Tonny Koeswoyo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tonny Koeswoyo
Latar belakang
Nama lahirKoestono Koeswoyo
Kelahiran(1936-01-19)19 Januari 1936
Tuban, Hindia Timur Belanda
Meninggal dunia27 Mac 1987(1987-03-27) (umur 51)
Jakarta, Indonesia
GenreRock, pop
PekerjaanPemuzik, penyanyi-penulis lagu, pelakon
InstrumenVokal, piano, gitar, keyboard
Tahun aktif1952–1987

Koestono "Tonny" Koeswoyo (19 Januari 1936 – 27 Mac 1987) merupakan seorang musisi rock Indonesia dan ketua kumpulan muzik Koes Plus.[1] Tonny memainkan piano, gitar, dan keyboard.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Tonny Koeswoyo merupakan anak keempat daripada sembilan anak daripada pasangan R. Koeswojo (Raden Koeswoyo) (10 Oktober 1895 – 6 Ogos 2000) dan Rr. Atmini (16 September 1900 – 3 Disember 1969) dari Tuban, Jawa Timur. Perintahnya ialah:

  1. Tituk (perempuan) (15 Mei 1930), meninggal dunia semasa bayi.
  2. Koesdjono (Djon alias John Koeswoyo) (5 Ogos 1932 – 2 Disember 2022).
  3. Koesdini (Dien ~ perempuan) (7 Oktober 1934).
  4. Koestono (Ton alias Tonny Koeswoyo) (19 Januari 1936 – 27 Mac 1987).
  5. Koesnomo (Nom alias Nomo Koeswoyo) (21 Januari 1938 – 15 Mac 2023).
  6. Koesyono (Yon alias Yon Koeswoyo) (27 September 1940 – 5 Januari 2018).
  7. Koesroyo (Yok alias Yok Koeswoyo) (3 September 1943).
  8. Koestami (Miyi ~ perempuan) (6 Januari 1945).
  9. Koesmiani (Ninuk ~ perempuan) (16 Januari 1947).

Daripada salasilah, mereka tergolong dalam keturunan generasi ke-7 (trah) Sunan Muria di Tuban. Ibu mereka ialah anak saudara kepada Bupati Tuban pada zaman penjajah Belanda ketika itu.

Masa kanak-kanak Tony dihabiskan di Tuban, Jawa Timur bersama adik-beradiknya. Pada mulanya dia dipanggil Ton. Tetapi akhirnya dia menukarnya kepada Tony supaya dia kelihatan lebih kacak, kerana wajahnya adalah yang paling kacak di antara abang-abangnya. Pengalaman muzikal Tonny diasah apabila menyertai kumpulan ludruk tempatan di Tuban. Pada tahun 1952 keluarga Koeswoyo berpindah ke Jakarta berikutan mutasi tersebut.Bapanya mempunyai kerjaya sebagai penjawat awam di Kementerian Dalam Negeri. Di Jakarta mereka sekeluarga menduduki sebuah rumah di Jalan Mendawai III, No. 14, Blok C, Kebayoran Baru, Jakarta Selatan.

Darah muzik berasal dari R. Koeswojo (Koeswoyo), bapanya, yang mahir memetik gitar dan bermain muzik Hawaiian. Ketika berusia empat tahun di Tuban, Tony sudah boleh memukul baldi, besen dan bekas lain yang berisi air selama berjam-jam dengan pemukul yang diperbuat daripada kayu dengan bunga jambu yang masih berputik di hujungnya. Di tangannya baldi, besen, dan lain-lain mengeluarkan bunyi yang unik. Apabila dia memasuki akil baligh, Tonny Koeswoyo tidak lagi mahu mengalahkan baldi. Muzik intuisi semakin menderu tanpa ada yang mampu menyekat. Tony kemudian merayu untuk membeli gitar, biola, dan buku muzik. Pak Koeswoyo tidak memenuhi permintaan itu dengan alasan orang ramai tidak boleh mencari rezeki dari muzik.

Bapanya mengundur diri dan menyertai Tebing Timur. Dia diamanahkan untuk menguruskan onderneming (perladangan) di Solo, Jawa Tengah dan membawa keluarganya. Rumah mereka di Jakarta hanya dihuni oleh 4 orang anak lelaki mereka diketuai oleh abang sulung mereka Jon dan 3 orang adik, Tonny, Yon dan Yok. Adik Jon nombor 5 Nomo telah mengembara seorang diri ke Surabaya, bekerja di kilang jubin. Jon bimbang tiga adiknya yang bersamanya iaitu Tonny, Yon, Yok akan menjadi crossboy dan menyertai trend bergaduh. Ketika itu demam geng motorsikal sedang berlaku di kota besar seperti Jakarta, Bandung, dan Surabaya. Kerana mahu adik-adiknya ada "aktiviti positif", Jon mengambil inisiatif membeli alat muzik untuk adik-adiknya. Ketika itu Jon sudah pun bekerja di Biro Yayasan Teknikal, sebelum beralih kepada pembangunan Hotel Indonesia (HI). Dia membeli alat muzik itu untuk menyatukan adik-adiknya. Bersama Tony, Jon bertolak ke Solo. Ketika itu perniagaan alat muzik paling lengkap adalah di Solo, tepatnya di Jalan Copper, Nonongan, Solo. Dia membeli 1 bass betot, 2 gitar iringan, dan 1 set drum. Alat muzik itu dibeli daripada gaji Jon dan ibu mereka yang menerima arisan. Jon dan ibunya dimarahi bapanya di Solo, kerana menyangka mereka akan memusnahkan adik-adik mereka. Tetapi mereka berterusan membelinya, jadi Bapa lebur. Alat-alat itu kemudiannya dibawa dengan kereta api ke Jakarta. Dari stesen dia diangkut dengan lori ke HI, kerana abangnya masih bekerja di HI.

Sejak itu Tony mula serius belajar muzik, jadi dia boleh bermain gitar, ukulele, piano dan seruling. Kebolehan muziknya adalah otodidak dan belajar nota muzik daripada Nick Manolov dan gaya bermain gitarnya mengikut gitaris Sepanyol Carcasi dan Tjio Bun Tek - guru gitar klasik di Jakarta. Dia terus bermain gitar siang dan malam. Dia juga sering menyertai aktiviti yang ada unsur muzik. Aktiviti sekolah, pelajar, atau apa sahaja yang mempunyai muzik, juga sentiasa mengambil bahagian. Kegigihannya dalam bidang muzik membuatkan Tonny lupa untuk belajar sehingga gagal ke kelas dan lulus peperiksaan sebanyak tiga kali. Tony kemudian mengajar adik-adiknya, Yon dan Yok, bermain muzik. Nomo, adik lelakinya yang baru pulang dari mengembara, juga akhirnya turut serta. Apabila Jon membeli satu set alat muzik untuk adik-adiknya, dia memang telah membuat semacam pakatan dengan Tony, bahawa dia hanya akan bermain dengan adik-beradiknya (dengan adik-adiknya). Dari situ Koes Bersaudara mula mantap. Kumpulan itu berlatih dengan alat muzik ringkas dan penguat jenama "Robin" buatan dalam negara (dibuat di Jakarta). Rumah mereka juga bertukar sesak setiap petang, kerana orang ramai berkumpul untuk mendengar rentak muzik. Bapa mereka, Koeswoyo, masih sering mengadu tentang perkara ini apabila dia pulang ke Jakarta, dengan alasan muzik tidak boleh memakmurkan rakyat. Perkara ini tidak dipedulikan oleh Tony dan adik-beradiknya yang lain, mereka terus bermain muzik.

Pada 1967 keluarga Koeswoyo berpindah dari Jalan Mendawai III ke Jalan Sungai Pawan di kawasan kejiranan Blok C, Kebayoran Baru, Jakarta Selatan. Pada masa itu seluruh keluarga telah bersatu semula di Jakarta. Kemudian sejak 1970 mereka berpindah ke Jalan Haji Nawi, Cipete, Jakarta Selatan, yang dikenali sebagai Kompleks Koes Bersaudara sehingga sekarang.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pancaragam di Sekolah[sunting | sunting sumber]

Tonny Koeswoyo merupakan seorang pemain gitar dan pencipta lagu utama memulakan perjalanan panjangnya dalam dunia muzik dengan serius sejak di bangku sekolah menengah di Jakarta. Naluri muziknya begitu hebat sehingga dia menjadi pemain gitar utama dan ketua Kugiran di sekolahnya, menubuhkan Youth Gita bersama empat rakannya pada 1952-1955. Kemudian dia menjadi penyanyi, gitaris utama dan ketua. Bersama rakannya Jan Mintaraga pada vokal dan dram dan Sophan Sophian pada vokal dan bes, dia mengasaskan kumpulan Teenage's Voice/Teenage's. Suara dan Teruna Ria. Kumpulan ini sering membuat persembahan di acara belia di sekolah. Band Teenage's Voice ditubuhkan sekitar tahun 1955.[2] Pada tahun 1956, band ini menukar namanya kepada Irama Remaja/Rhythm of Youth dengan salah seorang ahlinya Sophan Sophian sebagai vokalis dan bassis. Pada tahun 1958, band ini akhirnya terpaksa berkubur, kerana dia berkongsi kehidupannya yang sibuk dengan menyambung pelajaran ke kolej.

Koes & Bros[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1958 dia cuba menghubungkan adik-beradiknya, keluarga Koeswoyo, iaitu (abangnya Jon Koeswoyo pada bass, Tonny Koeswoyo pada gitar, adik lelaki Nomo Koeswoyo pada drum, adik lelaki Yon Koeswoyo pada vokal, dan adik lelakinya Yok Koeswoyo pada vokal). Tonny memberi nama bandnya Koes & Bros pada tahun 1958. Abangnya Jon Koeswoyo menyertai adik-adiknya dalam kumpulan keluarga ini di antara pekerjaan. Manakala adiknya Nomo baru sahaja menyertainya, selepas pulang dari perantauan. Pada awal kumpulan baru iaitu anak lelaki Pak Koeswoyo, masih terdapat 2 nama dari luar keluarga Koeswoyo iaitu Jan Mintaraga (kini dikenali sebagai pelukis komik) memegang jawatan sebagai pemain gitar, Tommy Darmo juga bermain sebagai gitaris pada mulanya dan Iskandar bermain dram buat kali pertama dalam kumpulan ini. Jan, Tommy dan Iskandar adalah jiran mereka di Jakarta. Jan Mintaraga dan Tommy Darmo hanya selang tiga rumah, sekali-sekala mengambil bahagian dalam latihan dan nyanyian, malah bermalam. Dia suka mendengar lagu dari Radio Australia. Apabila ia menemui lagu baru, ia datang. dengan rekod baru. Iskandar membantu Nomo yang tidak begitu mahir bermain gendang kerana baru pulang dari mengembara.

Kus Brothers[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1960 Tonny menukar nama kumpulan ini kepada Kus Brothers. Tonny meniru corak Everly Brothers di Amerika, kerana menggunakan 2 penyanyi, adik beradik. Tetapi sebenarnya inspirasi Tony untuk duet Yon dan Yok ialah Kalin Twins, dua penyanyi Inggeris yang merupakan kembar. Pada akhir 1950 hingga awal 1960 muzik kumpulan di Indonesia secara amnya lebih bangga menyanyikan lagu-lagu asing, dan mereka tidak terkecuali. Tony dan abangnya juga berlatih dengan menyanyikan lagu-lagu Barat yang menjadi hits ketika itu, seperti dari Everly Brothers, Harry Belafonte, Kalin Twin, dan lain-lain. Ketika itu menyanyikan lagu Indonesia dianggap memalukan. Tony dan abangnya juga mengasah diri dengan bersiar-siar di jalanan atau berhibur di majlis hari jadi dan berkhatan. Bayar tidak penting, yang jelas anda boleh belajar untuk tampil di khalayak ramai dan mendapat makanan percuma. Adik perempuan mereka Miyiek pernah menyanyi bersama ketika adik-beradiknya sibuk, dan gembira apabila mereka diberi pen, cuci badan, dan buku nota. Walaupun ada juga tuan rumah yang memberi wang. Sesekali Jan Mintaraga menyertai Koes Brothers untuk bertindak balas. Cuma suaranya tak boleh tinggi, sumbang, dan suka meragam sebab sibuk belajar.[3]

Pada tahun 1962, Kus Brothers (Kus Bros) cuba memasuki studio. Tonylah yang mencetuskan idea untuk membuat album rekod. Idea yang dianggap mustahil dan gila oleh abang-abangnya. Bagaimanapun, Tony memberanikan diri kerana menyangka akan membuat lagu sendiri alias tidak menyanyikan lagu Barat. Melalui syarikat PT Irama, milik Soejoso Karsono atau sering dipanggil (Mas Yos) syarikat rakaman terkenal ketika itu. Mas Yos bersama penyelia muzik Irama yang juga ahli muzik Jazz Jack Lesmana, mencabar Tonny untuk menyediakan lagu dalam masa dua minggu. Tony menerima cabaran itu. Untuk mempunyai banyak masa untuk mencipta lagu, Tonny malah memutuskan untuk meninggalkan tempat kerjanya di Perkebunan Negara. Tony kemudiannya menumpukan perhatian untuk mencipta lagu. Dalam masa satu minggu, dia berjaya mencipta dua lagu: "Weni" dan "Tercepsona". Abangnya Jon merakamnya pada perakam pita Grundig yang sebesar pinggan. Dibantu oleh Jan Mintaraga, Tony menaip surat permohonan rakaman kepada PT Irama. Keputusan rakaman telah dihantar bersama surat permohonan kepada PT Irama. Seperti yang dijanjikan dia kembali dalam masa dua minggu.

Melihat hasil lagu yang dipersembahkannya, Mas Yos dan Jack berasa kagum dan kemudiannya menandatangani Kus Brothers pada tahun 1962. Abangnya Jon memutuskan untuk meninggalkan tugasnya demi menyokong penuh kumpulan muzik keluarga ini. Ketika itu formasi Kus Bros iaitu Tonny (gitar utama), Jon (bass), Nomo (dram), Jan Mintaraga (gitar irama), Tommy Darmo (gitar irama) mengiringi duet vokal dan gitar Yon dan Yok. Nomo dibantu oleh Iskandar pada set drum, kerana Nomo tidak begitu mahir. Rakaman itu dilakukan pada dua "trek"; mesti segera bersama perakam Freddy Bulek. Tetapi hanya tiga lagu Jan Mintaraga dan Tommy Darmo yang mengundurkan diri, kerana dua daripada mereka lebih suka melanjutkan pelajaran di Jabatan Dalam Negeri Akademi Seni Rupa Indonesia di Yogyakarta. Tonny kemudian menukar formasi ketua kumpulannya. Kedudukan Jan pada gitar digantikan oleh Yok dan Tommy pada gitar juga digantikan oleh Yon.

Kus Bersaudara[sunting | sunting sumber]

Mas Yos mencadangkan kepada Tonny supaya Kus Bersaudara yang kini mempunyai lima ahli, dinamakan semula sebagai Kus Bersaudara kerana mereka dianggap kebaratan. Tonny juga bersetuju, dengan nama baru ini album pertama Tonny Koeswoyo dan adik-beradiknya diterbitkan pada tahun 1963. Album rakaman pertama The Koes Bersaudara, yang keluar pada tahun 1963, memuatkan 12 lagu, termasuk: "Weni"", "Terpesona ", "Bas Sekolah", "Senja" dan "Kolam Senyap". 12 lagu Kus Bersaudara semuanya ciptaan Tonny Koeswoyo. Lagu-lagu mereka diedarkan secara meluas kepada pendengar melalui Radio Republik Indonesia (RRI) dan Radio Tentera Udara Tentera Udara. Kejayaan album pertama ini berjaya mengalihkan populariti lagu-lagu merajuk Rahmat Kartolo dan Alfian, yang ketika itu menguasai pasaran muzik di Indonesia. Pemerhati muzik mengatakan bahawa perhatian pendengar beralih kepada mereka. [4]

Koes Brothers[sunting | sunting sumber]

Walaupun sudah ada rekod, kebajikan saudara Koes tidak berubah. Kehormatan mereka pada masa itu sangat kecil. Lagu-lagu mereka yang menjadi hits nampaknya tidak memberi kesan. Mereka masih menyanyi sana sini dan berhibur di majlis perkahwinan dan berkhatan. Sehingga beberapa ketika kemudian, abang sulung mereka, Jon Koeswoyo, memutuskan untuk dipecat pada 1964. Jon yang sudah berkahwin memilih untuk pergi dan membawa keluarganya ke Tuban, tempat dia bekerja sebagai nelayan. Selepas pengunduran Jon, kumpulan ini juga meninggalkan 4 orang abang beradik yang diketuai oleh Tonny Koeswoyo. Tony kemudian menukar nama bandnya kepada Koes Bersaudara pada tahun 1964. Dalam formasi baru ini Tonny menjadi pemain gitar utama, Yon kekal sebagai penyanyi utama selain memegang alat gitar irama, Yok juga masih seorang penyanyi selain memegang alat muzik gitar bes, dan Nomo pada dram. Begitu juga muzik dan vokal Yon dan Yok, daripada gaya Kalin Twin dan Everly Brothers bertukar kepada The Beatles. Malah, mereka merasakan keperluan untuk memakai sut tanpa leher seperti yang dipakai oleh John Lennon, Paul McCartney, George Harrison dan Ringo Starr.

Kumpulan ini mencapai kejayaan dalam beberapa album rakaman seterusnya selama beberapa tahun. Walaupun mereka sudah mempunyai lagu sendiri dalam rekod, mereka tetap dibayar dengan bayaran yang sederhana apabila menyanyi di atas pentas. Lagu-lagu Tonny Koeswoyo mungkin popular, tetapi kehidupan ekonomi keluarga Koeswoyo tidak banyak berubah.

Masuk Penjara[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1965 Koes Bersaudara menjadi kumpulan muzik Indonesia yang terkenal dan hampir tidak mempunyai saingan langsung. Tetapi Koes Bersaudara masih merasakan keperluan untuk membuat persembahan secara berkala di pawagam 'Megaria sebagai gangguan daripada tayangan filem atau di Restoran Lapangan Terbang Antarabangsa Kemayoran dua kali seminggu.[3] Penonton yang ramai dan bertindih sentiasa meminta lagu dari Barat. Atas permintaan penonton ketika Koes Bersaudara membuat persembahan, mereka "dipaksa" mempersembahkan lagu-lagu daripada The Beatles, Kalin Twins, Elvis Presley, Ricky Nelson dan Everly Brothers. Walaupun Tonny tahu kerajaan sedang menggubal Keputusan Presiden No. 11 tahun 1965 yang melarang muzik "ngakngik-ngok" yang berasal dari England dan Amerika Syarikat, Tony sukar untuk mengelak permintaan peminatnya.

Pada 25 Jun 1965 Koes Bersaudara bersama kumpulan Dara Puspita, Noor Bersaudara dan Quarta Nada, telah dijemput ke sebuah pesta yang diadakan oleh Kolonel Koesno. Tiga kugiran teratas mempersembahkan lagu Barat secara bergilir-gilir. Ketika Koes Bersaudara yang muncul terakhir baru sahaja mula mempersembahkan lagu The Beatles I Saw Her Standing There, batu-batu dibaling yang menghala ke arah bumbung rumah Kolonel Koesno. Diikuti dengan jeritan kidal seperti: "Turun Nekolim! Hancurkan Manikebu! Ganyang Ngak-ngik-Ngok!” Pertunjukan segera dihentikan dan Koes Bersaudara terpaksa meminta maaf. Tonny dengan tenang akur dengan permintaan itu dan terpaksa berjanji untuk tidak memainkan lagu itu lagi. Selepas nama kakitangan kumpulan hiburan itu dirakam oleh penunjuk perasaan, semua yang hadir pada parti itu bersurai.

Tonny, Nomo, Yon dan Yok dibenarkan pulang dengan perasaan lega. Empat hari kemudian, pada 29 Jun 1965, empat saudara Koeswoyo ditangkap dan dihantar ke Penjara Glodok. Waran tangkap itu disertakan dengan Waran Penahanan Sementara Nombor 22/023/K/SPPS/1965 yang dikeluarkan oleh Jaksa Daerah Khas Jakarta dan ditandatangani oleh L Aroen SH. Mereka dituduh Bung Karno sebagai penyebar Ngak Ngik Ngok budaya tanpa budaya Nekolim Muzik dengan Nekolim (Neo Kolonial dan Imperialis). Tonny dimasukkan ke dalam sel yang sama dengan adik-beradiknya, Nomo, Yon, dan Yok di Penjara Glodok pada hari yang sama, 29 Jun 1965. Mereka dihukum oleh rejim Old Order Soekarno hanya kerana memainkan lagu-lagu yang dilarang ketika itu (dianggap muzik yang tidak mencerminkan bangsa Indonesia) kerana dianggap berbahaya kerana boleh meracuni jiwa generasi muda dalam 1965. Keempat-empat mereka berada di penjara tanpa bicara selama 3 bulan. Polis juga melarang lagu-lagu Koes Bersaudara daripada beredar dalam masyarakat. Bagaimanapun, peminat Koes Bersaudara masih boleh mendengar lagu-lagunya melalui radio Singapura. Koes Bersaudara telah ditahan apabila lagu Pagi yang Indah menjadi popular di seberang lautan.[3] Mereka akhirnya dibebaskan pada 29 September 1965 (sehari sebelum tercetusnya Gerakan PKI 30 September).

Selepas keluar dari penjara, Tonny merakamkan gambar keadaan dalam penjara menerusi lagu seterusnya Koes Bersaudara. Pengalaman 100 hari itu dicurahkan ke dalam dua album Koes Bersaudara, Make Me Your Lamb dan To The So Called The Guilties yang diterbitkan Dimita Molding Company dengan label Mesra milik seorang usahawan berdarah Minangkabau Dick Tamimi. Antara lagunya bertajuk: Why Is the Day Dark, Ballad of Room 15, In the Jail, Make Me Your Sheep, Voorman, Untuk Ayah dan Ibu , dan lain-lain telah direkodkan pada plat ebonit, dan dijual dengan baik di pasaran.

Dalam pengakuan adiknya Yok Koeswoyo kepada umum Kick Andy yang disiarkan di Metro TV pada Khamis 11 Disember 2008), terbongkar satu fakta yang selama ini dirahsiakan. Bahawa sebenarnya mereka telah dimasukkan ke dalam penjara pada masa itu sebagai sebahagian daripada menjadikan Koes Bersaudara sebagai risikan balas ( risikan balas) di Malaysia. Ketika itu Indonesia sedang berkonfrontasi dengan Malaysia. “Dulu ada KOTI (Perintah Operasi Tertinggi). Kami telah direkrut oleh mereka, komander Kolonel Koesno dari Tentera Laut. Ia dibuat seolah-olah kerajaan sedia ada tidak berpuas hati dengan kami, kemudian kami ditangkap. Dalam konteks ditangkap, kami akan keluar secara rahsia dan keluar ke Malaysia. Di sana kami digunakan sebagai risikan balas. Bagaimanapun, apabila dia keluar dari penjara pada 29 November, G30S meletus,” kata Yok.

Selepas itu, kerjaya muzik Tonny dan adik-adiknya diteruskan. Dalam tempoh itu kekuatan mereka jelas. Walaupun gaya The Beatles masih bergantung pada Koes Bersaudara, kebanyakan lagu Tony yang lahir selepas dia dibebaskan dari penjara dipengaruhi oleh band Bee Gees. Dalam siri ini mereka juga mengeluarkan lagu Inggeris seperti: Tree Little Word, The Land of Evegreen, dan The Old Man.

Koes Plus[sunting | sunting sumber]

Walaupun mencapai kejayaan dalam muzik, tetapi ia tidak bertahan lama. Kehidupan ahli kumpulan ini kekal dalam kesempitan ekonomi kerana tidak menikmati keuntungan yang banyak daripada hasil jualan album mereka. Produktiviti Koes Bersauadara kemudiannya kembali lemah pada penghujung 1960-an atau tepatnya pada era 1968 hingga 1969. Adiknya Nomo Koeswoyo mengambil inisiatif untuk meninggalkan pemainnya sebagai pemain dram pada 1969. Dia memilih untuk bekerja berdampingan di luar bidang muzik sebagai peniaga untuk menyara keluarganya, jadi dia sering meninggalkan latihan. Tonny Koeswoyo memberitahu perkara kepada Nomo untuk memilih sama ada mahu fokus pada muzik di Koes Bersaudara atau keluar. Sikap Tony sangat tegas, kerana dia mahu semua adik-adiknya menumpukan perhatian kepada muzik. Sempat juga dia menghalau Nomo yang bercakap tentang perniagaan kereta bersama rakannya di luar studio ketika dia sedang berlatih. Nomo bersikap lebih pragmatik dan mempunyai prinsip yang berbeza dengan Tony, kerana ketika itu dia sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak.

Pemain dram yang ditinggalkan oleh Nomo Koeswoyo kemudiannya digantikan oleh Kasmuri (dikenali sebagai Murry). Murry ialah pemain gitar melodi dan pemain dram dari Surabaya ex. Band Patas milik AGO. Perkara itu Murry telah dipersetujui oleh adiknya Yon Koeswoyo kepada Tonny melalui rakan, bekas pemain gitar Koes Brothers Tommy Darmo dan turut menjemput pemain bass Medenaz dan The Pro's serta bapa kepada tiga orang Bragi personel iaitu Reza Ario Bima , Reinaldi Hutomo dan Rendi Khrisna bernama Dimas Wahab. Dikesempatan itu, Tommy Darmo sebenarnya melalui perkara untuk menjadi pemain dram dan Dimas Wahab pula mahu memainkan bass peninggalan Nomo dan Yok. Bagaimanapun, Tommy dan Dimas yang berasal dari Surabaya dianggap tidak mempunyai kemahiran yang mencukupi. Belum menemui pemain dram yang sesuai, Tonny kemudian meminta bantuan Dimas Wahab daripada pemain bass yang merupakan rakannya bernama Totok AR. Totok juga mengesyorkan Murry kepada Tonny. Yon kemudiannya meminta Tommy Darmo membawa Murry ke tempat mereka, kerana Tommy dan Dimas mengenali Murry dan Totok AR sejak mereka dari Surabaya.

Keputusan Tonny untuk pengunduran Nomo mendapat reaksi keras daripada adik bongsunya, Yok Koeswoyo. Sebagai bentuk simpati kepada Nomo, beliau memilih untuk mengundur diri. Yok berhenti kerana dia tidak mahu bermain dalam kumpulan dengan kakitangan di luar Koeswoyo.[5] Mereka berdua mengamuk dan melarang Tonny dan Yon menggunakan alat drum dan bes mereka untuk band di luar mereka. Mereka juga mencadangkan agar band itu bubar sahaja. Tambahan pula, mereka turut mengugut Tommy Darmo dan Dimas Wahab kerana menyangka mereka telah memperkenalkan Murry dan Totok AR.[6] Tetapi Tony tetap bertegas dengan keputusannya. Walaupun ibu mereka meninggal dunia pada tahun 1969, mereka tidak mengubah pendirian mereka.

Di tengah-tengah keadaan ekonomi yang sukar, selepas pengunduran Nomo dan Yok, keadaan ekonomi Tonny Koeswoyo juga merosot. Dia juga menjual radionya untuk membeli beca untuk menyara hidup. Tetapi Tonny berusaha keras untuk wujud dalam bidang muzik. Dia juga membuat keputusan yang cepat. Untuk jawatan pemain bass, beliau kemudiannya merekrut Adji Kartono atau biasa disingkat sebagai Totok AR (Totok Adji Rahman) yang merupakan adik kepada gitaris band wanita Dara Puspita iaitu Titiek AR, dan Lies AR. Totok bukanlah orang baru dalam kalangan warga Koes Bersaudara, sejak akhir 1960-an beliau telah menetap bersama pancaragam itu di ibu pejabat mereka di Jalan Sungai Pawan No. 1 Jakarta. Sebelum ini, beliau pemain gitar utama, bermain muzik dan menubuhkan dengan band Phillon di Bandung, bermain muzik rock luar negara dan Totok dipecat dan berkubur dari Phillon.

Bersama adiknya Yon, ditambah Murry (Kasmuri) dan Totok AR, dia membentuk kumpulan muzik baharu yang diberi nama sementara IRON, PEACE AND FREE. Nama itu tidak bertahan lama. Kemudian dia diilhamkan oleh jenama ubat batuk pada masa itu APC PLUS. Sehingga akhirnya Tony memilih nama Koes Plus untuk nama band baru ini dengan formasi awal yang terdiri daripada Tonny, Yon, Totok AR, dan Murry. Begitu juga, muzik daripada kumpulan Tonny, Yon, Yok dan Nomo daripada gaya The Beatles telah ditukar kepada Led Zeppelin. Malah, mereka juga merasakan keperluan untuk rambut panjang tanpa kepala seperti yang dipakai oleh Jimmy Page, Robert Plant, John Paul Jones dan John Bonham. Maestro muzik yang nama sebenarnya Koestono ini nampaknya telah menerima tenaga baharu dengan penambahan Murry, justeru kreativitinya tidak dapat dibendung dengan mempersembahkan irama muzik yang lebih pelbagai. Pembentukan ini cuba mengeluarkan album Koes Plus pada tahun 1969, walaupun terpincang-pincang kerana belum diketahui dan beberapa alat muziknya terpaksa disewa dari luar.

Koes Plus secara rasmi muncul pada tahun 1969 dengan album pertama jilid I Dheg Dheg Plas yang dikeluarkan oleh Dick Tamimi dengan label 'Dimita/Mesra. Setelah ditubuhkan, Koes Plus tidak langsung mendapat simpati daripada pencinta muzik Indonesia. Album pertamanya LP telah ditolak oleh beberapa kedai rekod. Malah mereka mentertawakan lagu "Kelelawar" yang sebenarnya menyeronokkan. Ia membuat beberapa kakitangan bergegar, tetapi tidak untuk Tonny.

Murry menjadi merajuk dan pergi ke Jember, Jawa Timur sambil mengedarkan LP percuma albumnya kepada rakan-rakannya. Dia bekerja di sebuah kilang gula sambil bermain dalam kumpulan dengan Gombloh dalam kumpulan itu Lemon Trees. Tonny kemudiannya mengikut Murry ke Jember untuk dijemput pulang ke Jakarta. Sehingga lagu "Kelelawar" dimainkan di RRI, orang ramai mula mencari album pertama Koes Plus. Beberapa ketika kemudian, melalui lagu-lagunya "Derita", "Balik ke Jakarta", "Malam ini", "Bunga di Tepi Jalan" kepada lagu "Cinta Buta”, Koes Plus mula mendominasi muzik Indonesia ketika itu di carta muzik radio.

Pada album Koes Plus jilid II pada tahun 1970, Tony berjaya memujuk adik bongsunya, Yok, untuk menyertai Koes Plus. Sejak itu Yok secara rasmi menyertai menggantikan jawatan yang ditinggalkan oleh Totok AR. Totok AR kemudiannya menyertai kumpulan itu Pertamina.[5] Pada kesempatan itu Tony tidak menjemput adiknya Nomo untuk menyertai semula. Dia telah menemui bentuk rentak dram Murry yang sesuai dengan gaya muziknya. Selain itu, Murry juga boleh mengarang lagu mengikut kehendak Tony. Bersama Murry, mereka menaikkan kumpulan Koes Plus. Dalam album kedua ini, nama Koes Plus mula dikenali. Koes Plus perlahan-lahan mendapat populariti dan mula menjadi raja di kalangan kugiran kebangsaan.

Nama Koes Plus mula mendapat sanjungan penonton secara langsung selepas mempersembahkan lagu "Derita", "Always" dan "Manis Dan Sayang" di Jambori Pancaragam di Istora Senayan November 1970 Ketika itu Koes Plus membuat persembahan dengan band Panbers dan beberapa band terkenal lain. Semua peserta menyanyikan lagu Barat dalam nyanyian Inggeris Led Zeppelin, Grand Funk Railroad, Black Sabbath dan Deep Purple. Hanya Koes Plus yang berani tampil berbeza dengan menyanyikan lagu-lagu berbahasa Indonesia ciptaan mereka sendiri. Sejak itu, populariti Koes Plus kelihatan tidak dapat dibendung, berkembang pesat dan mendominasi industri muzik Indonesia. Lebih-lebih lagi selepas Koes Plus berpindah ke label Remaco yang diketuai oleh Eugene Timothy. Koes Plus akhirnya menjadi mesin hits yang Remaco terus memandu tanpa henti. Dalam rekod pada tahun 1974 Koes Plus mengeluarkan kira-kira 24 album yang bermakna sebulan sekali Koes Plus mengeluarkan 2 album.

Tahun 1970-an seolah-olah zaman mereka. Pada tahun 1972-1976 udara Indonesia dipenuhi dengan lagu-lagu Koes Plus. Kedua-dua radio dan orang parti sentiasa memainkan lagu Koes Plus. Mungkin tidak ada orang Indonesia yang masih remaja ketika itu yang tidak mengenali Koes Plus. Apabila Koes Plus mengeluarkan album baru sentiasa ditunggu-tunggu oleh pencinta Koes Plus dan orang ramai.

Malah, kumpulan ini telah berjaya mengeluarkan lebih 100 album pelbagai jenis genre muzik seperti Pop, Dangdut, Melayu, Keroncong, Jawa, Lagu Rakyat, Rock, Bosanova, Qasidah, Spiritual Christmas, Pop Kanak-Kanak, dll. Banyak lagu mereka telah menjadi hits lagenda sepanjang zaman hingga ke hari ini. Lagu-lagu mereka adalah hits di carta Indonesia, dinyanyikan oleh semua peringkat umur, seperti Bujangan, Young-Youth, Back to Jakarta, dan lain-lain. Mereka juga telah menjadi iklan untuk beberapa produk terkenal seperti: minuman ringan F&N, kereta Toyota Kijang, sampul buku nota, dll.

Sokongan Keluarga[sunting | sunting sumber]

Kejayaan Koes Plus menembusi persada muzik tanah air mendapat simpati daripada keluarganya. Sokongan daripada keluarga besar Koeswoyo juga datang, termasuk daripada bapanya R. Koeswoyo (meninggal dunia di Jakarta, Selasa 8 Ogos 2000 pada usia 90 tahun). Dia menyumbangkan lagu yang cukup banyak (33 lagu) untuk album Koes Plus yang semuanya dinyanyikan dengan indah oleh Yon Koeswoyo. Lagu-lagu bapa mereka umumnya bergenre popular dan ada yang bernuansa keroncong. Antaranya ialah Young-Youth, Oh My Love, Keroncong Meeting, Kite, Old Singer, Let Mari Oe be frank, ' ' Jangan Risau Keraguan, Nasib Penyanyi Perlukan Wang, dsb.

Bersaing dengan No Koes[sunting | sunting sumber]

Adiknya, Nomo Koeswoyo yang berjaya dalam perniagaannya kemudiannya dicabar untuk kembali ke dunia muzik. Dia juga mengasaskan kumpulan muziknya sendiri bersama pemuzik lain di luar keluarga Koeswoyo pada awal 1970-an. Dia memberi nama band itu No Koes. Kumpulan ini juga dianggap berjaya dan menjadi antara saingan sengit kegemilangan Koes Plus pada awal 1970-an.

Reunion Koes Bersaudara[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1976-1977 populariti Koes Plus mula merosot. Ramai mengesyaki bahawa Koes Plus mengalami kekurangan idea muzik. Eugene Timothy mencadangkan idea untuk menghidupkan Koes Bersaudara. Selain itu, ada juga desakan daripada keluarga besar Koeswoyo yang prihatin dengan fenomena persaingan dua band yang dibawa oleh adik-beradik mereka. Juga hasrat peminat lama mereka yang merindui zaman kegemilangan Koes Bersaudara pada tahun 1960-an.

Pada awal tahun 1977, Tonny Koeswoyo akhirnya bersetuju untuk menghidupkan semula kumpulan muzik Koes Bersaudara yang telah dikuburkannya sejak 1969. Dia memanggil semula adiknya Nomo untuk bersatu semula sebagai kumpulan muzik dengan adik-beradiknya Yon dan Yok. Empat saudara Koeswoyo bertemu dan bersetuju. Kemunculan mereka diserikan dengan lagu Come Back yang pernah dirakamkan dalam album Koes Bersaudara Seri Perdana pada tahun 1977. Lagu tersebut menjadi hit ketika itu malah menjadi antara lagu final yang melegenda sehingga kini. Perpaduan mereka juga mendapat sokongan penuh keluarga besar Koeswoyo. Bapa mereka Koeswoyo Sr. menyumbangkan lagu berjudul Demi Cinta. Begitu juga, abang sulung mereka, Jon, menyumbang kepada lagu berjudul Haru and Happiness yang digarapnya dan adiknya, Yon. Nomo turut mencipta lagu berjudul Ayah yang menyatakan rasa hormatnya kepada bapanya yang memainkan peranan besar dalam menyatukan mereka.

Kejayaan album ini diikuti oleh 4 album seterusnya sehingga tahun 1978. Dalam perjumpaan ini, semua personel menyumbangkan lagu dan ada yang menyanyikan lagu mereka sendiri. Koes Bersaudara yang bermula dari zaman ini mencirikan setiap personelnya mengarang lagu dan umumnya menyanyikan lagu sendiri. Walau bagaimanapun, album ini tidak begitu berjaya di pasaran. Populariti kumpulan Koes Plus yang begitu kukuh di pasaran pada 1970-an tidak dapat ditandingi dengan kepulangan Koes Bersaudara yang pernah popular pada 1960-an. Kumpulan ini akhirnya berkubur secara tidak rasmi, Tonny dan adik-beradiknya Yon dan Yok kembali membawa Kumpulan Koes Plus bersama Murry.

Pada tahun 1979 - 1980 Koes Bersaudara cuba bersatu semula dengan sokongan keluarga yang sangat besar. Malah kali ini, beberapa buah lagu disumbangkan oleh salah seorang adik mereka, 'Ninoek Koeswoyo. Mereka berjaya melemparkan 2 album ke pasaran. Bagaimanapun, penjualan album tersebut tidak begitu berjaya di pasaran, kerana imej Koes Plus masih kukuh di mata peminatnya. Kumpulan ini kembali ke vakum selama beberapa tahun kemudian. Yon dan abangnya kembali ke kumpulan Koes Plus, manakala Nomo menceburi kerjaya sebagai penyanyi solo sambil turut menceburi perniagaan sendiri yang cukup berjaya ketika itu.

Pada tahun 1986 Koes Bersaudara bersatu semula dan mengeluarkan 6 album pada tahun 1987. Kumpulan ini telah mencapai kejayaan dengan lagu "You Come Again" pada album yang sama yang dirakam pada tahun 1987. Namun kebersamaan mereka tidak bertahan lama, kerana pada tahun 1987 itu juga Tonny Koeswoyo sakit tenat dan akhirnya meninggal dunia.

Sebelum meninggal dunia, Tonny Koeswoyo dan Koes Bersaudara telah mengeluarkan album "Dia Permata Hatiku" dan membuat persembahan bersama 2 orang anak saudaranya yang juga penyanyi kanak-kanak popular ketika itu iaitu Chicha Koeswoyo dan Sari Yok Koeswoyo di the Selekta Pop Artis Safari TVRI.

Selepas kematian Tonny, tiga adik lelakinya masih berjaya mengeluarkan 8 album pada tahun 1988 dan 2 album pada tahun 2000 Koes Bersaudara. Album ini sebahagiannya mengandungi lagu-lagu yang dibuat sebelum kematian Tonny dan belum dikeluarkan pada album sebelumnya. Uniknya terdapat album oleh Koes Brothers berjudul Country Pop yang dikeluarkan pada tahun 1988, dengan pembentukan Yon, Yok, Nomo, dan Murry.

Koes Plus Selepas Kematian Tonny[sunting | sunting sumber]

Sebelum meninggal dunia, Tonny telah berwasiat kepada adiknya untuk meneruskan kewujudan Kugiran Koes Plus. Kakitangan Koes Plus yang tinggal terus merakam album seperti AIDS (1987), Pop Melayu Amelinda (1991). Walau bagaimanapun, jualan album ini tidak begitu meriah seperti pada tahun 1970-an. Sehingga akhirnya pada tahun 1993, band ini sekali lagi menghebohkan orang ramai di negara ini dengan pelbagai rancangan "come back". Dari situ dapat dilihat band ini masih mempunyai ramai peminat setia yang merindui zaman keemasan mereka terbukti dengan persembahan Koes Plus yang sedang rancak dan berjaya walaupun tiket yang dijual pada mulanya begitu mahal.

Kugiran Koes Plus masih wujud hari ini walaupun pembentukan ahli telah bertukar berkali-kali, berikutan pengunduran Yok atas sebab kesihatan pada 1997 dan kemudian Murry pada 2004 atas sebab yang sama. Sehingga kini, Koes Plus hanya meninggalkan Yon Koeswoyo sebagai satu-satunya keluarga Koeswoyo yang setia mengangkat panji Koes Plus bersama kakitangan baharunya yang kesemuanya masih muda. Kejayaan perjalanan kerjaya Koes Plus mendapat pengiktirafan tokoh dan pemerhati muzik negara, sehingga bermula Ogos 1992, Koes Plus hampir selalu menerima anugerah BASF AWARD secara berkala.

Gaya muzik dan pengaruh[sunting | sunting sumber]

Sejarah muzik Indonesia mencatatkan bahawa tradisi mempersembahkan lagu ciptaan sendiri merupakan tradisi ciptaan Koes Brothers. Koes bersaudara merupakan perintis dalam menggubah dan merakam lagu di Indonesia. Kemudian tradisi ini diteruskan oleh Koes Plus dengan album siri jilid 1, 2 dan seterusnya. Walaupun pada mulanya Koes Bersaudara dan juga Koes Plus tertumpu kepada muzik barat, tetapi suatu hari Tonny Koeswoyo menyeru pemuzik Indonesia supaya tidak teragak-agak untuk menggali kekayaan.seni Muzik Tradisional Indonesia. Dan dia benar-benar berjaya membuktikannya dengan kejayaannya mencampurkan muziknya dengan tempatan / tradisional Indonesia warna. Sehingga hari ini hari sukar untuk mencari pemuzik selaras dengan idealisme Tonny. Ini dibuktikan dengan beberapa album Pop Indonesia, Pop Jawa, Pop Melayu, Pop Keroncong, kemudian "dipelbagaikan" menjadi Album Kanak-kanak, Krismas, Qasidah, Another Song for You (English), Album Dalam Hard Beat, dan Lagu Rakyat.

Tonny sangat pandai menghasilkan lagu dan puisi yang berkualiti kerana pengetahuannya luas. Berbekalkan bacaan falsafah bersumberkan Al-Qur'an, Injil, Gitanjali, Bhagawad Gita, Vivekananda, dan sebagainya, menyebabkan lirik lagu ciptaannya mempunyai berat.

Bukan sahaja tema cinta yang dibawakan oleh Tonny Koeswoyo, malah turut menembusi tema Tuhan, Nasionalisme, Kecantikan Alam, dan lain-lain.

Kekuatan Koes Bersaudara ketika itu ialah Tonny Koeswoyo. Beliau mengarang muzik Koes Bersaudara dengan resipi Simple is beautiful - Sederhana itu indah. Walaupun pada masa itu beberapa kali menimbulkan pendapat negatif kepada muzik pemerhati, konsep mencipta lagu dengan lirik yang ringkas, dan mudah mendengar, menjadikan lagu Koes Bersaudara dan Koes Plus bertahan sehingga 6 dekad, dan tidak mustahil untuk menjadi "lagu orang ramai" sepanjang zaman. Dia juga mencipta lirik yang indah dan bermakna dalam gaya yang ringkas, komunikatif, tetapi bermakna. Koes Bersaudara banyak menggunakan puisi yang mempunyai irama (bunyi seperti rima) supaya mudah dibaca dan didengari. Ini juga dipengaruhi oleh kegemarannya membaca buku sastera oleh Chairil Anwar dan Yasunari Kawabata. Bukan itu sahaja, Tonny, sebagai otak Koes Bersaudara, tidak meninggalkan faktor meter (jumlah perkataan dalam satu baris) dan perkataan tekanan mestilah tepat dalam tandatangan masa, dan notasi lagu mesti sepadan. maksud perkataan bagi puisi tertentu.

Demi mengekalkan keaslian lagu dan muzik Koes Bersaudara, pada mulanya Tonny melarang adik-adiknya membuat lagu. Walaupun dia kemudian berubah fikiran dengan menggalakkan adik-adiknya untuk mencipta lagu untuk kumpulan mereka. Dia juga melarang Nomo Koeswoyo (pemain drum) belajar memukul gendang dengan Domingo Roda di Kemayoran yang gaya permainannya tidak sesuai dengan konsep muzik Tonny. Disiplin, kesabaran, dan keyakinan Tonny Koeswoyo mengasah bakat adik-adiknya dalam bidang muzik dan nyanyian membuahkan kejayaan rancangan Koes Bersaudara. Ini berlanjutan pada era Koes Plus, lagu-lagu mereka memang sedap didengari dan berkualiti, menjadi sesuatu yang tidak asing bagi pencinta muzik Indonesia, menjadi lagu yang sering diputarkan di siaran radio dan banyak dinyanyikan di pelbagai acara parti.

Banyak lagunya dikitar semula oleh penyanyi pada era selepas kematiannya. Antaranya Chrisye yang menyanyikan lagu ciptaan Tonny Koeswoyo, Cintamu Telah Berlalu di salah satu albumnya, mengatakan lirik Tonny Koeswoyo sangat mendalam dan puitis. Lex's Trio membuat album khas yang meliputi lagu-lagu Koes Plus. penyanyi lewat Richie Ricardo telah dirakam sebagai telah membuat liputan lagu Bas Sekolah. Lagu Manis dan Sayang nyanyian Kahitna. Selain itu, penyanyi muda Marshanda sekali lagi mempopularkan lagu Kisah Sedih di Hari Ahad. Lagu Andaikan Kau Datang dipopularkan semula oleh Ruth Sahanaya, Ariel Noah dan Andmesh Kamaleng. Lagu tersebut menjadi lagu kegemaran Presiden Republik Indonesia VI Susilo Bambang Yudhoyono yang sering dinyanyikan dalam pelbagai majlis di Istana Negara. Pada tahun 2004, konsert besar Salute to Koes Plus/Bersaudara telah berlangsung dengan jayanya yang dimulakan oleh komposer Erwin Gutawa, melibatkan penyanyi terkenal di era milenium kedua seperti: Harvey Malaiholo, Armand Maulana, Audy, Glenn Fredly, Ruth Sahanaya, Andy /rif, Duta Sheila on7, dsb.

Selain itu, tidak sedikit kumpulan muzik negara sejak tahun 1980-an sehingga kini secara khusus mempersembahkan atau sering mempersembahkan lagu Koes Bersaudara dan Koes Plus dalam pelbagai rancangan mereka. Tidak sedikit pemerhati muzik luar negara yang memujinya dan menjadi peminatnya. Antaranya ialah Allan Bishop dari Amerika yang mengumpul kesemua album Koes Bersaudara dan Koes Plus.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Biarpun sudah memutuskan untuk menyara hidup dari bidang muzik, Tonny tetap berusaha untuk memenuhi hasrat ibu bapanya untuk menyambung pelajaran sehingga ke universiti. Pendidikan terakhirnya ialah Institut Perguruan dan Pendidikan Jakarta IKIP Jakarta (kini UNJ) dalam jurusan Sastera Inggeris tetapi tidak menamatkannya walaupun berada di peringkat persediaan. Di kolej, dia tekun menyertai pelbagai aktiviti seni pelajar yang diadakan di kampusnya. Dalam keadaan negara sedang mengalami krisis politik yang teruk semasa era Orde Lama, beliau turut mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti pertubuhan pelajar. Beliau aktif dalam organisasi (Himpunan Mahasiswa Islam) (HMI) dan Gerakan Mahasiswa Nasionalis Indonesia (GMNI). Di situ jelas kelihatan kuat dua sisi keperibadiannya iaitu unsur religiositas dan nasionalisme.

Semangat nasionalisme yang kental terpancar dalam siri lagu Nusantara 1-8 yang dimuatkan dalam beberapa album Koes Plus. Bersama Koes Plus, Tonny pernah menjalankan misi rahsia dengan Kerajaan Old Order dalam rangka Operation Crush Malaysia. Begitu juga dengan Kerajaan Orde Baru, dengan bermain di lapangan terbang Dili, Timor Timur sebelum kemasukan tentera Indonesia ke bekas jajahan Portugis pada tahun 1975. Dalam rangka kerja "projek politik" Pada masa ini, lagu-lagu seperti Diana dilahirkan (lagu itu mengisahkan tentang anak perempuan petani, bernama Diana ~ Diana adalah nama yang tidak biasa bagi petani di Jawa.) Selain itu, lagu Da Silva mempunyai unsur Latin yang jelas.

Tonny pernah bekerja di agensi Perladangan Negeri, tetapi tidak lama. Dia meletakkan jawatan untuk menumpukan perhatian kepada muzik apabila dicabar mencipta lagu sendiri sebagai syarat untuk memasuki studio. Dalam kejayaannya dalam bidang muzik, dia tidak melupakan jasa abangnya Jon Koeswoyo. Tony dan adik-adiknya sering membantu kehidupan keluarga abang mereka dengan mengetepikan sebahagian daripada pendapatan mereka.

Tonny telah berkahwin dua kali. Mula-mula dia berkahwin dengan Astrid Tobing, seorang wanita berdarah Tapanuli Utara dari Sumatera Utara. Namun, perkahwinan ini berakhir dengan penceraian. Daripada perkahwinan ini, Tonny mempunyai 3 orang anak Ken Angelina, Eki Diparamita, dan Damon Wicaksi Wangsa. Damon (Damon Koeswoyo) mengikuti jejak Tonny sebagai pemain gitar dan secara ringkas mengukuhkan formasi baru kumpulan Koes Plus pada tahun 1994. Tambahan pula Damon membentuk kumpulan Dadakoe bersama sepupunya, David Koeswoyo, anak kepada Yon Koeswoyo.

Tonny kemudiannya berkahwin semula dengan seorang wanita yang berbeza kepercayaan dari Amerika bernama Karen Julie. Kekagumannya terhadap isterinya itu dicurahkan ke dalam lagu dengan tajuk yang sama dengan nama isterinya. Daripada perkahwinan kedua ini beliau dikurniakan 2 orang anak iaitu Kirsty Koeswoyo (anak perempuan) dan Cleo Koeswoyo (anak lelaki) yang kini menetap di England bersama Karen Julie. Biarpun Tonny sendiri beragama Islam, namun memiliki keluarga yang mempunyai pasangan dan anak serta cucu dari pelbagai latar belakang mewarnai perjalanan hidupnya.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

tahun Tajuk Peranan Maklumat
1972 Bing Slamet Setan Djalanan sebagai Koes Plus
1973 Ambisi

Kematian dan warisan[sunting | sunting sumber]

Tonny Koeswoyo meninggal dunia di Jakarta pada hari Ahad tarikh 27 Mac 1987 pada usia 51 tahun tahun akibat penyakit kanser usus besar yang mengakhiri hidupnya. Penyakit yang telah lama dia abaikan kerana totalitinya dalam muzik. Keamatan muzik yang tinggi menyebabkan tubuhnya dilupakan. Tonny meninggal dunia dengan aman di hadapan keluarganya. Dia dipimpin oleh abang sulungnya Jon Koeswoyo ketika menghadap Sang Pencipta.

Tony Koeswoyo meninggal dunia tanpa kekayaan yang melimpah untuk menyara keluarganya. Isterinya malah pergi bekerja sebagai guru Bahasa Inggeris di sebuah tadika antarabangsa di Pondok Indah, Jakarta. Kos rawatannya di hospital ditanggung oleh adiknya Nomo Koeswoyo. Beberapa rakan rakan artis juga sempat memberikan sokongan kewangan. Salah seorang daripada mereka ialah Eddy Sud, penyelaras artis Safari, yang menderma IDR 2.5 juta.

Ketika menjalani rawatan di Hospital Setia Mitra, apabila penyakitnya semakin teruk, semangatnya sebagai pemuzik tidak berkurangan sedikit pun. Dia dibantu oleh pemuzik Onny Suryono, yang juga rakan karibnya, untuk membantu memegang gitar apabila Tonny mendapat idea untuk sebuah lagu. Beberapa lagu telah dicipta yang dirasakan seolah-olah ia adalah legasi terakhir Tonny Koeswoyo sebagai pemuzik. Cakrawala Hati, Dewi Sri, Nenek Sayang dan Wit Gedhang. Lagu tersebut seolah-olah menyaksikan sisa-sisa kehebatan seorang pemuzik yang merupakan revolusioner dalam muzik pop Indonesia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mengenang Tony Koeswoyo di THR Sriwedari" [Teringat Tony Koeswoyo dalam THR Sriwedari] (dalam bahasa Indonesian). Suara Merdeka. 27 March 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2011.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ http://majalah.blogspot.com/2004/07/meniti-jejak-tony-koeswoyo.html#sthash.PGCaTmVD.dpuf
  3. ^ a b c http://anton-djakarta.blogspot.com/2008/02/kisah-keluarga-koeswoyo.html
  4. ^ http://tosuto.blogspot.com/2009_02_01_archive.html
  5. ^ a b https://nadatjerita.wordpress.com/tag/sejarah-koes-plus/
  6. ^ "Wawancara Yon Koeswoyo" [Temu bual Yon Koeswoyo]. Tempo.co. Mei 2021. Dicapai pada 1 Jun 2022.