Orang Batak Kluet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Orang Batak Kluet
Orang Kluwat
Jumlah penduduk
58,000[1]
Kawasan ramai penduduk
 Indonesia (Aceh)
Bahasa
Bahasa Alas-Kluet, Indonesia
Agama
Islam
Kumpulan etnik berkaitan
Alas, Singkil, Pakpak

Orang Batak Kluet atau Orang Kluwat merupakan sebuah suku atau sub-etnik orang Batak tinggal di sejumlah daerah di Kabupaten Aceh Selatan, Aceh, Indonesia iaitu Kluet Utara, Kluet Selatan, Tengah. Kluet dan Kluet Timur. Orang Kluet dianggap sebagai sebahagian daripada sub-etnik orang Batak. Kawasan Kluet dipisahkan oleh Sungai Lawé Kluet, di mana ia terurai dari Gunung Leuser dan menyahsembogue ke Lautan Hindi. Kawasan kediaman orang Kluet ialah 30 km dari bandar Tapaktuan atau 500 km dari Banda Aceh.[2] Kebanyakan penduduk dan serta orang Kluet mengamalkan agama Islam.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada zaman penjajahan, orang Aceh diketahui mempunyai pengaruh politik di kawasan pesisir pantai yang dikenali sebagai kerajaan Kluet. Oleh itu, orang Aceh juga mempunyai pengaruh budaya dalam budaya orang Kluet pada tahap tertentu, di mana struktur kuasa adat (adat) orang Kluet dari segi sejarah adalah serupa.[4] Pertanian ialah sumber pendapatan utama orang Kluet.

Budaya[sunting | sunting sumber]

Sama seperti orang Batak yang lain, orang Kluet mempunyai marga (nama keluarga atau nama keluarga) mereka sendiri yang masih digunakan sehingga kini iaitu Pelis, Selian, Bencawan, Pinem, dan Caniago.

Marga ini juga terdapat di antara orang Batak lain seperti Orang Alah, Orang Karo dan Orang Pakpak; kecuali Caniago yang dipercayai keturunan orang Minangkabau yang telah berasimilasi dengan orang Kluet berabad-abad yang lalu.

Bahasa[sunting | sunting sumber]

Bahasa yang dituturkan oleh orang Kluet ialah bahasa Alas-Kluet, yang dikategorikan sebagai sebahagian daripada bahasa Batak.[5] Bahasa Kluet sendiri terbahagi kepada tiga dialek iaitu dialek Paya Dapur, Manggamat dan Lawe Sawah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kluet in Indonesia". Joshua Project. Dicapai pada 2014-10-30.
  2. ^ Ryan Ver Berkmoes; Celeste Brash; Muhammad Cohen; Mark Elliott; Guyan Mitra; John Noble; Adam Skolnick; Iain Stewart; Steve Waters (2010). Lonely Planet Indonesia. Lonely Planet. ISBN 978-1-7422-0348-5.
  3. ^ Lesley McCulloch (2005). Aceh: Dulu Dan Sekarang. Kumpulan Hak Minoriti Antarabangsa. ISBN 1-9045-8428-4.
  4. ^ John Fitzgerald McCarthy (2006). The Fourth Circle: A Political Ecology of Sumatra's Rainforest Frontier. Stanford University Press. ISBN 0-8047-5212-5.
  5. ^ Batak Alas-Kluet di Ethnologue (edisi ke-25, 2022) penerbitan capaian tertutup - di belakang sekatan berbayar