Wikipedia:Calon rencana pilihan/Disember 2020

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pendengaran testimoni secara terbuka dengan Fiona Hill dan David Holmes pada 21 November 2019

Siasatan pemecatan terhadap Donald Trump, Presiden Amerika Syarikat ke-45, dimulakan pada 24 September 2019 oleh Nancy Pelosi iaitu Speaker Dewan Perwakilan Amerika Syarikat. Ia bermula selepas pendedahan bahawa Presiden Trump dan bahagian pentadbiran pegawai didakwa memberi tekanan kepada pemimpin pelbagai negara-negara asing, terutamanya Ukraine, dengan cara yang mungkin bertujuan untuk memajukan kepentingan peribadi dan politik Trump. Tuduhan tambahan salah laku muncul pada hari-hari selepas itu.

Pelosi memulakan siasatan itu berikutan laporan pemberi maklumat yang mendakwa penyalahgunaan kuasa yang meluas dan penutupan Trump dan pegawai pentadbiran beliau semasa presiden Trump, dalam "untuk memajukan kepentingan peribadi Trump". Laporan pemberi maklumat itu sebahagian besarnya berdasarkan maklumat yang diberikan kepada mereka oleh lebih daripada "setengah dozen pegawai A.S." dan sebahagian besarnya telah disokong. Laporan pemberi maklumat juga melibatkan Rudy Giuliani dan Peguam Negara Amerika Syarikat William Barr sebagai bahagian dari kempen tekanan yang lebih luas yang ditujukan kepada pemerintah Ukraine. Aduan pemberi maklumat pertama diberikan kepada Kongres pada 25 September dan dikeluarkan kepada orang ramai pada 26 September. Pemberi maklumat kedua muncul pada 5 Oktober 2019, dengan "pengetahuan pertama tentang tuduhan" yang berkaitan dengan panggilan telefon antara Trump dan Presiden Ukraine, Volodymyr Zelensky.

Pada 16 Disember 2019, Jawatankuasa Kehakiman Dewan mengeluarkan laporan sebanyak 658 muka surat, yang menyatakan dakwaan jenayah rasuah dan penipuan wayar sebagai sebahagian daripada penyalahgunaan kuasa artikel pemecatan. Dewan Perwakilan mengundi untuk memecat Trump pada 18 Disember 2019. (Rencana penuh...)

Rencana pilihan sebelum ini: