Datu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Datu atau datto ialah gelaran untuk ketua sesuatu puak atau raja di Filipina sebelum ia dijajah oleh Sepanyol. Gelaran ini masih digunakan oleh keturunan mereka di Filipina.

Perkataan datu pertama kali muncul dalam manuskrip Batu Bersurat Telaga Batu di Palembang pada baris ke-11 terdapat kata kedatuan yang ditafsirkan sama dengan kedaton atau keraton di Jawa yang bermakna sama dengan istana raja, jadi kedatuan sama dengan wilayah datu sehingga datu maknanya sama dengan Raja,[1]. Selanjutnya kata datu ini berubah penuturan menjadi "datuk", suatu gelaran yang masih digunakan di Malaysia, Brunei dan Indonesia. Bahkan, datu, datuk dan ratu ini dilihat sekembar akar Melayu-Polinesia *Datuʔ.[2]:31

Datu dalam masyarakat Muslim Filipina[sunting | sunting sumber]

Dalam struktur masyarakat silam Muslim Filipina, sultan merupakan kedudukan yang tertinggi, diikuti oleh datu. Kebesaran seorang datu diukur dari jumlah pengikutnya. In return for tribute and labor, the datu provided aid in emergencies and advocacy in disputes with other communities, through the agamat. Peranan datu adalah penting dalam masyarakat Muslim Filipina. Pada zaman silam, mereka mengetuai serbuan ke kampung-kampung yang lain bagi membalas dendam (dipanggil martabat) bagi kematian salah satu pengikutnya atau jika kehormatannya dicelar. Pada masa kini, datu masih berperanan sebagai ketua masyarakat Islam di Mindanao dan mentadbirkan hukum Sharia. Sokongan daripada datu adalah penting untuk menjalankan program-program kerajaan pada masa kini di dalam masyarakat Islam di sana.

Datu dalam masyarakat Kristian Filipina semasa penjajahan Sepanyol[sunting | sunting sumber]

Apabila Filipina dikristiankan, ramai datu-datu yang ikut sama. Datu-datu ini diberikan hak untuk memerintah kawasan-kawasan mereka di bawah naungan Kerajaan Sepanyol menurut undang-undang yang dimeterai oleh Raja Philip II. [3] Raja Philip II juga menitah bahawa datu-datu ini harus diberikan penghormatan yang sama seperti sebelum mereka menjadi penganut Kristian. Datu-datu yang telah dikristiankan ini menjadi institusi memerintah yang elit dan eksklusif yang dipanggil Principalia, di perbandaran-perbandaran Filipina Sepanyol.

Mitos kedatangan 10 orang datu dari Borneo diraikan setiap tahun di Perayaan Binirayan di Pulau Panay, yang pada zaman silam dikenali sebagai "Aninipay".

Senarai Daru-datu di Filipina[sunting | sunting sumber]

Datu-datu pra-Sepanyol Mindanao

Cebu
Panay
  • Datu Dinagandan - Raja pertama Aklan, sekitar tahun 1200
  • Kalantiao - Raja Aklan pada 1399
  • Datu Paiburong - Raja Iloilo
  • Datu Padojinog - Memerintah Daerah Visayas bersama isterinya Ribongsapaw.
  • Datu-datu dalam epik Maragtas
    • Irong-irong
    • Kalantiaw III /Rajah Bendahara Kalantiaw - Merumuskan Kanun Kalantiaw pada 1433 (legenda).
    • Datu Puti - Salah satu dari 10 datu-datu dari Borneo yang tiba di Iloilo sebelum zaman penjajahan Sepanyol. (legenda tetapi mungkin berlandaskan fakta)

Datu-datu semasa penjajahan Sepanyol

Lain-lain Datu

  • Datu-datu Sulu
  • Datu Macabulos [1][pautan mati kekal] - Memerintah bandar Lubao, Pampanga sekitar tahun 1571.
  • Datu Pax S. Mangudadato - Datu dan Gabernor wilayah Sultan Kudarat (2001-2004)
  • Rajah Siagu - Ketua suku Manobo pada 1521.
  • Urduja - Raja wanita di Pangasinan. (Legenda)
  • Sultan Hajji Datu Amir bin Muhammad Baraguir, Sultan ke-25 Kesultanan Maguindanao

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Slamet Muljana, (2006), Sriwijaya, Yogyakarta: LKIS. ISBN 9798451627.
  2. ^ Nothofer, Bernd (2009). "Patut dan turut; dua dan separuh; datar dan rata: kata warisan atau kata pinjaman? Catatan mengenai etimologi kosakata Melayu". Jurnal Ilmiah Masyarakat Linguistik Indonesia. 27 (1): 23-43.[pautan mati kekal]
  3. ^ “It is not right that the Indian chiefs of Filipinas be in a worse condition after conversion; rather they should have such treatment that would gain their affection and keep them loyal, so that with the spiritual blessings that God has communicated to them by calling them to His true knowledge, the temporal blessings may be added, and they may live contentedly and comfortably. Therefore, we order the governors of those islands to show them good treatment and entrust them, in our name, with the government of the Indians, of whom they were formerly lords. In all else the governors shall see that the chiefs are benefited justly, and the Indians shall pay them something as a recognition, as they did during the period of their paganism, provided it be without prejudice to the tributes that are to be paid us, or prejudicial to that which pertains to their encomenderos.” Felipe II, Ley de Junio 11, 1594 in Recapilación de leyes, lib. vi, tit. VII, ley xvi. Also cf. Emma Helen Blair and James Alexander Robertson, The Philippine Islands (1493-1898), Cleveland: The A.H. Clark Company, 1903, Vol. XVI, pp. 155-156.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]