Pakaian koktel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Picture of a group of people attending a cocktail party.
Parti Koktel di Hotel Imperial, Mac 1961
A sleeved black dress held on a mannequin.
Pakaian koktel Amerika, 1950an

Pakaian koktel ialah baju yang sesuai pada majlis semi-formal, kadangkala dipanggil parti koktel, biasanya pada lewat petang, dan penuh dengan aksesori.

Selepas Perang Dunia I, idea "wanita bekerja" menjadi popular. Selepas tahun 1929, adalah kebiasaan untuk melihat kaum wanita dalam konteks sosial. Dengan bantuan organisasi-organisasi kebebasan, idea "wanita moden" mula bangkit, dan kelak "wanita peminum" dapat dilihat dalam pemakaian bisnes.[1] Syarikat-syarikat semakin banyak menganjurkan parti koktel supaya mempunyai persekitaran yang menghiburkan untuk para pekerja dan pelanggan bergaul. Parti ini selalunya bermula selepas 5:00 P.M.[2] Memandangkan para tetamu dijangka akan bersiar-siar dan bertemu ramai orang, pakaian yang dibuat untuk majlis ini selalunya berketerampilan dan selesa. Baju praktikal dan bergaya ini menjadi pakaian seragam popular bagi wanita elit berprogresif pada tahun 1920an.[3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cruz, Elyssa da. "Dressing for the Cocktail Hour". Metropolitan Museum of Art.
  2. ^ Chaney, Lillian Hunt, and Jeanette St. Clair Martin. The Essential Guide to Business Etiquette. Praeger, 2007.
  3. ^ Da Cruz, Elyssa Schram. "Cocktail Dress." The Berg Companion to Fashion. Ed. Valerie Steele. Oxford: Bloomsbury Academic, 2010. Bloomsbury Fashion Central. Web. 09 Nov. 2017. <https://www.bloomsburyfashioncentral.com/products/berg-fashion-library/encyclopedia/the-berg-companion-to-fashion/cocktail-dress>.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]