Taman Richmond

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Taman Richmond
Jenis Perbandaran
Lokasi London
Dikendalikan oleh Taman Diraja
Status Buka sepanjang tahun

Taman Richmond adalah yang terbesar dari kesemua taman-taman Diraja di London. Ia berhampiran dengan Richmond, Kingston upon Thames, Wimbledon, Roehampton dan East Sheen.

Taman ini meliputi 955 hektar (2360 ekar)[1] dan adalah taman bandar berdinding terbesar di Eropah.[perlu rujukan]

Ciri-ciri penting[sunting | sunting sumber]

Ladang Isabella adalah taman hutan jarang yang penting dan menarikkan hati. Ia adalah pemandangan terlindung Katedral St Paul dari Anak bukit Raja Henry VIII.

Taman ini mengandungi bangunan-bangunan masyhur, sepuluh dari mana, tambah keseluruhan dinding taman, adalah bangunan disenaraikan.

  • Pembroke Lodge dan sesetengah rumah berkaitan berdiri di kebunnya sendiri di dalam taman. Rumah persinggahan Pembroke pada terdahulunya rumah kepada 1st Earl Russell, dan sekarang adalah sebuah restoran.
  • Royal Ballet School telah berasaskan untuk beberapa tahun di rumah persinggahan White di mana para pelajar ballet lebih muda bersambung dilatihkan. Ia terdahulunya sebuah rumah persinggahan pemburuan untuk George I.
  • Ada empat buah rumah yang lain, selain dari rumah berpagar: Rumah persinggahan Thatched, Rumah persinggahan Holly (bekasnya Rumah persinggahan Bog), Rumah persinggahan White Ash dan Rumah persinggahan Oak. Rumah persinggahan Holly mengandungi sebuah pusat para pelawat (tempahan sahaja), ibu pejabat pentadbiran Taman dan sebuah pusat untuk Metropolitan Police's Royal Parks Operational Command Unit.

Anak bukit Raja Henry VIII[sunting | sunting sumber]

Anak bukit Raja Henry VIII adalah puncak tertinggi di dalam kawasan taman dan terletak di dalam kawasan kebun-kubun awam Pembroke Lodge. Ia dinamakan untuk Henry VIII dari England.

Dari Anak bukit ada suatu pemandangan dilindungi Katedral St Paul di City of London 10 batu (16 km) lebih ke timur telah ditubuhkan pada 1710. Vista ini dilindungi oleh suatu lebar 'kubah dan sesetengah' langit di mana-mana sisi. Datuk bandar London cari untuk mengubahkan perlindungan ini pada 2005, dan mengurangkannya ke 'setengah kebuh'. Tiada keputusan terakhir telah diumumkan. Di sebelah barat adalah suatu panorama Lembah Thames.

Penanaman[sunting | sunting sumber]

Cerun dan hutan taman berasaskan tanah-tanah asid tanah rendah. Padang rumputnya adalah kebanyakannya diuruskan oleh ragutan rumput. Taman ini mengandungi beberapa hutan dan copses, sesetengah dicipta dengan dermaan dari orang ramai.

Suatu kawasan seperti ini adalah Ladang Isabella, kebun hutan jarang yang mana dicipta selepas Perang Dunia II dari hutan jarang yang ada, dan organically run, menyebabkan flora dan fauna kaya. Ia adalah tarikan pelawat utama dalam haknya tersendiri.

Suatu lagi adalah Queen Mother's Copse, suatu pemagaran segi tiga kecil di bukit hutan jarang separuh jalan di antara Pintu Robin Hood dan Pintu Ham, ditubuhkan dalam peringatan Permaisuri Elizabeth, Bonda Ratu.

Suatu lagi adalah Bone Copse yang dinamakan pada 2005. Ia telah dimulakan oleh keluarga Bone pada 1988 dengan pembelian dan penumbuhan sebatang pokok dari pihak Taman dalam peringatan Bessie Bone yang meninggal dunia pada tahun itu. Pokok-pokok telah ditambahkan bertahun-tahun, dan pada 1994 suaminya Frederick Bone juga meninggal dunia. Penanaman bertahun telah disambung oleh anak-anak mereka.

Hidupan liar[sunting | sunting sumber]

Rusa di Taman Richmond, Oktober 2005

Taman Richmond adalah suatu Tempat Tarikan Sains Istimewa, sebuah National Nature Reserve dan suatu Special Area of Conservation untuk kumbang Stag.

Sekawan rusa merah dan fallow mengembara bebas di dalam kebanyakan kawasan taman. Suatu roam freely within much of the park. Suatu penakaian mengambil bahagian setiap November untuk memastikan bilangan-bilangan dapat dikekalkan.

Ia adalah suatu perlindungan untuk haiwan hidupan liar lain, termasuk tupai, arnab, kumbang stag, serangga bertambah beberapa pokok-pokok silam, dan pelbagai fungi.

Taman Richmond menyokong suatu penduduk besar dari apa yang dipercayai untuk Ring-necked (or Rose-ringed) Parakeets. Pembiakan ini dari burung-burung yang telah melarikan diri atau dibebaskan dari penangkapan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sewaktu pemerintahan Raja Edward (1272-1307) kawasan ini diketahui sebagai Manor of Sheen. Nama ini ditukarkan ke Richmond sewaktu pemerintahan Henry VII. Pada 1625 Charles I membawa halamannya ke Istana Richmond untuk melarikan diri dari plak di London dan mengubahnya menjadi sebuah taman untuk rusa merah dan fallow. Keputusan baginda, pada 1937, untuk memagari tanah itu adalah tidak masyhur dengan penetap tempatan, tetapi dia tidak membenarkan pejalan kaki jalan yang benar. Ke hari ini dindingnya masih kekal, walaupun ia separuh dibina dan konkrit bertetulang.

Pada 1847 Pembroke Lodge menjadi rumah Perdana Menteri, Lord John Russell dan kemudian rumah zaman kanak-kanak cucu beliau, Bertrand Russell. Ia sekarang adalah sebuah restoran masyhur dengan pemandangan cemerlang terhadap Lembah Thames.

Jalan masuk[sunting | sunting sumber]

Taman ini dipagari oleh tembok tinggi dengan beberapa pintu pagar, tetapi adanya jalanraya awam. Ini hanya dibuka sewaktu siang hari, had kelajuan adalah 20 btj. Tiada kenderaan perdagangan selain dari teksi dibenarkan.

Pintu-pintu pagar dibuka ke kenderaan motor adalah: Pintu Sheen, Pintu Richmond, Pintu Ham, Pintu Kingston, dan Pintu Roehampton. Pintu Robin Hood (berhampiran dengan bulatan Robin Hood di A3) telah ditutup pada 2003 sebahagian dari percubaan pengurang kenderaan — perbadanan kerajaan bertanggung jawab untuk taman masih menilaikan percubaan. Majlis tempatan pada umumnya bersetuju pada pembukaan semula pintu pagar, tetapi ia tidak jelas itu mewakili pendapat orang ramai. Penetap-penetap dibahagikan pada isu mengharamkan kenderaan motor dari taman.

Taman telah ditandakan dengan bridleway dan laluan kayuh. Ini telah ditunjukkan pada peta-peta dan papan kenyataan dipamerkan berhampiran dengan pintu masuk utama, bersamaan dengan perundangan lain yang mentadbirkan kegunaan taman.

Bridleway adalah istewa dari segi kegunaannya untuk kuda-kuda (dan penunggangnya) sahaja dan tidak dibukakan ke pengguna lain seperti bridleway biasa. Ini adalah masalah jarang seperti mana permukaan pasir tidak menggalakkan sesiapa yang tidak menunggang kuda. Kebanyakaan tunggangan dilakukan melalui kandang kuda teratur, pada umumnya, mematuhi peraturan-peraturan mengenai di mana mereka boleh menunggang.

Peraturan 1997 menghadkan pengayuhan ke: (a) jalanraya; (b) laluan kayuhan kuning keras yang berada di sekitar taman (Tamsin Trail); dan (c) permukaan keras lain (contohnya laluan yang terletak di antara Kolan Pen dan Pintu Ham).

Sehingga 2005 taman dipoliskan oleh the park was policed by the separate Royal Parks Constabulary yang berasingan tetapi itu telah digolongkan ke dalam Metropolitan Police. Tahun kebelakangan ini pihak polis berkuda telah digantikan oleh suatu pasukan patrol dalam kenderaan pandu empat roda.

Kebanyakan pengguna menghormati undang-undang, tetapi ada juga penyalahgunaan yang sekali-sekala beraku. Penyalahguna yang paling sering adalah penunggang motorsikal yang gagal untuk memperhatikan had 20 mtj. Pada waktu sibuk penunggang motorsikal dapat dilihat meletakkan motorsikal di luar tempat letak kereta yang diberikan atau memandu di luar jalan yang telah diberikan. Pengayuh basikal rekreasi dapat menjadi masalah: sesetengah penunggang basikal gunung cuba untuk melarikan diri dari laluan-laluan kayuh yang diberikan.

Para pelawat merancangkan perkelahan harus menyatakan bahawa menyalakan alat pemanas, api, atau membarbeku adalah dengan jelas dilarang, sebagaimana juga dengan memainkan radio atau alat muzik yang lain.

Templat:Unreferencedsection

Kawasan pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Taman Richmond juga nama suatu kawasan pilihan raya Parlimen terdiri dari sesetengah daerah-daerah yang mengelilingi taman itu:

Ahli Parlimen sekarang adalah Susan Kramer.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Written answer to the House of Commons from the Head of the Royal Parks Service, 7 February 2002

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Koordinat: 51°26′58″N, 0°16′26″W

Taman Diraja London