Langtons

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°33′56″N 0°13′2″E / 51.56556°N 0.21722°E / 51.56556; 0.21722

Rumah Langtons
Kebun-kebun Repton dan dusun oren yang secara penuh dipasang kaca

Langtons adalah sebuah rumah dan kebun kurun ke-18 senarai gred II dibuka ke orang ramai terlatak di Hornchurch di London Borough of Havering, London timur.

Rumah ini, dibina di asas sebuah rumah yang lebih lama pada awal 1700an, berdiri dalam sebuah kebun berlandskap cantik dengan sebuah tasik, dusun oren, rumah mandi dan sebuah pondok wakaf, semua bertarikh dari penghabisan kurun kelapanbelas, apabila Hornchurch, Essex, adalah sebuah subbandar luar bandar London. Rumah ini dibeli pada 1797 oleh John Massu, yang keluarganya, terdahulunya pelarian Huguenot, telah menjadi para saudagar sutera di City of London. Dia setkan kemodenan Langtons, pada mana dia menambah sayap dua tingkat yang dirancangkan di bahagian hadapan selatan,[1] dan melandskapkan tanah menurut dengan pelan Humphrey Repton.[2] Dia mencipta tasik berbengkang-bengkok dengan ruamh mandi dan pondok wakaf dan menanam horse chestnuts untuk menopeng atau membingkai kandang pertengahan kurun ke-18, di mana dia menambah sebuah kupola berbentuk oktagon. Sebuah laluan rumpun pokok renek dengan jalan-jalan berbengkang-bengkok ditanam timur rumah dan suatu kawasan rumpun pokok reneka berseimbang di barat adalah mungkin sebahagian dari rancangan Repton; Cedar of Lebanon ditanam sebagai suatu ciri utama halaman. Pada 1805 kebun-kebun secara cukup dimajukan untuk diilustrasikan dalam Peacock's Polite Repository.[3]

Langtons diberikan ke Majlis Hornchurch Urban District oleh Varco Williams dan anak perempuannya pada 1929, di bawah syaratnya yang bangunannya harus disimpan seperti ia terdahulunya dan digunakan untuk tujuan majlis dan bahawa enam ekar (24,000 m²) tanah tetap dibuka ke oaang ramai. Kebun-kebun, salah satu dari landskap bersejarah yang kekal[4] berkhidmat sebagai salah satu dari taman dan ruang terbuka di Havering. Fielders Sports Ground, di utara tapak, sekali dahulu juga sebahagian dari kebun-kebun. Bangunan ini merumahkan pejabat-pejabat majlis yang dimansuhkan pada 1965 dan Majlis Havering London Borough, berasaskan di Romford, telah dicipta.

Ia kini merumahkan pejabat pendaftaran dengan bilik-bilik upacara dan telah menjadi sebuah tempat masyhur untuk perkahwinan. Oleh kerana suatu kesilapan pentadbiran pejabat pendaftaran telah didapati tidak berlesen dari Oktober 2004 hingga Mac 2005 dengan lebih kurang 80 perkahwinan dikenakan.[5] Sungguhpun kesilapan ini, semua kemudian didapati oleh Mahkamah Tinggi untuk menjadi sah.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The lower projecting canted wings are later C18 additions" (Bridget Cherry, Charles O'Brien, Nikolaus Pevsner, London 5 (Buildings of England series), s.v. "Hornchurch").
  2. ^ S. Daniels, Humphrey Repton Landscape Gardening and the Geography of Georgian England (Yale University Press), 1999.
  3. ^ Hazel Conway, "Surviving historic landscapes in the London Borough of Havering"
  4. ^ Conway.
  5. ^ BBC News - Office mistake may void marriages. 3 April 2005.
  6. ^ Havering London Borough Council Diarkibkan 2012-02-04 di Wayback Machine - Langtons weddings declared valid. 20 June 2006.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:LB Havering