Periuk tekanan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rekaan periuk tekanan badan aluminium berhias jenama SEB, 1973; dipamerkan di Musée gallo-romain de Fourvière, Lyon. 18/10.

Periuk tekanan ialah sejenis bekas khas yang digunakan untuk memasak makanan menggunakan air atau cecair masakan lain cair dalam keadaan yang tertutup,

Tekanan terbentuk melalui pendidihab cecair seperti air atau sup dalam bekas yang tertutup. Wap yang terperangkap wap meningkatkan tekanan dalaman lalu membolehkan suhu meningkat. Tekanan dalam bekas dilepaskan secara perlahan-lahan selepas pemasakan agar ia boleh dibuka dengan selamat.

Teori[sunting | sunting sumber]

Pada bekas makanan bertekanan biasa, titik didih air adalah 100 °C (212 °F) pada tekanan piawai; suhu makanan dihadkan oleh titik didih air yang menyejat menjadi wap. Titik didih air dalam periuk yang tertutup meningkatkan tekanan dalaman, lalu menjadikan air dipanaskan secara melampau. Pada tekanan 1 bar atau kira-kira 15 psi (paun seinci persegi) melebihi tekanan atmosfera, tekanan air mencapai suhu 121 °C (250 °F). Suhu didih air (serta cecair berasaskan air) adalah ditentukan oleh tekanan atmosfer persekitaran. Setelah air (cecair) didihkan memerangkapkan wap dalam periuk, tekanan wap meningkatkan dan menolak cecair lalu meningkatkan suhu didih.[1] Haba yang dikenakan pada cecair oleh sumber haba terus meningkatkan tekanan wap dan suhu cecair secara berterusan. Kedua-dua cecair dan wap pada suhu yang sama. Setelah dipilih tekanan tahap dicapai, pengatur tekanan melepaskan wap dan haba berlebihan untuk mengekalkan tekanan dan menyimpan tenaga.

Bahan makanan yang tidak sesuai[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa makanan yang tidak disarankan untuk dimasak menggunakan kaedah ini seperti mi, pasta, beri jenjang, bijirin dan oat; di mana bahan-bahan ini bisa mengembangkan terlalu banyak, berbuih dan berdetupk lalu menghalang lohong wap.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Science of pressure cooking". 1999.
  2. ^ "Breville the Fast Slow Pro™ Instruction Booklet" (PDF).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]