Raja Bersiong (filem 1968): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
k →‎Pelakon: buat pautan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 26: Baris 26:


==Pengarah==
==Pengarah==
Filem Raja Bersiong ini telah diarah oleh pengarah [[Jamil Sulong]] pada [[Filem Malaysia tahun 1968|1968]] dan juga pernah juga oleh [[Ramon A. Estella]] pada [[Filem Malaysia tahun 1963|1963]]. Ia merupakan antara filem Melayu pertama yang berwarna di Malaysia yang ditayangkan untuk mengutip derma bagi tabung Tugu Peringatan Rosli Dhobie. Ia merupakan kisah yang diadaptasi dari penulisan [[Tunku Abdul Rahman]].
[[Filem Raja Bersiong]] ini telah diarah oleh pengarah [[Jamil Sulong]] pada [[Filem Malaysia tahun 1968|1968]] dan juga pernah juga oleh [[Ramon A. Estella]] pada [[Filem Malaysia tahun 1963|1963]]. Ia merupakan antara filem Melayu pertama yang berwarna di Malaysia yang ditayangkan untuk mengutip derma bagi tabung Tugu Peringatan Rosli Dhobie. Ia merupakan kisah yang diadaptasi dari penulisan [[Tunku Abdul Rahman]].


Pada pertengahan 1960-an, merupakan tempoh kemelut industri perfileman di [[Singapura]]. Filem Raja Bersiong yang dihasilkan oleh Malay Film Production dalam format filem warna ternyata berkos tinggi.
Pada pertengahan 1960-an, merupakan tempoh kemelut industri perfileman di [[Singapura]]. Filem Raja Bersiong yang dihasilkan oleh Malay Film Production dalam format filem warna ternyata berkos tinggi.

Semakan pada 12:10, 2 Jun 2008

Raja Bersiong
PengarahJamil Sulong
PenulisTunku Abdul Rahman (cerita dan lakon layar)
Dihasilkan olehRunme Shaw
DibintangiAhmad Mahmud
Sarimah Ahmad
Aziz Jaafar
SinematografiWarna (Eastman Color)
Disunting olehH.R. Narayanan
Muzik olehYusoff B
Kassim Masdor
Diedarkan olehMalay Film Production (MFP)
Tarikh tayangan
1968
Negara Malaysia
BahasaBahasa Melayu
BajetRM 750000

Filem Raja Bersiong merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada tahun 1968. Filem Raja Bersiong diterbitkan dalam bentuk filem warna (Eastman Color).

Pengarah

Filem Raja Bersiong ini telah diarah oleh pengarah Jamil Sulong pada 1968 dan juga pernah juga oleh Ramon A. Estella pada 1963. Ia merupakan antara filem Melayu pertama yang berwarna di Malaysia yang ditayangkan untuk mengutip derma bagi tabung Tugu Peringatan Rosli Dhobie. Ia merupakan kisah yang diadaptasi dari penulisan Tunku Abdul Rahman.

Pada pertengahan 1960-an, merupakan tempoh kemelut industri perfileman di Singapura. Filem Raja Bersiong yang dihasilkan oleh Malay Film Production dalam format filem warna ternyata berkos tinggi.

Ia merupakan filem termahal yang dihasilkan oleh Malay Film Production, dan tempoh rakamannya berlanjutan dari tiga kepada lima bulan. Sungguhpun ia disiapkan pada 1967, filem ini tidak dibebaskan sehingga January 1968. Pada ketika itu, Shaw Brothers telah pun menutup Malay Film Production. Cathay Keris turut mengundur diri dari bidang perfileman pada 1973.

Beberapa faktor yang menyumbang kepada kejatuhan industri perfileman di Singapura pada akhir 1960-an termasuk saingan dari televisyen. Kenaikan kos stok dan bahan filem dan pemprosesannya turut menyumbang kepada peningkatan kos. Hal ini ditambah lagi dengan tuntutan dari para artis yang dibayar murah, dan Malay Film Production terutamanya dilumpuhkan oleh artisnya yang mogok pada 1964 selama beberapa bulan.

Ringkasan

Pelakon

Lagu


Pautan luar