Ultimo, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ultimo
SydneyNew South Wales
Map
Map
Penduduk8,845 (2016)[1]
 • Kepadatan14,700/km2 (38,000/sq mi)
Poskod2007
Kawasan0.6 km2 (0.2 sq mi)
Lokasi2 km (1 mi) dari Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanBandar Sydney
Kawasan pilihan raya negeri
Kawasan pilihan raya persekutuanSydney
Subbandar di sekitar Ultimo:
Glebe Pyrmont Sydney CBD
Glebe Ultimo Haymarket
Camperdown Chippendale Haymarket

Ultimo adalah sebuah subbandar kawasan dalaman bandar Sydney, New South Wales, Australia. Ultimo terletak 2 kilometer ke arah barat daya dari daerah pusat perniagaan Sydney di kawasan kerajaan tempatan di Bandar Sydney.

Broadway adalah kawasan di sekitar jalan dengan nama yang sama, yang terletak di sempadan Ultimo, Chippendale dan Glebe.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

"Ultimo" pada asalnya adalah nama harta tanah Dr John Harris, pada 14 hektar (34 ekar) yang diberikan kepadanya oleh Gabenor King pada tahun 1803, untuk perkhidmatan ketenteraannya dan untuk membantu gabenor dalam membatasi perdagangan rum haram oleh kumpulan korup di Kor NSW (Kor Rum). Itu disebut karena kesalahan ulama dalam kes hukum terhadap Harris yang menghalangnya diadili. Pengadilan tentera berdasarkan tuduhan rekaan digunakan sebagai pembalasan oleh Kor Rum. Kesalahannya disenaraikan sebagai "ultimo" (telah berlaku pada bulan sebelumnya) apabila ia sepatutnya disebut sebagai "sekejap" (berlaku pada bulan yang sama).[2] Harris Street is named in his honour.[3]

Kawasan itu tetap menjadi tanah pertanian, dimiliki oleh keluarga Harris, hingga dibahagikan pada tahun 1859. Pada masa itu, sebahagian besar jalan-jalan sekarang dibentangkan, dan keturunan John Harris membina kediaman pertama di daerah itu (sekurang-kurangnya satu yang mana–deretan teras di Wattle Street–masih dimiliki oleh keluarga pada awal 1980-an).

Gudang Persekutuan

Pembangunan kediaman dipercepat pada tahun 1880-an. Pada tahun 1891 penduduk kawasan Pyrmont-Ultimo adalah 19,177, di 3,966 tempat tinggal. Penduduknya mencapai sekitar 30,000 pada tahun 1900. Namun, pembinaan kilang, kuari, kedai bulu dan stesen janakuasa pada awal abad ke-20 menyaksikan pembongkaran ratusan rumah, dan penurunan penduduk yang berterusan. Ini adalah tapak yang baik untuk gudang kerana berdekatan dengan Darling Harbour. Beberapa contoh gaya gudang Persekutuan terdapat di sepanjang Wattle Street. Menjelang 1954, populasi Pyrmont dan Ultimo adalah 5,000, dan pada tahun 1978 hanya 1,800.[4]Selama kira-kira sepuluh tahun dari awal tahun 1950-an, Harris Street adalah rumah ibu pejabat, studio rakaman, kilang menekan dan gudang Festival Records, yang merupakan syarikat rakaman bebas terkemuka di Australia selama hampir 50 tahun. Festival memindahkan kemudahannya ke sebuah laman web berdekatan Pyrmont pada tahun 1966. Pada tahun 1973, Persekutuan Pekerja Pembangun menganjurkan larangan hijau dengan Pyrmont untuk menghentikan pembinaan Lebuhraya Barat Laut, yang akan menghancurkan sebahagian besar kedua pinggir bandar.[5]

Sydney Institute

Selepas itu, banyak industri mulai berpindah ke tanah yang lebih murah lebih jauh dari CBD, dan penurunan industri sakhlat menjadikan 15 kedai sakhlat Ultimo berlebihan. Menjelang awal tahun 1980-an, tapak perindustrian yang terbengkalai mulai dibangunkan semula untuk kediaman, kebanyakannya sebagai pangsapuri, proses yang berlanjutan hingga sekarang.

Sangat sedikit industri yang masih ada di kawasan ini, dan wataknya sekarang adalah gabungan kediaman dan komersial. Salah satu peninggalan industri yang ketara adalah cangkang bata Davey's Flour Mill, yang dibangun pada tahun 1911, dan berdekatan dengan pendekatan selatan ke Jambatan Anzac.

Inglis' Bazaar & Saleyards, George St, Quay St, 1923, F. Cunninghame & Co.

Dairy Farmer's Cooperative beroperasi dari kemudahannya di Harris Street dan Ultimo Road dari tahun 1912 hingga penutupannya pada tahun 2009, selepas itu laman web ini dibangunkan semula oleh UTS berdekatan dalam projek yang dirancang oleh arkitek Frank Gehry.

Taman Wentworth memulakan hidupnya sebagai anak sungai dan paya, yang dikenali dari tahun 1830-an sebagai Blackwattle Cove Swamp. Taman Wentworth menjadi padang bujur liga ragbi dan tempat asal Glebe Dirty Reds yang menjadi sebahagian daripada Liga Selatan Liga Ragbi New South Wales permulaan.

Senarai warisan[sunting | sunting sumber]

Ultimo mempunyai sebilangan tapak warisan, termasuk:

Gereja[sunting | sunting sumber]

Salah satu mercu tanda di kawasan ini adalah Uniting Church di sudut Quarry Street dan Bulwara Road. Gereja ini pada mulanya dibina pada tahun 1883 untuk menggantikan Gereja Presbyterian lama di Mount Street, Pyrmont. Yang terakhir ini adalah Gereja Presbiterian pertama di jajahan itu, tetapi ia melampaui tempat lama dan jemaat harus berpindah ke gereja baru di Ultimo. Manse dibina beberapa tahun kemudian. Menjelang tahun 2001 gereja itu dalam keadaan tidak baik dan terpaksa dipulihkan dengan bantuan bantuan kerajaan. Gereja ini masih aktif dan jemaah tersebut diberi nama The Mustard Seed.[10]

Commercial area of architecture[sunting | sunting sumber]

Bangunan TAFE (bekas bangunan Marcus Clark), suatu contoh gaya Federation Free Classical seni bina
Farmers & Graziers, ciri banyak gudang yang terdapat di Ultimo.

Kawasan komersial Ultimo berpusat di Broadway, Harris Street dan Wattle Street. Broadway Shopping Center terletak di bekas tapak bangunan utama rantaian gedung serbaneka Grace Bros. Kawasan Ultimo sedang menjalani gentrifikasi, dengan pembangunan semula bangunan perindustrian untuk tujuan kediaman dan komersial. Penyedia perkhidmatan rangkaian penghantaran NSW TransGrid terletak di Thomas Street.

Ibu pejabat korporat dan studio Sydney Australian Broadcasting Corporation terletak di Pusat Ultimo di Harris Street. Pusat Ultimo juga menempatkan auditorium dan studio rakaman, yang dikenali sebagai Dewan Eugene Goosens. Stesen televisyen komuniti Sydney TVS, NITV & Aurora dari pusat penyiaran digital terletak di Pusat Ultimo.

Jalan Harris juga merupakan rumah Powerhouse Museum Sydney. Wentworth Park adalah kemudahan sukan serbaguna di Ultimo yang digunakan untuk pelbagai sukan termasuk ragbi persatuan, ragbi liga, bola sepak dan greyhound racing.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Bas petang berjalan di sepanjang George Street.

Ultimo dilayan dengan baik oleh pengangkutan awam. Stesen keretapi Central terletak di sempadan selatan pinggir bandar, di seberang Broadway. Dulwich Hill Line Rangkaian kereta api ringan Sydney mempunyai stesen di pinggir timur pinggir bandar, di mana Ultimo bersempadan Darling Harbour. Banyak bas bergerak di sepanjang Broadway.

Mercu tanda khas di Ultimo adalah bekas kereta api jejambat yang kini membawa kereta api ringan melalui Wentworth Park. Jambatan ini dibina pada tahun 1922 dan terdiri terutamanya dari dua puluh tiga lengkungan bata. Ia dianggap sebagai "contoh batu bata kejuruteraan yang sangat baik" dan disenaraikan di Daftar Estet Negara.[11]

The Goods Line adalah taman dan laluan pejalan kaki yang menggunakan bahagian dari landasan kereta api yang tidak digunakan oleh rel ringan.

Populasi[sunting | sunting sumber]

Dalam 2016, ia mempunyai populasi 8,845 di mana 82.4% dilahirkan di luar negara.[1] Banci 2001 mencatatkan populasi 4.054, 46% daripadanya dilahirkan di luar negara. Kedekatannya dengan Chinatown bermaksud bahawa secara historis mempunyai penduduk Cina yang ramai. Pada tahun 2016, keturunan yang paling biasa di Ultimo adalah orang Cina 36.6%, Inggeris 8.4%, Australia 5.8%, Thai 4.3% dan Korea 3.3%.[1]

Di Ultimo, 17.6% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling umum adalah China 29.8%, Thailand 5.0%, Korea Selatan 3.5%, Indonesia 3.1% dan India 2.4%. 23.7% orang hanya bertutur dalam Bahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang dituturkan di rumah termasuk Bahasa Mandarin 28.1%, Kantonis 7.0%, Thai 5.0%, Korea 3.2% dan Indonesia 2.5%. Tanggapan yang paling biasa untuk agama adalah Tanpa Agama pada 49.9%.[1]

Pada tahun 2016, 90.6% kediaman adalah rumah pangsa dan 8.2% adalah rumah berkembar, rumah bertingkat atau teres, rumah bandar dll.[1]

Rumah-Rumah[sunting | sunting sumber]

Rumah teres batu pasir di Wattle Street

Sama seperti pinggiran bandar lain seperti Surry Hills, Ultimo masih mempunyai beberapa contoh tertua Victoria teres. Walaupun terdapat permukiman kumuh dan pembangunan semula yang berterusan pada abad ke-20, banyak contoh baik yang ada, seperti di pinggiran bandar Sydney yang lain, secara progresif 'digentrifikasi' sejak kebelakangan ini.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Ultimo adalah rumah utama kampus University of Technology Sydney dan Sydney Institute of TAFE, TAFE terbesar di New South Wales. International Grammar School terletak berhampiran sempadan barat. Sekolah Umum Ultimo dibatasi oleh Jones Street, Wattle Street dan Quarry Street.

Penduduk terkenal[sunting | sunting sumber]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Ultimo (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 29 June 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ From heaven to hell in one easy walk - National - www.smh.com.au
  3. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Diterbitkan di Australia ISBN 0-207-14495-8, muka sura 257
  4. ^ Matthews, Michael R. Pyrmont & Ultimo a History (1982)
  5. ^ "List of green bans, 1971-1974". libcom.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-10-16.
  6. ^ "Ultimo Road Railway Underbridge". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01062. Dicapai pada 18 May 2018.
  7. ^ "Ultimo Post Office". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H00502. Dicapai pada 18 May 2018.
  8. ^ "Substation". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H00934. Dicapai pada 18 May 2018.
  9. ^ "Sewage Pumping Station 1". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01336. Dicapai pada 18 May 2018.
  10. ^ http://www.mustardseed.unitingchurch.org.au
  11. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1981, p.2/40

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 33°52′56″S 151°11′49″E / 33.88222°S 151.19694°E / -33.88222; 151.19694