W

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
W
W
Abjad Rumi dasar
  Aa Bb Cc Dd  
Ee Ff Gg Hh Ii Jj
Kk Ll Mm Nn Oo Pp
Qq Rr Ss Tt Uu Vv
  Ww Xx Yy Zz  

W ialah huruf Rumi moden yang ke-23, bernama double-u (disebut /ˈdʌbljuː/).[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bentuk terawal huruf W merupakan huruf V berganda yang dipakai pada abad ke-7 oleh para penulis bahasa Inggeris Lama yang terawal sekali; dari dwihuruf "uu" inilah timbul nama "double U". Dwihuruf ini tidak begitu laris dipakai kerana bunyinya ketika itu lebih banyak ditandai huruf rune wynn (Ƿ), namun huruf W semakin laris selepas Penaklukan Norman, dan menjelang tahun 1300 huruf W mengganti huruf wynn dalam kegunaan biasa. Bentuk-bentuk lain huruf ini termasuklah sepasang huruf V yang bertindih cabangnya di tengah; dan satu bentuk kursif yang ditemui dalam tulisan bahasa Inggeris dan Jerman abad ke-19 yang berupa huruf "n" yang cabang kanannya melengkung menjadi bentuk "v" kursif (bandingkan dengan bentuk ƕ).

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Cuma ada lima bahasa Eropah moden utama yang memakai huruf W dalam kata-kata jatinya, iaitu bahasa Inggeris, bahasa Jerman, bahasa Poland, bahasa Belanda, dan bahasa Wales. Dalam bahasa Inggeris bunyinya /w/, dalam bahasa Jerman dan Poland bunyinya /v/ (bahasa Poland memakai huruf Ł bagi /w/), sementara dalam bahasa Belanda bunyinya /ʋ/. Bahasa Wales pula memakai huruf W untuk menandakan bunyi vokal dan konsonan. Bahasa Inggeris juga mengandungi sebilangan kata-kata bermula dengan w senyap sebelum r yang disebut (dalam sesetengah loghat), yang diwarisi dari Bahasa Anglo-Saxon yang mana bunyi w disebuy: wreak, wrap, wreck, wrench, wroth, wrinkle, dan sebagainya.

Dalam IPA, /w/ menandakan malaran tak geser labial-velar bersuara, iaitu seperti "w" dalam perkataan "wayang."


Kod-kod pengkomputeran[sunting | sunting sumber]

Titik kod Huruf besar
W
Huruf kecil
w
Unikod U+0057 U+0077
ASCII Perpuluhan 87 119
Perduaan 01010111 01110111
EBCDIC 230 166

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "W" Oxford English Dictionary, 2nd edition (1989); Merriam-Webster's Third New International Dictionary of the English Language, Unabridged (1993).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Abjad Rumi/Latin
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz