Bantuan:Pengenalan manual gaya penulisan/4

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Pengenalan
Panduan yang luas

Bahagian rencana
Menjadikan rencana senang dibaca

Imej dan rujukan
Mengindahkan kandungan

Pemautan
Menyatukan ensiklopedia

Penyelarasan
Perihal kecil untuk diingat

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Pautan

Abstract graphic depicting wikilinks

Pemautan dengan hiperpautan adalah penting dalam Wikipedia. Pautan dalaman ("pautan wiki") menyatukan Wikipedia bersama-sama menjadi satu projek bersepadu. Pautan memberikan laluan terus ke rencana-rencana dalam Wikipedia yang dapat meningkatkan pemahaman pembaca tentang satu-satu topik. Sepatutnya, anda telah belajar cara menambahkannya dalam bahagian pengenalan suntingan di tutorial ini.

Untuk menentukan berapa banyak pautan dalaman yang perlu disertakan dalam artikel, tanya diri anda, "Adakah pembaca berminat dengan rencana lain ini? Adakah ia membantu menjelaskan konsep yang hanya diterangkan secara ringkas dalam artikel ini, atau yang mungkin tidak dikenali pembaca?". Lazimnya, sebutan pertama (dan bukan lagi sebutan seterusnya) bagi frasa/konsep penting mesti dipautkan dengan rencana berkaitan topik tersebut. Berhati-hati untuk tidak memasukkan terlalu banyak pautan hingga menjejaskan kebolehbacaan.

Pautan luar (ke laman web luar Wikipedia) boleh ditambah dalam bahagian "Pautan luar", bersama-sama penerangan ringkas. Pautan luar boleh disertakan hanya jika ia sangat relevan atau memberikan lebih perincian daripada apa yang mampu dalam batasan rencana. Laman web yang digunakan sebagai rujukan untuk menyokong kandungan rencana seeloknya diletakkan di bahagian "Rujukan".

Lihat juga