Tujuh Laut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

"Tujuh Laut" (seperti dalam simpulan bahasa Inggeri "belayar di Tujuh Laut[an]") merupakan frasa lama bagi semua lautan di dunia.[1] Sejak abad ke-19, istilah ini telah diambil untuk memasukkan tujuh lautan air:[2][3]

Walaupun lautan global secara kolektif dikenali sebagai 'laut,' Pertubuhan Hidrografi Antarabangsa menyenaraikan lebih 70 jasad lautan air yang berbeza dipanggil yang laut.[4]

Mesopotamia[sunting | sunting sumber]

Istilah "Tujuh Lautan" muncul seawal 2300 SM dalam Hymn 8 Enheduanna Sumeria kepada dewi Inanna.[5] Orang Mesopotamia adalah yang pertama dalam sejarah astronomi untuk yang menyimpan rekod tujuh objek diperhatikan bergerak di langit – tujuh Planet Klasik / Tujuh Langit – dan mereka membuat perkaitan ini kepada tujuh lautan mereka.[6]

Laluan ke China[sunting | sunting sumber]

Pada abad ke-9, pengarang Ya'qubi menulis:

Sesiapa yang mahu pergi ke China mesti menyeberangi tujuh lautan, setiap satu dengan warna dan angin dan ikan dan bayu tersendiri, berbeza sekali dengan laut yang terletak di sebelahnya. Yang pertama daripada mereka adalah Laut Fars, yang mana manusia belayar dari Siraf. Ia berakhir di Ra’s al-Jumha; ia adalah selat di mana mutiara dipancing. Laut kedua bermula di Ra’s al-Jumha dan dipanggil Larwi. Ia adalah laut yang besar, dan di dalamnya adalah Pulau Waqwaq dan lain-lain yang tergolong dalam Zanj. Pulau-pulau ini mempunyai raja-raja. Seseorang hanya boleh belayar laut ini dengan bintang-bintang. Ia mengandungi ikan besar, dan di dalamnya banyak keajaiban dan perkara-perkara yang menjangkaui penerangan. Laut ketiga dipanggil Harkand, dan di dalamnya terdapat Pulau Sarandib, di mana terdapatnya batu-batu berharga dan delima. Di sini terdapat pulau-pulau dengan raja-raja, tetapi ada satu raja atas mereka. Di pulau-pulau di laut ini bertumbuhnya buluh dan rotan. Laut keempat dipanggil Kalah dan adalah cetek dan dipenuhi dengan ular-ular yang besar. Ada kalanya mereka mengikut angin dan menghancurkan kapal-kapal. Di sini terdapat pulau-pulau di mana pokok kapur barus tumbuh. Laut kelima dipanggil Salahit dan sangat besar dan penuh dengan keajaiban. Laut keenam dipanggil Kardanj; sangat berhujan. Laut ketujuh dikenali sebagai laut Sanji, juga dikenali sebagai Kanjli. Ia adalah laut China; seseorang itu ditiup angin ke selatan sehingga seseorang itu tiba di teluk air tawar, bersama-sama tempat-tempat berkubu dan bandar-bandar, sehingga satu sampai Khanfu.[7]

Petikan ini menunjukkan Tujuh Laut seperti dirujuk dalam sastera Arab zaman pertengahan: Teluk Parsi ("Laut Fars"), Laut Arab ("Laut Larwi"[8]), Teluk Bengal ("Laut Harkand"[9]), Selat Melaka ("Laut Kalah"[10]), Selat Singapura ("Laut Salahit"[11]), Teluk Thailand ("Laut Kardanj"[10]), dan Laut China Selatan ("Laut Sanji"[10]).

Rom[sunting | sunting sumber]

Tidak semua orang Rom menggunakan septem maria (Latin) akan mencetus garis rentas responsif hari ini. Rangkaian dapat dilayari dari pelepasan muara sungai Po ke kawasan paya air masin di pantai Adriatik dan bahasa sehari dikenali sebagai "Tujuh Laut" ketika zaman Rom purba. Plinius yang Tua, seorang pengarang Rom dan panglima armada, menulis mengenai lagun ini, dipisahkan dari laut terbuka oleh beting pasir:

Semua sungai dan parit pertama kali dibuat oleh orang Etruska, dengan itu melepaskan aliran sungai merentasi paya Atriani dipanggil Tujuh Laut, dengan pelabuhan yang terkenal di bandar Etruska Atria yang sebelum ini memberi nama Atriatic kepada laut ini yang kini dikenali sebagai Adriatik.[12]

Satu sejarah Venice menyatakan:

Ungkapan "untuk belayar tujuh lautan" adalah [penulisan] penuh gaya klasik menandakan kemahiran nautika. Ia telah digunakan untuk Venice lama sebelum mereka belayar di lautan.[13]

Arab zaman pertengahan[sunting | sunting sumber]

Orang-orang Arab dan jiran-jiran terdekat mereka menganggap Tujuh Laut (بحار العالم ، سبعة البحار - Laut di dunia, tujuh lautan) sebagai laut yang mereka tempuhi dalam pelayaran mereka ke Timur. Ia adalah laluan berdagang pada zaman purba dan sejak zaman Muhammad , ia adalah tempat di mana Islam tersebar dan diamalkan secara meluas.

"Tujuh lautan Arab" mereka (بحار العالم ، سبعة البحار) mesti juga telah mempertimbangkan laut penting lain yang berdekatan yang telah dilayari oleh pelaut Arab dan Phoenicia:

Zaman pertengahan Eropah[sunting | sunting sumber]

Tujuh Laut dalam Kesusasteraan Eropah zaman pertengahan

Konsep Tujuh Laut Zaman Pertengahan berasal dari Greece dan Rom. Dalam kesusasteraan Eropah zaman pertengahan, Tujuh Laut merujuk kepada laut yang berikut:

Tujuh Laut pada zaman pertengahan juga termasuk:

Era Renaissance[sunting | sunting sumber]

Semasa Renaissance ikonografi seragam yang sederhana bagi empat benua (dan empat sungai yang sama) di dunia telah dicipta.

Parsi[sunting | sunting sumber]

Parsi menggunakan istilah "Tujuh Laut" untuk merujuk kepada sungai membentuk Sungai Oxus.[14]

Golongan Talmud[sunting | sunting sumber]

Gerejawan sarjana abad ke-17 dan John Lightfoot menyebut set laut yang sangat berbeza daripada Pengulasan Perjanjian Baru.Satu bab bertajuk Tujuh Laut mengikut Golongan Talmud, dan empat Sungai meliputi Tanah termasuk "Laut Besar" (kini dikenali sebagai Laut Mediterranean), yang "Laut Tiberias" (Laut Galilee), "Laut Sodom" (Laut Mati), yang "Tasik Samocho" (mungkin Tasik Hula yang (kebanyakannya) kering, dipanggil Semechonitis oleh Josephus dan tasik Sumchi dalam Talmud), dan "Sibbichaean".[15]

Hindia Timur[sunting | sunting sumber]

Pada zaman kolonial, Laluan Kapal Teh Clipper dari China ke England adalah laluan perdagangan paling lama di dunia. Ia memerlukan pelayar melalui tujuh lautan berhampiran dengan Hindia Timur Belanda: Laut Banda, Laut Sulawesi, Laut Flores, Laut Jawa, Laut China Selatan, Laut Sulu, dan Laut Timor. Tujuh Laut disebut orang-orang laut, dan jika seseorang telah belayar Tujuh Laut itu bererti beliau telah belayar ke dan pulang dari, bahagian lain di dunia.[16]

Moden[sunting | sunting sumber]

Sebelum perhitungan moden, istilah "Tujuh Laut" telah digunakan untuk merujuk kepada tujuh air jasad terbesar di dunia:[3]

Lewis Pugh[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2014, perenang ketahanan British Lewis Pugh melaksanakan renang jarak jauh pertama di Tujuh Laut. Renangannya berlaku di:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The New Dictionary of Cultural Literacy (ed. 3rd). Houghton Mifflin Company. 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-14. Dicapai pada 2015-09-29. Popular expression for all of the world’s oceans.
  2. ^ ""Seven" - Oxford lulDictionaries". Oxford University Press. Dicapai pada 2015-04-10. the seven seas: 2. All the oceans of the world (conventionally listed as the Arctic, Antarctic, North Pacific, South Pacific, North Atlantic, South Atlantic, and Indian Oceans).
  3. ^ a b "What and Where are the Seven Seas?". World Atlas.
  4. ^ Appendices: IHO Publication S-23 - Limits of Oceans and Seas; Draft 4th Edition, 2002. IHO. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-02. Dicapai pada 2015-04-10.
  5. ^ Meador, Betty De Shong, penyunting (2001). Inanna, Lady of Largest Heart: Poems of the Sumerian High. Translated by Betty De Shong Meador. University of Texas. ISBN 0-292-75242-3.
  6. ^ http://www.livescience.com/27663-seven-seas.html
  7. ^ Lunde, Paul (July–August 2005). "The Seas of Sindbad". Saudi Aramco World. 56 (4). Dicapai pada 2007-03-27.
  8. ^ "'The Pakistan Sea'". Cowasjee Articles. December 24, 1993. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-25. Dicapai pada 2015-09-29.
  9. ^ McKinnon, E. Edwards (October 1988). "Beyond Serandib: A Note on Lambri at the Northern Tip of Aceh". Indonesia. 46: 103–121. doi:10.2307/3351047. JSTOR 3351047.
  10. ^ a b c M. Th. Houtsma (1993). E. J. Brill's first encyclopaedia of Islam 1913-1936. BRILL. ISBN 978-90-04-08265-6.
  11. ^ "Tumasik Kingdom". Melayu Online.
  12. ^ Pliny the Elder. "Historia Naturalis". |chapter= ignored (bantuan)
  13. ^ Lane, Frederic Chapin (1973). Venice, a Maritime Republic. Johns Hopkins University Press. m/s. 4. ISBN 0-8018-1460-X.
  14. ^ "What are the "seven seas"?". The Straight Dope.
  15. ^ Lightfoot, John. "The seven Seas according to the Talmudists, and the four Rivers compassing the Land". A Chorographical Century. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-15. Dicapai pada 2015-09-29.
  16. ^ "The Seven Seas Group".
  17. ^ Kipling, Rudyard (1896). "'The Seven Seas'". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-12. Dicapai pada 2015-09-29.