Bantuan:Pengenalan manual gaya penulisan/3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Pengenalan
Panduan yang luas

Bahagian rencana
Menjadikan rencana senang dibaca

Imej dan rujukan
Mengindahkan kandungan

Pemautan
Menyatukan ensiklopedia

Penyelarasan
Perihal kecil untuk diingat

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Imej perlu mendukung kandungan rencana tanpa bersaing dengannya, dan rujukan mesti diberikan terhadap maklumat yang bersifat kontroversi atau cenderung untuk dipertikai.

Imej

Imej membantu pembaca untuk memahami rencana, dan bukan sekadar menjadi hiasan. Hanya tambah atau gantikan imej jika ia lebih baik daripada imej sedia ada atau ia dapat memberi nilai tambah terhadap rencana. Apabila mencipta atau memuat naik imej, ia perlulah dalam resolusi yang baik serta dalam format fail yang betul.

Imej perlu disebarkan secara sekata di seluruh rencana, berkait dengan bahagian di mana imej diletakkan, dan memiliki kapsyen. Imej dalam tetapan asal akan terpapar sebagai imej kecil di belah kanan untuk mengekalkan penyelarasan visual laman. Jika perlu, format lain dapat digunakan seperti tetapan belah kiri, galeri dan panorama.

Jangan meletakkan terlalu banyak imej di satu bahagian, terutamanya bahagian pendek; imej-imej akan melimpah ke bahagian seterusnya, dan mengganggu kebolehbacaan.

Lihat juga

Perujukan

lefteless
lefteless
  • Jangan gunakan petikan daripada rujukan secara berlebihan; rencana perlu mengolah semula dan merumuskan apa yang dikatakan oleh rujukan secara am.
  • Gunakan sumber dipercayai.
  • Gunakan gaya perujukan yang sedia ada dipakai dalam rencana, dengan senarai rujukan di bawah rencana.

Sumber mesti dipetik apabila menambah maklumat berkontroversi atau cenderung untuk dicabar, apabila memetik kata-kata seseorang, semasa menambah maklumat tentang biografi orang masih hidup, dan semasa memuat naik imej. Walaupun anda sebaiknya perlu cuba memformat petikan dengan betul, perkara yang penting ialah berikan maklumat yang mencukupi agar pembaca mengenal pasti sumbernya; penyunting lain boleh menambah baik pemformatan jika perlu.

Sama seperti imej, terdapat gaya rujukan tetapan asal, tetapi kadangkala, format alternatif digunakan. Apabila menambah rujukan baharu, gunakan gaya yang telahpun digunakan dalam rencana atau dapatkan persetujuan di halaman perbincangan sebelum menukarnya. Rujukan dalam baris yang anda tambah ke dalam rencana akan ditambahkan secara automatik pada bahagian "Rujukan" di penghujung rencana (yang sepatutnya diletakkan di bawah bahagian "Lihat juga" dan di atas bahagian "Pautan luar" jika salah satu atau kedua-duanya hadir).

Lihat juga