Taman Southwark

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Taman Southwark terletak di Rotherhithe, di London Tenggara tengah, dan diurusi oleh London Borough of Southwark. Ia pertama kali dibuka oleh 1869 oleh Metropolitan Board of Works sebagai salah satu dari taman-taman pertama. Ia direkabentuk oleh Alexander McKenzie dan meliputi 63 ekar.[1] Diarkibkan 2006-12-31 di Wayback Machine

Ia menerima £2.5 juta dari Heritage Lottery Fund National Lottery pada 1998 yang membenarkan bahagian-bahagian besar taman untuk dibersihkan.

Pentas pancaragam bertarik dari 1884 dan telah terdahulunya diletak di tanah Royal Horticultural Society di Kensington Selatan. Ia mempunyai saudari di Taman Peckham Rye.

Old English Cottage Garden telah direkabentuk oleh Col. J.J. Sexby, Parks Superintendent untuk London County Council. Gagasan untuk kebun datang dari Dr Alfred Salter, Ahli Parlimen untuk West Bermondsey. Ia telah dibuka pada 1936 dan dinamakan selepas Ada Salter dpabila dia meninggal dunia pada 1943.[2]

Kemudahan lain termasuk sebuah cafem kebun hidupan liar, sebuah tasik bot, dan sebuah galeri seni.

Kemudahan sukan termasuk sebuah athletics track diuruskan oleh Fusion, sebuah kehijauan boling, balingan futbal dan padang tenis.

Ada sebuah kumpulan Friends of Southwark Park dan sebuah kumpulan Young Friends of Southwark Park untuk membolehkan masyarakat untuk terlibat dalam pengurusan taman mereka.

Pokok di Taman Southwark[sunting | sunting sumber]

Seperti dengan banyak kawasan dalam London, pokok Plane (Platanus x hispanica) adalah menonjol dalam taman Southwark khususnya bahagian yang terutara di keliling pentas pancaragam, yang berjalan di sebelah Jamaica Road.

Meskipun, taman ini juga kaya dengan pokok-pokok dan ia tidak kurang umum di London. Berhadapan dengan kemasukan ke galeri seni adalah pokok Walnut (Juglans regia) dan suatu urutan tiga atau empat pokok Silver Maples (Acer saccharinum). Ada juga sebuah pokok Oak Merah (Quercus rubra) berhampiran dengan pokok-pokok mapel ini. Di sebalah kolam itik dan kawasan kebun ada tiga pokok Swamp Cypresses (Taxodium distichum), walaupun tanpa 'lutut' kayu berlainan yang kadang-kadang mengelilingi pokok-pokok kepelbagaian ini.

Angkutan[sunting | sunting sumber]

Ada tiga stesen London Overground (secara rasmi di rangkaian Laluan East London London Underground) dan dua stesen London Underground (Satu berkongsi dengan London Overground) terletak berhampiran dengan tepi-tepi Taman Southwark. Dalam turutan arah ikut jam dari barat laut, mereka adalah:

Bas tempatan 47, 188, 381, C10 dan bas P12 mengkhidmat taman di kemasukan Jamaica Road. Pada waktu malan taman dikhidmat oleh bas N47 and N381, sementara bas 188 berjalan perkhidmatan 24 jam.

Galeri imej[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°29′42″N 0°03′22″W / 51.495°N 0.056°W / 51.495; -0.056