P-3 Orion

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
P-3 Orion
P-3C Orion Tentera Laut A.S.
Peranan Pesawat peronda samudera
Negara pengeluar Amerika Syarikat
Pengeluar Lockheed
Penerbangan sulung 25 November 1959
Mula digunakan 1962
Status Aktif
Pengguna utama Tentera Laut Amerika Syarikat
Jumlah dibina Lockheed – 650
Kawasaki – 107,
Jumlah – 757
Kos seunit AS$ 36 juta pada 1987
Dibangunkan dari Lockheed L-188 Electra
Kelainan CP-140 Aurora
WP-3D Orion
EP-3E Aries II

Lockheed P-3 Orion merupakan pesawat peronda samudera yang digunakan oleh banyak pasukan tentera di serata dunia, terutamanya bagi rondaan samudera, peninjauan dan peperangan anti-kapal selam.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

P-3 Orion, pada asalnya dinamakan P3V, berasaskan falsafah reka bentuk yang sama dengan Lockheed L-188 Electra. Secara struktur ia bukanlah pesawat yang sama. Ia memiliki tujuh kaki fisilej It had seven feet of fuselage removed from forward the wings, termasuk pelbagai peningkatan teknik pengeluaran rangka, dalaman dan luaran. Ia berkhidmat sebagai pengganti bagi era selepas perang P-2 Neptune. Orion memiliki empat turboprop Allison T56 yang memberikannya kepantasan setanding dengan pejuang berkuasa kipas pantas, malah juga jet turbofan perlahan seperti A-10. Banyak negara lain melihat nilai bagi reka bentuk pelantar ini dan membangunkan pesawat peronda yang sama berasaskan model ini, dengan Soviet menyesuaikan saingan mereka kepada Orion. P-3 turut bersaing dengan adaptasi de Havilland Comet Hawker Siddeley Nimrod British dan Perancis dengan Breguet Atlantique.

Versi keluaran pertama, dinamakan P3V-1, pertama terbang pada 15 April 1961, tetapi ketika penghantaran pertama dilakukan pada 1962, sistem reka bentuk gabungan menjadikannya sebagai P-3. Skim warna bertukar dari biru sepenuhnya selepas perang, kepada putih dan kelabu 1960-an, dan pada 1980-an kelabu sukar dilihat.

Sepanjang tempoh lebih dari 40 variasi tempur dan bukan tempur telah dibangunkan kerana ketahanan yang ditunjukkan sebagai lebih 12 jam pelantar terbang dengan misi 200 kaki AGL atas air masih dan masih mengekalkan rekod keselamatan yang cermerlang. Versi juga dibangunkan bagi NOAA untuk penyelidikan dan memburu hurikan/memusnahkan dinding, Kastam bagi misi pintasan dadah, NASA bagi pembangunan dan penyelidikan. CIA mempunyai beberapa darinya bagi pemantauan udara, dan penghantaran agen/leaflet. Pemantauan udara dengan kubah-berputar disesuaikan dari E-2 Hawkeye. Tentera Laut Amerika Syarikat P-3 dicadangkan bagi penggantian antara 2010–2013 dengan P-8 Poseidon, berasaskan pesawat awam Boeing 737.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

P-3A dari VP-49 dalam warna biru/putih asal
Bahagian bawah menunjukkan pengesan kelainan magnet (Magnetic anomaly detector - MAD) (tiang belakang) dan pelancar (sonobuoy) (petak titik hitam di belakang)
Allison T56-A-14 prop

P-3 memiliki ruang bom dalaman di bawah badan hadapan yang mampu mengisi senjata biasa dan/nuklear khas, termasuk stesyen bawah sayap, atau pylon, yang mampu membawa pelbagai tatarajah persenjataan berlainan termasuk AGM-84 Harpoon, AGM-65 Maverick, torpedo Mark 50, torpedo Mark 46, peluru berpandu AGM-12 Bullpup serangan permukaan tepat, 5 inci (12.7cm) roket Zuni, dan pelbagai jenis periuk api lain, peluru berpandu, dan bom graviti.

Jumlah anak kapal dalam perkhidmatan Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

Sepuluh hingga dua belas kakitangan.

  1. Komander Pesawat Peronda (Patrol Plane Commander - PPC")
  2. Juruterbang kedua (Co-pilot - 2P")
  3. Juruterbang ketiga ("3P")
  4. Jurutera penerbangan (Flight Engineer - FE)
  5. Jurutera penerbangan Kedua ('Second Flight Engineer - 2FE)
  6. Penyelaras Taktikal ( Tactical Coordinator - TACCO)
  7. Pandu arah/perhubungan (Navigator/Communicator - NAV/COM)
  8. Pengendali Deria Akustik 1 - (Acoustic Sensor Operator 1 - Sensor 1)
  9. Pengendali Deria Akustik 2 - (Acoustic Sensor Operator 2 - Sensor 2)
  10. Pengendali Deria Bukan Akustik, Radar MAD (Non-acoustic Sensor Operator, Radar/MAD - Sensor 3)
  11. Juruteknik penerbangan (In-flight Technician - IFT)
  12. Ordnanceman (ORD) – tidak lagi dugunakan; peranannya digantikan oleh IFT

Semasa misi latihan atau taktikal, pegawai aeronautik krew penerbangan kanan sering kali dinamakan (designated ) sebagai Komander Misi (Mission Commander - MC). Sama ada PPC atau TACCO akan dinamakan sebagai MC.

Semasa misi latihan atau taktikal, pegawai aeronautikal krew penerbangan kanan sering kali dinamakan (designated ) sebagai Komander Misi (Mission Commander - MC). Sama ada PPC atau TACCO akan dinamakan sebagai MC.

P-3 tempur, sungguhpun tidak semestinya sama, berkongsi kebanyakan ciri-ciri asas. Sistem sonar, dan aktif dengan komputer sokongan, pemproses akoustik, dan perakam. Kebanyakan sonobuoy boleh ditembak dari tiub muatan luar (P-3C dan seterusnya) atau dari dalam badan kedalam air di bawah. Apabila boya memasuki air, jujukan transduser dihidupkan dan bunyi dalam air akan dipancar oleh boya ke pada stesyen pengendali penderia akoustik dalam pesawat. Pengendali bukan akoustik (sensor 3) mengendali radar, langkah sokongan elektronik, infra merah & turet optik, dan 'penyengat' panjang di ekor yang menempatkan pengesan luar biasa magnet (magnetic anomaly detector - MAD), dan tingkap convex bagi pemantauan. Kesemua data ini dianalisa oleh Pengendali Sistem Peperangan Udara (Aviation Warfare Systems Operators - AW, pengendali penderia) untuk memastikan hubungan, atau jenis hubungan, keadaan, orentasi spatial, vektor. Mereka juga mengendalikan sesetengah jenis perhubungan. Kesemua data ini dihantar kepada Penyelaras Taktikal (Tactical Coordinator - TACCO).

Pengendali lain mempunyai jumlah anak kapal berlainan di pesawat, bergantung kepada jenis perkakasan yang dipasang dan peranan pesawat. Sebagai contoh, pesawat Tentera Udara DiRaja Australia tidak memiliki Ordnancemen, dengan peranan tersebut dipenuhi oleh ahli tambahan lain dari sebarang kategori. Juga, pesawat RAAF beroperasi dengan pengendali ESM (Sensor 4), Sensor Employment Manager (SEM) dan Jurutera Penerbangan kedua (tanpa juruteknik semasa penerbangan)

Penutupan enjin semasa berlegar[sunting | sunting sumber]

Dalam kebanyakan misi, satu enjin dipadamkan (biasanya enjin 1 - enjin port luar) apabila di stesen bagi menjimat minyak dan meningkatkan tempoh terbang (dan jarak apabila pada paras rendah). Kadang kala, kedua enjin luar boleh ditutup, bergantung kepada berat pesawat, cuaca, dan baki bahan api. Misi rondaan sempadan jauh boleh memakan masa sehingga sepuluh jam dan mungkin termasuk kakitangan tambahan. Rekod bagi P-3 adalah penerbangan 21.5 jam oleh Skuadron No. 5 Pasukan Udara DiRaja New Zealand pada 1972.

Enjin 1 adalah calon utama bagi ditutup semasa berlegar kerana ia satu-satunya enjin tanpa generator dan tidak diperlukan bagi menjana kuasa. Menghapuskan ekzos dari enjin 1 turut meningkatkan jarak penglihatan pada bahagian port pesawat.

Sejarah operasi[sunting | sunting sumber]

P-3B jenis VP-6 berhampiran Hawaii
US P-3C Orion jenis VP-8
EP-3E Aries II, 2006

Dibangunkan semasa Perang Dingin, misi utama P-3 adalah bagi menjejak dan menghapuskan kapal selam balistik dan kapal selam penyerang pantas sekiranya berlaku perang. Misi pemantauan dalam kawasan antarabangsa mendorong kepada kejadian di mana pejuang Soviet akan "melaga" P-3. Dalam satu kejadian pada 1980-an, MIG dan juruterbangnya tidak terselamat "berlaga" semasa cuba menghalau P-3 merakamkan gambar latihan armada Soviet. P-3 kehilangan lebih 10 kaki dari sayapnya dalam perlanggaran itu. P-3 tersebut menamatkan misinya dan pulang ke pengkalan.

Krisis Peluru Berpandu Cuba

Pada Oktober 1962 P-3 terbang beberapa rondaan pengadangan.

Vietnam
Operasi Masa Pasar (Market Time)

Pada 1964 P-3 memulakan beberapa versi misi. Rondaan persisiran bagi menghalang bekalan bahan kepada Viet Cong melalui laut. Laluan darat bagi beberapa misi. Dalam satu kes sebiji peluru artileri menembusi P-3 tanpa melumpuhkan keupayaan misinya. Semasa penerbangan melalui misi daratan ia dikatakan sebuah pesawat P-3 ditembak jatuh oleh MIG dengan peluru berpandu Zuni.

Iraq
Desert Shield / Desert Storm

2 Ogos 1990 Iraq menceroboh Kuwait. Dalam tempoh empat puluh lapan jam pencerobohan asal Kuwait, pesawat P-3 merupakan pasukan Amerika pertama tiba. Salah satu yang P-3 yang tiba merupakan prototaip yang dikenali sebagai “Outlaw Hunter”. “Outlaw Hunter” sedang menjalani ujian di Pasifik selepas dimajukan oleh Pemerintah Sistem Peperangan Laut dan Udara Laut (Navy’s Space & Naval Warfare Systems Command). Ia sednag menguji OTH-T (pakej sistem pensasar lampau kaki langit - over the horizon targeting system package) ketika dihantar. Dalam tempoh beberapa jam permulaan kempen udara tentera campuran, “Outlaw Hunter” mengesan sejumlah besar bot peronda Iraq dan kapal tentera laut cuba menyeberangi dari Basra & Umm Qasar ke perairan Iran. “Outlaw Hunter” memusat unsur penyerang yang menyerang pasukan tersebut berhampiran Pulau Bubiyan memusnahkan 11 kapal dan merosakkan berpuluh yang lain. Semasa Perisai Gurun (Desert Shield) sebuah P-3 menggunakan pengimej infra mengesan sebuah kapal dengan lambang Iraq di bawah lambang Mesir yang baru di cat, cuba mengelak dari dikesan. Beberapa hari sebelum 7 Januari 1991 Ribut Gurun (Desert Storm) sebuah P-3 ISAR melaksanakan pemantauan persisiran sepanjang sempadan Iraq dan Kuwait bagi memberikan pemantauan sebelum serangan ke atas kemudahan tentera. Lima puluh lima dari seratus lapan kapal Iraq yang dimusnahkan semasa peperangan disasarkan oleh P-3.[1]

Peristiwa Pulau Hainan

Pada April 2001 perlanggaran udara antara EP-3E Aries II milik Tentera Laut Amerika Syarikat, P-3C versi pemantau isyarat dengan pejuang J-8IIM ,ilik Tentera Laut Tentera Pembebasan Rakyat mengakibatkan peristiwa antara bangsa antara Amerika dan China. Pesawat J-8IIM terhempas dan juruterbangnya terbunuh. EP-3 membuat pendaratan cermas di Hainan, dan kakitangannya ditahan oleh pihak berkuasa China.

Pakistan

Pada akhir 2006, Amerika Syarikat mengumumkan hasratnya bagi menjual tiga P-3C Orions dilengkapkan dengan Sistem AEW E-2C Hawkeye 2000 kepada Tentera Laut Pakistan, bersama dengan 10 P-3C biasa. Pesawat AEW akan memberikan Pakistan dengan keupayaan mengawal dan pemantauan carian bagi operasi laut.[2]

Pengguna awam[sunting | sunting sumber]

Aero Union P-3A Orion berlepas dari lapangan terbang General William J. Fox, Lancaster, California, untuk melawan kebakaran di Utara.
WP-3D Hurricane Hunters
P-3C milik Tentera Laut Jerman
P-3C milik Pasukan Pertahanan Diri Laut Jepun
Fail:P-3K 5Sqn NZ4203 1.jpg
RNZAF P-3KII di Antartik, 2006
P-3AEW&C bagi menjejak pembawa dadah
CP-140 Aurora Kanada pada Jun 2007

Beberapa P-3 telah didaftar-N dan dikendali oleh agansi awam. Perkhidmatan Kastam Amerika Syarikat memiliki beberapa P-3A dan P-3B yang digunakan bagi rondaan laut. NOAA mengendali dua versi WP-3D diubah suai khas bagi penyelidikan hurikan. Satu pesawat P-3B, N426NA, digunakan oleh NASA sebagai pelantar penyelidik separa orbit sains bumi, bertempat di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard Kemudahan Penerbangan Wallops, Virginia.

Aero Union, Inc. mengendali lapan P-3A diubah suai sebagai tangki udara, yang dipajak kepada Perkhidmatan Hutan Amerika Syarikat, Perlindungan Kebakaran dan Jabatan Perhutanan California dan agensi lain bagi kegunaan melawan kebakaran. Beberapa darinya terbabit dalam skandal tangki udara Perkhidmatan Perhutanan Amerika Syarikat.

Kelainan[sunting | sunting sumber]

  • P-3A: Versi pengeluaran asal; 157 dibina.
  • P-3A (CS): Empat dengan radar lebih baik, bagi Perkhidmatan Kastam Amerika Syarikat.
  • EP-3A: Tujuh diubah suai bagi ujian perisikan elektronik.
  • NP-3A: Tiga diubah suai bagi Makmal Penyelidikan Tentera laut Amerika Syarikat.
  • RP-3A: Dua diubah suai bagi kegunaan saintifik, bagi Skuardon Pembangunan Laut - Oceanographic Development Squadron di Sungai NAS Patuxent.
  • TP-3A: 12 diubah suai bagi tugas latihan, dengan kesemua perkakasan peperangan anti-kapalselam dikeluarkan.
  • UP-3A: 38 digunakan sebagai pengangkut utiliti, dengan kesemua perkakasan peperangan anti-kapalselam dikeluarkan.
  • VP-3A: Tiga WP-3A dan dua P-3A diubah suai kepada pengangkur VIP/kaki tangan.
  • WP-3A: Empat ditukar bagi pemantauan cuaca.
  • P-3B: Versi pengeluaran utama kedua.
  • EP-3B: Dua P-3A ditukar kepada pesawat ELINT, semasa Perang Vietnam.
  • NP-3B: Satu P-3B ditukar kepada tapak ujian, bagi Makmal Penyelidikan Tentera laut Amerika Syarikat.
  • P-3BR: Pengubah suaian kepada model P-3A bagi Pasukan Udara Brazil. Lapan pesawat dengan avionik EADS.[3]
  • P-3C: Versi keluaran utama ketiga.
    • P-3C Peningkatan I: Dengan avionik baru dipertingkatkan, 31 dibina.
    • P-3C Peningkatan II: Dengan pengesan infra-merah, sistem rujukan sonobuoy, dan keupayaan membawa peluru berpandu anti-kapal Harpoon, 44 dibina.
    • P-3C Peningkatan II.5: 24 pesawat dengan peralatan hubungan dan pandu arah lebih boleh diharap.
    • P-3C Peningkatan III: 50 pesawat dengan pemprosesor baru, penerima sonobuoy, dan APU dipertingkat.
    • P-3C Peningkatan IV: AIP(US)/UIP(RNoAF)
  • EP-3: pesawat ELINT bagi Pasukan Pertahanan Diri Laut Jepun.
  • NP-3C: Satu P-3C diubah suai sebagai tapak ujian bagi Makmal Penyelidikan Laut Amerika Syarikat.
  • RP-3C: Satu P-3C diubah suai bagi menggantikan RP-3A.
  • OP-3C: 10 P-3C diubah suai sebagai pesawat pemantau bagi Pasukan Pertahanan Diri Jepun.
  • UP-3C: Pesawat uji peralatan bagi Pasukan Pertahanan Diri Jepun.
  • UP-3D: Pesawat latihan ELINT bagi Pasukan Pertahanan Diri Jepun.
  • RP-3D: P-3C diubah suai bagi penyelidikan atmosferik, bagi mengumpul data atmosferik.
  • WP-3D: Dua P-3C diubah suai bagi penyelidikan cuaca (National Oceanic and Atmospheric Administration| - OAA), termasuk memburu hurikan.
  • EP-3E Aries: 10 P-3A dan 2 EP-3B diubah suai kepada pesawat ELINT.
  • EP-3E Aries II: 12 P-3C diubah suai kepada pesawat ELINT.
  • NP-3E: Pelbagai pesawat digunakan bagi ujian.
  • P-3F: Enam P-3C Orions dihantar kepada Pasukan Udara Iran Imperial pada akhir 1970-an.
  • P-3G: Reka bentuk asal Lockheed P-7.
  • P-3H: Cadangan peningkatan P-3C.
  • EP-3J: Dua P-3A diubah suai bagi kegunaan FEWSG.
  • P-3K: lima pesawat asalnya piwaian P-3B sebelum dipertingkat, dihantar ke New Zealand pada 1965-67, mengantikan Short Sunderland. P-3B asal dikendali oleh Skuadron RNZAF No. 5 dari Whenuapai, Auckland. Mereka menerima sebahagian paket I peningkatan P-3C dan sedikit ciptaan tempatan, masa itu dinamakan P-3K (bagi Kiwi), bersama dengan sebuah P-3B dibeli terpakai dari Pasukan Udara DiRaja Australia dan dipertingkat kepada piwaian P-3K. Pesawat itu baru diganti sayap dan melalui peningkatan penderia dan avionik pada 2005 (P-3KII).
  • P-3N: Dua P-3B diubah suai bagi misi kawal pantai bagi Pasukan Udara DiRaja Norwegian (RNoAF).
  • P-3P: enam bekas-RAAF pada asalnya P-3B piwaian tetapi kemudiannya dipertingkatkan bagi Pasukan Udara Portugis. Ia kini diganti dengan P-3C Update II.5 lebih baru yang dahulunya dikendalikan oleh Tentera laut DiRaja Belanda.
  • P-3T: Dua P-3A diubah suai bagi Tentera laut DiRaja Thai.
  • P-3W: Dinamakan bagi kegunaan dalaman oleh Tentera Udara DiRaja Australia (Royal Australian Air Force - RAAF) bagi membezakan 10 pesawat P-3C pertama yang didapati dalam tatarajah Update 2 P-3C (1978-79) dari 10 pesawat berikut yang diterima dalam tatarajah Update 2.5 (1982-83). Pesawat awal dinamakan P-3C dan pesawat baru sebagai P-3Ws. Kesemua dilengkapi dengan Pemproses Akoustik AQS-901 British. Akhirnya dengan kesemua perkakas ditingkatkan kepada sistem misi, kedua jenis digabung menjadi satu dan kini kesemua mereka dikenali sebagai AP-3C.
  • AP-3C: Semua pesawat Tentera Udara DiRaja Australia P-3C/W yang dipertingkat sepenuhnya dengan sistem misi baru sepenuhnya oleh L-3 Communications bagi merangkumi RADAR Elta SAR/ISAR dan sistem Pemproses Akoustik GD-Canada.
    • TAP-3: 3 model B diubah suai bagi tugasan latihan dengan Tentera Udara DiRaja Australia, dengan perkakasan ASW disingkir dan tempat duduk penumpang dipasang. Dikeluarkan dari perkhidmatan dengan pengenalan penuh dalam perkhidmatan Simulator AP-3C. Namanya membayangkan ia sebagai 'Training Australian P-3'
  • P-3CK: Nama bagi lapan pesawat terpakai P-3B yang Tentera laut Republik Korea beli dari USN dan dibina semula sengan tatarajah sayap P-3Cdan dipasang dengan Peralatan Sistem Misi dipertingkat oleh Korea Aerospace Industries dan L-3 Communications.
  • P-3AEW&C (asalnya digelar "Sentinel"): Lapan pesawat P-3B diubah suai kepada pesawat Kawal dan Amaran Awal Udara. P-3AEW&C digunakan oleh Kastam dan Perlindungan Sempadan Amerika Syarikat bagi memintas dadah dan misi keselamatan dalam negeri. "Slicks" adalah P-3 dengan turet optik di muncung yang sering kali bertindak bersama kapal AEW.
  • CP-140 Aurora: Pengintipan jarak jauh, peperangan anti kapal selam bagi Pasukan Bersenjata Kanada. Ia berasaskan rangka P-3 Orion, tetapi dipasang set elektronik lebih maju jenis S-3 Viking.
  • CP-140A Arcturus: Tiga CP-140 tanpa perkakasan ASW dipasang bagi latihan kakitangan Aurora dan pelbagai misi rondaan persisiran.
  • Orion 21 cadangan baru dan versi dipertingkat bagi mengganti P-3 Orion; kalah kepada Boeing P-8.

Spesifikasi (P-3C Orion)[sunting | sunting sumber]

P-3 kepunyaan Tentera Udara DiRaja New Zealand, Tentera Udara Australia DiRaja, dan Tentera Laut Amerika Syarikat.

Ciri umum

  • Anak kapal: 11
  • Panjang: 116 kaki 10 in (35.6 m)
  • Rentang sayap: 99 kaki 8 in (30.4 m)
  • Tinggi: 33 kaki 8.5 in (10.3 m)
  • Sayap luas: 1300 kaki² (120.8 m²)
  • Aerofoil: NACA 0014-1.10 (Root) - NACA 0012-1.10 (Tip)
  • Berat kosong: 77,200 paun (35,000 kg)
  • Berat berisi: 135,000 paun (61,400 kg)
  • Berat berguna: 57,800 paun (26,400 kg)
  • Berat berlepas maksimum: 142,000 paun (64,400 kg)
  • Loji kuasa:Allison T56-A-14(T56-A-10 in P-3A) turboprop, 4,600 shp (3,700 kW) setiap satu
  • Kipas: Four-bladed Hamilton Standard propeller, 1 per enjin
    • Diameter kipas: 13 kaki 6 in (4.11 m)

Prestasi

Persenjataan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ READE, DAVID (1998). THE AGE OF ORION THE LOCKHEED P-3 ORION STORY. ATGLEN, PA: SCHIFFER. m/s. 42–49. ISBN 0-7643-0478-X. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ "Possible Sale to Pakistan of three P-3 aircraft with the E-2C HAWKEYE 2000(AEW) Suite" 7 December 2006 in PDF format
  3. ^ interview with Rainer Hertrich (EADS CEO) in 2003

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Winchester, Jim, ed. Military Aircraft of the Cold War (The Aviation Factfile). London: Grange Books plc, 2006. ISBN 1-84013-929-3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]