Lantanid: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khalidrizuan91 (bincang | sumb.)
k Lantanida dipindahkan ke Lantanid
Khalidrizuan91 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Lantanida''' adalah siri [[unsur kimia]] yang terdiri dari 15 unsur, bermula dari [[lantanum]] (La) hingga [[lutetium]] (Lu) pada [[jadual berkala]], dengan [[nombor atom]] 57 hingga 71. Semua lantanida, kecuali lutetium, adalah unsur blok-f yang menunjukkan bahawa [[elektron|elektronnya]] diisi hingga ke orbit 4f. Golongan ini diberi nama berdasarkan lantanum yang memulakan siri ini.
'''Lantanid''' adalah siri [[unsur kimia]] yang terdiri dari 15 unsur, bermula dari [[lantanum]] (La) hingga [[lutetium]] (Lu) pada [[jadual berkala]], dengan [[nombor atom]] 57 hingga 71. Semua lantanida, kecuali lutetium, adalah unsur blok-f yang menunjukkan bahawa [[elektron|elektronnya]] diisi hingga ke orbit 4f. Golongan ini diberi nama berdasarkan lantanum yang memulakan siri ini.


==Pautan luar==
==Pautan luar==

Semakan pada 08:10, 29 Januari 2009

Lantanid adalah siri unsur kimia yang terdiri dari 15 unsur, bermula dari lantanum (La) hingga lutetium (Lu) pada jadual berkala, dengan nombor atom 57 hingga 71. Semua lantanida, kecuali lutetium, adalah unsur blok-f yang menunjukkan bahawa elektronnya diisi hingga ke orbit 4f. Golongan ini diberi nama berdasarkan lantanum yang memulakan siri ini.

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik. Templat:Link FA