Puyuh Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Puyuh Jepun
puyuh penelur
Burung puyuh Jepun.
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Nama binomial
Coturnix japonica

Puyuh Jepun atau puyuh penelur adalah salah satu daripada jenis puyuh yang terdapat di Malaysia, yang diternak untuk mendapatkan telurnya. Nama saintifiknya ialah Coturnix japonica. Namun sebutan Coturnix coturnix japonica turut dipakai memandangkan spesies ini sebelumnya dianggap selaku subspesies Coturnix coturnix.[1]

Taburan[sunting | sunting sumber]

Populasi burung puyuh Jepun diketahui menghuni Asia Timur dan Russia. Ini termasuklah kawasan di India, Korea, Jepun dan China. Walaupun kebanyakan populasi telah diperkenalkan dengan musim sejuk di Jepun, kebanyakan mereka berpindah ke selatan ke kawasan seperti Vietnam, Kemboja, Laos, and selatan China. Puyuh ini turut ditemui menetap di banyak tempat di Afrika, termasuk Tanzania, Malawi, Kenya, Namibia, Madagascar, dan beberapa tempat di lembah Sungai Nil.

Tapak pembiakan puyuh Jepun secara besarnya bertempat di timur dan tengah Asia, semacam di Manchuria, tenggara Siberia, utara Jepun dan semenanjung Korea. Namun, puyuh ini turut dilihat membiak di beberapa kawasan Eropah dan Turki.

Puyuh Jepun pangkalnya, adalah spesies yang hidup di atas tanah yang cenderung tinggal di kawasan tumbuh-tumbuhan tebal untuk menyorok dan mengelak pemangsaan. Oleh itu, tempat tinggal semula jadi mereka termasuklah padang berumput, semak di sepanjang sungai, dan tanah pertanian yang ditanami gandum dan padi. Ia turut dijelaskan menggemari padang datar, padang rumput dan cerun bukit berdekatan sumber air.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Puyuh Jepun ialah haiwan bertulang belakang (vertebrata), berdarah panas, yang mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Puyuh merupakan jenis burung yang tidak dapat terbang, ukuran tubuh relatif kecil, dan berkaki pendek. Puyuh yang diternak umumnya memiliki panjang badan sekitar 19 cm, berbadan bulat, berekor pendek, paruh pendek dan kuat, serta berjari kaki empat dan berwarna kekuning-kuningan dangan susunan tiga jari menghadap ke depan dan satu jari menghadap ke belakang.

Gambaran puyuh jantan dewasa adalah terlihat dari bulu bagian leher dan dadanya yang berwarna perang muda. Puyuh jantan mulai berkicau pada umur 5-6 minggu. Selama musim mengawan normal, puyuh jantan akan berkicau setiap malam. Puyuh betina pula mempunyai warna tubuh mirip puyuh jantan, kecuali bulu pada leher dan dada bagian atas yang berwarna perang terang serta terdapat lorek perang tua. Bentuk badannya kebanyakan lebih besar daripada puyuh jantan.

Telur puyuh umumnya berwarna perang tua, biru, putih dengan bintik-bintik hitam, dan perang. Telur puyuh Jepun yang dihasilkan mempunyai cangkerang agak keras walaupun berukuran kecil dan nipis. Sekitar 28 jenis bunyi panggilan berlainan telah dikenal pasti berdasarkan keadaan mana mereka diperlaku dan kelainan kelakuan yang timbul ketika memanggil. Jenis panggilan itu berlainan antara yang jantan dan betina. Kokokan puyuh jantan didirikan dari dua bahagian pendek yang mendahului kicauan teras penutup.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Maklumat Komoditi : Puyuh Penelur". MyAgro portal. Agriculture Flagship. 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z