Mania Sonic

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sonic Mania
Pembangun
PenerbitSega
PengarahChristian Whitehead
Pengeluar
  • Lola Shiraishi
  • Miki Takahashi
  • Terri Watanabe
PerekaJared Kasl
Pengatur cara
  • Christian Whitehead
  • Simon Thomley
ArtisTom Fry
KomposerTee Lopes
SiriSonic the Hedgehog
EnjinRetro Engine
Platform
PelepasanNS, PS4, Xbox One
  • WW: August 15, 2017
  • JP/AS: August 16, 2017
Windows
  • WW: August 29, 2017
Sonic Mania Plus
NS, PS4, Windows, Xbox One
  • WW: July 17, 2018
  • JP: July 19, 2018
GenrePlatform
ModSingle-player, multiplayer

Sonic Mania merupakan permainan platform tahun 2017 yang diterbitkan oleh Sega untuk Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, dan Windows. Dicipta sebagai sambutan ulang tahun ke-25 siri Sonic the Hedgehog, Sonic Mania memberikan penghormatan kepada permainan Sonic asal Sega Genesis dengan menampilkan permainan tatal sisi yang pantas. Ia merangkumi lebih daripada 13 peringkat, termasuk beberapa reka bentuk semula daripada permainan sebelumnya. Ceritanya mengisahkan pengembaraan Sonic, Tails, dan Knuckles ketika mereka berusaha untuk menakluki musuh mereka, Doktor Eggman, dan tentera robotnya yang dikenali sebagai Hard-Boiled Heavies.

Pasukan pembangunan ini terdiri daripada individu yang terkenal dengan sumbangan mereka dalam komuniti pembangun fangame dan ROM Sonic. Pembangunan ini bermula selepas pengasas utama, pengarah, dan pembangun kod Christian "Taxman" Whitehead, yang sebelum ini telah bekerjasama dengan Sega untuk menghasilkan versi mudah alih yang diperkemaskan untuk permainan Sonic Genesis, mempersembahkan prototaip yang boleh dimainkan kepada pengeluar Pasukan Sonic, Takashi Iizuka. Seni, reka bentuk peringkat, audio, dan kod tambahan disediakan oleh studio independen PagodaWest Games dan Headcannon. Pasukan ini menggunakan Enjin Retro Whitehead dan bertujuan untuk mencapai kualiti grafik di antara permainan Genesis dan Sega Saturn.

Sonic Mania telah dikeluarkan pada Ogos 2017 dan menjadi permainan Sonic dengan penilaian tertinggi dalam tempoh lima belas tahun. Banyak pengulas menganggapnya sebagai pemulihan kepada siri Sonic selepas beberapa permainan yang kurang mendapat sambutan sejak tahun 1990-an. Prestasi, reka bentuk peringkat, muzik, dan kesetiaan kepada permainan Sonic asal telah diterima pujian, walaupun terdapat kritikan terhadap kurangnya keaslian. Beberapa menganggapnya sebagai salah satu permainan Sonic terbaik dan antara permainan terbaik pada tahun 2017. Dalam masa setahun, lebih daripada satu juta salinan telah terjual di seluruh dunia. Sonic Mania Plus, versi yang diperkemaskan dengan kandungan tambahan, telah dikeluarkan pada Julai 2018.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Sonic, a cartoonish blue hedgehog with red shoes, runs at high speeds and breaks windows in Studiopolis Zone, one of the levels in Sonic Mania.
Tangkapan skrin permainan menunjukkan Sonic dalam Zon Studiopolis, yang pertama daripada lima tahap asal dalam Sonic Mania

Sonic Mania merupakan permainan platform tatal sisi yang serupa dengan permainan Sonic the Hedgehog awal yang dikeluarkan untuk Sega Genesis dan Sega CD. Pemain boleh memilih salah satu daripada tiga watak yang boleh dimainkan, masing-masing dengan kebolehan unik mereka: Sonic boleh melakukan "drop dash" yang menyebabkan dia berguling dalam sengkang selepas melompat,[1] Ekor boleh terbang dan berenang,[2] dan Knuckles boleh meluncur dan memanjat dinding.[3] Seperti dalam Sonic 2 (1992), pemain dapat bermain sebagai Sonic dan Tails secara serentak, atau pemain kedua dapat mengawal Tails secara bebas.[4] [5] Pilihan yang boleh dibuka kunci termasuk kebolehan Sonic dari Sonic CD (1993) dan Sonic 3 & Knuckles (1994) sebagai gantian kepada drop dash, serta mod "& Knuckles", yang membolehkan kawalan serentak ke atas mana-mana watak dan Knuckles, termasuk dirinya.[6]

Sonic Mania melibatkan lebih daripada 13 peringkat, yang dipanggil sebagai zon; permainan ini menampilkan lapan zon "campur semula", seperti Zon Bukit Hijau dari permainan Sonic pertama (1991), bersama lima zon asal. Peringkat semula ini mengandungi elemen baharu, gimik kitar semula, dan idea dari permainan Sonic masa lalu yang lain.[7][8] Setiap zon dibahagikan kepada 2 aksi, di mana pemain perlu membimbing watak mereka melepasi pelbagai musuh dan halangan untuk mencapai penghujung. Pada akhir setiap aksi, pemain terlibat dalam pertempuran bos melawan Doktor Eggman, juga dikenali sebagai Dr. Robotnik, atau salah satu robotnya, termasuk Hard-Boiled Heavies, antek elit berdasarkan musuh EggRobo dari Sonic 3 & Knuckles. Pemain mengumpul cincin emas, yang berfungsi sebagai satu bentuk kesihatan; pemain dapat bertahan dari pukulan selagi mereka mempunyai sekurang-kurangnya satu cincin, tetapi jika dipukul, cincin mereka akan berselerak dan hilang selepas masa yang singkat.[9][10] Pemantau televisyen yang mengandungi gelang, perisai unsur, atau peningkatan kuasa seperti kebal dan kelajuan larian yang lebih pantas tersebar di seluruh setiap peringkat.[11] Seperti dalam Sonic 3 & Knuckles, cerita ini disampaikan melalui cutscenes pendek dalam permainan antara peringkat.[12]

Cincin gergasi tersembunyi dalam setiap aksi, merupakan ciri permainan asal yang membawa kepada peringkat khas pseudo-3D yang serupa dengan yang terdapat dalam Sonic CD,[13] di mana pemain boleh mencuba mengumpul Chaos Emerald. Dalam peringkat khas ini, pemain mengelak halangan dan mengumpul sfera berwarna untuk meningkatkan kelajuan mereka, membolehkan mereka mengejar UFO yang membawa Chaos Emerald; mengumpul semua tujuh Chaos Emeralds membolehkan pemain menggunakan transformasi super watak mereka dan membuka kunci pengakhiran sebenar permainan. Bilangan cincin pemain berkurangan secara beransur-ansur semasa peringkat khas dan perlu diisi semula secara berterusan; jika pemain kehabisan cincin sebelum mereka menangkap UFO, peringkat khas tersebut berakhir. Peringkat khas "Blue Sphere" dari Sonic the Hedgehog 3 juga kembali, digunakan semula sebagai peringkat bonus yang diakses dengan memasuki portal yang muncul apabila pemain melalui pusat pemeriksaan sambil membawa 25 atau lebih cincin. Menyelesaikan peringkat bonus memberi pemain pingat perak atau emas bergantung pada prestasi mereka; mengumpul pingat membuka kunci ciri seperti mod nyahpepijat dan ujian bunyi.

Dalam mod serangan masa, pemain perlu menyelesaikan tahap secepat mungkin, dengan masa terbaik direkodkan dalam papan pendahulu dalam talian; pemain boleh memuat semula tahap dengan serta-merta untuk mencuba lagi pada bila-bila masa.[14] Mod berbilang pemain kompetitif skrin selisih membolehkan dua pemain berlumba ke penghujung tahap, serupa dengan Sonic 2. Pemain juga mempunyai peluang untuk membuka mod permainan mini "Mean Bean", yang berdasarkan Mesin Kacang Min Dr. Robotnik, untuk dimainkan oleh dua pemain.[15]

Plot[sunting | sunting sumber]

Selepas peristiwa Sonic 3 & Knuckles, Sonic dan Tails mendeteksi bacaan tenaga yang kuat di Pulau Malaikat dan menaiki pesawat biplan mereka, Tornado, untuk menyiasat. Walau bagaimanapun, Dr. Eggman menghantar kumpulan elit EggRobos untuk mencapai isyarat sebelum Sonic dan Tails. EggRobos menggali sumber isyarat, sebuah batu permata ajaib yang dipanggil Phantom Ruby, sebaik Sonic dan Tails tiba. EggRobos mendapat kuasa baharu daripada ruby, menjadi Hard-Boiled Heavies, dan menghantar Sonic, Tails, dan penjaga pulau itu, Knuckles, melalui zon yang sebelum ini dilawati oleh ketiga-tiga mereka di mana mereka mengejar Eggman untuk menghalangnya daripada menggunakan kuasa ruby untuk kejahatan, bertembung dengan dia dan Heavies di sepanjang jalan.

Sonic dan kawan-kawannya mengetahui bahawa Eggman telah menggunakan kuasa Phantom Ruby untuk menguasai semula Little Planet dari Sonic CD. Mereka menaiki kubu robotik Eggman, mengalahkannya dan Heavies, dan melarikan diri tepat sebelum ia meletup. Jika ketujuh-tujuh Chaos Emeralds dikumpul semasa bermain sebagai Sonic, Phantom Ruby mengangkut dia dan Eggman ke dimensi lain. Di sana, pemimpin Heavies, Heavy King, mengkhianati Eggman dan mengambil batu delima, menjiwai dirinya dengan kuasa; Eggman menyerang Heavy untuk cuba menuntut semula. Sonic menggunakan Chaos Emeralds untuk menjadi Super Sonic dan melawan Eggman dan Heavy King secara berasingan untuk mengelakkan delima daripada menjadi milik mereka. Selepas pertempuran, Phantom Ruby bertindak balas dengan Zamrud, menafikan keadaan Super Sonic dan mencipta lubang cacing yang menelan dirinya dan Sonic, menjadikan Little Planet lenyap.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Top: a mockup image of a desert-themed level, intended for inclusion in Sonic the Hedgehog 2 (1992). Bottom: a similar level in Sonic Mania. The developers used an unused stage from Sonic 2 as inspiration for Sonic Mania.
Tahap padang pasir yang belum selesai dari Sonic 2 (atas) menjadi inspirasi untuk Zon Mirage Saloon Sonic Mania ' bawah).

Pembangunan Sonic Mania bermula pada tahun 2015, dipimpin oleh pengaturcara Australia, Christian "Taxman" Whitehead. Whitehead adalah seorang ahli terkenal dalam komuniti fangame Sonic, dan sebelum ini telah dikontrak oleh Sega untuk mengembangkan port remastered Sonic the Hedgehog, Sonic 2, dan Sonic CD untuk telefon mudah alih.[16] Selepas beberapa bulan membangunkan permainan, Whitehead mempersembahkan prototaipnya, yang disebut Sonic Discovery, kepada pengeluar siri, Takashi Iizuka. Iizuka menerima cadangannya dan mencadangkan agar permainan ini menyertakan tahap lama dari permainan Sonic asal yang diilhamkan olehnya, "dicampur semula" dengan gaya yang dianggap baru. Beliau juga memberikan tajuk kerja Sonic Mania, yang terpilih selepas tiada cadangan yang lebih baik. Tajuk ini merujuk kepada kegilaan peminat dalam pasukan pembangunan bagi siri ini; Iizuka menggambarkan projek ini sebagai hasil "mania, untuk mania," dan sebagai "produk keghairahan" yang digerakkan oleh cinta peminat terhadap permainan Sonic asal.[17]

Sonic Mania dihasilkan sebagai perayaan ulang tahun ke-25 bagi siri tersebut.[18] Ia dibangunkan menggunakan Enjin Retro Whitehead, enjin permainan yang disesuaikan untuk mencipta permainan dua dimensi, yang juga digunakan untuk port dipertingkatkan Sonic the Hedgehog, Sonic 2, dan Sonic CD.[19][20] Pasukan pembangunan juga melibatkan pengaturcara Simon "Stealth" Thomley dari studio bebas Headcannon, yang membantu Whitehead dalam projek-projek ini dan terlibat dalam pelbagai fangames Sonic dan hacks ROM.[21][22] Serta itu, pereka peringkat Jared Kasl dan pengarah seni Tom Fry dari PagodaWest Games juga turut membantu. Mereka sebelum ini bekerjasama secara bebas dalam pembikinan semula tidak rasmi Sonic 2 dengan definisi tinggi. Tantalus Media turut membantu dalam pembangunan port Nintendo Switch. Iizuka dan anggota Pasukan Sonic yang lain memberikan bimbingan dan memastikan pasukan pembangunan berpegang kepada panduan agar permainan ini tidak "menyimpang daripada identiti Sonic".[23] Iizuka menggambarkan aspek visual permainan sebagai persilangan antara keupayaan grafik Genesis dan Sega Saturn, terdiri daripada seni piksel utama dengan beberapa elemen grafik poligon.

Pembangun memodelkan permainan berdasarkan Sonic 3, dengan pertarungan bos di hujung setiap zon. Untuk tahap permainan semula, pereka bentuk membuat aksi pertama untuk terasa biasa, sementara memperkenalkan elemen baharu dalam aksi kedua.[24] Pasukan itu merujuk kepada Sonic CD dan Sonic 3 sebagai pengaruh utama untuk reka bentuk tahap yang "luas dan terbuka" serta "seimbang" mereka. Menurut Thomley, pasukan biasanya membuat keputusan tentang elemen apa yang perlu dimasukkan dalam peringkat sebelum mereka membentuknya, tetapi kadang-kadang mencipta idea baru atau mengubahnya berdasarkan perkembangan pembangunan.[25] Tahap asal pertama yang direka ialah Zon Studiopolis dengan tema Hollywood. Zon Mirage Saloon yang bertema padang pasir diilhamkan oleh tahap yang belum selesai dalam Sonic 2 dan wilayah Monument Valley di Amerika Syarikat. Pentas khas diilhamkan oleh permainan yang lebih baru seperti Sonic Rush (2005) dan Sonic Colors (2010). Pasukan merasa bangga dengan usaha mereka dalam merekreasi permainan Sonic klasik.[26]

Permainan ini menampilkan urutan pembukaan dan penamat animasi yang diketuai oleh Tyson Hesse, seorang artis komik Sonic dari Archie Comics.[27] Ia juga menyertakan pilihan penapis grafik CRT dan menyokong ciri yang ditingkatkan bagi kedua-dua PlayStation 4 Pro dan Xbox One X, yang dikeluarkan pada resolusi 4K asli.[28] [29] Runut bunyi permainan ini digubah oleh Tee Lopes dari PagodaWest Games, yang terdiri daripada potongan yang diubahsuai daripada permainan Sonic sebelumnya bersama dengan bahan baru.[30] Lopes dipilih kerana popularitinya di YouTube dalam menghasilkan versi variasi lagu Sonic dan kerjanya pada projek Sonic 2 HD.[31] Pada awalnya, Lopes ingin skornya meniru runut bunyi CD Sonic, cuba membayangkan bagaimana bunyi sekuelnya. Seiring dengan perkembangan pembangunan, dia mengambil inspirasi dari permainan Sonic dan Sega lain, seperti The Revenge of Shinobi (1989) dan permainan Sega Rally, serta dari muzik popular tahun 1990-an, termasuk karya Michael Jackson. Tema untuk treler yang diberi judul "Checkpoint" dikomposisi oleh kumpulan muzik elektronik Hyper Potions dan Nitro Fun, manakala tema pembukaan yang diberi judul "Friends" dikomposisi oleh Hyper Potions.

Lepaskan[sunting | sunting sumber]

Sonic Mania diumumkan bersama Sonic Forces semasa ulang tahun ke-25 Sonic di Konvensyen Komik San Diego (SDCC) pada Julai 2016.[32] Permainan ini juga dipamerkan di South by Southwest (SXSW),[33] Pameran Hiburan Elektronik (E3),[34] dan SDCC pada tahun 2017; di SDCC 2017, peserta menerima panduan promosi permainan tersebut. Permainan ini dijadualkan untuk dilancarkan pada suku kedua tahun 2017, tetapi Sega mengumumkan di SXSW bahawa pelancarannya ditangguhkan untuk memberi ruang kepada lebih pembangunan.[35]

Sonic Mania telah dikeluarkan secara digital untuk Nintendo Switch, PlayStation 4, dan Xbox One pada 15 Ogos 2017.[36] [37] Empat hari sebelum pelancaran, Sega menangguhkan versi Windows selama dua minggu lagi untuk pengoptimuman lanjutan, dan merilisnya pada 29 Ogos sebagai muat turun di Steam.[38] Sebagai ganjaran, mereka yang telah membuat pra-pesanan permainan menerima salinan asal Sonic the Hedgehog di Steam.

Sebagai pelengkap kepada keluaran standard, edisi koleksi bertemakan Sega Genesis juga dikeluarkan, yang mengandungi patung Sonic setinggi 12 inci (30 cm) di atas model Genesis, kartrij permainan dengan cincin emas, dan kad koleksi logam dengan kod muat turun untuk permainan.[39] [40] Untuk mempromosikan edisi koleksi, Sega mengeluarkan infomersial gaya retro yang menampilkan bekas pengarah seni siri Kazuyuki Hoshino dan pengurus media sosial Aaron Webber, berdasarkan iklan televisyen Amerika untuk Sonic The Hedgehog 2.[41] Label muzik Data Discs menerbitkan LP vinil yang memuatkan muzik asal permainan pada akhir tahun 2017.[42] Runut bunyi yang diperluaskan telah dikeluarkan pada platform pengedaran muzik digital pada 17 Januari 2018.[43]

Siri animasi pendek lima bahagian, Sonic Mania Adventures, telah disiarkan di saluran YouTube Sonic the Hedgehog antara Mac dan Julai 2018 sebagai sebahagian daripada usaha promosi untuk keluaran Sonic Mania Plus.[44] Siri ini mengisahkan kembali kembali Sonic ke dunianya selepas peristiwa Sonic Forces, di mana dia berkolaborasi dengan rakan-rakannya untuk menghalang Eggman dan Metal Sonic daripada mengumpul Chaos Emeralds dan Master Emerald.[45] Episod bonus bertemakan percutian telah dikeluarkan pada Disember 2018.[46] Seluruh siri animasi ini ditulis dan diarahkan oleh Hesse, dengan produksi animasi oleh Neko Productions, dan muzik dikomposisi oleh Lopes. Keenam-keenam animasi pendek ini kemudiannya dimasukkan sebagai sebahagian daripada kompilasi Sonic Origins pada tahun 2022.[47]

Sonic Mania Plus[sunting | sunting sumber]

Versi permainan yang diperluaskan, Sonic Mania Plus, telah dikeluarkan di Amerika Utara dan Eropah sebagai produk runcit dan kandungan yang boleh dimuat turun untuk versi asal pada 17 Julai 2018, dan di Jepun pada 19 Julai 2018.[48] [49] Versi untuk Amazon Luna kemudian dikeluarkan pada 20 Oktober 2020.[50] Ia memperkenalkan watak tambahan yang boleh dimainkan, iaitu Mighty the Armadillo dan Ray the Flying Squirrel, yang asalnya muncul dalam permainan arked SegaSonic the Hedgehog pada tahun 1993. Kedua-dua watak ini mempunyai kebolehan unik masing-masing, di mana Mighty boleh menghempas tanah dan kebal terhadap pancang dalam bentuk bola, manakala Ray boleh meluncur tanpa kehilangan ketinggian.[51] Sonic Mania Plus juga menyertakan "Mod Encore" yang membawa tahap campuran semula dan mekanik permainan yang diolah semula, peringkat bonus pinball, dan mod pertandingan empat pemain. Kemas kini ini juga menambah lebih banyak adegan potong dan pertempuran Metal Sonic yang diolah semula, terinspirasi daripada penampilannya dalam Knuckles' Chaotix (1995).[52] Versi fizikal permainan ini turut disertakan dengan buku seni sebanyak 32 halaman dan kulit boleh diterbalikkan dalam gaya kulit kotak Genesis atau Mega Drive, bergantung pada rantau penerbitan.[53] [54] CD runut bunyi juga disertakan dalam keluaran fizikal Jepun.[55]

Dalam temu bual dengan Famitsu, Iizuka menjelaskan bahawa Sonic Mania tidak dirancang untuk dikeluarkan dalam format fizikal; Kakitangan Sega sebenarnya telah meminta satu, tetapi keputusan untuk menerbitkan versi runcit akan mencabar jadual pengeluaran. Selepas pelancaran permainan, terdapat permintaan yang kuat daripada peminat untuk versi fizikal. Memandangkan kos penghasilan untuk keluaran fizikal lebih tinggi daripada versi muat turun, pasukan pembangunan memutuskan untuk menambah nilai dengan menyertakan kandungan baharu. Keputusan untuk memasukkan watak Mighty dan Ray diambil kerana mereka jarang muncul dalam permainan, dan untuk menyelaraskan kewujudan mereka, beberapa reka bentuk tahap terpaksa diubah. Selain itu, mod berbilang pemain telah dikemas kini untuk menampung peningkatan jumlah watak yang boleh dipilih.[56]

Pada tahun 2023, Netflix mengumumkan bahawa Sonic Mania Plus akan tersedia untuk peranti iOS dan Android melalui perkhidmatan Netflix Games pada tahun 2024.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Sonic Mania diumumkan berikutan ulasan bercampur-campur selama bertahun-tahun untuk francais Sonic.[57][58] Menurut International Business Times, siri ini telah "dicemari oleh permainan sub-par bertahun-tahun dengan hanya permata sekali-sekala". The Business Times meramalkan bahawa pendekatan Sega mengeluarkan Sonic Forces dan Sonic Mania pada tahun yang sama, memenuhi keperluan peminat baharu dan lama, boleh membaiki reputasi siri ini dan membawa kepada "Kebangkitan Sonic". Beberapa pengkritik menyatakan keterujaan untuk kembali kepada gaya permainan Sonic awal, dan menulis bahawa usaha Sega sebelum ini untuk membangunkan permainan dalam gaya "klasik", seperti Sonic the Hedgehog 4 pada tahun 2010, telah mengecewakan.[59][60]

Menurut laman agregator ulasan Metacritic, Sonic Mania menerima ulasan "secara umumnya menguntungkan". Ia menjadi permainan Sonic yang disemak terbaik dalam tempoh lima belas tahun,[61] dan beberapa pengkritik menyifatkannya sebagai salah satu permainan platform 2D terbaik.[62] Pada pelancaran, Sonic Mania ialah permainan Switch yang paling laris, mengatasi Minecraft dan Overcooked: Special Edition.[63] Ia sangat meningkatkan keuntungan suku ketiga Sega, dan membantu Sega hampir menggandakan jualan permainan berpakej berbanding tempoh yang sama pada 2016.[64] Menjelang April 2018, ia telah menjual lebih satu juta salinan di seluruh dunia merentas semua platform.[65]

Persembahan itu menerima pujian yang tinggi. USGamer menyifatkannya sebagai "puncak" grafik piksel dalam siri ini.[66] GameSpot mengakui animasi dan perincian permainan ini melebihi permainan asal, menambahkan lapisan personaliti tambahan. Cubed3 menggambarkan tahapnya sebagai bergaya dan bertenaga.[67] Pengkritik juga memuji perhatian terhadap perincian dalam mencipta semula permainan awal. Game Informer menyatakan bahawa permainannya "hampir tidak dapat dibezakan" daripada pendahulunya di Genesis, tetapi dengan "kilauan tambahan". Easy Allies mencatat bahawa Mania meniru permainan asal "secara luar biasa", dan "berlari, melompat, dan berpusing semuanya berfungsi tepat seperti yang anda harapkan".[68] Nintendo World Report menyatakan bahawa ia berjaya mengelakkan masalah fizik yang dihadapi oleh Sonic the Hedgehog 4 dan berjaya menangkap semangat permainan 16-bit.

Reka bentuk tahap dan muzik turut mendapat pujian. Pemain Tegar menyatakan bahawa versi adaptasi semula peringkat lama terasa segar sambil mengekalkan kesetiaan kepada asal.[69] Game Informer menilai bahawa peringkat baru sepadan dengan kualiti dan dapat menangkap semangat permainan Sonic awal. Kelab AV mengapresiasi perincian dan kandungan dalam setiap peringkat; Metro memuji khidmat peminat, menyamakannya dengan projek sekolah "yang menjadi liar, sesuatu yang kanak-kanak bersemangat lakukan ketika guru tidak ada, dan yang jauh melampaui apa yang sepatutnya mereka lakukan."[70] Seperti IGN, Venture Beat menghargai nilai permainan semula, dengan laluan bercabang yang memberikan kesegaran kepada pelbagai permainan. EGM mengakui bahawa runut bunyi itu "benar-benar hebat" dan memberikan rasa nostalgia dan kesan baru pada masa yang sama. Nintendo Life menyebut runut bunyi sebagai "salah satu yang terbaik sejak kebelakangan ini".

Permainan ini menerima beberapa kritikan. Polygon menyatakan kekecewaan dengan kawalan dan penempatan musuh yang sama seperti yang terdapat dalam permainan Sonic asal yang ada dalam Sonic Mania. VideoGamer.com mencatatkan bahawa permainan terlalu bergantung pada nostalgia, dengan inovasi yang minima dan kurangnya peringkat asal, walaupun merupakan bukti konsep yang baik yang mungkin boleh dikembangkan oleh pasukan pembangunan. Nintendo World Report mengadu tentang pertarungan bos yang mereka rasa kurang dilaksanakan dan terlalu mudah. Versi Windows mengalami kritikan kerana penggunaan perisian pengurusan hak digital (DRM) Denuvo, yang beberapa pihak anggap sebagai punca utama keterlambatan selama dua minggu.[71] [72] Permainan tidak dapat dimainkan secara luar talian pada hari pelancaran; Sega menyatakan bahawa ini adalah suatu kebetulan yang tidak berkaitan dengan Denuvo, dan mereka segera mengeluarkan penambahbaikan pada hari berikutnya.[73] [74]

Berbilang pengulas melihat Sonic Mania sebagai kembali ke bentuk asal siri Sonic selepas beberapa permainan yang kurang mendapat ulasan sejak tahun 1990-an. EGMNow memuji Sonic Mania sebagai salah satu permainan Sonic yang "paling tulen dan paling menyeronokkan", menyatakan antusiasme terhadap masa depan siri ini. IGN menyatakan bahawa permainan ini adalah kemunculan "klasik" yang telah dinanti-nantikan oleh peminat sejak tahun 1990-an, tetapi juga mengesyorkannya kepada orang yang baru dalam francais ini. Nintendo World Report menyebutnya sebagai "mesti-beli" untuk peminat permainan Sonic yang lebih lama. Waypoint membandingkannya dengan baik dengan Donkey Kong Country Returns, menyifatkannya sebagai permainan yang tahu "apa yang menyeronokkan" tentang pendahulunya.[75] Nintendo Life berpendapat bahawa Mania mewakili "kepulangan sejati" dan merupakan pesaing untuk permainan terbaik dalam siri ini.

Sonic Mania Plus menerima ulasan yang lebih kukuh, dengan versi Nintendo Switch menerima "pujian sejagat", menurut agregator ulasan Metacritic. Berbilang pengulas memanggilnya versi muktamad berkat mod permainan dan watak tambahannya. Tomas Franzese dari DualShockers memuji mod "Encore" kerana berasa segar, serta pilihan pergerakan yang diperkenalkan dengan Mighty dan Ray.[76] Michael Leri dari Game Revolution, bagaimanapun, mendapati sistem rakan kongsi baharu itu lebih mengecewakan daripada sistem kehidupan tradisional yang terdapat dalam permainan Sonic klasik.[77] IGN Spain tidak mengesyorkan kemas kini untuk mereka yang memiliki permainan asal, tetapi memuji keluaran fizikal dan nilai tambah untuk pemain baharu dan peminat tegar.[78]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Sonic Mania telah disenaraikan sebagai calon untuk "Permainan Keluarga Terbaik" di Anugerah Permainan 2017 dan "Permainan Kanak-Kanak Terbaik" di Anugerah Permainan New York 2018.[79] [80] Lagu tema "Friends" juga telah digunakan semula untuk prolog filem Sonic the Hedgehog 2020.[81]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jones, Elton (July 12, 2017). "Sonic Mania: 5 Fast Facts You Need to Know". Heavy. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2017. Dicapai pada July 24, 2017.
  2. ^ Makedonski, Brett (March 10, 2017). "Sonic Mania is still great, Tails continues to suck". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada July 15, 2017. Dicapai pada July 24, 2017.
  3. ^ "Sonic Mania Footage Shows Knuckles In Flying Battery Zone". Siliconera. May 11, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada July 29, 2017. Dicapai pada July 24, 2017.
  4. ^ Minotti, Mike (August 14, 2017). "Sonic Mania review -- Sonic's best game in over two decades". VentureBeat. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  5. ^ "Tails Can Carry You When Playing Alone In Sonic Mania". Siliconera. June 26, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada July 29, 2017. Dicapai pada June 27, 2017.
  6. ^ Reynolds, Matthew (August 15, 2017). "Sonic Mania unlockables and cheats: Debug mode, Super Peel Out, Extra unlocks, Level Select and other secrets explained". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2017. Dicapai pada August 17, 2017.
  7. ^ Goldfarb, Andrew (July 23, 2016). "Comic-Con 2016: Sonic Mania Announced". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2016. Dicapai pada July 24, 2016.
  8. ^ "Sonic Mania Review". PC Gamer. September 2017. Dicapai pada September 3, 2022.
  9. ^ "Sonic Mania Shows Off Green Hill Zone Act 2 Plus A Brand-New Boss, The "Heavy Gunner"". Siliconera. March 10, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada July 31, 2017. Dicapai pada May 19, 2017.
  10. ^ Makedonski, Brett (September 7, 2016). "Some rushed first impressions after a fast Sonic Mania demo". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada November 7, 2016. Dicapai pada August 3, 2017.
  11. ^ "Mania Mode". Sonic Mania Web Manual. Sega. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2017. Dicapai pada August 28, 2017.
  12. ^ Casey (July 31, 2017). "Watch The Full Sonic Mania Panel From San Diego Comic-Con". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2017. Dicapai pada July 31, 2017.
  13. ^ Sato (July 25, 2017). "Sonic Mania Will Have Special Stages In The Style Of Sonic CD". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2017. Dicapai pada July 27, 2017.
  14. ^ Romano, Sal (August 3, 2017). "Sonic Mania unveils Bonus Stages and Time Attack Mode". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada August 6, 2017. Dicapai pada March 16, 2018.
  15. ^ Barder, Ollie (August 9, 2017). "'Sonic Mania' Shows Off Its Special Stages And Competition Mode". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2017. Dicapai pada March 16, 2018.
  16. ^ "Interview with Takashi Iizuka". Famitsu (dalam bahasa Jepun). April 2017. グラフィックの基準としては ”メガドライブ以上、サターン未満” くらいです。
  17. ^ Donaldson, Alex (September 28, 2016). "Sonic Mania hands-on: after 20 years, this is the sequel I've always wanted". VG24/7. Diarkibkan daripada yang asal pada September 29, 2016. Dicapai pada September 30, 2016.
  18. ^ Frank, Allegra (July 22, 2016). "Watch the debut trailer for Sonic Mania, Sonic the Hedgehog's next game". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2017. Dicapai pada November 18, 2017. Sonic Mania is set to be the series' 25th anniversary title, although it won't launch until next year.
  19. ^ Nelson, Jared (19 October 2014). "Hey Sega! This 'Sonic 3 & Knuckles' iOS Port Needs to Happen". TouchArcade. Dicapai pada 23 July 2016.
  20. ^ "Destructoid on Sonic 2 for Mobile". November 21, 2017. Dicapai pada August 31, 2021.
  21. ^ Paget, Mat (July 23, 2016). "Two New Sonic Games Announced, Seek to Recapture the Glory Days". Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2016. Dicapai pada July 23, 2016.
  22. ^ Al-Aaser, Amr (August 4, 2017). "The Hackers And Modders Behind The Next Official Sonic Game". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada August 4, 2017. Dicapai pada August 4, 2017.
  23. ^ Polygon (June 17, 2017). "SONIC MANIA Developer Interview! Working with Sonic Team, Stardust Speedway and More — E3 2017". YouTube. Diarkibkan daripada yang asal pada March 16, 2018. Dicapai pada March 16, 2018.
  24. ^ "『ソニックマニア』は昔のファンが喜ぶ作品に! 『ソニックフォース』やシリーズ展開を飯塚さんが語る". Dengeki Online. Diarkibkan daripada yang asal pada June 23, 2017. Dicapai pada November 8, 2017.
  25. ^ Thomley, Simon. "(Unofficial) Live Sonic Mania Developer Playthrough". YouTube. Alphabet. Diarkibkan daripada yang asal pada March 4, 2018. Dicapai pada November 8, 2017. Event occurs at 1:35:20.
  26. ^ Wright, Steven (September 7, 2017). "How Sonic the Hedgehog's Biggest Fan Helped Save the Franchise". Rolling Stone. Diarkibkan daripada yang asal pada September 7, 2017. Dicapai pada September 7, 2017.
  27. ^ Donnelly, Joe (August 11, 2017). "Watch Sonic Mania's nostalgia-loaded opening animation [Updated]". PC Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 13, 2017. Dicapai pada August 13, 2017.
  28. ^ Linneman, John (August 15, 2017). "Sonic Mania is the sequel we've waited 23 years for". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2017. Dicapai pada August 17, 2017.
  29. ^ "Digital Foundry Analyzes Sonic Mania on All Platforms, Which Version Is Best?". WWG. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2017. Dicapai pada August 17, 2017.
  30. ^ Macgregor, Jody (September 19, 2017). "Manic melodies: Sonic Mania's composer breaks down its best song". PCGamer. Diarkibkan daripada yang asal pada September 24, 2017. Dicapai pada November 7, 2017.
  31. ^ Webster, Andrew (August 10, 2017). "Creating the old-school soundtrack of Sonic Mania". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2017. Dicapai pada November 7, 2017.
  32. ^ Floyd, Christopher. "Interview with Pagoda West's Jared Kasl and Tom Fry - GameCritics.com". GameCritics. Diarkibkan daripada yang asal pada January 10, 2017. Dicapai pada January 10, 2017.
  33. ^ Luna, Des (February 16, 2017). "Project Sonic 2017 And Sonic Mania Coming to SXSW 2017". TechTimes. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2017. Dicapai pada November 7, 2017.
  34. ^ Linneman, John (June 13, 2017). "7M". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada June 13, 2017. Dicapai pada June 17, 2017.
  35. ^ Pereira, Chris. "Sonic Mania Delayed; Project Sonic 2017 Gets A Name". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 17, 2017. Dicapai pada March 17, 2017.
  36. ^ Gartenberg, Chaim (May 30, 2017). "Sonic Mania gets an August release date and an adorably animated trailer". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada June 8, 2017. Dicapai pada May 30, 2017.
  37. ^ "Sonic Mania Japanese Page". Sega. May 31, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2017. Dicapai pada May 31, 2017.
  38. ^ Pereira, Chris. "Four Days Before Release, Sonic Mania PC Delayed, But Sega Is Offering Fans A Freebie". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2017. Dicapai pada August 11, 2017.
  39. ^ Macy, Seth (September 13, 2016). "Sonic Mania Collector's Edition Hits All the Nostalgia Notes". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2016. Dicapai pada September 14, 2016.
  40. ^ Yin-Poole, Wesley (October 17, 2016). "Sega's brilliant Sonic Mania Collector's Edition is coming to Europe after all". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada October 19, 2016. Dicapai pada October 18, 2016.
  41. ^ Pereira, Chris. "90s-Style Trailer for Sonic Mania Collector's Edition Is Perfect". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada September 24, 2016. Dicapai pada September 28, 2016.
  42. ^ Romano, Sal (June 23, 2017). "Sonic Mania vinyl album announced". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2017. Dicapai pada June 25, 2017.
  43. ^ @sonic_hedgehog (January 17, 2018). "The Sonic Mania Official Select Soundtrack is now available on iTunes, Google Play, and Amazon!" (Twit) – melalui Twitter.
  44. ^ "Sonic the Hedgehog on Twitter: "To celebrate the launch of Sonic Mania Plus, Part 5 of Sonic Mania Adventures arrives next Tuesday, July 17th!… "". Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2019. Dicapai pada July 13, 2018.
  45. ^ "Sonic Mania Adventures: Part 1". YouTube. Sega. March 30, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2018. Dicapai pada March 30, 2018.
  46. ^ Moyse, Chris (December 20, 2018). "(Update) Sonic Mania Adventures is making a surprise return today". Destructoid. Dicapai pada December 20, 2018.
  47. ^ Romano, Sal (March 16, 2018). "Sonic Mania Adventures animated shorts series announced". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada March 16, 2018. Dicapai pada March 16, 2018.
  48. ^ Watts, Steve. "Sonic Mania Plus Release Date Announced". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2018. Dicapai pada April 25, 2018.
  49. ^ "Sonic Mania Plus launches July 19 in Japan". Gematsu (dalam bahasa Inggeris). 2018-04-25. Dicapai pada 2022-08-07.
  50. ^ Gartenberg, Chaim (2020-10-20). "Hands-on with Amazon's Luna game streaming service". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-12-19.
  51. ^ "Sonic Mania Plus Famitsu Interview With Takashi Iizuka". PlayStation LifeStyle (dalam bahasa Inggeris). April 26, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2018. Dicapai pada April 27, 2018.
  52. ^ Hart, Aimee (April 18, 2018). "SEGA Pulls Leaked Sonic Mania Update From PSN". Game Revolution. Crave Online Media. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2018. Dicapai pada April 19, 2018.
  53. ^ Singletary, Charles (March 16, 2018). "SXSW 2018: Sega Announces Sonic Mania Plus". Shacknews. Diarkibkan daripada yang asal pada March 16, 2018. Dicapai pada March 16, 2018.
  54. ^ Jenni (March 16, 2018). "Sonic Mania Plus Announced". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada March 16, 2018. Dicapai pada March 16, 2018.
  55. ^ "Sonic Mania Plus for Switch Physical Copies to Come with Additional Goodies in Japan". April 26, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada July 20, 2018. Dicapai pada July 19, 2018.
  56. ^ Sato (May 1, 2018). "Sonic Mania Plus Producer On How Mighty And Ray Made It In; No Plans For A Sequel". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2018. Dicapai pada June 15, 2018.
  57. ^ Skipper, Ben (July 25, 2016). "Sega announces retro Sonic Mania and post-apocalyptic Project Sonic for 2017". International Business Times. IBT Media. Diarkibkan daripada yang asal pada September 17, 2016. Dicapai pada September 17, 2016.
  58. ^ Hester, Blake (February 8, 2016). "Sonic the Hedgehog's long, great, rocky history". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2018. Dicapai pada March 27, 2018.
  59. ^ Goldfarb, Andrew (September 4, 2016). "PAX 2016: Sonic Mania Has Me Excited For Sonic Again". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada October 1, 2016. Dicapai pada September 30, 2016.
  60. ^ Robinson, Nick (February 21, 2017). Polygon http://www.polygon.com/2017/2/21/14688822/opinion-why-sonic-mania-is-my-most-anticipated-game-this-year-nick-robinson. Diarkibkan daripada yang asal pada February 27, 2017. Dicapai pada February 25, 2017. Missing or empty |title= (bantuan)
  61. ^ Helster, Blake (August 17, 2017). "Sonic Mania is the Highest-Rated Sonic game in 15 Years". Rolling Stone. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  62. ^ Chadwell, Dustin (August 14, 2017). "Sonic Mania review for PS4, Xbox One, Switch, PC". Gaming Age. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017.
  63. ^ Calvert, Darren (August 16, 2017). "Sonic Mania Dashes Straight To The Top Of The Switch Best Sellers Chart". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2017. Dicapai pada November 8, 2017.
  64. ^ Workman, Robert. "Sonic Mania Helps Boost Sega Sales For The Season". Comic Book. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2017. Dicapai pada November 8, 2017.
  65. ^ Sato (April 24, 2018). "Sonic Mania Reaches 1 Million In Worldwide Sales". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2018. Dicapai pada April 24, 2018.
  66. ^ McCarthy, Caty (August 14, 2017). "Sonic Mania Review: Rolling around at the Speed of Schmaltz". US Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 19, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  67. ^ Elias, Az (August 20, 2017). "Sonic Mania (Nintendo Switch) Review". Cubed3. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  68. ^ Moore, Ben (August 15, 2017). "Review: Sonic Mania". Easy Allies. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  69. ^ Leclair, Kyle (August 14, 2017). "Sonic Mania Review". Hardcore Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  70. ^ "Games Review: Sonic Mania is the best Sonic game since the Mega Drive days". Metro.co.uk. August 14, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017. Dicapai pada August 21, 2017.
  71. ^ Williams, Mike. "Sonic Mania Reviews On Steam Turn Negative and Nasty Over Denuvo DRM". US Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 31, 2017. Dicapai pada August 30, 2017.
  72. ^ Yin-Poole, Wesley. "Steam users review-bomb Sonic Mania over unexpected DRM". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2017. Dicapai pada August 30, 2017.
  73. ^ Alexandra, Heather (August 30, 2017). "Sega Lets Sonic Mania PC Fans Play Offline After DRM Backlash". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2017. Dicapai pada August 30, 2017.
  74. ^ Prescott, Shaun (August 30, 2017). "Sega: 'The Sonic Mania offline play bug has now been patched' [Updated]". PC Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 31, 2017. Dicapai pada August 31, 2017.
  75. ^ Riendeau, Danielle (August 14, 2017). "No Joke, 'Sonic Mania' Is Really Great". Waypoint. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2017.
  76. ^ Franzese, Tomas (July 10, 2018). "Sonic Mania Plus Review -- An Expertly Enhanced Physical Release for this Series Celebration". Dicapai pada May 9, 2021.
  77. ^ Leri, Michael (July 10, 2018). "Sonic Mania Plus Review – Blue-Tinted Glasses". Game Revolution. Dicapai pada May 9, 2021.
  78. ^ García, Juan (July 19, 2018). "Sonic Mania Plus - Análisis". IGN (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada May 9, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  79. ^ Hester, Blake (November 14, 2017). "'Horizon Zero Dawn,' 'Zelda,' 'Mario' Top List of Game Award Nominees". Glixel. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2017. Dicapai pada November 14, 2017.
  80. ^ Whitney, Kayla (January 25, 2018). "Complete list of winners of the New York Game Awards 2018". AXS. Diarkibkan daripada yang asal pada January 27, 2018. Dicapai pada January 26, 2018.
  81. ^ Moran, Sarah (February 15, 2020). "Every Song On The Sonic The Hedgehog Movie Soundtrack". Screen Rant. Dicapai pada February 4, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan