Kromakalim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kromakalim
Structural formula of cromakalim
Ball-and-stick model of the cromakalim molecule
Data klinikal
Kod ATC
Pengecam
  • (3R,4S)-3-hydroxy-2,2-dimethyl-4-(2-oxopyrrolidin-1-yl)chroman-6-carbonitrile
Nombor CAS
PubChem CID
ChemSpider
UNII
ChEMBL
Data kimia dan fizikal
FormulaC16H18N2O3
Jisim molar286.33 g·mol−1
Model 3D (JSmol)
  • O=C3N([C@H]1c2c(OC([C@@H]1O)(C)C)ccc(C#N)c2)CCC3

Kromakalim (INN) ialah vasodilator yang membuka saluran kalium. Isomer aktif untuk kromakalim ialah levkromakalim. Ia bertindak pada saluran kalium sensitif ATP, dan seterusnya menyebabkan hiperpolarisasi membran. Ia boleh digunakan untuk merawat hipertensi kerana ia akan mengendurkan otot licin vaskular untuk menurunkan tekanan darah. Hiperpolarisasi membran sel otot licin menarik potensi membran mereka dari ambang, jadi menjadikannya lebih sukar untuk merangsang mereka dan dengan itu menyebabkan kelonggaran.

Sintesis[sunting | sunting sumber]

Sintesis ;evkromakalim:[1][2] rasmate: daripada isomer:[3]

Tindak balas 4-sianofenol (4-hidroksibenzonitril) dengan 2-hidroksi-2-metil-3-butina di bawah keadaan PTC mungkin membolehkan pembentukan awal karbokation propargil. Perjalanan tindak balas boleh dibayangkan dengan mengandaikan bahawa ini kemudiannya menyerang cincin aromatik; kation alil yang terhasil kemudiannya boleh menangkap oksigen fenol bersebelahan dan dengan itu membentuk produk yang diperhatikan (3). Rawatan produk itu dengan NBS berair membawa kepada penambahan unsur asid hipobromus dan pembentukan bromohidrin (4) sebagai campuran enansiomer trans. Ini berkitar kepada epoksida 5 dengan kehadiran natrium hidroksida (5). Pembukaan cincin oksirana dengan ammonia memberikan campuran alkohol trans amino (6). Ini mungkin diselesaikan pada peringkat ini, dan 3S,4R-enantiomer digunakan dalam peringkat seterusnya. Isomer itu seterusnya diasilasi dengan 4-klorobutiril klorida[4] untuk menghasilkan kloroamida (7). Anion daripada tindak balas amida dengan natrium hidrida kemudian menyesarkan klorin pada hujung rantai untuk membentuk cincin pirolidina. Dengan itu, levkromakalim diperoleh (8).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Anon., Drugs Future 11, 175 (1986).
  2. ^ "Synthesis and antihypertensive activity of 4-(cyclic amido)-2H-1-benzopyrans". Journal of Medicinal Chemistry. 29 (11): 2194–201. November 1986. doi:10.1021/jm00161a011. PMID 3783581. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)
  3. ^ EP 
  4. ^ "Synthesis of 4-Chlorobutyryl Chloride". cnki.com.cn.