Minhwa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Minhwa
Minhwa ini menggambarkan harimau, subjek yang popular dalam seni Korea.
Nama Korea
Hangul민화
Hanja民畵
Perumian SemakanMinhwa
McCune–ReischauerMinhwa

Minhwa (Hangul:민화; Jawi: مينهوا) merujuk kepada seni rakyat Korea yang dihasilkan kebanyakannya oleh artis berkelana atau tidak dikenali tanpa latihan formal, meniru trend kontemporari dalam seni rupa untuk tujuan penggunaan atau hiasan seharian.[1] Istilah "minhwa" ditempa oleh Yanagi Muneyoshi.[2]

Minhwa secara harfiah bermaksud "lukisan rakyat" atau "lukisan popular". Lukisan jenis ini sering menjadi karya para tukang tanpa nama yang setia mengikuti gaya, kanun dan genre yang diwarisi dari masa lalu. Minhwa juga melibatkan dimensi ajaib. Mereka dipercayai memiliki nilai yang bermanfaat dan melindungi pemilik dan keluarganya daripada kekuatan jahat. Mereka menampilkan tema popular seperti burung jenjang, batu, air, awan, matahari, bulan, pokok pain, kura-kura, serangga dan bunga.

Setelah kemerosotan semasa pemerintahan jajahan, bentuk seni ini mengalami ledakan sebentar hingga kembali sunyi ketika Perang Korea. Namun, pada tahun 1980-an, terdapat kebangkitan seni Minhwa, hinggakan minat dan popularitinya berterusan hingga hari ini.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Korean Culture and Information Service (2011). Korean Beauty (dalam bahasa Inggeris). 길잡이미디어. m/s. 272. ISBN 9788973751204. Dicapai pada 3 December 2017.
  2. ^ "민화". Encyclopedia of Korean Folk Culture. National Folk Museum of Korea. Dicapai pada 15 September 2018.