Thaler

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
1525 Joachimsthaler Kerajaan Bohemia adalah penyerang pertama. Bahagian sebelah belakang St Joachim.
Bahagian belakang mempunyai Lion Bohemian dan nama King Ludovicus.

Thaler /ˈtɑːlər/ adalah duit syiling perak yang digunakan di seluruh Eropah selama hampir empat ratus tahun. Namanya hidup dalam banyak mata wang yang disebut dolar dan tālā Samoa, dan, hingga tahun 2007, ia juga dipanggil tolar Slovenia.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama thaler digunakan sebagai singkatan dari Joachimsthaler, jenis duit syiling dari bandar Joachimsthal di Kerajaan Bohemia (sekarang Republik Czech), di mana terdapat lombong perak dan koin pertama yang dicetak pada tahun 1518. Thaler Bohemia asal ini di belakangnya menempa seekor singa, dari jata kerajaan Bohemia.

Secara etimologi, Thal (moden: Tal) adalah bahasa Jerman untuk "lembah", dan thaler adalah orang atau benda "dari lembah". Ejaan bahasa Czech adalah tolar; banyak jenis istilah digunakan dalam bahasa yang berbeza. Dalam pembaharuan ejaan 1902, ejaan Jerman telah berubah dari Thal dan Thaler untuk Tal dan Taler, yang bagaimanapun tidak menjejaskan ejaan bahasa Inggeris thaler.

Daalders Belanda yang seterusnya juga membawa gambar seekor singa, yang memberi mereka nama leeuwendaalder ("singa dari lembah"). Dari singkatan leeuwendaalder datang nama tiga mata wang terkini Balkan, Romania dan Moldova Leu dan Lev Bulgaria.

Leluhur thaler[sunting | sunting sumber]

Akar dan perkembangan duit syiling perak berukuran thaler kembali ke pertengahan abad ke-15. Menjelang abad ke-15 menarik perhatian banyak negeri di Eropah yang agak miskin kerana penurunan nilai berulang disebabkan oleh kos peperangan yang berterusan, dan kehilangan perak dan emas yang tidak lama lagi beransur-ansur dalam perdagangan satu belah yang tidak langsung yang mengimport rempah-rempah, porselin, sutera dan lain-lain kain halus dan barangan eksotik dari India, Indonesia dan Timur Jauh. Pengembangan penurunan nilai berterusan ini telah mencapai satu titik bahawa kandungan perak dalam syiling jenis Groschen telah jatuh, dalam beberapa kes, kepada kurang daripada lima peratus, menjadikan duit syiling nilai yang jauh lebih sedikit daripada yang mereka ada pada mulanya.

Menangani trend ini, dengan penemuan dan perlombongan deposit perak di Eropah, Itali mula langkah tentatif pertama ke arah sistem mata wang perak besar dengan pengenalan pada 1472 daripada lira tron yang melebihi 6 gram (3.9 dwt) peningkatan yang ketara ke atas kira-kira 4-gram (2.6 dwt) gros tournois Perancis.

Pada 1474 satu 9-gram (5.8 dwt) lira dikeluarkan tetapi pada tahun 1484 Archduke Sigismund dari Tirol mengeluarkan koin perak yang benar-benar revolusioner, setengah Guldengroschen kira-kira 15.5 gram (10.0 dwt). Ini adalah duit syiling sangat jarang, hampir satu percubaan, tetapi ia beredar begitu berjaya sehingga permintaan tidak dapat dipenuhi.

Akhir sekali, dengan deposit perak itu—dilombong di Schwaz—untuk digunakan dan mengupah Sigismund untuk menempa sejumlah besar duit syiling bersaiz thaler benar pertama, Guldengroschen (emas groat, yang dari perak tetapi sama dalam nilai kepada Goldgulden) di Hall pada 1486.

The Guldengroschen yang dijuluki sebagai guldiner, adalah kejayaan yang pantas dan tidak layak. Tidak lama kemudian ia disalin secara meluas oleh banyak negeri yang mempunyai perak yang diperlukan. Pengukir, tidak kurang terjejas oleh Renaisans daripada artis-artis lain, mula mencipta reka bentuk rumit dan rumit yang memaparkan lengan dan piawai heraldik negara minting serta brutal realistik, kadang-kadang gambaran raja (monarki) tidak menarik.

Thaler Bohemia pertama dari Joachimsthal[sunting | sunting sumber]

Menjelang 1518, penjenayah muncul di mana-mana di Eropah tengah. Dalam Kerajaan Bohemia, kemudian memerintah bersama-sama dengan Hungary oleh Louis II daripada Dinasti Jagiellonia, guldiner telah ditempa - saiz fizikal yang serupa tetapi kurang sedikit kehalusan -yakni dinamakan di dalam Jerman Joachimsthaler, dari perak dilombong oleh Counts of Schlick di sumber yang kaya berhampiran Joachimsthal (Lembah St. Joachim, Jáchymov - kini di Republik Czech) di mana Thal (Tal) bermaksud "lembah" dalam bahasa Jerman. Joachim, bapa Perawan Maria, digambarkan pada duit syiling bersama dengan singa Bohemia. Duit syiling yang sama mula ditanam di lembah-lembah jiran yang kaya dengan deposit perak, masing-masing dinamakan sempena 'thal' atau lembah yang mana perak itu diekstrak. Tidak lama kemudian begitu banyak daripada mereka bahawa syiling perak ini mula dikenal lebih luas sebagai 'thaler' dalam bahasa Jerman dan 'tolar' dalam bahasa Czech.

Daripada 'thaler' terawal ini, mengembangkan thaler baru - duit syiling yang Empayar Rom Suci sedang mencari untuk mewujudkan sebagai satu standard untuk perdagangan antara rantau Eropah. Joachimsthaler asal Guldengroschen adalah satu ons berat (27.2   g). Reichstaler bagi Empayar itu (1566 hingga 1750) didefinisikan sebagai mengandungi 400.99 butir perak (sama dengan 25.984g) dan menjadi koin akaun seluruh Empayar.

Pada abad ke-17, sesetengah Joachimsthalers dalam edaran Tsardom Rusia, di mana mereka dipanggil yefimok (ефимок) – penyimpangan nama Joachim.

Thaler Jerman seterusnya[sunting | sunting sumber]

Koin thaler abad ke-17 dari Brunswick-Wolfenbüttel dengan reka bentuk woodwose tradisional pada duit syiling dari tempaan di pergunungan Harz
Setengah portugaleri (lima ducat) dicetak di Hamburg, 1679

Kemunculan penipisan thaler berlaku pada abad ke-16 dan ke-17 yang lalu dengan apa yang disebut "penipu pelbagai", sering disebut "lösers" di Jerman. Yang pertama ditempa di Duchy dari Brunswick-Luneburg, dan sesungguhnya majoriti telah ditempa di sana. Sesetengah syiling ini mencapai saiz yang besar, sebanyak enam belas thaler biasa. Alasan diragui yang asal untuk membuat duit syiling besar ini, yang sebahagiannya melebihi satu pound penuh (lebih 450g) perak dan lebih dari 12 cm (5 in) diameter. Nama "löser" kemungkinan besar diperoleh daripada duit syiling emas yang besar di Hamburg yang dipanggil Portugaleser [de] , bernilai 10 ducat, yang didasarkan pada duit syiling Portugis 10-ducat, oleh itu namanya, dan dihasilkan untuk peringatan, penjualan atau komisen kepada institusi dan individu.[1] Beberapa lösers perak mencapai nilai ini, tetapi tidak semua. Akhirnya istilah ini digunakan untuk banyak duit syiling serupa yang bernilai lebih daripada satu thaler. Duit syiling ini sangat jarang berlaku, yang lebih besar biasanya menelan puluhan ribu ringgit, dan sangat dicari oleh pemungut-pemungut yang serius. Sedikit sahaja yang diedarkan dalam apa jua keadaan sebenar sehingga mereka sering tetap berada dalam keadaan yang terpelihara dengan baik.

Dalam Empayar Suci Rom, thaler digunakan sebagai piawai yang mana nilai-nilai mata wang negara dapat dinilai. Satu standard juga diterima pakai oleh Prussia adalah Reichsthaler, yang mengandungi ​114 daripada perak Mark Cologne. Pada 1754, Conventionsthaler diperkenalkan, mengandungi ​110 daripada Mark Cologne perak.

Pada tahun 1837, thaler Prussian menjadi sebahagian daripada kesatuan mata wang yang menetapkan nilai Jerman gulden selatan pada ​1 34 per thaler. Menjelang 1850, hampir semua negara Jerman menggunakan standard Thaler ini, walaupun dengan subdivisi yang berbeza.

Thaler dari Empayar Rom Suci Leopold I dipintal pada tahun 1692

Pada tahun 1857, Vereinsthaler telah diterima pakai oleh kebanyakan negara Jerman serta di Habsburg Empire. Vereinsthalers dikeluarkan sehingga 1871 di Jerman dan 1867 di Austria. Di dalam Empayar Jerman yang baru, duit syiling vereinsthaler diedarkan sebagai kepingan 3 tanda hingga 1908 apabila mereka ditarik balik dan dimansuhkan. Sesetengah thaler lama yang diedarkan diedarkan sebagai duit syiling kecemasan di Jerman semasa tempoh inflasi berikutan kekalahannya pada Perang Dunia Pertama.

Thaler Maria Theresa masih digunakan pada abad ke-20 di Tanduk Afrika, Afrika Timur, India dan sepanjang sebahagian besar Semenanjung Arab.

Daalder Belanda[sunting | sunting sumber]

Di Belanda, daalder dan rijksdaalder diedarkan bersama gulden pada nilai daripada ​1 12 dan ​2 12 gulden.

Kruisdaalder ('cross' daalder), yang menggambarkan Salib Burgundy, lazim di semua wilayah Belanda, tetapi mata wang itu digantikan oleh daalder baru setelah pengampunan raja Spanyol dan Duke dari Burgundy Philip II di wilayah pemberontak. Koin baru ini tidak lagi menggambarkan Salib Burgundy, tetapi singa, oleh itu nama Belanda leeuwendaalder ('singa' daalder). Koin ini dihasilkan dari 1575 dalam enam daripada tujuh wilayah Belanda yang memberontak dan di beberapa bandar di Belanda.

Leeuwendaalder diberi kuasa untuk mengandungi 427.16 biji perak.750 perak halus dan diluluskan secara tempatan untuk di antara 32 (di pengenalan pada 1576) hingga 42 stuiver (stuiver yang mengandungi kurang perak dari masa ke masa). Ia lebih ringan daripada duit syiling denominasi yang besar maka dalam sirkulasi, iaitu ducatoon (491 biji dari.920 perak halus dan menjadi 3 guilder atau 60 stuivers) dan rijksdaalder (448 biji.885 perak halus menjadi pada 2½ guilders atau 50 stuiver). Jelas sekali, ia lebih berfaedah bagi seorang pedagang Belanda untuk membayar hutang luar negeri di leeuwendaalders dan bukannya dalam rijksdaalders yang lebih mahal. Oleh itu, leeuwendaalder menjadi duit syiling pilihan bagi perdagangan luar negeri. Koin itu popular di Timur Tengah, koloni di timur dan di barat. Ia juga berasal dari nama-nama Leu Romania.

Pengeluaran berhenti selepas pengenalan duit syiling perak yang baru berdasarkan gulden oleh Holland pada tahun 1680. Ini juga mengandungi separuh 3 gulden sebanyak 30 stuiver, yang kekal dipanggil Daalder dalam ucapan umum. Walaupun 200 tahun selepas syiling itu hilang dari peredaran, Daalder telah digunakan sebagai istilah untuk jumlah ​1 12 gulden (misalnya di jingel komersial "di pasaran, gulden anda bernilai daalder").

Dari New Netherland (New York) leeuwendaalder atau 'dolar singa' merebak ke semua Tiga Belas Jajahan. Istilah ini kemudiannya digunakan pada duit syiling yang digunakan dalam jajahan Sepanyol Amerika, yang juga digunakan secara meluas di jajahan Amerika Utara Amerika pada masa Revolusi Amerika, dan diterima pakai sebagai nama unit monetari AS pada akhir abad ke-18. Oleh itu, leeuwendaalder menjadi senama dari dolar Amerika.[2][3]

Leeuwendaalder Belanda (Löwenthaler Jerman) ditiru di beberapa bandar Jerman dan Itali. Syiling ini diedarkan di Romania dan memberi nama mereka kepada mata wang Romania dan Moldova, leu, dan Bulgaria, leva, yang secara harfiah diterjemahkan kepada "singa".[4]

Di Belanda, nama rijksdaalder hidup sampai gulden digantikan oleh euro pada tahun 2002. Tetapi di Caribbean koin masih wujud hari ini. Di Curaçao dan Sint Maarten, yang guilder Belanda Antillea akan digantikan dengan yang baru diwujudkan[5] guilder Caribbean sekitar tidak awal daripada 2013. Mata wang baru tidak akan mengekalkan rijksdaalder itu.[6]

Daler Skandinavia[sunting | sunting sumber]

Thaler diperkenalkan dan menjadi mata wang yang paling digunakan di Scandinavia di bawah nama daler pada awal abad ke-17. Pelbagai daler diedarkan, termasuk rigsdaler Denmark, riksdaler Sweden dan spesifikasi Norway. Daler ini diedarkan di Denmark dan Sweden sehingga 1873 apabila mereka digantikan oleh krona Denmark dan krona Sweden, mata wang baru yang diperkenalkan oleh Kesatuan Kewangan Scandinavia. Norway menyertai Kesatuan Kewangan dan memperkenalkan krone Norway pada tahun 1876.

Lain-lain "thaler"[sunting | sunting sumber]

Putera Nikola III Zrinski thaler ditempa di istana Gvozdansko, Croatia, pada awal abad ke-16 (sehingga 1534)

Semasa perak membanjiri ekonomi Eropah dari sumber-sumber domestik dan luar negara, duit syiling dan penanda yang berukuran thaler telah diselaraskan dengan duit syiling setara seperti crown, daalder dari mana perkataan "dolar" yang diperoleh dari bahasa Inggeris, krona, dan dari 1598, dolar Sepanyol telah dicetak (dikenali sebagai "kepingan lapan") - sebuah duit syiling yang kemudian menjadi dikenali di beberapa bahagian dunia sebagai peso. Di England, perkataan "dollar" telah digunakan untuk thaler selama 200 tahun sebelum terbitan dolar Amerika Syarikat, dan sehingga separuh crown itu tidak lagi digunakan selepas pemperpuluhan pada tahun 1971, istilah "setengah dolar" mendengar "separuh mahkota". Di Switzerland dan Jerman, duit syiling dicetak untuk memperingati Schützenfeste ("festival Marksmen"). Ini biasanya dikenali sebagai "Menembak thaler".

Warisan[sunting | sunting sumber]

Contoh thaler Jerman dan Austria berbanding dengan quater AS (tengah bawah)

Tiada mata wang yang kini beredar dinamakan thaler. Walau bagaimanapun, beberapa orang mengakui legasi mereka dengan nama mereka: dua puluh tiga mata wang yang dinamakan "dolar", digunakan di negara-negara termasuk Australia, Kanada, Hong Kong, New Zealand dan Amerika Syarikat, serta tolar (thaler bagi Slovania) digunakan di Slovenia sehingga akhir tahun 2006.

Antara 1992 dan 1995, Belarus merancang untuk memperkenalkan taler Belarusia sebagai mata wang negara. [perlu rujukan]

Birr, mata wang rasmi Ethiopia dan Eritrea, mengambil namanya dari nama tempatan untuk thaler, serta riyal dari banyak negara Arab.

Dalam bahasa percakapan Jerman, Thaler tetap mempunyai arti "tiga tanda" sehingga tahun 1930-an, seperti apabila sistem tanda diperkenalkan pada 1871, satu Vereinsthaler telah dinilai semula pada 3 tanda. [perlu rujukan]

Di Yunani, istilah taliro (τάληρο) biasanya digunakan untuk denominasi lima mata wang tempatan (5 dram atau 5 euro). Ini mencerminkan hakikat bahawa, apabila diperkenalkan pada tahun 1833, mata wang Greek baru, drachma, mengenai daripada nilai satu thaler, duit syiling yang kedua itu yang bersamaan dengan duit syiling 5-drachma. Istilah ini masih digunakan untuk wang kertas 5 euro.  

Pada tahun 2017, mata wang kripto bernama Taler dilancarkan di Belarus sebagai instrumen pembayaran sah.[7]

Kronologi perkembangan thaler[sunting | sunting sumber]

Salib Burgundia dengan 4 crown
Helang dan lengan
Kronenthaler Maria Theresia pada tahun 1770
  • 1486: Sigismund of Tirol mengeluarkan 31.93 g Guldengroschen dari 60 Kreuzers dan kehalusan.9375.
  • 1493: Switzerland mengeluarkan Guldengroschen pertama di Bern
  • 1499: Hungary mengeluarkan Guldiner/Guldengroschen pertama. Ia adalah tahun paling awal isu dengan angka Arab pada duit syiling di Hungary.
  • 1500: Jerman Guldengroschen yang pertama dikeluarkan dari Saxony, dengan nilai 24 Groschen. Di Bremen ia beredar bersamaan dengan 36 Groten. Guldengroschen ini dikurangkan dalam berat hingga 29.2 g supaya ditanam di lapan syiling untuk tanda Cologne.
  • 1518: Koin pertama yang sebenarnya dikenali sebagai "Thaler" dicetak dalam Joachimsthal, Bohemia, Empayar Rom Suci. Beratnya adalah seperti standard 1500.
  • 1524: Dalam usaha untuk menyeragamkan guldiner, suatu peraturan wang (Reichsmünzordnung) dikeluarkan di Esslingen, Jerman mengesahkan kehalusan koin pada 937.5, dan beratnya kepada 29.2 g.
  • 1534: Sachsen dan Bohemia mengubah kehalusan guldiners mereka dari.9375 kesucian ke.903 sambil mengekalkan berat koin yang sama, dengan itu menurunkan jumlah sebenar perak tulen dalam duit syiling. Ini bermula pemisahan Thaler dari keturunannya.
  • 1551: Ordinan wang baru ditetapkan di Augsburg yang menurunkan kemurnian guldiner ke.882, tetapi menaikkan berat syiling kepada 31.18 g. Ini mengembalikan duit syiling menjadi nilai yang sama dengan Goldgulden. The Thaler kini bersamaan dengan 72 Kreuzer.
  • 1559: Selepas kematian Kaisar Rom Suci Charles V, namun satu lagi peraturan wang telah ditetapkan di Augsburg, kali ini mengubah wang secara rawak (kini dikenali sebagai Reichsguldiner) hingga berjumlah 24.62 g, tetapi mengembalikan duit syiling ke Kehalusan.931. Ini menjadikan Guldiner sama dengan 60 Kreuzer sekali lagi.
  • 1566: Guldiner sebagai denominasi lebih kurang dihapuskan oleh undang-undang wang Saxon yang menubuhkan Reichsthaler (diketahui kemudian sebagai Speciesthaler) dengan kehalusan 889.0 dan berat 29.2 g.
  • 1667: Persetujuan dibuat di Biara Zinna antara Saxony, Brandenburg, dan Brunswick-Lüneburg untuk membantu membuat duit syiling kecil lebih ekonomik daripada yang boleh dilakukan di bawah Ordinan Augsburg yang lama menyebabkan Thaler dikurangkan berat badan kepada 28.1 g tetapi mengekalkan kehalusan yang sama.889.
  • 1690: Konvensyen Wang Leipzig bertemu untuk menangani kualiti duit syiling miskin di Saxony, Brandenburg, dan Brunswick. Perjanjian 1667 tidak menyelesaikan masalah itu sehingga thaler sekali lagi menurunkan berat badan hingga 25.9 g. Pada ketika ini 12 Thaler sedang dicetak untuk memberikan satu tanda perak dari Cologne, naik dari sembilan pada tahun 1500.
  • 1750: Tahun ini menyaksikan pengurangan berat di kawasan yang dikuasai oleh Prussia, Hesse, dan Brunswick-Wolfenbüttel hingga hanya 22.2 g dan kehalusan.750. 14 thalers diisih mengandungi satu tanda Cologne perak.
  • 1754: Perjanjian kewangan antara Austria dan Bavaria pada tahun 1753 memulakan tempoh Konstitusi, yang ditetapkan pada 10 hingga sama dengan satu Cologne Mark perak. Beratnya ialah 28.0 g dengan kehalusan.833. Lama kelamaan duit syiling ini merebak ke sebahagian besar Jerman tengah dan selatan.
  • 1755: The Kronenthaler (penambang dengan 3 atau 4 mahkota antara salib Burgundy) pertama kali dikeluarkan di kawasan yang dikawal oleh Habsburgs, terutama di Belanda Austria (sekarang Belgium) dan Jerman selatan. Ia mempunyai berat 29.44 g dan kehalusan.873.
  • 1857: Kontrak monetari Vienna akhirnya menghapuskan Cologne Mark sebagai piawai di mana perak wang perak Austria dan Jerman diperhitungkan, menggantikannya dengan tarif mudah 500 g. Thirty Vereinsthalers ditetapkan untuk dijadikan piawaian 500 g ini. Syiling ini menimbang 18.5 g dan mempunyai kehalusan 900. Mereka ditetapkan untuk sama 90 Kreuzer Austria, 105 Kreuzer Bavarian, 30 Groschen, atau 48 Schilling bergantung pada kawasan minting.
  • 1872: Pembawa terakhir dicetak di beberapa negeri, terutamanya Saxony.
  • 1908: Thalers yang beredar yang terakhir telah ditarik dan disimamkan di Jerman.
  • Tahun-tahun awal abad ke-20: percubaan yang tidak berjaya untuk pewarnaan thaler Maria Theresa di Ethiopia (Juga disebut sebagai 'Abyssinia'). Bermula pada tahun 1935, Itali mengeluarkan duit syiling yang masih popular di kawasan itu. [8]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gold medallic portugalöser (10 ducats)
  2. ^ "Production of the Leeuwendaalder". www.coins.nd.edu.
  3. ^ "Lion Dollar – Introduction". www.coins.nd.edu.
  4. ^ "Online Etymology Dictionary". www.etymonline.com.
  5. ^ (dalam bahasa Belanda) Rijksoverheid.nl – Wat is er veranderd sinds de staatkundige herindeling van het Koninkrijk der Nederlanden? Diarkibkan 2011-05-24 di Wayback Machine
  6. ^ "Antilliaanse gulden wordt aangehouden in 2012". dushi-curacao.info (dalam bahasa Belanda). 14 September 2011. Dicapai pada 28 September 2011.
  7. ^ "Биткоин по-мински: зачем Белоруссия разработала национальную криптовалюту". RT на русском.
  8. ^ Kalmer, Joseph; Hyun L. (1935). Abessinien (dalam bahasa German).CS1 maint: unrecognized language (link)

Buku[sunting | sunting sumber]

  • Duve, Gebhard (1966). HISTORY OF THE REDEEMABLE, MULTIPLE AND MINING TALERS OF BRUNSWICK-LUNEBERG. Johannseburg: Duve.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Media berkenaan Thaler di Wikimedia Commons