Man La Yahduruhu al-Faqih

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Man La Yahduruhu al-Faqih
Fail:Kitab man la yahduruhu al-faqih.jpg
Kulit kitab
Umum
PengarangIbn Babawayh
BahasaArab
Penerbitan
Diterbitkan pada
Abad ke-10

Man Lā Yahḍuruhū al-Faqih (Bahasa Arab: من لا يحضره الفقيه) adalah koleksi Hadis oleh ulama terkenal Twelver Shia Hadith Abu Ja'far Muḥammad ibn'Ali ibn Babawayh al-Qummi, yang dikenali sebagai Ibn Babawayh atau Sheikh al-Saduq . Kerja-kerja ini termasuk di dalam Empat Kitab Twelver Shia Islam.

Nama[sunting | sunting sumber]

Nama buku bermaksud "Dia yang tidak mempunyai seorang sarjana di hadapannya". Sesetengah telah menerjemahkan tajuk sebagai "Setiap orang peguamnya sendiri".[1][2]

Penyusunan[sunting | sunting sumber]

Dalam pengantarnya buku itu penulis menerangkan keadaan komposisinya dan alasan untuk gelarannya. Apabila dia berada di Ilaq berhampiran Balkh, dia bertemu dengan Sharif al-Din Abu 'Abd Allah yang dikenali sebagai Ni'mah. Beliau membawa buku yang disusun oleh Muhammad b. Zakharia al-Razi berjudul Man la yahduruhu al-Tabeeb atau Setiap orang doktor sendiri untuk perhatian Shaikh al-Saduq. Beliau kemudian meminta beliau menyusun buku Fiqh, Halal dan Haram (yang dibenarkan dan dilarang) dan al-shara-i 'wa-'l-ahkam (undang-undang dan undang-undang biasa) melukiskan semua karya yang telah disusun oleh Shaikh sebelum ini. Buku ini akan dipanggil Man la yahduruh al-faqih dan berfungsi sebagai karya rujukan. [3] [4]

Kandungan[sunting | sunting sumber]

Man la yahduruhu al-Faqih terutama berkaitan dengan Furoo al-Din.[5] Buku ini dimaksudkan sebagai buku rujukan untuk membantu umat Islam Syiah biasa dalam praktik kehendak hukum Islam. Secara umumnya, Isnad (Rantai narasi) tidak hadir. Oleh itu, buku ini merupakan ringkasan kajian tradisi undang-undang.[6][7] Shaikh al-Saduq sendiri berkata tentang karyanya:

Saya menyusun buku tanpa Isnads supaya rantai (kuasa) tidak boleh terlalu banyak (dan membuat buku itu terlalu lama) dan supaya kelebihan buku itu mungkin banyak. Saya tidak mempunyai niat biasa pengkompil (buku-buku tradisi) untuk mengemukakan segala apa yang mereka (boleh) menceritakan tetapi niat saya adalah untuk mengemukakan perkara-perkara yang saya memberikan pendapat undang-undang dan yang saya dinilai betul

Lihat[sunting | sunting sumber]

Shi'a menganggap buku ini sebagai koleksi Hadis yang paling boleh dipercayai. Oleh itu, buku ini termasuk dalam Empat Kitab of the Shi'a, bersama-sama dengan Al-Kafi, Al-Istibsar dan Tahdhib al-Ahkam. Namun, dengan semua koleksi Hadis, tidak ada jaminan keaslian setiap hadith individu dan kebolehpercayaan masing-masing harus dinilai secara berasingan. [8] [9]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Al-Islam.org
  2. ^ Eliade, Adams, Mircea, Charles J. The Encyclopedia of religion, Volume 6. Macmillan, 1987. m/s. 558. ISBN 9780029097502.
  3. ^ Manusia yahduruh al-faqih, Pengenalan, hal.2-3 seperti yang dijelaskan di Al-Islam.org [1]
  4. ^ Ak̲h̲tar, Vaḥīd. Early Shīʻite Imāmiyyah Thinkers. Ashish Publishing House, 1988. m/s. 44. ISBN 9788170241966.
  5. ^ Pickthall, Asad, Marmaduke William, Muhammad. "Islamic Culture, Volume 76". Islamic Culture Board, 2002.
  6. ^ Meri, Josef W. Medieval Islamic Civilization: An Encyclopedia, Volume 1. Routledge; 1 edition (October 31, 2005). ISBN 978-0415966900.
  7. ^ Mahmasani, Subhi. Falsafat al-tashri fi al-Islam. Penrbitan Hizbi (1987). m/s. 72. ISBN 978-9679964066.
  8. ^ Brown, Jonathan. The Canonization of al-Bukhr and Muslim (Islamic History and Civilization). BRILL (June 5, 2007). m/s. 227. ISBN 978-9004158399.
  9. ^ Esposito, John L. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, Volume 2. Oxford University Press; 1 edition (March 30, 1995). ISBN 978-0195066135.