Kiraan bintang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kiraan bintang ialah tinjauan butiran bintang dan kaedah statistik dan geometri yang digunakan untuk membetulkan data tinjauan untuk sebarang berat sebelah. Tinjauan paling kerap dibuat terhadap bintang berdekatan dalam galaksi Bima Sakti.

Salah satu kepentingan astronomi adalah untuk menentukan bilangan bintang yang terdapat pada setiap beberapa jenis bintang yang boleh dikategorikan, dan bagaimana bintang ini bertaburan di angkasa.

Sebab untuk kiraan bintang[sunting | sunting sumber]

Apabila melakukan kiraan bintang, ahli astronomi mempertimbangkan banyak kategori berbeza yang telah dicipta untuk mengelaskan beberapa bintang yang telah dikaji dengan baik. Salah satu harapan untuk mengkaji hasil kiraan bintang adalah untuk menemui kategori baharu. Kiraan yang berbeza biasanya bertujuan untuk mengkategorikan bintang hanya untuk beberapa kualiti yang disenaraikan di bawah, dan menentukan kesamaan setiap kualiti yang dipertimbangkan dan cara bintang jenis itu diedarkan.

  • Suhu: Dalam astronomi, suhu biasanya ditunjukkan menggunakan kod huruf OBAFGKM iaitu dari 'biru' (jenis O, sebenarnya putih kebiruan) melalui putih (jenis F) kepada 'merah' (jenis M, sebenarnya jingga kemerahan). Jenis L dan T digunakan untuk kerdil perang, yang 'warna'nya adalah dalam inframerah.
  • Saiz: Saiz biasanya ditetapkan dengan angka Rumawi I (supergergasi) hingga V (kerdil).
  • Umur: Bintang biasanya dikumpulkan ke dalam Populasi I (muda) dan Populasi II (tua).
  • Lokasi : Dalam galaksi Bima Sakti kumpulan digambarkan sebagai cakera nipis, cakera tebal, bonjolan tengah, dan halo.
  • Keberbilangan: Kebanyakan bintang adalah ahli sistem bintang berkembar, atau bintang tigaan, atau bahkan bintang berganda. Matahari kita sendiri nampaknya luar biasa kerana tidak mempunyai bintang pendamping.

Terdapat banyak subbahagian yang lebih halus dan terperinci dalam semua kategori di atas.

Berat sebelah[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak masalah yang tidak dapat dielakkan dalam mengira bintang bagi tujuan mendapatkan gambaran yang tepat tentang taburan bintang di angkasa. Kesan sudut pandangan kita di galaksi, awan gas dan habuk debu yang mengaburkan dalam galaksi, dan terutamanya julat kecerahan wujud yang melampau, mewujudkan pandangan berat sebelah bintang.

  • Bintang berbeza jauh lebih dalam kecerahan intrinsik berbanding dengan jarak.
  • Garis penglihatan kita melalui Bima Sakti terganggu oleh awan gas dan debu yang besar, yang menghalang pandangan kita terhadap bintang lebih daripada beberapa ribu tahun cahaya jauhnya.
  • Matahari terletak di dalam cakera Bima Sakti, di pinggir utara cakera nipis dan di pinggir dalam lengan lingkaran yang dipanggil Lengan Orion-Cygnus. Terdapat sebab kukuh untuk mempercayai bahawa bintang dalam cakera nipis galaksi adalah berbeza daripada bahagian cakera yang lebih tebal, dan daripada bonjolan dan halo. Sesetengah bintang jelas lebih biasa dalam lengan lingkaran daripada dalam cakera di antara lengan.

Apabila ahli astronomi mengetahui bahawa kesan ini mewujudkan berat sebelah, mereka yang menganalisis kiraan bintang akan cuba mencari berapa banyak kes sedemikian yang dihasilkan oleh setiap kesan dan kemudian mengimbanginya dengan sebaik mungkin.

Komplikasi kilauan yang wujud[sunting | sunting sumber]

Masalah terbesar berat sebelah dalam kiraan bintang ialah perbezaan melampau dalam kecerahan yang wujud bagi saiz yang berbeza.

Bintang berat dan terang (kedua-dua gergasi dan kerdil biru) ialah bintang yang paling biasa disenaraikan dalam katalog bintang umum, walaupun secara purata ia jarang berlaku di angkasa lepas. Bintang malap kecil (kerdil merah) nampaknya merupakan bintang yang paling biasa di angkasa, sekurang-kurangnya secara tempatan, tetapi hanya boleh dilihat dengan teleskop besar, dan kemudian hanya apabila mereka berada dalam beberapa puluh tahun cahaya dari Bumi.

Contohnya, supergergasi biru ζ Puppis ialah 400 juta kali lebih berkilau daripada bintang terdekat, kerdil merah bernama Proxima, atau α Centauri C. Walaupun Proxima hanya 4.2 tahun cahaya dari kita, ia sangat malap sehingga tidak dapat dilihat dengan mata kasar (salah satu pendampingnya, α Centauri A, pula adalah kelihatan). ζ Puppis adalah salah satu daripada supergergasi biru yang paling terang. Ia sangat terang sehingga kelihatan seperti bintang magnitud kedua, walaupun ζ Puppis berada 1,399 tahun cahaya.