1859, p. 106
  2. ^ Volumina Legum, t. VI, Petersburg 1860, p. 209.
  3. ^ "How the Duchy of Courland was briefly resurrected in 1918". eng.lsm.lv (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-02-08.
  4. ^ "Duke Gotthard". archiv.org.lv.
  5. ^ Palkans, hlm. 50.
  6. ^ "The Fall of Curonian Colonization". History & Culture Academy of Latgale.
  7. ^ a b McGee, James E. (1873). Sketches of Irish soldiers in every land. New York: Lang, Little & Hillman. m/s. 106.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]