Bintang Ae/Be Herbig

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bintang Herbig Ae/Be (HAeBe) ialah bintang jujukan pra-utama – bintang muda (<10 Mthn) jenis spektrum A atau B. Bintang ini masih tertanam dalam sampul debu gas dan kadangkala disertai dengan cakera membulat. [1] Garis pancaran hidrogen dan kalsium dapat diperhatikan dalam spektrumnya. Ia sejenis objek dengan 2-8 jisim suria (M), masih wujud dalam peringkat pembentukan bintang (penguncupan graviti) dan menghampiri jujukan utama (iaitu mereka masih belum membakar hidrogen di tengahnya).

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Dalam rajah Hertzsprung–Russell, bintang Herbig Ae/Be terletak di sebelah kanan jujukan utama. Mereka dinamakan sempena ahli astronomi Amerika George Herbig, yang pertama kali membezakannya daripada bintang lain pada tahun 1960. Kriteria Herbig asal ialah:

Kini terdapat beberapa bintang Herbig Ae/Be terpencil yang diketahui (iaitu tidak berkait dengan awan gelap atau nebula). Oleh itu, kriteria yang paling boleh dipercayai sekarang ialah:

Kadangkala bintang Herbig Ae/Be menunjukkan kebolehubahan kecerahan yang ketara. Ia dipercayai disebabkan oleh gumpalan (protoplanet dan planetesimal) dalam cakera sirkumnajam. Dalam peringkat kecerahan yang paling rendah, sinaran daripada bintang menjadi lebih biru dan terpolarisasi secara linear (apabila rumpun mengaburkan cahaya bintang langsung, berserakan dari cahaya cakera yang secara relatifnya meningkat – ia kesan yang sama seperti warna biru langit kita).

Analog bintang Herbig Ae/Be dalam julat jisim yang lebih kecil (<2 M) – bintang pra-jujukan utama jenis spektrum F, G, K, M – dipanggil bintang T Tauri. Bintang yang lebih besar (>8 M) dalam peringkat pra-jujukan utama tidak diperhatikan, kerana ia berkembang dengan sangat cepat: apabila ia kelihatan (iaitu menyebarkan gas bulatan dan awan habuk di sekeliling), hidrogen di tengah sudah terbakar dan mereka adalah objek jujukan utama .

Planet[sunting | sunting sumber]

Planet di sekitar bintang Herbig Ae/Be termasuk:

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ V. Mannings & A. Sargent (2000) High-resolution studies of gas and dust around young intermediate-mass stars: II. observations of an additional sample of Herbig Ae/Be systems. Astrophysical Journal, vol. 529, p. 391
  2. ^ "A stellar fingerprint". Dicapai pada 29 February 2016.

Sumber[sunting | sunting sumber]