Baeksuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Baeksuk
JenisSup, makanan Sunting ini di Wikidata
Tempat asalKorea
Bahan utamaDaging (termasuk daging ikan dan unggas)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Korean name
Hangul백숙
Hanja白熟
Perumian Semakanbaeksuk
McCune–Reischauerpaeksuk

Baeksuk (백숙) ialah istilah masakan Korea yang merujuk kepada hidangan yang dibuat dengan merebus atau mengukus daging atau ikan untuk dimasak dengan sempurna tanpa sebarang perasa. [1] Baeksuk dibuat dengan ayam atau kuang bayas dengan banyak air selama beberapa jam. Walau bagaimanapun, istilah umumnya menunjukkan dakbaeksuk (닭백숙, baeksuk ayam), atau ayam rebus, yang resipi dan bahan-bahannya serupa dengan Samgyetang. Walaupun samgyetang dibuat dengan ginseng, berbagai herba, buah beragan, dan jujube, dakbaeksuk terdiri daripada bahan-bahan yang lebih sederhana, seperti ayam, air, dan bawang putih. Ayam boleh diisi dengan pulut .

Apabila memasak selesai, garam dan bawang Welsh yang dihiris (daepa, 대파) ditambahkan ke dalam mangkuk mengikut citarasa. Sekiranya baesuk tidak diisi dengan pulut, ia biasanya dimakan dengan nasi. Ia sering dilihat sebagai varian samgyetang yang lebih sederhana dan lebih murah. Kadang-kadang ia salah digunakan sebagai kata lain untuk samgyetang.

Dak hanmari[sunting | sunting sumber]

Dak-han-mari

Dak hanmari (닭 한마리) ialah hidangan Korea Selatan yang popular yang dikembangkan daripada baeksuk, yang dikatakan berasal dari daerah Dongdaemun, Seoul sejak tahun 1960-an. Hidangan ini secara harfiah bermaksud "ayam keseluruhan" dalam bahasa Korea kerana pengunjung dapat memiliki beberapa jenis makanan sama sekali daripada seekor ayam; daging ayam, supnya yang kaya, kalguksu, kentang, dan garaetteok (kek beras berbentuk silinder). Ikan dapat dimakan dengan kuah jernih seperti baeksuk, atau dibumbui dengan sos berasaskan gochujang (pes cili).[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 백숙 (白熟) (dalam bahasa Korean). Empas Korean Dictionary. Dicapai pada 2008-06-21.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Hwang Gyo-ik (황교익) (2007-07-10). 그래, 이 맛이야!|닭백숙 (dalam bahasa Korean) (593). Weekly Dong-a.CS1 maint: unrecognized language (link)