Objek bintang muda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Objek bintang muda (Jawi: اوبجيک بينتڠ مودا; singkatan Inggeris: YSO) menandakan bintang dalam peringkat awal evolusinya. Kelas ini terdiri daripada dua kumpulan objek: protobintang dan bintang jujukan pra-utama.

Pengelasan mengikut pengagihan tenaga spektrum[sunting | sunting sumber]

Bintang terbentuk melalui pengumpulan bahan yang jatuh ke dalam protobintang daripada cakera atau sampul sirkumnajam. Bahan dalam cakera adalah lebih sejuk daripada permukaan protobintang, jadi ia memancar pada panjang gelombang cahaya yang lebih panjang menghasilkan pelepasan inframerah yang berlebihan. Apabila bahan dalam cakera habis, lebihan inframerah berkurangan. Oleh itu, YSO biasanya dikelaskan ke dalam peringkat evolusi berdasarkan cerun taburan tenaga spektrum mereka dalam inframerah pertengahan, menggunakan skema yang diperkenalkan oleh Lada (1987). Beliau mencadangkan tiga kelas (I, II dan III), berdasarkan nilai sela indeks spektrum : [1]

.

Di sini ialah panjang gelombang, dan ialah ketumpatan fluks.

dikira dalam selang panjang gelombang 2.2–20 (kawasan inframerah dekat dan pertengahan). Andre et al. (1993) menemui kelas 0: objek dengan pelepasan submilimeter yang kuat, tetapi sangat lemah pada . [2] Greene et al. (1994) menambah kelas kelima sumber "spektrum rata". [3]

  • Sumber kelas 0 – tidak dapat dikesan di
  • Sumber kelas I ada
  • Sumber spektrum rata mempunyai
  • Sumber kelas II mempunyai
  • Sumber kelas III mempunyai

Skema pengelasan ini secara kasar menggambarkan urutan evolusi. Dipercayai bahawa kebanyakan sumber Kelas 0 yang tertanam secara mendalam berkembang ke arah peringkat Kelas I, melesapkan sampul sirkumnajam mereka. Akhirnya mereka menjadi kelihatan secara optik pada garis lahir bintang sebagai bintang jujukan pra-utama.

Objek Kelas II mempunyai cakera bulat dan sepadan secara kasar dengan bintang T Tauri klasik, manakala bintang Kelas III telah kehilangan cakeranya dan sepadan dengan kira-kira bintang T Tauri garis lemah. Peringkat pertengahan apabila cakera hanya boleh dikesan pada panjang gelombang yang lebih panjang (cth, pada ) adalah dikenali sebagai objek cakera peralihan.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

YSO juga dikaitkan dengan fenomena evolusi bintang awal: jet dan aliran keluar dwikutub, maser, objek Herbig–Haro, dan cakera protoplanet (cakera sirkumnajam atau proplid).

Ilustrasi dinamik proplid

Pengelasan YSO mengikut jisim[sunting | sunting sumber]

Bintang-bintang ini mungkin dibezakan mengikut jisim: YSO besar-besaran, YSO jisim pertengahan dan kerdil perang .

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lada, Charles J. (1987). "Star Formation: From OB Associations to Protostars". Dalam Peimbert, Manuel; Jugaku, Jun (penyunting). Star Forming Regions: Proceedings of the 115th Symposium of the International Astronomical Union Held in Tokyo, Japan, November 11–15, 1985. Dordrecht: D. Reidel. m/s. 1–17. Bibcode:1987IAUS..115....1L. ISBN 978-90-277-2388-8.
  2. ^ Andre, Philippe; Ward-Thompson, Derek; Barsony, Mary (March 1993). "Submillimeter Continuum Observations of Ophiuchi A: The Candidate Protostar VLA 1623 and Prestellar Clumps". The Astrophysical Journal, Part 1. 406 (1): 122–141. Bibcode:1993ApJ...406..122A. doi:10.1086/172425.
  3. ^ Greene, Thomas P.; Wilking, Bruce A.; Andre, Philippe; Young, Erick T.; Lada, Charles J. (October 1994). "Further Mid-infrared Study of the Ophiuchi Cloud Young Stellar Population: Luminosities and Masses of Pre-main-sequence Stars". The Astrophysical Journal, Part 1. 434 (2): 614–626. Bibcode:1994ApJ...434..614G. doi:10.1086/174763.
  4. ^ "Sidewinding Young Stellar Jets Spied by Gemini South". Dicapai pada January 27, 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]