Pulau Lord Howe

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pulau Lord Howe
Geografi
LokasiLautan Pasifik
Koordinat31°33′S, 159°05′E
Luas14.6 km2 (5.6 bt2)
Aras tertinggi875 m (2,871 ft)
Pentadbiran
Demografi
Populasi350 penduduk tetap. Pelancong dihadkan kepada 400 pada satu-satu masa.

Pulau Lord Howe (sebutan: /ˈhaʊ/) adalah sebuah pulau kecil di Lautan Pasifik 600 kilometer (373 Batu|bt) di timur tanah besar Australia. Bersama dengan Ball's Pyramid, ia ditadbir oleh Badan Pulau Lord Howe, salah satu daripada 175 pihak berkuasa tempatan di negeri New South Wales dan merupakan sebahagian daripada Mid-North Coast Statistical Division. Kumpulan Pulau Howe telah dikategorikan sebagai sebuah Tapak Warisan Dunia pada 1982 sebagai pengiktirafan terhadap keindahan dan biodiversitinya yang unik. Taman Marin Pulau Lord Howe dan Taman Marin Pulau Lord Howe (perairan komanwel) berperanan melindungi perairan yang mengelilingi kumpulan pulau tersebut.

Zon waktu piawai pulau ini ialah UTC+10:30. Semasa waktu musim panas ia berubah setengah jam menjadi UTC+11.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pulau Lord Howe telah ditemui pada 17 Februari 1788 oleh HMS Supply, diperintahkan oleh Leftenan Henry Lidgbird Ball, RN, yang berada dalam perjalanan dari Botany Bay ke Pulau Norfolk dengan banduan untuk memulakan penetapan banduan di situ. Pada perjalanan pulangnya pada 13 Mac 1788 dia mengirim satu pasukan untuk mendarat di pulau tersebut. Ia tidak diduduki, dan ia kelihatan bahawa ia tidak pernah diketahui oleh mana-mana sahaja puak Polinesia Pasifik Selatan. Gunung Lidgbird di pulau ini dan berhampiran Piramid Ball dinamakan selepas Ball. Nama pulau ini sendiri dinamakan selepas Richard Howe, Earl Howe pertama yang menjadi Lord Pertama pada Kelaksamanaan.

Banyak kapal-kapal layar kerajaan di antara New South Wales dan Pulau Norfolk berhenti di pulau ini, dan juga sesetengah kapal whaling dan perdagangan. Sestengah kapal meninggalkan kambing dan babi di pulau ini untuk makanan pelawat masa hadapan tetapi suatu penempatan tetap belum didirikan hingga 1834 di suatu kawasan yang hari ini dikenali sebagai Penepatan Lama.

Sehingga 1974 pulau ini tiada airstrip dan jalan satu-satunya untuk mencapainya dengan udara adalah dalam sebuah kapal berterbang dari Rose Bay di Sydney yang mendarat di lagoon yang dikelilingi oleh terumbu kerang. Pada 2002 Tentera laut Diraja Destroyer HMS Nottingham terlanggar Wolf Rock, suatu terumbu karang di Pulau Lord Howe, dan hampir tenggelam.[1]

Geologi[sunting | sunting sumber]

Pulau Lord Howe menunjukkan Gunung-gunung Lidgbird dan Gower.

Pulau Lord Howe secara kasar adalah berbentuk bulan sabit, sekitar 10 km (6 miles) panjang dan 2 km (1 mile) lebar. Ia adalah suatu peninggalan gunung berapi lindung 7 juta tahun yang terhakis. Bulan sabit pulau ini melindungi terumbu kerang dan lagoon. Lord Howe seamount chain, didefinisikan oleh guyot bertutup kerang, memanjang ke utara untuk 1000 km (600 mi), mungkin sekali disebabkan Plat Indo-Australia bergerak ke arah utara ke suatu hotspot stationary (sila lihat plate tectonics). Rantai ini adalah salah satu bilangan ciri-ciri yang didapati di penara dikenali sebagai Lord Howe Rise, sebahagian dari benua menyelam Zealandia.

Gunung Lidgbird Templat:Unit m dan Gunung Gower Templat:Unit m menguasai di hujung selatan pulau. Mereka berdua diperbuat dari batu basalt, peninggalan aliran lahar yang sekali dahulu memenuhi suatu caldera gunung berapi besar. Aliran lahar ini timbul 6.4 juta tahun yang lalu, dan adalah peristiwa gunung berapi terakhir di pulau, yang kemudiannya terhakis ke apa yang ada hari ini.

Terumbu kerang, at 31° S., adalah yang paling selatan di dunia.

Piramid Ball adalah sebuah pulau kecil batu terletaknya 16 km (10 mi) selatan Pulau Lord Howe, dan juga peninggalan sebuah gunung berapi terhakis. Ia adalah terbesar dari beberapa gunung berapi stack yang membentuk pulau-pulau kecil di kawasan itu.

Flora dan Fauna[sunting | sunting sumber]

Kumpulan Pulau Lord Howe
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Maklumat am
Nama asliLord Howe Island
Sebahagian dari
Lord Howe Island Group Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1982 (sesi ke-6)
Keluasan14.6 km2 (157,000,000 ka2)
Laman sesawang
http://www.lordhoweisland.info Sunting ini di Wikidata
Maklumat lokasi
LokasiLautan Pasifik, New South Wales, Australia Sunting ini di Wikidata
Koordinat31°33′S 159°05′E / 31.55°S 159.08°E / -31.55; 159.08
Pulau Lord Howe is located in Bumi
Pulau Lord Howe
Pulau Lord Howe (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

'Pulau Lord Howe' sebuah pulau ekodaerah daratam yang berlainan, dikenali sebagai hutan subtropika Pulau Lord Howe. Ia sebahagian dari ekozon Australasia, dan mengongsi banyak kesamaan dengan Australia, New Guinea, dan New Caledonia. Pulau Lord Howe tidak pernah menjadi sebahagian dari sebarang benua, dan semua flora dan faunya menjajah pulau dari sebarang laut. Hampir setengah tumbuhan tempatan pula adalah endemik. Salah satu yang terkenal dalah Howea, suatu genus endemik kelapa (Arecaceae) yang pada umumnya dikenali sebagai kelapa kentia dan membuat pohon rumah yang cantik. Beberapa juta telah diekspotkan bertahun-tahun memberikan satu-satunya industri utama di pulau selain dari pelancongan.

Ciri endemik lain pulau adalah Cendawan Memijar, yang dapat dilihat selepas hujan lebat. Didapati dalam hutan Kelapa, mereka dapat dikutip dan tahan selama beberapa hari pijaran. The glow is so bright that you can read by it in the dark. 14 species of seabirds and 18 species of landbirds breed on the island group, including an endemic species, the Lord Howe Woodhen (Gallirallus sylvestris) and 3 endemic subspecies, the Lord Howe Golden Whistler (Pachycephala pectoralis contempta), the Lord Howe White-eye (Zosterops lateralis tephropleurus) and the Lord Howe Currawong (Strepera graculina crissalis).

Sebilangan spesis burung endemik dan subspecies telah menjadi pupus sejak ketibaan manusia di pulau ini. Lord Howe Swamphen atau Gallinule Putih (Porphyrio albus), Merpati kerongkong-Putih (Columba vitiensis godmanae), Parakit Red-fronted (Cyanoramphus novaezelandiae subflavescens) dan Tasman Booby (Sula tasmani) telah dihapuskan oleh para peneloka sewatu abad kesembilanbelas. Pengenalan secara kebetulan Tikus Hitam pada nahas kapal 1918 shipwreck of the Makambo triggered a second wave of extinctions including the [[Lord Howe Island Thrush|Vinous-tinted Thrush (Turdus poliocephalus vinitinctus), Robust White-eye (Zosterops strenuus) dan Lord Howe Starling (Alponis fusca hulliana), Lord Howe Fantail (Rhipidura fuliginosa cervina) dan Lord Howe Gerygone (Gerygone insularis).

Hanya satu mammal asli masih wujud di pulau-pulau, Kelawar Hutan Besar (Eptesicus sagittula). Spesis kelawar endemik (Nyctophilus howensis) hanya diketahui dari suatu tengkorak dan sekarang didianggap pupus. Penyebab kepupusannya kemungkinan mangsa Pungguk Bertopeng, diperkenalkan di pulau pada 1920an untuk mengawalkan tikus. Pungguk Bertopeng mungkin juga telah menyebabkan kepupusan Lord Howe Boobook (Ninox novaeseelandiae albaria).

Hutan kepala Kentia di Lord Howe

Dua reptil daratan adalah asli kepada kumpulan pulau: skink (Leiolopisma lichenigera)) dan gecko (Phyllodactylus guentheri). Keduanya adalah jarang di pulau utama tetapi lebih umum di pulau-pulau lebih kecil luar pesisir. Skink (Lampropholis delicata) dan Bleating Tree Frog (Litoria dentata) telah secara kebetulan diperkenalkan dari tanah besar Australia baru-baru ini.

Lord Howe Island stick insect (Dryococelus australis) lenyap dari pulau utama tidak lama kemudian selepas pengenalan tikus Hitam. Pada 2001 sependuduk kecil telah ditemui dalam sebatang pokok renek (Melaleuca howeana) di cerun-cerun Piramid Ball.

Suatu lagi petik tunggal endemik, Lord Howe Placostylus, juga telah terjejas dengan pengenalan tikus hitam. Sekali umum, spesis tersebut sekarang terjejas dan suatu atur cara pembiakan tawanan adalah dalam perjalanan untuk menyelamatkan siput dari kepupasan.

Lebih 400 spesis ikan telah dijumpai di perairan di sekitar Lord Howe termasuk 9 endemik ke daerah itu. Lebih 80 spesis kerang bermuncul di terumbu yang mengelilingi pulau-pulau.

Kira-kiranya 10 peratus hutan Pulau Lord Howe telah dipugar untuk pertanian, dan lagi 20 peratus telah diganggu oleh lembu rumah dan feral biri-biri, kambing, dan babi. Sungguhpun sebilangan besar spesis yang diperkenalkan yang mengancamkan flora dan fauna asli Lord Howe, kambing-kambing telah baru-baru ini disingkirkan dari pulau, penduduk babi feral telah dikurangkan, dan telah ada percubaan berlanjutan untuk mengawal tikus, dan memperkenalkan tumbuhan. Atur cara pemulihan telah mengambalikan bilangan Lord Howe Woodhen dari hanya 20 pada 1970 ke anggaran 200.

Ancaman[sunting | sunting sumber]

Berasaskan analisis dalam The Weather Makers Tim Flannery, ekosistem Pulau Lord Howe diancam oleh tukaran cuaca dan peningkatan suhu dunia. Terumbunya merupakan salah satu hidupan marin yang berisiko mengalami perubahan daripada kenaikan dalam suhu darjah air. Great Barrier Reef adalah utamanya berada dalam risiko pada kesan-kesan peningkatan suhu di Australia dan analisis sama dikaitkan pada terumbu karang di Pulau Lord Howe.[2] Flora dan fauna beriklim sejuk juga berada dalam risiko dari kenaikan suhu sebagaimana juga yang di atau dekat puncak Gunung Gower tidak dapat menghijrah lebih tinggi untuk tinggal di julat suhu yang lebih disukainya.

Nota Kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Battle to save stricken warship". 2002-07-07. Dicapai pada 2007-03-08. Unknown parameter |fuckpublisher= ignored (bantuan)
  2. ^ Jones, R.N. (2004) Managing Climate Change Risks, in Agrawala, S. and Corfee-Morlot, J. (eds.), The Benefits of Climate Change Policies: Analytical and Framework Issues, OECD, Paris, 249–298, cited in the CSIRO's Climate Change Impacts on Australia and the Benefits of Early Action to Reduce Global Greenhouse Gas Emissions" [1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]