Mazlan Idris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Datuk Mazlan Idris (meninggal dunia 1993)[1] ialah mantan Ahli Dewan Undangan Negeri Pahang pada Batu Talam yang telah dibunuh oleh Mona Fandey pada Julai 1993.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Datuk Mazlan Idris ialah seorang ahli politik daripada UMNO yang bercita-cita tinggi. Beliau dikatakan telah mendapatkan pendidikan di Amerika.

Pembunuhan[sunting | sunting sumber]

Pada Julai 1993, Datuk Mazlan Idris telah menghampiri seorang bomoh wanita Mona Fandey untuk bantuan ghaib untuk meningkatkan kerjaya politik beliau dan mendaki tangga parti. Beliau telah dipelawa oleh Mona Fandey dan pasangannya, untuk mengambil bahagian dalam satu upacara ilmu hitam di rumah Mona Fandey tersebut. Datuk Mazlan Idris telah diminta baring di lantai dengan matanya tertutup sambil menunggu wang untuk "jatuh dari langit." (seperti yang diberitahu oleh bomoh tersebut)

Tiada wang jatuh, sebaliknya ia adalah sebilah kapak. Datuk Mazlan Idris telah dipancung dan badannya dikerat dan sebahagian kulitnya disiat. Mayatnya ditemui dipotong kepada 18 bahagian dan ditanam di sekitar rumah Mona Fandey di negeri Pahang, kira-kira 130 kilometer timur laut dari Kuala Lumpur.

Datuk Mazlan Idris dilaporkan hilang pada 2 Julai 1993 selepas dia telah keluarkan RM300,000 daripada beberapa buah bank di Kuala Lumpur.

Sehari selepas pembunuhan itu, Mona Fandey telah pergi membeli-belah di Kuala Lumpur, dan kemudian membeli sebuah Mercedes-Benz serta menonjolkan wajah baru. Apabila disoal, pembantu Mona Fandey, Juraimi Hussin telah buat kenyataan kepada pihak polis yang membawa kepada penemuan mayat Datuk Mazlan Idris. Tidak mengejutkan, Mona Fandey dan suaminya segera menjadi suspek utama.

Bicara[sunting | sunting sumber]

Terdapat tiga orang yang telah dituduh dan berkaitan dengan pembunuhan Datuk Mazlan Idris. Mereka adalah Maznah Ismail atau Mona Fandey, suaminya Mohd Affandi Abdul Rahman dan pembantu lama mereka, Juraimi Hussin (berusia 31 tahun).

Pada zaman mudanya Mona Fandey bekerja sebagai seorang penyanyi pop dan penari ballet air. Suaminya Mohd Affandi muda daripadanya setahun. Mona Fandey dan suaminya mula menawarkan perkhidmatan sebagai bomoh apabila kerjaya Mona Fandey sebagai penyanyi tidak berjaya.

Mona, Affandi dan Juraimi telah dibicarakan di hadapan Hakim Yang Arif Datuk Mokhtar Sidin duduk di Mahkamah Tinggi Temerloh pada 1995, dan didakwa membunuh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan Malaysia, iaitu jenayah yang membawa hukuman mati mandatori.

Perbicaraan tersebut menjadi sensasi media. Mona dan Affandi merupakan pasangan yang menarik dalam usia lewat 30-an, yang dituduh melakukan pembunuhan kejam berkaitan sihir. Mona Fandey gemar memakai pakaian mahal di mahkamah setiap hari. Tidak seperti orang lain semasa perbicaraan yang boleh dihukum mati, dia sentiasa bersenyuman manis untuk media dan seolah-olah menikmati perhatian media.

Kes tersebut berlangsung selama 65 hari dan mendengar keterangan daripada 76 saksi. Pihak pendakwaan memberitahu mahkamah bahawa wang adalah motif untuk membunuh dan merujuk kepada aksi beli-belah, wajah baru dan Mercedes. Juraimi memberi keterangan terhadap Mona dan Affandi dan mendedahkan butir-butir ngeri pembunuhan. Pihak pendakwaan mendakwa bahawa Datuk Mazlan Idris telah dibunuh antara 2 Julai 1993 pada pukul 10 malam, dan 18 Julai 1993 pada pukul 12 malam, di Kampung Peruas, Ulu Dong, Raub di negeri Pahang. Mayat beliau ditemui pada 22 Julai 1993, ditanam 1.8 meter di bawah stor sebuah rumah yang belum siap dan ditutup lebih dengan penutup konkrit.

Mohd Affandi, dalam pembelaannya, berkata Datuk Mazlan Idris berhutang kepadanya sebanyak RM2,000,000 (US$526,000) untuk "rotan sihir", tangkal dan topi tradisional yang dikatakan milik bekas Presiden Indonesia, Sukarno. Mona Fandey pula memberi keterangan bahawa dia juga berikan tangkal dan azimat kepada beberapa ahli-ahli politik UMNO yang lain untuk meningkatkan populariti mereka dengan pengundi.

Tujuh anggota juri mengambil masa hanya 70 minit untuk mencapai keputusan sebulat suara bersalah terhadap ketiga-tiga defendan. Mohd Affandi dan Mona Fandey tersenyum apabila ketua juri menyampaikan keputusan itu pada 9 Februari 1995. Gulam Mustaffa Nadar Ali Khan, peguambela yang mewakili Mona dan Bahagian di Sarawak, telah dijemput untuk merayu untuk pengurangan hukuman, tetapi beliau enggan dan berkata anakguam beliau akan failkan rayuan. Peguam Juraimi Hussin, Karpal Singh, memberitahu mahkamah bahawa anakguamnya hanya berusia 24 tahun, menganggur dan kecerdasan yang rendah.

Hakim kemudiannya bertanya kepada mereka jika mereka mempunyai apa-apa untuk mengatakan sebelum dia menjatuhkan hukuman. Mohd Affandi dan Mona Fandey menjawab bahawa mereka akan menyerahkan kepada budi bicara mahkamah. Yang Arif Hakim kemudian menjatuhkan hukuman mati ke atas setiap seorang daripada mereka - bahawa mereka akan diambil dari mahkamah ke penjara yang diiktiraf dan kemudian digantung sehingga mereka mati. Selepas mendengar ayat itu Mona berkata, "Saya gembira dan terima kasih kepada semua rakyat Malaysia." Beliau gambar tersenyum seperti biasa kerana dia dibawa dari mahkamah ke penjara.

Rayuan mereka telah didengar oleh Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan, Tun Mohd Eusoff Chin, Ketua Hakim Malaya, Datuk Wan Adnan Wan Ismail dan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Dr Zakaria Yatim di Mahkamah Persekutuan, mahkamah tertinggi di Malaysia yang terletak di Kuala Lumpur pada masa itu. Proses rayuan telah bermula pada bulan Jun 1998 tetapi telah ditangguhkan sehingga 1999 selepas hujah-hujah undang-undang mengenai kebolehterimaan pernyataan Juraimi Hussin kepada polis yang membawa kepada penemuan badan Mazlan itu. Pada 13 April 1999, ketiga-tiga rayuan telah ditolak dan hukuman mati disahkan. Pada April 2001, Lembaga Pengampunan menolak rayuan-rayuan mereka untuk pengampunan.

Hukuman pembunuh[sunting | sunting sumber]

Hukuman gantung sampai mati ditetapkan pada pagi Jumaat, 2 November 2001 di Penjara Kajang yang baru sahaja dibuka. Pada hari sebelumnya, Mona Fandey dan Mohd Affandi dibenarkan satu lawatan 8 jam oleh anggota keluarga mereka. Mereka dilaporkan menghabiskan jam-jam terakhir mereka menasihati anak-anak mereka dari kedua perkahwinan mereka sendiri dan perkahwinan mereka terdahulu untuk "menjadi orang baik" dan juga mengatakan kepada anak-anak mereka "jaga diri baik-baik". Seorang pegawai Penjara senior mengatakan ada banyak tangisan dan pelukan apabila mereka berbicara dengan anak-anak dan keluarga mereka untuk kali terakhir. Ia juga melaporkan bahawa Mona Fandey telah berkata dia tidak akan mati sebelum ia dihukum bunuh. Pernyataannya tidak diketahui maksudnya.

Adalah amalan biasa di Malaysia untuk tahanan diberi makanan pilihan mereka untuk sarapan terakhir mereka. Walaubagaimanapun, tawaran ini ditolak. Ternyata, menurut sumber penjara, mereka sangat tenang, sangat sedikit berkata-kata dan tidak meminta apa-apa pada jam terakhir mereka.

Sebelum fajar pada pagi Jumaat, ketiga-tiganya digari dan kepalanya ditutup dalam sel-sel mereka yang bersebelahan dengan bilik hukuman. Mereka kemudian dibawa ke tiang pergantungan dengan tiga tali gantungnya dalam gaya Inggris yang bergantung dari tiang logam. Kaki mereka diikat pada platform bolehgerak dan tali gantung disesuaikan sekeliling leher mereka. Pada 05:59, drop telah jatuh dan ketiga-tiganya telah jatuh ke bawah. Hukuman gantung sampai mati tersebut telah disaksikan oleh sejumlah kecil penjaga penjara, pegawai dan doktor penjara. Pihak akhbar dan masyarakat umum tidak terlibat. Menurut seorang pegawai, "Mereka tidak mengatakan apa-apa, mereka tenang - seperti mereka yang terima bahawa mereka akan mati." Hukuman gantung sampai mati diumumkan secara rasmi di pagi hari oleh seorang wakil Penjara Malaysia. Jamil Razif Kassim memberitahu wartawan, "Ketiganya telah menjalani hukuman mereka pada pagi ini."

Mayat dibiarkan tergantung selama satu jam sebelum dibawa turun untuk otopsi dan kemudian pengebumian. Mona Fandey dan Mohd Affandi dikuburkan di sebuah kubur di Kajang di pagi yang lewat, sementara Juraimi Hussin dikuburkan di kampung halamannya di Port Klang, di kubur Muslim Telok Gong pada pagi itu.

Setelah hukuman dijalankan, balu Datuk Mazlan, Datin Faridah Zainuddin, mengatakan kepada wartawan bahawa ia akhirnya dapat meninggalkan masa lalu di belakangnya dan mengatakan ia berharap sekarang untuk melanjutkan hidup hidupnya bersama anak-anaknya tanpa kenangan menyakitkan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bernama (2 November 2001). "Berakhirnya episod pembunuhan paling ngeri". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-04-17. Dicapai pada 18 April 2018 – melalui Utusan Online. ...pembunuhan itu yang terjadi antara 10 malam dan tengah malam 13 Julai 1993... Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)