Bantuan:Pengenalan laman perbincangan/3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Laman perbincangan
Memulakan perbincangan

Laman perbincangan pengguna
Mesej kepada anda

Menarik perhatian
Memanggil pengguna lain

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Bukan semua laman pengguna diselia oleh pengguna lain, terutamanya bagi topik-topik terpencil dengan rencana yang kurang dibangunkan, dan boleh memiliki aktiviti yang amat sedikit dalam laman perbincangan berkait.

Sekiranya anda ingin menyunting suatu rencana terpencil dan berasa yakin, beranikan diri dan sunting saja! Walau bagaimanapun, sekiranya anda ingin membincangkan satu usul perubahan untuk memperoleh bantuan atau pandangan penyunting lain, anda boleh memulakan perbincangan di laman perbincangan lalu memberikan notis di laman yang lebih dikenali.

Untuk melakukan ini, mula-mula, cari mana-mana WikiProjek yang mungkin ada di bahagian atas laman perbincangan. Sekiranya ia aktif, hantarkan jemputan di laman perbincangan mereka agar mereka dapat menyertai perbincangan. Anda boleh gunakan {{subst:kunjungi|Perbincangan:Nama laman#Nama seksyen}} bagi hal ini atau sekadar menuliskannya, tetapi jangan mulakan perbincangan sama di pelbagai tempat. Jika tiada WikiProjek atau WikiProjek yang tersenarai tidak aktif mahupun tidak ada balasan, anda boleh juga meminta bantuan di Meja Bantuan.

Laman perbincangan digunakan bagi pelbagai jenis perbincangan, termasuk usul penggabungan, pemisahan dan pemindahan tajuk rencana. Sesetengah perbincangan dilakukan di papan kenyataan seperti Kedai Kopi atau Permohonan memadam laman.