Jutsu (Naruto)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Mod Pendeta)

Jutsu (Jepun: , Hepburn: Teknik) atau "skil" merupakan seni mistikal yang digunakan oleh ninja ketika bertarung dan ianya memerlukan seseorang itu menggunakan tenaga dalaman atau chakura bagi melakukan sesuatu bentuk jutsu. Seseorang ninja itu harus mengolah dua bentuk tenaga; tenaga fizikal dan tenaga spiritual untuk menghasilkan chakura bersama dengan beberapa kombinasi ikatan tangan bagi melakukan sesuatu jutsu. Oleh kerana wujudnya sejumlah besar kombinasi ikatan tangan, maka beribu-ribu jutsu yang berpontensi mampu dihasilkan.

Asas Jutsu[sunting | sunting sumber]

Fail:Hyoton.jpg
Pengguna "Kekkei Genkai"; Haku boleh menggunakan elemen ais atau "Hyōton".

Terdapat tiga jutsu yang paling asas: ninjutsu, genjutsu dan taijutsu.

Terdapat juga jutsu yang dikategorikan sebagai jutsu sampingan atau subjutsu seperti fūinjutsu, juinjutsu dan senjutsu. Terdapat juga suatu keadaan yang dipanggil kekkei genkai atau "Kebolehan Jaringan Darah Terhad" yang mana ianya bukan sejenis jutsu, namun memiliki keupayaan khas yang diakibatkan oleh susur genetik yang dipindahkan daripada satu generasi ke satu generasi yang berlainan dalam sesuatu klan tertentu (bagaimanapun, ia boleh digunakan sebagai asas untuk melakukan sesuatu jutsu khas, sebagai contoh teknik Cermin Kristal Ghaib milik Haku). Kekkei genkai juga boleh melibatkan sesuatu bahagian anggota badan, contohnya adalah dōjutsu yang melibatkan penggunaan teknik mata.

Tanpa keupayaan untuk mengawal chakura mereka, seseorang ninja akan menghasilkan jutsu yang lemah dan tidak efektif, mengakibatkan mereka kehabisan chakura dengan kadar yang cepat ketika bertarung. Untuk memanipulasikan chakura mereka dengan lebih mudah, kombinasi ikatan tangan boleh digunakan. Dengan kombinasi ikatan tangan ini, pengguna boleh mengawal penggunaan chakura dan jutsu mereka dengan lebih efisien. Jutsu yang berlainan memerlukan kombinasi ikatan tangan yang berlainan.

Peringkat Jutsu[sunting | sunting sumber]

Bergantung kepada kesukaran dan skil yang diperlukan untuk melaksanakan sesuatu jutsu, ia dikelaskan ke dalam beberapa peringkat. Terdapat enam peringkat berbeza untuk semua jutsu:

  • Tahap-E - Teknik yang dipelajari oleh pelatih di Akademi Ninja. Merupakan teknik asas yang sangat mustahak bagi semua ninja.
  • Tahap-D - Teknik bertahap Genin. Mampu dipelajari oleh semua Genin, namun selalunya mereka akan mempelajari teknik yang berkaitan dengan diri mereka sahaja.
  • Tahap-C - Teknik bertahap Chunin. Kadangkala boleh dipelajari oleh Genin yang melakukan latihan secara berterusan.
  • Tahap-B - Tenik bertahap Jonin. Memerlukan pengunaan dan kemahiran penguasaan chakura yang tinggi.
  • Tahap-A - Teknik bertahap Kage atau Jonin. Memerlukan penguasaan mutlak kepada pengetahuan chakura dan mungkin melibatkan penggunaan jutsu terlarang.
  • Tahap-S - Teknik bertahap rahsia dan dianggap ekstrem. Selalunya unik untuk seorang ninja sahaja.


Semakin tinggi tahap sesuatu jutsu, maka semakin sukar ianya digunakan. Kekkei Genkai digolongkan sebagai kebolehan unik dan bukan bentuk jutsu, manakala Kebolehan Haiwan Berekor pula tidak mempunyai tahap.

Tanda Ikatan[sunting | sunting sumber]

Tanda Ikatan (印) dalam Naruto adalah suatu kaedah atau proses yang perlu dilakukan untuk mengaktifkan sesuatu jutsu; tidak kira sama ada Ninjutsu, Genjutsu atau lain-lain jutsu rahsia (melainkan Taijutsu). Terdapat kombinasi bentuk tanda ikatan yang berbeza bagi setiap jutsu yang berbeza; semuanya perlu diingati. Semua teknik atau jutsu memerlukan sejumlah bilangan bentuk tangan untuk dapat dihasilkan sesuatu jutsu, namun ada sesetengah ninja yang mempunyai skil peringkat tinggi mampu melakukan teknik yang sama hanya dengan menggunakan bilangan bentuk tanda ikatan yang lebih kurang ataupun dengan jumlah yang sama. Sebagai contoh, Hokage Kedua hanya memerlukan satu bentuk tanda ikatan sahaja untuk mengaktifkan Gaya Lepas Sifat Air: Letupan Naga Air. Bagaimanapun, teknik tersebut pada asalnya memerlukan sebanyak 42 kombinasi bentuk tanda ikatan. Ini menunjukkan, perbezaan di antara skil dan keupayaan ninja yang berbeza.

Tanda Ikatan asas[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua belas bentuk tanda ikatan lazim, setiap satu daripadanya dinamakan mengikut nama haiwan di dalam Zodiak Cina.

  • (Ne, Tikus)
  • (Ushi, Lembu)
  • (Tora, Harimau)
  • (U, Arnab)
  • (Tatsu, Naga)
  • (Mi, Ular)
  • (Uma, Kuda)
  • (Hitsuji, Kambing)
  • (Saru, Kera)
  • (Tori, Ayam)
  • (Inu, Anjing)
  • (I, Khinzir)

Jutsu Utama[sunting | sunting sumber]

Ninjutsu[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Ninjutsu

Ninjutsu (Jepun: 忍術, Hepburn: Teknik Ninja) secara umumnya merujuk kepada sebarang teknik ninja yang menggunakan kuasa chakra untuk membenarkan penggunanya melakukan suatu gerakan atau tindakan yang mana mungkin boleh dianggap mustahil atau sukar dilakukan. Tidak seperti genjutsu, ninjutsu memberikan efek yang lebih nyata terhadap mangsanya berbanding genjutsu yang hanya menyebabkan gangguan ilusi. Ninjutsu bergantung sepenuhnya kepada penggunaan chakura dan kebanyakkan masa bersama penggunaan tanda ikatan.

Genjutsu[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Genjutsu

Genjutsu (Jepun: 幻術, Hepburn: Teknik Ilusi) merujuk kepada teknik yang dilakukan mengikut kaedah yang sama dengan ninjutsu, memerlukan penggunaan chakra dan tanda ikatan untuk mengaktifkannya. Bagaimana pun, genjutsu berfungsi untuk memberikan efek ilusi, mengakibatkan gangguan minda (akibat penyerakkan chakra di bahagian otak) dan menganggu daya kepekaan penerimanya. Genjutsu secara amnya digunakan dengan memberikan gambaran palsu atau menyebabkan kesakitan akibat rasa trauma (kerana badan penerima dipaksa mempercayai ia adalah suatu bentuk kesakitan), namun ia mempunyai banyak kegunaan lain bergantung kepada situasi dan keadaan tertentu.

Taijutsu[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Taijutsu

Taijutsu (Jepun: 体術, Hepburn: Teknik Fizikal) merupakan bentuk asas sesuatu jutsu dan boleh dikatakan ianya suatu teknik yang tidak memerlukan sebarang penggunaan chakra, namun chakra boleh digunakan untuk menambahkan kekuatan dan daya perosak suatu teknik taijutsu itu. Taijutsu tidak memerlukan kombinasi tanda ikatan dan lebih mudah dan cepat untuk digunakan berbanding dengan ninjutsu dan genjutsu. Taijutsu boleh diterjemahkan sebagai pertempuran fizikal ataupun melalui penggunakan senjata.

Jutsu Sampingan[sunting | sunting sumber]

Bunshinjutsu[sunting | sunting sumber]

Deidara mampu menghasilkan "bunshinjutsu" menggunakan elemen dari Gaya Lepas Sifat Tanah.

Bunshinjutsu (Jepun: 分身術, Hepburn: Teknik Klon) merupakan teknik yang digunakan untuk menghasilkan klon atau pengganti seseorang ninja. Teknik klon biasa merupakan teknik asas kepada teknik asas ninjutsu. Walaupun begitu, bunshinjutsu adalah lebih beraneka dan sangat berguna. Beberapa ninja daripada kampung ninja berlainan telah menghasilkan bentuk bunshinjutsu yang berkaitan dengan diri mereka. Selain itu juga, terdapat berbagai-bagai lagi bentuk bunshinjutsu yang wujud dan sesetengah daripadanya dianggap sukar untuk digunakan.

Terdapat banyak cara untuk menggunakan bunshinjutsu. Cara yang paling biasa adalah dengan hanya menggunakan chakura untuk menghasilkan klon. Selain itu, penggunaan medium perantaraan seperti penggunaan elemen chakura juga boleh digunakan untuk menghasilkan klon. Terdapat juga bunshinjutsu yang menukarkan seseorang atau haiwan kepada klon penggunanya. Akhir sekali, terdapat juga bunshinjutsu yang menggunakan Genjutsu untuk menghasilkan klon ilusi.

Trivia[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Senarai Bunshinjutsu

Penyeruan: Reinkarnasi Dunia Tak Suci[sunting | sunting sumber]

Penyeruan: Reinkarnasi Dunia Tak Suci (Jepun: 口寄せ・穢土転生, Hepburn: Kuchiyose: Edo Tensei) adalah jutsu terlarang yang digunakan untuk membangkitkan semula orang yang telah mati. Proses bagi menggunakan jutsu ini adalah dengan mendapatkan sampel dari si mati, sama ada melalui kubur atau darah dan organ-organ yang berjaya diselamatkan. Selepas, pengguna jutsu ini memerlukan tubuh orang yang masih hidup supaya dapat dikorbankan untuk menjadi perumah si mati yang ingin dibangkitkan. Walau bagaimanapun, jutsu terlarang ini hanya dapat berfungsi jika roh si ​​mati dalam berada di alam kematian dan tidak berada di tempat lain seperti di dalam perut Dewa Maut melalui teknik pengunci [[Shiki Fuujin]]. Walaupun ia merupakan jutsu yang dicipta oleh [[Hokage Kedua]] iaitu Tobirama Senju, jutsu ini kemudiannya disempurnakan oleh [[Orochimaru]] apabila dia menggunakan jutsu ini bagi menentang [[Hokage Ketiga]] iaitu Sarutobi Hiruzen iaitu dengan menghidupkan semula Hokage terdahulu. Walau bagaimanapun, [[Yakusi Kabuto]] yang berjaya menyempurnakan jutsu ini dimana dia mampu untuk membangkitkan berpuluh-puluh ninja yang telah mati hanya dalam satu-satu masa tanpa perlu menumpukan seluruh tenaga mental untuk mengawal sepenuhnya mereka. Orang dibangkitkan melalui teknik ini hampir kebal walaupun serangan yang paling maut , kerana mereka hanya akan tumbuh semula apa-apa kerosakan yang diambil (walaupun ia mengambil sedikit masa untuk orang terutama merosakkan seperti Rasengan dan mereka juga boleh menjadi lumpuh oleh serangan tertentu, seperti racun) . Satu-satunya cara berkesan untuk memusnahkan ninja dikembalikan merupakan bersama teknik Gaya Yin Yang yang kerosakan badan luar pertumbuhan semula sehingga ke tahap kematian.

Walaupun Kabuto mendakwa bahawa teknik ini sempurna, ia mempunyai beberapa kelemahan, termasuk dibangkitkan boleh memilih untuk meninggalkan tuan yang mengawal mereka lalu hanyut kembali ke alam akhirat secara sukarela. Mereka yang lumpuh, dimeterai, atau tertakluk kepada genjutsu tertentu, seperti Kotoamatsukami tidak boleh mengambil tindakan selanjutnya untuk membebaskan diri sehingga teknik ini dibatalkan. Juga, yang dibangkitkan boleh memutuskan hubungannya dengan jutsu supaya mereka akan kekal di kalangan yang hidup walaupun selepas teknik ini dibatalkan, seperti yang ditunjukkan oleh Madara Uchiha.

Teknik Penyerapan Chakura[sunting | sunting sumber]

Gakidō Pain menggunakan "Teknik Penyerapan Chakura" untuk menghalang Rasen Shuriken yang dihasilkan oleh Naruto Uzumaki.

Teknik Penyerapan Chakura adalah keboleh unik seorang ninja untuk menyedut atau merampas chakura milik pihak lawan mereka. Seperti yang ditunjukan di dalam anime, tenaga tersedut yang telah disimpan boleh digunakan semula dan dilepaskan dalam bentuk gelombang gemparan.

Pengguna teknik ini tidak memerlukan mereka menyentuh pihak lawan secara terus kerana ia boleh digunakan menggunakan medium perantaraan yang berhubung atau berkaitan dengan penggunanya. Sebagai contoh, kebolehan menyedut chakura yang dimiliki oleh Emapt Ninja Bunyi iaitu Jirōbō yang boleh menggunakan Gaya Lepas Sifat Tanah: Teknik Kubah Penjara Tanah. Namun begitu, teknik ini masih belum mempunyai klasifikasi dan tidak diketahui sama ada ianya boleh dianggap sebagai sebuah jutsu atau tidak. Namun, ia juga tidak boleh dianggap sebagai kekkei genkai kerana ia pernah digunakan oleh tiga orang ninja yang berlainan dan tidak mempunyai hubung kait. Kebarangkalian teknik ini hanyalah kesan kepada jutsu yang berlainan. Hanya Yoroi Akadō dilihat menggunakan Teknik Penyerapan Chakura secara terus. Teknik penyerapan chakura oleh Jirōbō dan Gakidō Pain mungkin adalah kesan kepada jutsu yang berlainan.


  • Nama Jutsu: Teknik Penyerapan Chakra (チャクラ吸引術, Chakra Kyūin Jutsu)
  • Debut: Bab 67 (Manga), Naruto Episod 38 (Anime)
  • Klasifikasi: Kebolehan istimewa
  • Jarak Berkesan: Dekat
  • Tanda Ikatan: Harimau
  • Pengguna: Yoroi Akadō, Kikaichū, Jirōbō, Gakidō Pain



Jutsu Penggabungan[sunting | sunting sumber]

Fail:Dual piercing fang.jpg
"Teknik Kolaborasi" di antara Kiba Inuzuka dan Akamaru ketika menggunakan Gatsūga.

Jutsu Penggabungan merupakan sejenis bentuk teknik kolaborasi atau penyelarasan jutsu, di mana ianya menggunakan kombinasi dua atau lebih jutsu berbeza oleh dua atau lebih bilangan ninja. Apabila jutsu ini digunakan pada selang-masa yang tepat, maka jutsu yang lebih kuat berbanding jutsu asal mampu dihasilkan.

Walaupun jutsu penggabungan pernah dilihat digunakan di dalam siri manga seperti Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Minyak Kodok, namun ianya tidak diterangkan secara terperinci. Di dalam siri anime, ketika babak "Kemunculan Berekor Tiga", konsep ini diterangkan dengan lebih terperinci. Jiraiya pernah menerangkan kepada Naruto bahawa jutsu berkuasa hebat mampu dihasilkan jika dua ninja yang menggabungkan dua jenis jutsu berelemen berbeza. Kehebatan jutsu ini boleh dikenali sama ada dari segi kuasa perosak atau jarak dan keluasan serangan. Jika kedua-dua pengguna jutsu tidak dapat berkerjasama, maka teknik jutsu berkolaborasi tidak boleh dilakukan.

Asas[sunting | sunting sumber]

Teknik penggabungan amat mementingkan tindakan kerjasama di antara kedua-dua atau lebih penggunanya. Walaupun jutsu penggabungan ini boleh dilakukan oleh ninja yang boleh mengikuti "ketepatan" selang-masa pengguna yang lain, namun kesan terbaiknya hanya dapat dilihat jika kedua-dua pengguna jutsu boleh menyatukan pemikiran dan tindakan mereka dengan menghabiskan lebih banyak masa bersama, ini berpotensi untuk membolehkan mereka menyelaraskan diri di antara mereka.

Ninja seperti Kiba Inuzuka dan Akamaru yang banyak menggunakan teknik berlawan yang berasaskan teknik penggabungan merupakan pasangan yang rapat dan memiliki persefahaman yang tinggi di antara mereka seperti pasangan yang menggunakan teknik penggabungan secara penyatuan minda seperti Naruto Uzumaki dan Gamatatsu walaupun mereka bersikap sedikit "sambil lewa" dan "kebodoh-bodohan". Apabila kedua-dua ninja mampu mencapai kesefahaman dan membina ikatan yang kukuh, maka mereka akan mampu melakukan jutsu berkolaborasi.

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Aplikasi teknik penggabungan boleh melibatkan sama ada dua jutsu sama yang digunakan serentak. Sebagai contoh adalah teknik Gatsūga (牙通牙) yang mana ia meningkat kuasa asal teknik tersebut iaitu Tsūga (通牙) kepada sekali ganda.

Sesetengah teknik penggabungan yang melibatkan jutsu berelemen berkesan kerana sesetengah jutsu berelemen lebih lemah berbanding jutsu berelemen yang lain. Bagaimana pun, terdapat juga jutsu berelemen yang berlainan memiliki keserasian yang nyata. Sebagai contoh; teknik yang berasaskan Gaya Lepas Sifat Angin digunakan oleh Naruto Uzumaki dan teknik berasaskan Gaya Lepas Sifat Air digunakan oleh Yamato dilihat memiliki keserasian dalam keberkesanan teknik penggabungan. Teknik penggabungan Teknik Puting Beliung Air oleh Naruto dan Yamato menggabungkan dua elemen iaitu angin dari teknik Gaya Lepas Sifat Angin: Rasengan dan teknik Gaya Lepas Sifat Air: Putaran Air.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]



Seni Bungaan Ninja[sunting | sunting sumber]

Flower Ninja Art (Hana Ninpō) is a subset of ninjutsu involving secret flower-oriented techniques used by a clan in the Land of Greens. The two known users of flower ninja art are Kikujō and Yurinojō. In several games, however, Ino Yamanaka makes use of the Flower Ninja Art in both ninjutsu and genjutsu.

Teknik berkaitan[sunting | sunting sumber]

Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga dan Daun Berterbangan[sunting | sunting sumber]
Fail:Flower Ninja Art Falling Blossoms & Scattering Leaves.JPG
Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga dan Daun Berterbangan

Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga dan Daun Berterbangan (Jepun: Hana Ninpō: Hikarakuyō) akan mengakibatkan bunga-bunga terapung di udara sebelum ianya mengeras dan berputar pantas dengan kelajuan yang tinggi, yang kemudiannya akan dilancarkan ke arah sasaran. Keadaan bunga yang mengeras itu akan memotong apa sahaja sama efektifnya dengan "shuriken" yang diperbuat daripada besi waja.


  • Nama Teknik: Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga dan Daun Berterbangan (Hana Ninpō: Hikarakuyō)
  • Debut: Naruto Episod 187 (Anime)
  • Klasifikasi: Jutsu Rahsia, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat - Sederhana
  • Pengguna: Kikujō, Yurinojō


Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga-bunga Bertaburan[sunting | sunting sumber]
Fail:Flower Ninja Art Many Blooming Flowers.JPG
Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga-bunga Bertaburan

Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga-bunga Bertaburan (Jepun: Hana Ninpō: Hyakkoryōran) merupakan teknik yang digunakan apabila bunga-bunga dibiarkan mengepung pihak sasaran sebelum penggunanya menghasilkan nyalaan api. Nyalaan api tersebut akan meluru ke arah sasaran lalu meletup.


  • Nama Teknik: Seni Bungaan Ninja: Teknik Bunga-bunga Bertaburan (Hana Ninpō: Hyakkoryōran)
  • Debut: Naruto Episod 187 (Anime)
  • Klasifikasi: Jutsu Rahsia, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat - Sederhana
  • Pengguna: Kikujō, Yurinojō


Seni Bungaan Ninja: Teknik Keratan Bungaan Maksimum[sunting | sunting sumber]
Fail:Flower Ninja Art Maximum Cutting.JPG
Seni Bungaan Ninja: Teknik Keratan Bungaan Maksimum

Seni Bungaan Ninja: Teknik Keratan Bungaan Maksimum (Jepun: Hana Ninpō: Kyōka Sai) merupakan teknik ilusi yang menggunakan bunga-bungaan untuk mengepung sasaran dan mengakibatkan kawasan persekitaran mereka menjadi gelap.


  • Nama Teknik: Seni Bungaan Ninja: Teknik Keratan Bungaan Maksimum (Hana Ninpō: Kyōka Sai)
  • Debut: Naruto Episod 187 (Anime)
  • Klasifikasi: Jutsu Rahsia, Genjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat - Sederhana
  • Pengguna: Kikujō


Seni Bungaan Ninja: Teknik Seratus Bunga Berkembangan[sunting | sunting sumber]
Fail:Flower Ninja Art One Hundred Blossoming Flowers.JPG
Seni Bungaan Ninja: Teknik Seratus Bunga Berkembangan

Seni Bungaan Ninja: Teknik Seratus Bunga Berkembangan (Jepun: Hana Ninpō: Hyakkasaihō) merupakan teknik yang mana membolehkan penggunanya menukarkan bunga-bunga menjadi bahan letupan seperti mana kertas jampi letupan.


  • Nama Teknik: Seni Bungaan Ninja: Teknik Seratus Bunga Berkembangan (Hana Ninpō: Hyakkasaihō)
  • Debut: Naruto Episod 187 (Anime)
  • Klasifikasi: Jutsu Rahsia, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat - Sederhana
  • Pengguna: Kikujō



Fūinjutsu[sunting | sunting sumber]

Menterai akibat "Fūinjutsu" ke atas Uzumaki Naruto.

Fūinjutsu (Jepun: 封印術, Hepburn: Teknik Kurungan) merupakan sejenis jutsu yang "mengurung" objek, kehidupan, chakura dan lain-lain perkara tertentu ke dalam sesuatu objek yang lain.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai Fūinjutsu



Hiden[sunting | sunting sumber]

Hiden (秘伝, Rahsia) Jutsu telah diwarisi dari generasi ke generasi daripada wilayah dan puak tertentu. Kumpulan tersebut yang mempunyai teknik ini selalunya sangat berahsia tentangnya.Mereka memastikan tiada orang lain kecuali ahli daripada kumpulan mereka mempelajarinya.Hanya beberapa jutsu Hiden yang memerlukan kemahiran istimewa atau asal-usul keturunannya.Jutsu ini selalunya menjadi kebanggaan dan kemasyhuran puak yang memiliknya. Mereka ini jangan dikelirukan dengan Kekkei genkai, jutsu yang memerlukan kemahiran genetik yang khusus.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai Hiden Jutsu

Juinjutsu[sunting | sunting sumber]

Juinjutsu (呪印術; Maksud secara harfiah"Teknik Pemeteraian Sumpahan") adalah sejenis jutsu yang digunakan untuk memanggil seseorang dibawah kawalan si pengguna terbabit.Dengan menggunakan pemeteraian kepada badan mangsa,si pengguna boleh menggunakan kemahiran dan perbuatan mangsa dibawah kawalannya. Dengan tanda ikatan rahsia yang mudah, si pengguna boleh mengakibatkan penyeksaan mental dan fizikal yang hebat. Penghasilan Juinjutsu sebenarnya dirahsiakan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai Juinjutsu

Kenjutsu[sunting | sunting sumber]

Kenjutsu (剣術; Literally meaning "Sword Technique") pertains to techniques that entail the use of a sword, swords, or bladed weapons, whenever the users be Shinobi or Samurai. Kenjutsu can be combined with Taijutsu and Ninjutsu to achieve more devastating techniques. The entire military might of the lone Samurai nation of the Land of Iron, have so-far all been depicted as practitioners of Kenjutsu. Among the Shinobi nations, the Seven Ninja Swordsmen of the Mist are particularly well known as Kenjutsu practitioners. Also, a majority of Kumogakure shinobi are swordsmen.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • List of Kenjutsu

Kinjutsu[sunting | sunting sumber]

Kinjutsu (禁術; Maksud secara harfiah"Teknik Terlarang")are techniques that have been banned from being taught. This ban can have been put in place for any number of reasons, but kinjutsu can generally be put in either of two categories: Techniques that do extreme harm to oneself (e.g. the Multiple Shadow Clone Technique, which will bring almost any user to the brink of death by mere use), Techniques that violate the Laws of Nature. (e.g. the Summoning: Impure World Resurrection, which resurrects the dead with a human sacrifice) Despite their being banned, the use of these techniques generally does not carry any legal consequences in respects to the village they're use in, except those brought on by the techniques themselves. However, their use is heavily frowned upon, especially those techniques that violate Nature. Kinjutsu are usually either A-rank or S-rank.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Kinjutsu

Nintaijutsu[sunting | sunting sumber]

Nintaijutsu is a fighting style which is a combination of Ninjutsu and Taijutsu. It is a style of fighting that Kumogakure ninja specialize in, the most notable being the Current Raikage, Ē. The user enhance his body with a ninjutsu, like the Raikage's Lightning Release Armor, to enhance physical abilities like speed, strength, or reflexes. Using his Lightning Release Armor, Ē is able to compete, speed and reflex wise, with Minato Namikaze's speed, as well as protect him from a full on Chidori, receiving only a minor wound in return. It is possible that Killer Bee uses his Jinchūriki chakra cloak in a similar manner. Not only that, given Naruto Uzumaki's fighting style in Parts I and II, is a combination between Ninjutsu and Taijutsu, given his use of shadow clones.


Senjutsu[sunting | sunting sumber]

Senjutsu (仙術 Teknik Pendeta) merujuk kepada penggunaan jutsu secara khusus yang membenarkan pengunanya mengesan dan mengumpulkan tenaga semulajadi yang terdapat di sekeliling mereka. Pengamal kemudiannya boleh menggunakan tenaga semulajadi tersebut dan mencampurkannya dengan tenaga mereka sendiri (chakura yang dihasilkan oleh tenaga fizikal dan tenaga spiritual) yang mana ianya akan menghasilkan sejenis chakura baru yang dipanggil "chakura senjutsu" (仙術チャクラ, chakura pendeta). Chakura baru ini membolehkan penggunanya untuk melancar satu keadaan berkuasa yang dipanggil Mod Pendeta, yang mana ianya akan meningkatkan kekuatan semua teknik ninjutsu, genjutsu dan taijutsu penggunanya secara drastik. Seseorang yang mampu menggunakan senjutsu dipanggil Pendeta (仙人, sennin). Teknik ini berasal hanya dari pergunungan Myobukuzan, kerana hanya Shima, Fukasaku, Jiraiya dan Naruto Uzumaki sahaja pernah menggunakannya. Gamakichi dan Gamatatsu juga dilihat memiliki kebiasaan dengan teknik ini.


Senarai Teknik Pendeta[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler

Teknik Pendeta: Teknik Percantuman Tubuh[sunting | sunting sumber]
Shima dan Fukasaku bercantum dengan Jiraiya ketika menentang Pain
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Teknik Percantuman Tubuh
  • Kanji: 仙法・両生の術
  • Rōmaji: Senpō: Ryōsei no Jutsu
  • Debut: Bab 375 (Manga); Naruto Shippūden Episod 131 (Anime)
  • Klasifikasi: Ninjutsu, Senjutsu
  • Bentuk Jutsu: Suplementari
  • Pengguna: Shima, Fukasaku

Teknik Pendeta: Teknik Percantuman Tubuh (Jepun: 仙法・両生の術, Hepburn: Senpō: Ryōsei no Jutsu) merupakan teknik yang digunakan oleh Fukasaku dan Shima untuk bercantum dengan Jiraiya. Ia akan memaksimakan jumlah tenaga semulajadi yang dikumpul untuk orang yang "dicantumi" mereka agar mampu berada dalam Mod Pendeta lebih lama ketika sesuatu pertarungan.

Teknik ini turut membolehkan Fukasaku dan Shima sentiasa mengumpulkan tenaga semulajadi untuk Jiraiya, kerana Jiraiya tidak akan dapat melakukannya ketika sedang bertarung (tenaga semulajadi hanya dapat dikumpulkan dalam keadaan statik) dan ini sekali gus menyingkirkan kelemahan mengenai kehausan tenaga semulajadi ketika sesuatu pertarungan. Satu maklumat yang perlu diambil tahu adalah, Fukasaku tidak dapat melakukan teknik ini ke atas Naruto Uzumaki kerana tenaga Kyubi di dalam tubuh Naruto menolak percantuman tersebut.

Nama untuk teknik ini adalah sejenis pengolahan. Ryōsei (両生) dalam bahasa Jepun bermaksud "dua alam" tetapi perkataan kanjinya membawa maksud "hidup bersama" atau "dua nyawa", merujuk kepada bagaimana teknik ini menggabungkan dua lagi nyawa baru (Fukasaku dan Shima).

Teknik Perisik Kehidupan[sunting | sunting sumber]
Shima menggunakan "Teknik Perisik Kehidupan"' untuk mengesan haiwan seruan "Kuchiyose" Sumpah-sumpah Gergasi milik Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Perisik Kehidupan
  • Kanji: 舌戦縛
  • Rōmaji: Zessenbaku
  • Debut: Bab 376 (Manga); Naruto Shippuden Episod 131 (Anime)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan, Suplementari
  • Jarak Berkesan: Pelbagai
  • Simbol Ikatan: Ram
  • Pengguna: Shima

Teknik Perisik Kehidupan (Jepun: 舌戦縛, Hepburn: Zessenbaku) dilakukan menggunakan tenaga semulajadi yang dimasukkan ke dalam lidah Shima yang berupa seakan-akan ular, di mana Shima akan memanjangkannya untuk mencari musuh tersembunyi.Apabila sasaran dijumpai lidah tersebut akan melilit musuh dan memastikan ianya tidak akan terlepas sambil meninggalkan kesan bahan kimia khas. Shima menggunakan teknik ini untuk mencari haiwan seruan Sumpah-sumpah Gergasi milik Pain, kemudian membolehkan Fukasaku menggunakan teknik ??? terhadapnya.

Teknik Penghapusan Kehidupan[sunting | sunting sumber]
Fukasaku menggunakan "Teknik Penghapusan Kehidupan" untuk menumpaskan haiwan seruan "Kuchiyose" Sumpah-sumpah Gergasi milik Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Penghapusan Kehidupan
  • Kanji: 舌戦斬
  • Rōmaji: Zessenzan
  • Debut: Bab 376 (Manga); Naruto Shippuden Episod 131 (Anime)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Pelbagai
  • Pengguna: Fukasaku

Nihongo|???|舌戦斬|Zessenzan}} dilakukan menggunakan tenaga semulajadi yang dimasukkan ke dalam lidah Fukasaku yang berupa seakan-akan ular, di mana Fukasaku akan memanjangkannya ke arah pihak musuh. Oleh kerana ianya dimasukkan dengan tenaga semulajadi, ia akan menjadi sangat pantas dan tajam. Lidah tersebut akan dapat memotong dan membelah mana-mana musuh. Di dalam siri Anime, Fukasaku menghasilkan semburan air bertekanan tinggi daripada mulutnya dan semburan air tersebut mampu memotong apa sahaja termasuklah besi.

Teknik Pendeta: Mandian Minyak Mendidih[sunting | sunting sumber]
Jiraiya yang bercantum dengan Fukasaku dan Shima melancarkan "Teknik Pendeta: Teknik Mandian Minyak Mendidih" ke atas Pain ketika mereka bertarung di Amegakure
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Mandian Minyak Mendidih
  • Kanji: 仙法・五右衛門
  • Rōmaji: Senpō: Goemon
  • Debut: Bab 377 (Manga); Naruto Shippuden Episod 132 (Anime)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu, Jutsu berkolaborasi
  • Jenis Jutsu: Gaya Lepas Sifat Angin (Futon), Gaya Lepas Sifat Api (Katon)
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Pelbagai
  • Jutsu Berkaitan: Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Minyak Kodok
  • Pengguna: Jiraiya, Shima, Fukasaku

Teknik Pendeta: Mandian Minyak Mendidih (Jepun: 仙法・五右衛門, Hepburn: Senpō: Goemon) merupakan gabungan tiga bentuk jutsu di antara Jiraiya, Fukasaku dan Shima. Melalui arahan yang dikeluarkan oleh Shima setelah pihak musuh terperangkap di suatu sudut, Jiraiya akan menghasilkan sejumlah besar semburan minyak, diikuti dengan Fukasaku menggunakan teknik Gaya Lepas Sifat Angin dan Shima akan menggunakan teknik Gaya Lepas Sifat Api.

Oleh kerana chakura angin ditambahkan kepada chakura api, teknik Gaya Lepas Sifat Angin Fukasaku akan meningkatkan kemarakkan teknik Gaya Lepas Sifat Api dan menambahkan daya pemusnahan api tersebut. Gaya Lepas Sifat Angin yang dilancarkan oleh Fukasaku juga akan memberikan daya tekanan yang lebih kepada kuasa semburan minyak oleh Jiraiya dan mengakibatkan kawasan sekitar dipenuhi dengan semburan minyak pembakar. Angin akan meningkatkan daya semburan minyak, diikuti dengan angin tersebut meningkatkan daya pembakaran api seterusnya menghasilkan satu gelombang api yang besar yang mana mampu membakar sasaran dan kawasan sekitarnya sehingga tidak tertinggal sebarang kesan.

Nama "Goemon" digunakan bersempena nama seorang legenda ninja pada abad ke-16 iaitu Ishikawa Goemon (石川五右衛門) yang telah "dimasak" hidup-hidup dengan minyak yang panas menggelegak apabila gagal melakukan pembunuhan ke atas "daimyo" Toyotomi Hideyoshi (豊臣秀吉).

Teknik Pendeta: Rasengan Super Gergasi[sunting | sunting sumber]
Jiraiya menggunakan "Rasengan Super Gergasi" ketika cuba menyerang hendap Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Rasengan Super Gergasi
  • Kanji: 超大玉螺旋丸
  • Rōmaji: Chō Ōdama Rasengan
  • Debut: Bab 377 (Manga), Naruto Shippuden Episod 132 (Anime)
  • Klasifikasi: Ninjutsu, Senjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat
  • Jutsu Berkaitan: Rasengan Gergasi
  • Pengguna: Jiraiya

Teknik Pendeta: Rasengan Super Gergasi (Jepun: 超大玉螺旋丸, Hepburn: Chō Ōdama Rasengan) digunakan oleh Jiraiya dengan menambahkan tenaga semulajadi kepada teknik Rasengan Gergasi. Berbanding teknik asalnya, teknik Teknik Pendeta: Rasengan Super Gergasi adalah lebih besar berbanding tubuh Jiraiya dan boleh digunakan menggunakan sebelah tangan sahaja. Kerosakkan sebenarnya tidak dapat dilihat di dalam manga, tetapi di dalam Buku Data Naruto Ketiga menyatakan bahawa teknik tersebut akan menghasilkan letupan dan mampu meratakan sebuah gunung.

Teknik Pendeta: Tembok Jejarum Rambut[sunting | sunting sumber]
Jiraiya melancarkan "Teknik Pendeta: Tembok Jejarum Rambut" terhadap Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Tembok Jejarum Rambut
  • Kanji: 仙法・毛針千本
  • Rōmaji: Senpō: Kebari Senbon
  • Debut: Bab 377 (Manga), Naruto Shippuden Episod 132 (Anime)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat - sederhana
  • Pengguna: Jiraiya

Teknik Pendeta: Tembok Jejarum Rambut (Jepun: 仙法・毛針千本, Hepburn: Senpō: Kebari Senbon) digunakan oleh Jiraiya ketika dalam Mod Pendeta. Jiraiya akan membongkokkan badannya ke hadapan dan rerambutnya akan bertukar menjadi jejarum tajam yang kuat dan kemudian ditembakkan ke arah sasaran. Menurut Jiraiya sendiri, teknik ini merupakan bentuk serangan terpantas yang dimilikinya dan mempunyai daya serangan yang merangkumi kawasan yang luas.

Teknik Khayalan: Nyanyian Berharmoni Kodok[sunting | sunting sumber]
Teknik "Teknik Khayalan: Nyanyian Berharmoni Kodok" ini pernah digunakan ketika bertarung bersama Jiraiya bagi menentang Pain
Teknik "Teknik Khayalan: Nyanyian Berharmoni Kodok" ini menghasilkan satu kurungan ilusi daripada air yang dikawal oleh empat samurai kodok
  • Nama Teknik: Teknik Khayalan: Nyanyian Berharmoni Kodok
  • Kanji: 魔幻・蝦蟇臨唱
  • Rōmaji: Magen: Gamarinshō
  • Debut: Bab 379 (Manga); Naruto Shippūden Episod 132 (Anime)
  • Klasfikasi: Senjutsu, Genjutsu, Jutsu berkolaborasi
  • Bentuk Jutsu: Serangan, Suplementari
  • Jarak Berkesan: Pelbagai
  • Pengguna: Shima, Fukasaku

Teknik Khayalan: Nyanyian Berharmoni Kodok (Jepun: 魔幻・蝦蟇臨唱, Hepburn: Magen: Gamarinshō) merupakan sejenis genjutsu yang berasaskan bunyi digunakan oleh kedua-dua Pendeta Kodok; Fukasaku dan Shima. Teknik ini juga merupakan teknik genjutsu paling kuat yang dimiliki oleh mereka berdua. Ianya merupakan satu teknik yang sangat kuat seperti yang dilihat dalam siri pertarungan Jiraiya dan Pain, ianya mampu menewaskan tiga tubuh gantian Pain dalam sekali serangan.

Oleh kerana serangan ini merupakan serangan dalam bentuk bunyi, maka ianya dapat melumpuhkan daya pendengaran musuh dan menyerang dalam jarak dan lingkungan yang luas serta mampu menyerang ramai musuh dalam satu masa. Apabila Fukasaku dan Shima dapat mengharmonikan suara mereka, musuh yang terdengar nyanyian tersebut akan mengalami lumpuh dan tidak dapat bergerak. Apabila terperangkap, musuh (rohaniah) akan dikurung dalam satu bentuk penjara ilusi dibentuk daripada air yang dikawal oleh empat samurai kodok.

Badan induk musuh tidak akan dalam keadaan lumpuh dan boleh diserang oleh pengguna ilmu tersebut serta sekutunya. Walaupun teknik ini memiliki kuasa yang kuat, ia memerlu masa yang agak lama untuk Fukasaku dan Shima menyelaraskan melodi mereka. Oleh kerana ianya teknik berdasarkan bunyi, ia juga turut mendedahkan lokasi dan membolehkan musuh menyerang mereka ketika melakukan persediaan. Ia juga turut mengakibatkan tekak Fukasaku dan Shima cepat sakit, ini bermakna mereka tidak boleh menggunakannya kerap kali.

Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Api Gergasi[sunting | sunting sumber]
Jiraiya menggunakan teknik "Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Api Gergasi" ketika bertarung dengan Pain di dalam terowong di Amegakure.
  • Nama Teknik: Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Api Gergasi
  • Kanji: 火遁・大炎弾
  • Rōmaji: Katon: Dai Endan
  • Debut: Bab 378 (Manga); Naruto Shippuden Episod 132 (Anime)
  • Klasifikasi: Ninjutsu, Senjutsu
  • Jenis: Gaya Lepas Sifat Api (Katon)
  • Tahap: Tahap-B
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat - sederhana
  • Jutsu Berkaitan: Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Api
  • Pengguna: Jiraiya

Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Api Gergasi (Jepun: 火遁・大炎弾, Hepburn: Katon: Dai Endan) merupakan versi lebih kuat untuk teknik Gaya Lepas Sifat Api: Peluru Api. Sepertimana jutsu asalnya, Jiraiya akan memuntahkan minyak yang kemudiannya dinyalakan dengan api.

Bagaimanapun, kekuatannya bertambah berkali-kali ganda berbanding teknik asalnya kerana teknik ini diolah bersama penggunaan tenaga semulajadi ketika dalam Mod Pendeta.

Teknik Pendeta: Teknik Seruan Kodok[sunting | sunting sumber]
Fukasaku dan Shima menggunakan "Teknik Pendeta: Teknik Seruan Kodok" ketika cuba menghalang serangan haiwan Kuchiyose yang dilancarkan oleh Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Teknik Seruan Kodok
  • Kanji: 仙法・蛙鳴き
  • Rōmaji: Senpō: Kawazu Naki
  • Debut: Bab 431 (Manga)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Pengguna: Shima, Fukasaku

Teknik Pendeta: Teknik Seruan Kodok (Jepun: 仙法・蛙鳴き, Hepburn: Senpō: Kawazu Naki) merupakan teknik yang digunakan oleh Shima dan Fukasaku. Nyanyian yang dikeluarkan akan menghasilkan gelombang bunyi yang besar, lantang dan berkuasa untuk menghilangkan perhatian dan melumpuhkan sasaran buat suatu ketika.

Teknik Pendeta: Rasengan Gergasi[sunting | sunting sumber]
Naruto Uzumaki menggunakan "Teknik Pendeta: Rasengan Gergasi" terhadap haiwan seruan "Kuchiyose" yang dilancarkan oleh Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Rasengan Gergasi
  • Kanji: 仙法・大玉螺旋丸
  • Rōmaji: Senpō: Ōdama Rasengan
  • Debut: Bab 431 (Manga)
  • Klasifikasi: Ninjutsu, Senjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat
  • Jutsu Berkaitan: Rasengan, Rasengan Gergasi
  • 'Pengguna: Naruto Uzumaki

Teknik Pendeta: Rasengan Gergasi (Jepun: 仙法・大玉螺旋丸, Hepburn: Senpō: Ōdama Rasengan) merupakan teknik dalam Mod Pendeta yang menyamai teknik asalnya Rasengan Gergasi yang mana memerlukan Naruto menggunakan sebelah tangannya untuk menghasilkan Rasengan Gergasi tersebut sebelum diserahkan kepada satu klon bayangnya untuk tujuan melancarkan serangan.

Namun, apabila digunakan dengan kepelbagaian Mod Pendeta, Naruto mampu menghasilkan dua Rasengan Gergasi dikedua-dua belah tangannya dengan bantuan dua klon bayang sebelum diberikan kepada klon bayang tersebut untuk melakukan serangan. Teknik ini mampu menerbangkan haiwan seruan "Kuchiyose" milik Pain beberapa kaki ke ruang udara.

Gaya Tempur Pendeta Kodok[sunting | sunting sumber]
Naruto menggunakan "Gaya Tempur Pendeta Kodok" ketika bertarung dengan Pain di Konoha.
  • Nama Teknik : Gaya Tempur Pendeta Kodok
  • Kanji: 蛙組手
  • Rōmaji: Kawazu Kumite
  • Debut: Bab 420 (Manga)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Taijutsu, Gaya Tempur
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat
  • Jutsu Berkaitan: Mod Pendeta
  • Pengguna: Naruto Uzumaki, Fukasaku

Gaya Tempur Pendeta Kodok (Jepun: 蛙組手, Hepburn: Kawazu Kumite) merupakan suatu bentuk serangan fizikal yang digunakan oleh pengguna yang memahirkan Mod Pendeta. Tenaga semulajadi yang digunakan ketika berada dalm Mod Pendeta mengaktifkan bahagian-bahagian tubuh pengguna dalam pelbagai aspek; meningkatkan kelajuan, kekuatan dan daya ketahanan penggunanya. Ketika menggunakan Gaya Tempur Pendeta Kodok, tenaga semulajadi yang digunakan untuk membentuk tenaga Senjutsu turut menyaluti dan melindungi tubuh penggunanya dalam bentuk aura perlindungan tenaga semulajadi.

Kuasa tenaga semulajadi ini tidak dapat di lihat oleh mata kasar (kecuali bagi mereka yang mempelajari ilmu Senjutsu) dan bertindak sebagai kepanjangan anggota tubuh penggunanya. Dengan mengeksploitasikan aura tenaga semulajadi yang menyaluti tubuh mereka itu, Pendeta seperti Naruto mampu menambahkan tahap "kepanjangan" dan daya "capaian" serangan fizikal mereka. Tumbukan fizikal yang dilancarkan oleh Pendeta yang kelihatan tersasar dari sasaran sebenarnya mengena dan mengakibatkan musuhnya terpelanting keluar. Sama ada serangan fizikal (seperti tumbukan atau tendangan) mengena sasaran atau pun tidak, ianya adalah tidak penting langsung kerana satu serangan dalam Mod Pendeta menggunakan Gaya Tempur Pendeta Kodok boleh melumpuhkan pihak lawan dengan serta-merta dan membuatkan sasaran tidak dapat bertarung lagi.

Teknik Pendeta: Teknik Awan Debu[sunting | sunting sumber]
Shima menggunakan "Teknik Pendeta: Teknik Awan Debu" untuk mengaburi mata Pain yang lain ketika Naruto menyerang hendap Animal Pain.
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Teknik Awan Debu
  • Kanji: 仙法・風遁砂埃
  • Rōmaji: Senpō: Fūton Sunabokori
  • Debut: Bab 432 (Manga)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu
  • Jenis Jutsu: gaya Lepas Sifat Angin (Futon)
  • Bentuk Jutsu: Suplementari
  • 'Pengguna: Shima

Teknik Pendeta: Teknik Awan Debu (Jepun: 仙法・風遁砂埃, Hepburn: Senpō: Fūton Sunabokori) merupakan teknik yang digunakan oleh Shima. Shima akan memancutkan sejumlah besar angin debu daripada mulutnya bagi menghalang daya penglihatan musuh. Rabuk angin debu tersebut cukup besar dan luas untuk menyembunyikan haiwan seruan "Kuchiyose" seperti Gamabunta.

Teknik Pendeta: Rasenrengan[sunting | sunting sumber]
Naruto Uzumaki melancarkan "Teknik Pendeta: Rasenrengan" terhadap Pain di dalam mulut Gamabunta.
  • Nama Teknik: Teknik Pendeta: Rasenrengan
  • Kanji: 仙術・螺旋連丸
  • Rōmaji: Senjutsu: Rasenrengan
  • Debut: Bab 432 (Manga)
  • Klasifikasi: Senjutsu, Ninjutsu
  • Bentuk Jutsu: Serangan
  • Jarak Berkesan: Dekat
  • Jutsu Berkaitan: Rasengan
  • Pengguna: Naruto Uzumaki

Teknik Pendeta: Rasenrengan (Jepun: 仙術・螺旋連丸, Hepburn: Senjutsu: Rasenrengan) hanyalah sekadar dua teknik Rasengan yang digunakan secara serentak dan berturut-turut beserta dengan penggunaan tenaga semulajadi.

Tailed Beast Skill[sunting | sunting sumber]

A tailed beast skill is a unique ability or trait used by the nine tailed beasts. These traits can vary greatly among the beasts, from nature transformations to concentrated balls of chakra. The tailed beast's abilities can be transferred to its jinchūriki as a means of self preservation, as if the host dies, the beast dies as well. These abilities can meld with the jinchūriki resulting in the beasts power becoming their own.

Kebolehan diketahui[sunting | sunting sumber]

The One-Tailed Shukaku had the unique ability to manipulate sand it had infused with its chakra. In Gaara, the Shukaku would protect him with sand at all times, whether he wanted it to or not. The beast also had the ability to slowly eat away its jinchūriki's mind when they sleep, forcing the host to stay awake out of fear of being consumed by the Shukaku. Finally, Shukaku was wind natured, allowing it and Gaara to use Wind Release jutsu. When the Shukaku was extracted and sealed by Akatsuki Gaara kept the ability to control sand, having been its Jinchūriki for fifteen years, and having it sealed within him before he was born. As Gaara could only use wind jutsu when he was transforming into Shukaku, it is unknown if this trait remained with him.

The Two-Tailed Monster Cat had the ability to control blue flames that has extremely destructive capabilities. This was demonstrated by its jinchūriki Yugito Nii when she transformed into a miniature Two-Tails.

The Three-Tailed Giant Turtle, being a sea creature, could use raw chakra to send shock-waves in any direction from its body creating a massive tidal wave. It demonstrated the ability to create a mist that would cause the victims within it to confront their insecurities and either conquer them or be destroyed by them.

The Four-Tailed Monkey can use Lava Release techniques by mixing earth and fire natures, and could spit lava from its mouth. Its jinchūriki, Roshi, in turn was able to use Lava Release ninjutsu.

The Eight-Tailed Giant Ox's abilities are largely unknown, but it is one of the two, the other being the Nine-Tails, able to fire a concentrated ball of chakra from it's mouth. Its jinchūriki Killer Bee, who is one of the few that can control their tailed beast completely, was able to develop a chakra shield around his body at will to increase his power, speed and defense, and use the Eight-Tails chakra to cancel genjutsu placed on him. In addition, it also appears to give the host the ability to produce ink from their body like an octopus.

The Nine-Tailed Demon Fox is the strongest of the nine tailed beasts. A single swipe of one of its tails can raise tsunamis and flatten mountains. In Naruto Uzumaki, to preserve its own life, it can rapidly regenerate any wound Naruto sustains, to the extent that a pierced lung can be healed almost instantly. When Naruto taps into the Nine-Tails chakra he can develop a chakra shield around his body to increase his speed and power. It's own chakra is the Nine-Tails unique trait as its reserve is so great that by the time Naruto enters his three-tailed form, the air around him begins to hurt. This however can be used in the Nine-Tails advantage, as the more chakra it feeds into Naruto, the easier it is for it to control Naruto's body. When it takes over Naruto's body, in both the four-tailed and the six tailed forms, it can fire concentrated balls of chakra. The difference between the two is how they are fired, one is ingested and fired while the other is fired directly.

Because the nine tailed beasts are merely byproducts of the Ten-Tails, it is presumed that the Ten-Tails have all the traits of the nine beasts condensed in one body. It was shown having a single unique eye, but what it is or if it is a unique dōjutsu is unknown. Its power was so great that its jinchūriki, the Sage of the Six Paths, had surpassed all of his peers because of having the beast within him.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Senarai Skil Biju


Tensei Ninjutsu[sunting | sunting sumber]

Main article: Tensei Ninjutsu Tensei Ninjutsu (転生忍術, Life Transfer Techniques or Reincarnation Techniques) are techniques that require or accomplish the transfer of life force between people. Under normal circumstances, due to the death of a person being involved, such techniques are generally classified as Kinjutsu. The restoration of one life typically requires the sacrifice of another.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai Tensei Ninjutsu

Bentuk Jaringan Darah Terhad[sunting | sunting sumber]

Kekkei Genkai[sunting | sunting sumber]

Laman Utama: Kekkei Genkai

Kekkei Genkai (血継限界; Literally meaning "a technique limited to inheritance by blood" or "Bloodline Limit") are abilities passed down genetically in specific clans. Kekkei Genkai and their related jutsu can't be taught or copied by others, but it is possible to confer the ability to another person if it's localized in a particular organ like the eyes via organ transplant, like Obito passing his Sharingan eye to Kakashi, although Kakashi has to use extra chakra. Kekkei Genkai abilities that work via the user's eye are called Dōjutsu. Other kekkei genkai include mixing one type of elemental chakra with another, creating a new one unique to the users, which is usually impossible for normal ninjas. These traits can also be passed down through people outside of the clan, such as Tenzo going through Orochimaru's DNA re-modification to acquire the Wood Release, though his is not nearly as powerful as the original practitioner, Hashirama Senju.

Dōjutsu[sunting | sunting sumber]

Laman Utama: Dōjutsu

Dōjutsu (瞳術; Literally meaning "Eye Technique") are genetic ninja abilities that utilize the eyes, enabling them to perceive chakra in some form or another. Being a byproduct of specific kekkei genkai, dōjutsu are not classified as one of the major jutsu types. They do not require hand seals to use and sometimes facilitate in the use or defense against genjutsu, taijutsu and ninjutsu and then defeat his or her opponent. All known dōjutsu also provide the user with some otherwise incapable ability, such as an extended field of vision or predictive capabilities. The use of Dōjutsu consumes chakra.

Templat:Endspoiler

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Buku Data Rasmi Pertama (Jepun: 秘伝・臨の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Rasmi Kedua (Jepun: 秘伝・闘の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Hiden: Tō no Sho Character Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Mini Hero Jump ke-2 (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Buku panduan anime dan manga Naruto (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Diambil secara terus daripada babak manga dan episod anime Naruto.