Harrods

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°29′58.51″N 00°09′48.66″W / 51.4995861°N 0.1635167°W / 51.4995861; -0.1635167

Harrods Limited
Nama asliHarrods Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriRuncit
GenreGedung serbaneka
Ditubuhkan1849; 175 tahun yang lalu (1849)
PengasasCharles Henry Harrod
Ibu pejabatKensington & Chelsea, London,
United Kingdom
KeluaranBarangan kualiti & kemewahan
Hasil £2 billion (2017)[1]
Pendapatan kendalian £253.3 million (2017)[1]
Pendapatan bersih £233.2 million (2017)[1]
PemilikQatar Investment Authority Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan 12,000 (2013)
Syarikat indukQatar Investment Authority Sunting ini di Wikidata
Anak syarikat
Tapak webwww.harrods.com
Facebook: Harrods Twitter: Harrods Youtube: HarrodsofLondon Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Harrods adalah sebuah gedung serbaneka terletak di Brompton Road di Knightsbridge, London, England. Jenama Harrods kuga digunakan pada usahawan lain diambil oleh kumpulan Harrods dari syarikat termasuk Harrods Bank, Harrods Estates, Harrods Aviation dan Air Harrods.

Gedung ini menduduki sebuah tapak 4.5-ekar (18,000 m2) dan mempunyai melebihi satu juta kaki persegi (90,000 m2) dari ruang jualan di melebihi 330 jabatan. Ini membuat Harrods salah satu dari gedung serbaneka terbesar di dunia tetapi secara lebih kecil daripada Busan Mall yang luasnya 293,905 m2 di Korea Selatan, secara rasmi gedung serbaneka terbesar di dunia. Kedai kedua terbesar di UK, Selfridges di Oxford Street, adalah sedikit melebihi setengah saiz dengan 540,000-kaki-persegi (50,000 m2)[2] of selling space.

Cogan kata Harrods adalah Omnia Omnibus Ubique — All Things for All People, Everywhere (atau dalam terjemahan bahasa Melayu "Semua Benda untuk Semua Orang, Di mana-mana sahaja"). Beberapa jabatannya, termasuk jabatan Krismas bermusim dan Food Hall, adalah masyhur dunia.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Harrods
Plat fesyen 1909 menunjukkan darjat atasan warga London berjalan di hadapan Harrods

Harrods telah didirikan pada 1834 di East End London, apabila pengasas Charles Henry Harrod mendirikan sebuah kedai runcit dan borongStepney, dengan keminatan khas pada teh. Pada 1849, untuk melari kekotoran bahagian dalam bandar dan untuk capitalise dagang pada Great Exhibition 1851 di Taman Hyde berhampiran, Harrods mengambil alih sebuah kedai kecil di daerah Knightsbridge, di tapak gedung yang kininya. Bermula dalam sebuah bilik menggajikan dua pembantu dan seorang lelaki utusan, anak lelaki Harrod Charles Digby Harrod membinakan bisnes ke dalam suatu operasi runcit berkembang kepada menjual ubat-ubat, minyak wangi, alat tulis, buah-buahan, dan sayur-sayuran. Harrods memanjang secara pantas, memperolhi bangunan bercantum, dan menggajikan seratus orang padfa 1880.

Meskipun, kekayaan mekar gedung mengundur pada awal Disember 1883, apabila ia dibakar ke tanah. Hebatnya, dalam pandangan dari bencana ini, Charles Harrod memenuhi kesemua komitmen kepada para pelanggannya untuk membuat pengiriman Krismas tahun itu - dan membuat suatu keuntungan rekod dalam proses. Dalam perintah pendek waktu, sebuah bangunan baru telah dibina di tapak yang saman, dan tidak lama lagi Harrods memanjang penghargaan untuk kali pertama ke para pelanggan terbaiknya, di kalangan mereka Oscar Wilde, pelakon berlagenda Lillie Langtry dan Ellen Terry, Noël Coward, Sigmund Freud, A. A. Milne, dan banyak ahli Keluarga Diraja British.

Pada Rabu, 16 November 1898, Harrods mendebutkan tangga gerak pertama England dalam gedung-gedung Brompton Road mereka; alat ini sebenarnya sebuah unit seperti tali pinggang pengangkut kulit bertenun dengan sebuah birai "kaca plat perak".[3] Para pelanggan gelisah diberikan brandi di atas untuk memulihkan mereka kembali selepas 'keharuan' mereka.

Peristiwa penting dalam sejarah Harrods[sunting | sunting sumber]

  • 1834: Charles Henry Harrod (1799-1885) mengasaskan sebuah kedai runcit di Stepney, East London
  • 1849: Harrods pindah ke kawasan Knightsbridge di London, berhampiran Taman Hyde
  • 1861: Harrods berada di bawah suatu penukaran apabila ia diambil alih oleh anak lelaki Harrod, Charles Digby Harrod (1841-1905)
  • 1883: Pada 6 Disember, kebakaran guts bangunan-bangunan kedai, memberikan keluar kesempatan untuk membinaya dengan skala yang lebih mewah
  • 1889: Charles Digby Harrod pencen, dan saham Harrods berapung di Bursa Saham London di bawah nama Harrod's Stores Limited
  • 1905: Bermula pada 1894, bangunan kini diselesaikan dengan reka bentuk Charles William Stephens.
  • 1912: Harrods membuka cabang luar negara yang pertama dan satu-satunya di Buenos Aires, Argentina. Ia menjadi bebeas dari Harrods pada 1940an tetapi masih berjual beli di bawah nama Harrods hanya digunakan di Harrods Buenos Aires Argentina.
  • 1914: Harrods membeli gedung serbaneka Dickins & Jones yang berada di Regent Street.
  • 1919: Harrods membeli gedung serbaneka Manchester, Kendals; ia mengambil nama Harrods untuk waktu yang pendek pada zaman 1920an, tetapi namanya ditukar balik ke Kendals berikutnya tunjuk perasaan dari kaki tangan dan para pelanggan.
  • 1959: Syarikat pegangan gedung serbaneka British, House of Fraser, membeli Harrods.
  • 1969: Christian seekor singa telah dibeli oleh John Rendall dan Anthony 'Ace' Bourke. Singa itu telah dibebaskan di Kenya selepas mencapai kedewasaan.
  • 1983: Serangan pengganas oleh Provisional IRA di luar gedung Knightsbridge membunuh enam orang.
  • 1985: Saudara Fayed membeli gedung sebanyak £615 juta.
  • 1986: Pekan kecil Otorohanga di New Zealand secara ringkas menukarkan namanya ke Harrodsville dengan jawapan ke ugutan legal dilakukan oleh Mohamed Al Fayed terhadap seorang dengan nama keluarga Harrod, yang menggunakan nama "Harrod's" untuk kedainya. Bisnes pekan lain menukarkan nama gedung mereka ke Harrod's dalam sokongan, dan pengakibat sindiran dalam media British membawa Al Fayed menjatuhkan tindakan legal.[perlu rujukan]
  • 1990: Sebuah kedai Harrods membuka dalam RMS Queen Mary di Long Beach, yang kemudian dimiliki Walt Disney Company.
  • 1994: Hubungan di antara House of Fraser dan Harrods semakin teruk. Harrods tetap menjadi di bawah milik keluarga Fayed, dan House of Fraser berapunf di bursa saham.
  • 1997: Mahkamah British mengisukan suatu perintah untuk menghadkan gedung Buenos Aires Harrods dari menjual beli di bawah nama Harrods.
  • 2006: Gedung Harrods "102" buka di hadapan gedung utama di Brompton Road; ia mencirikan konsesi seperti Krispy Kreme dan Yo! Sushi, dan juga kedai bunga, sebuah kedai herba, seorang tukang urut, dan sebuah spa oksigen.
  • 2006: Omar Fayed, anak lelaki bongsu Mohamed, memasuki ahli lembaga Harrods.

Produk dan perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

Kesemua 330 jabatan gedung memberikan selinkungan besar produk dan perkhidmatan. Produk pada pemberian termasuk pakaian untuk setiap jenis pelanggan (wanita, lelaki, kanak-kanak, dan bayi), elektronik, intan berlian, alat sukan, trousseau pengantin, haiwan peliharaan dan alat tambahan haiwan peliharaan, permainan, makanan dan minuman, barang kesihatan dan kecantikan, hadiah berbungkus, alat tulis, barang rumah, alat rumah, perabot, dan banyak lagi.

Suatu sampel perwakilan perkhidmatan gedung termasuk 28 restoran, mengkhidmat semua dari minum petang ke tapas ke makanan pub ke masakan haute; suatu acara bantuan beli-belah peribadi digelarkan "Mengikut Temu Janji"; sebuah perkhidmatan pembaikian jam tangan; sebuah kedai tukang jahit; sebuah farmasi membahagi-bahagikan; sebuah spa dan salun kecantikan; sebuah kedai gunting rambut; Harrods Financial Services; Harrods Bank; Ella Jade Bathroom Planning and Design Service; rancangan upacara peribadi dan penyediaan makanan; pengiriman makanan; seorang pelayan wain; bakul hadiah "berkelah" dan kotak hadiah bespoke; kek bespoke; dan perumusan wangian bespoke.

Sebanyak 300,000 pelanggan melawat gedung pada hari puncak, terdiri dari jumlah tertinggi pelanggan dari negara-negara bukan berbahasa Inggeris dari mana-mana gedung serbaneka di London. Lebih daripada lima ribu kakitangan dari melebihi lima puluh negara berlainan bekerja di Harrods.

Ada juga sebilangan konsesi berhadapan Brompton Road di 'Harrods 102' seperti Turnbull & Asser, HMV, Waterstones, Krispy Kreme dan David Clulow Opticians.

Pada 15 Oktober 2009, Harrods Bank telah bermula menjual batang besi emas dan duit syiling yang para pelanggan dapat membeli "dari almari". Produk-produk emas berlinkungan dari 1g ke 12.5 kg, dan dapat dibeli dalam Harrods Bank. Mereka juga memberikan perkhidmatan penyimpanan, dan juga kebolehan untuk menjual balik emas ke Harrods pada masa hadapan.[4]

Kritikan[sunting | sunting sumber]

Harrods dan Mohamed Al Fayed telah dikritik dengan menjual bulu haiwan tulen dengan tunjuk perasaan sering diaturkan di luar Harrods.[5] Harrods adalah satu-satunya gebung serbaneka di UK yang berterusan menjual bulu haiwan.[6] Harrods telah dikritik secara menajam pada 2004 oleh masyarakat Hindu untuk memasarkan sebaris seluar wanita (direkabentuk oleh Roberto Cavalli) yang mencirikan imej-imej dewi-dewi Asia Selatan. Baris itu akhirnya ditarik dan permintaan maaf rasmi diberikan.[7]

Waran diraja[sunting | sunting sumber]

Jabatan pakaian gaya Egyptian mewah di Harrods, London. Banyak tempat di bahagian dalam gedung mempunyai sebuah tema Mesir Purba, untuk mencerminkan warisan pemilik. Fayed telah mendapatkan dekor disenaraikan supaya ia tidak akan dialih atau diubah.

Harrods adalah pemegang warran diraja dari:

Harrods telah memegang waran The Duke of Edinburgh sejak 1956, tetapi telah dimansuh oleh Putera Philip pada 21 Disember 2001 oleh kerana suatu "kemerosotan besar dalam hubungan perdagangan" di antara duke dan gedung ini.

Al Fayed kemudian secara keutamaan membeli dahulu mengalihkan kesemuanya jata diraja yang telah dipaparkan oleh bisnes, walaupun waran lain tidak lama lagi akan tamat tempohnya atau ditarik. Tiada pelulus diraja waran telah membelanjakan wang di Harrods sejak 1997, tahunnya Diana, Princess of Wales, meninggal dunia.[perlu rujukan]

Ular senduk Mesir[sunting | sunting sumber]

Pada 10 September 2002, Harrods menyewa seekor ular senduk Mesir hidup untuk melindungi kaunter kasut, mengawal sebuah sepasang haute couture £62,000 (€84,880) kasut kerakan delima, batu permata nilam dan intan dilancarkan oleh pereka bentuk Rene Caovilla.[8]

Peringatan[sunting | sunting sumber]

"Innocent Victims", yang kedua pada dua peringatan di Harrods

Sejak kematian Diana, Puteri dari Wales, dan Dodi Fayed, anak lelaki Mohamed Al Fayed, dua peringatan ditugaskan oleh Al Fayed telah didirikan dalam Harrods pada kedua-dua pasangan itu. Yang pertama, didedahkan pada 12 April 1998, terdiri dari fotograf kedua-dua mereka di belakang paparan berbentuk piramid yang memegang suatu gelas wain masih didicomot dengan kesan gincu dari makanan malam Diana terakhir dan juga dijelaskan sebagai cincin pertunangan Dodi dibeli hari sebelum mereka meninggal dunia.[9]

Peringatan kedua, didedahkan pada 2005 dan diletakkan oleh tangga gerak Mesir di pintu tiga berjudul "Innocent Victims", adalah sebuah arca gangsa pada kedua pasangan menari di pantai di bawah sayap-sayap sebuah albatross. Albatross adalah seekor burung yang dikatakan menandakan "Roh Kudus".[10] Skulptur ini telah dicipta oleh Bill Mitchell yang berusia 80 tahun yang dikatakan seorang kawan karib Al Fayed dan telah menjadi penasihat reka bentuk kesenian ke Harrods untuk 40 tahun. En. Al Fayed berkata dia hendak menetapkan pasangan yang "rohnya hidup" melalui arca.[11]

Selepas kematian Michael Jackson, Al-Fayed mengumumkan bahawa mereka telah merancang untuk membina sebuah arca peringatan panyanyi itu.[12]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Chris Bennett and Colin Cameron (2000-02-07). Behind the Scenes at Harrods. Andre Deutsch. ISBN 0-233-99617-6.
  • Tim Dale (1986). Harrods: The Store and the Legend. Pan. ISBN 0-330-29800-3. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Notes:

  1. ^ a b c Jahshan, Elias (2017-10-16). "Harrods smashes £2bn sales mark for the first time - Retail Gazette". Retail Gazette (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-10.
  2. ^ Clegg, Alicia (13 December 2005). "Hot Shops: Retail Revamps". Businessweek.com. Dicapai pada 2009-06-26.
  3. ^ "The First Moving Staircase in England." The Drapers' Record, 19 Nov. 1898: 465.
  4. ^ "Harrods Starts Selling Gold Bars". The London Insider. 16 October 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-07-01. Dicapai pada 2009-10-16.
  5. ^ "Harrods fur protests". Veggies.org.uk. 27 June 2009. Dicapai pada 2009-06-26.[pautan mati kekal]
  6. ^ "The Coalition to Abolish the Fur Trade". Caft.org.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-06-20. Dicapai pada 2009-06-26.
  7. ^ "Harrods apology over Hindu bikinis". BBC.org.uk. Dicapai pada 2004-06-09.
  8. ^ "London's Harrods hires cobra to guard £62,000 shoes". Rawstory.com. 10 September 2007. Dicapai pada 2009-06-26.[pautan mati kekal]
  9. ^ Rick Steves, Getting Up To Snuff In London, /www.ricksteves.com.
  10. ^ Harrods unveils Diana, Dodi statue, CNN.com, 1 September 2005.
  11. ^ Diana bronze unveiled at Harrods BBC 1 September 2005
  12. ^ "Michael Jackson memorial statue planned for Harrods, says Mohamed Fayed". The Telegraph. 29 June 2009. Dicapai pada 2009-06-26.

References:

Pautan luar[sunting | sunting sumber]