Macquarie Street, Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bahagian tengah Macquarie Street, menghadap ke selatan 2011

Macquarie Street adalah jalan di pusat perniagaan pusat Sydney di New South Wales, Australia. Jalan Macquarie terbentang dari Hyde Park di hujung selatannya hingga Sydney Opera House di hujung utara. Selain menghubungkan dua mercu tanda utama ini, institusi pemerintah utama di negeri New South Wales semuanya terletak di jalan ini.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Hyde Park Barracks
Berek Taman Hyde (siap pada tahun 1819)
St James' Church
Gereja St James (siap pada tahun 1824)
Dua bangunan yang dipelihara dari era Macquarie, terletak di hujung selatan Macquarie Street.

Jalan Macquarie dinamai Lachlan Macquarie, awal Gabenor New South Wales (di pejabat 1810-1821).[1] Pada tahun-tahun sejak penubuhannya pada tahun 1788, Sydney telah berkembang secara organik, dan pada awal tahun 1800-an kekurangan bangunan awam yang besar, dan memiliki jaringan jalan-jalan yang sempit. Bekalan air minum dan pengurusan sisa juga menjadi masalah. Gabenor Macquarie memulakan pembinaan bangunan awam pertama di Sydney yang mempunyai kekekalan dan menetapkan sempadan jalan-jalan Sydney. Dengan Circular Quay sebagai fokus skema sivik baru ini, Macquarie Street menandakan sempadan timurnya dan dirancang sebagai jalan raya upacara.[2] Bangunan awam yang diedarkan di kedua-dua belah jalan akan menggambarkan dan menghubungkan pusat bandar awam dan komersial di sebelah baratnya dengan ruang hijau (sekarang Domain dan Taman Botani Diraja) di sebelah timur.

Di antara bangunan awam yang ditugaskan oleh Macquarie, Hyde Park Barracks dan Gereja St James adalah dua contoh yang sebahagian besarnya terpelihara dari era itu. Kedua-dua bangunan saling berhadapan di Queen's Square, di hujung selatan Macquarie Street.

Hospital Sydney, setelah pembinaan semula selesai pada tahun 1894.
Bahagian tengah Macquarie Street c.1900, menghadap ke selatan: bangunan tinggi di sebelah kanan adalah Bangunan Setiausaha Kolonial, sementara di sebelah kiri adalah pintu gerbang Taman Botani Diraja yang menuju ke Rumah Kerajaan dan kandang Rumah Kerajaan (sekarang Sydney Conservatorium of Music)

Setelah meletakkan jalan pada tahun 1810, Gabenor Macquarie juga mengukir tanah dari Domain untuk bangunan Sydney Hospital, dengan garis depannya di Macquarie Street. Oleh kerana keengganan pemerintah British untuk memberikan dana, kontrak bangunan untuk hospital tersebut memberikan syarat kepada pemerintah untuk menyediakan pekerja tahanan, dan sebahagian dari kos projek tersebut harus dibayar dalam bentuk monopoli import rum, yang membawa nama "Rum Hospital". Bangunan hospital itu siap pada tahun 1816. Walaupun disebut "elegan dan komoditi" oleh beberapa pengulas, arkitek Francis Greenway mengkritik reka bentuk dan pembinaannya.[3] Sebagai satu-satunya hospital besar di koloni pada masa itu, hospital ini merangkumi hampir keseluruhan bahagian depan timur di bahagian selatan Macquarie Street. Namun, kapasitas hospital melebihi keperluan Sydney pada masa itu, dan hampir dari ruang permulaan di bangunan dua sayapnya mula dihuni oleh pelbagai institusi pemerintah. Bangunan sayap utara diduduki oleh Majlis Perundangan dan Majlis Eksekutif, dan akhirnya diperluas menjadi Dewan Parlimen untuk New South Wales. Bangunan sayap selatan menjadi Sydney Mint, antara fungsi lain.

Selepas Macquarie, gabenor berikutnya dan (setelah penubuhan pemerintah yang bertanggungjawab di jajahan) pemerintah terus menganggap Macquarie Street sebagai paksi wilayah pemerintah dan awam yang tidak rasmi. Perpustakaan Negeri New South Wales, Bangunan Setiausaha Kolonial dan yang lama Bangunan Perbendaharaan, (kini menjadi sebahagian daripada InterContinental Hotel ) adalah contoh institusi seperti itu. Pada masa yang sama, sebagai boulevarde berlapis-pohon yang elegan bersebelahan dengan pusat bandar komersial dan ruang hijau di Royal Botanic Gardens and Domain, jalan itu menjadi alamat kediaman paling terkenal di Sydney.[4] Khususnya, jarak dekat dengan Sydney Hospital dan bangunan mahkamah menarik perhatian barrister dan doktor terkemuka untuk mendirikan bilik dan pembedahan di sepanjang jalan. Pada tahun 1977, pemerintah New South Wales membina Bangunan Pengadilan baru di Queen's Square di hujung selatan jalan, untuk menempatkan Mahkamah Agung New South Wales dan pendaftar Sydney Mahkamah Persekutuan Australia dan Mahkamah Tinggi Australia.

Burdekin House, dibina pada tahun 1842 dan digambarkan sebagai kediaman peribadi terbaik di Sydney, terletak di Macquarie Street. Pembongkarannya menjadi titik awal untuk gerakan pemuliharaan di Sydney. St Stephen's Presbyterian Church dibina pada tahun 1934 di laman Burdekin House, setelah St Stephen yang sebelumnya di Phillip Street telah dirobohkan untuk penciptaan Martin Place.[5]

Garden Palace, sebuah bangunan besar yang dibina untuk Pameran Antarabangsa 1879 di Sydney, terletak di Jalan Macquarie, tetapi musnah oleh kebakaran hanya beberapa tahun kemudian.[6]

Fort Macquarie pada tahun 1870.

Bahagian utara Macquarie Street pada mulanya merupakan jalan melalui Domain Gabenor yang menuju ke Bennelong Point. Setelah Rumah Kerajaan dipindahkan lebih jauh ke atas bukit, jalan itu diperluas dan menjadi sebahagian dari Macquarie Street, yang menuju ke darat di sebelah barat jalan yang dijual untuk pembangunan komersial pada tahun 1840-an-1850-an. Hari ini, bahagian utara Macquarie Street ini melintasi bahagian timur Circular Quay. Di sebelah timur bahagian utara ini adalah Royal Botanic Gardens, sementara di sebelah barat jalan, Moore Stairs batu pasir yang bersejarah, yang dibina pada tahun 1868 menuju ke perairan.[7] Pada masa lalu, kawasan ini dibarisi oleh gudang dan kemudahan lain yang berkaitan dengan penghantaran yang memfokuskan pada perdagangan bulu, menyebabkan bahagian ini disebut sebagai "kedai wol". Di hujung jalan adalah Bennelong Point. Dari tahun 1821 ini adalah lokasi Fort Macquarie, yang pada tahun 1901 dirobohkan untuk memberi jalan bagi Fort Macquarie Tram Depot, yang akhirnya dirobohkan pada tahun 1958 untuk memberi jalan bagi [[Sydney Opera House] ].

Kemudahan gudang dan dermaga berhampiran Opera House secara progresif dikeluarkan pada pertengahan abad ke-20 dan digantikan oleh blok pejabat moden. Pada tahun 1998, Bennelong Apartments, sebuah kompleks bangunan kontemporari yang dijuluki "Pembakar roti", menggantikan blok pejabat moden. Kompleks ini merangkumi pangsapuri peribadi, kedai runcit, restoran, Pullman Quay Grand Hotel dan pawagam.

"Harley Street Sydney"[sunting | sunting sumber]

Kerana percambahan ruang perubatan dan pembedahan, dan kehadiran sejumlah institusi profesional perubatan, Macquarie Street terkenal sebagai Harley Street Sydney dari akhir abad ke-19 hingga beberapa dekad kebelakangan ini. Bangunan Royal Australian College of Physicians[8] di 145 Macquarie Street adalah kediaman orang Georgia John Fairfax hingga tahun 1848. Rumah BMA Persatuan Perubatan British 1920-an[9] at 135-137 Macquarie Street still houses medical chambers and lecture hall.

Bangunan kerajaan dan awam[sunting | sunting sumber]

Rumah Kerajaan, terletak di dalam Royal Botanic Gardens, jalan masuk adalah dari Jalan Macquarie
Dewan Parlimen, berhampiran terminal selatan Macquarie Street
Free Public Library, sudut Bent & Macquarie, Sydney, 1877

Macquarie Street adalah lokasi utama institusi pemerintahan di New South Wales: Parliament House, Government House, dan Bangunan Mahkamah Pengadilan (yang menempatkan Mahkamah Agung New South Wales) semuanya terletak di sepanjang jalan. "Macquarie Street" digunakan sebagai metonim untuk pemerintahan New South Wales (cara Whitehall, misalnya, adalah metonim untuk kerajaan Britain).

Institusi Kerajaan Persekutuan yang terletak di sepanjang jalan termasuk pendaftar Sydney Mahkamah Persekutuan Australia dan Mahkamah Tinggi Australia, kedua-duanya di Bangunan Mahkamah Pengadilan di Queen's Square, dan ibu pejabat Reserve Bank of Australia.

Jalan Macquarie juga merupakan lokasi Sydney Hospital, Berek Taman Hyde dan Gereja St. James, yang semuanya dibina semasa pemerintahan Gabenor Macquarie. Bangunan Sydney Mint yang bersejarah, bersama dengan bangunan pintu masuk ke Parlimen House, adalah sisa-sisa dari Hospital Sydney yang asal.

Perpustakaan Negeri New South Wales terletak di Macquarie Street, seperti Ketua Setiausaha Bangunan yang bersejarah dan Perbendaharaan New South Wales yang lama (kini merupakan sebahagian dari InterContinental Hotel). Di dalam Royal Botanic Gardens terdapat Rumah Kerajaan dan Sydney Conservatorium of Music, yang pada asalnya dibina sebagai kandang Rumah Kerajaan. Di hujung utara Macquarie Street adalah ikon Sydney Opera House.

Penduduk terdahulu[sunting | sunting sumber]

Lintas jalan dan pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Hujung selatan Macquarie Street berakhir di pinggir utara Taman Hyde, di mana ia bertemu dengan St James 'Road dan Prince Alfred Road di Queen's Square, Sydney, yang mana Phillip Street dan King Street juga bergabung. Jalan-jalan lain yang menyeberang atau berakhir di Macquarie Street, dari selatan ke utara, adalah Martin Place, Hunter Street, Bent Street, Bridge Street, Consevatorium Road dan Albert Street. Cahill Expressway melintasi Jalan Macquarie sebahagiannya sebagai jalan layang dan sebahagiannya sebagai terowong. Hujung utara Macquarie Street terletak di bundaran berhampiran Sydney Opera House di Bennelong Point.

Stesen keretapi St James dan stesen keretapi Martin Place di rangkaian kereta api metropolitan Kereta Api Sydney terletak betul-betul bersebelahan dengan Macquarie Street, sementara stesen keretapi Circular Quay adalah terletak berdekatan.

Galeri seni bina[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Portal Australian Roads

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Munro, C. (15 September 2007). "Forever elegant on the street Lachlan built". The Sydney Morning Herald.
  2. ^ "Macquarie Street". Dictionary of Sydney. Dicapai pada 31 Oktober 2016.
  3. ^ "Rum Hospital 1811 - 1854". The Mint. Historic Houses Trust. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 April 2006. Dicapai pada 17 August 2006.
  4. ^ Dictionary of Sydney. "Macquarie Street". Dicapai pada 31 Oktober 2016.
  5. ^ Mark Dunn (2008). "St Stephen's Presbyterian church Macquarie Street". Dictionary of Sydney. Dictionary of Sydney Trust. Dicapai pada 3 Jun 2016.
  6. ^ "Garden Palace". Dictionary of Sydney. Dicapai pada 31 Oktober 2016.
  7. ^ Moore Stairs
  8. ^ "Royal Australian College of Physicians Building (Place ID 1832)". Australian Heritage Database. Department of the Environment.
  9. ^ "BMA House (Place ID 1831)". Australian Heritage Database. Department of the Environment.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Peta laluan:

KML daripada Wikidata