Raphinae

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Raphines
Julat zaman: Holocene
Rangka perbandingan Dodo dan Rodrigues (tidak mengikut skala)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Columbiformes
Keluarga: Columbidae
Subkeluarga: Raphinae
Wetmore, 1930
Spesies jenis
Raphus cucullatus
Genera

Pezophaps
Raphus

Bekas taburan dalam warna merah
Sinonim[1]
Senarai

Raphinae adalah satu clade dari burung yang tidak boleh terbang yang telah pupus; dahulunya dikenali sebagai burung didine.[c] Ia mendiami Kepulauan Mascarene di Mauritius dan Rodrigues, tetapi pupus setelah diburu oleh manusia dan dimakan oleh pemangsa bukan mamalia asal yang dibawa masuk oleh para peneroka pada kurun ke-17. Dari segi sejarahnya, banyak kumpulan berbeza telah dinamakan untuk kedua-dua burung dodo dan Rodrigues, tidak semua memasukannya ke dalam kumpulan yang sama. Baru-baru ini, burung-burung ini dianggap dan dikelaskan dalam keluarga Columbidae, sering kali di dalam sub-keluarga Raphinae. Orang pertama yang mencadangkan bahawa ia saudara rapat kepada merpati adalah Johannes Theodor Reinhardt, di mana pendapat beliau kemudian disokong oleh Hugh Edwin Strickland dan Alexander Gordon Melville.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Raphidae Poche, 1904 tidak dapat diwujudkan kerana Poche semestinya menetapkannya sebagai genus Raphus Mohring, 1752 tetapi tidak dapat diwujudkan sebagai nama pra-Linnaean.
  2. ^ Keluarga Inepti (Illiger 1811) tidak wujud kerana ia tidak ditakrifkan berdasarkan mana-mana genus.
  3. ^ Dari nama genus usang burung dodo, Didus.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Parish, J. C. (2013). The Dodo and the Solitaire: A Natural History. Life of the Past. Indiana: Indiana University Press. ISBN 978-0-2530-0099-6. OCLC 740630833.
  • Mlíkovsky, J. (1999). "Family-Group Names of Cenozoic Birds: 1811–1998". Paleozoology. Czech Republic: Institute of Geology and Paleontology. Charles University. 169 (1–4): 75–90.
  • Strickland, H.E.; Melville, A. G. (1848). The Dodo and Its Kindred; or the History, Affinities, and Osteology of the Dodo, Solitaire, and Other Extinct Birds of the Islands Mauritius, Rodriguez, and Bourbon. London: Reeve, Benham and Reeve.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Raphinae di Wikimedia Commons Kategori berkenaan Raphinae di Wikimedia Commons