Pridi Banomyong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pridi Banomyong

ปรีดี พนมยงค์
Perdana Menteri Thailand ke-7
Dalam jawatan
24 Mac 1946 – 23 Ogos 1946
RajaAnanda Mahidol
Bhumibol Adulyadej
Didahului olehKhuang Aphaiwong
Digantikan olehThawan Thamrongnawasawat
Pemangku Raja Thailand
Dalam jawatan
16 Desember 1941 – 5 Desember 1945
RajaAnanda Mahidol
Perdana MenteriPlaek Phibunsongkhram
Khuang Aphaiwong
Thawi Bunyaket
Seni Pramoj
Menteri Kewangan Thailand
Dalam jawatan
24 Mac 1946 – 23 Ogos 1946
Perdana Menteridirinya sendiri
Didahului olehPhya Srivisaravaja
Digantikan olehVijitr Luritanon
Dalam jawatan
20 Desember 1938 – 16 Desember 1941
Perdana MenteriPlaek Phibunsongkhram
Didahului olehSerm Kritsanamara
Digantikan olehPao Pienlert Boripanyuthakit
Menteri Luar Negeri
Dalam jawatan
12 Julai 1936 – 21 Desember 1938
Perdana MenteriPlaek Phibunsongkhram
Didahului olehPhya Srisena
Digantikan olehChao Phya Sridharmadhibes
Menteri Dalam Negeri
Dalam jawatan
29 Mac 1934 – 12 Februari 1935
Perdana MenteriPhraya Phahonphonphayuhasena
Didahului olehPhraya Phahonphonphayuhasena
Digantikan olehThawan Thamrongnawasawat
Butiran peribadi
Lahir(1900-05-11)11 Mei 1900
Ayutthaya, Siam
Meninggal dunia2 Mei 1983(1983-05-02) (umur 82)
Paris, France
KerakyatanThailand
Parti politikKhana Ratsadon
Sekutu gabungan
politik lain
Pergerakan Thai Percuma
Tinggi1.60 m (5 ka 3 in)
PasanganPoonsuk Banomyong
Anak-anak6
Alma materUniversity of Paris (Ph.D)
Thai Royal College of Law[1]
Tandatangan

Pridi Banomyong (Bahasa Thai: ปรีดี พนมยงค์, RTGSPridi Phanomyong, disebut [prīː.dīː pʰā.nōm.jōŋ]; 11 Mei 1900 – 2 Mei 1983) adalah ahli politik Thailand.[2] Beliau adalah perdana menteri dan negarawan kanan Thailand, dan seratus tahun kelahirannya disambut oleh UNESCO pada tahun 2000.[3]

Latar belakang keluarga[sunting | sunting sumber]

Pridi Banomyong in 1915

Pridi menulis bahawa datuknya yang sangat hebat, Heng, berasal dari Kampung Etang di Chenghai County, Wilayah Guangdong, selatan China, yang datang ke Siam dari pemerintahan Boromaracha V (1758-1767), meninggalkan dia isteri, yang mengandung anaknya, Seng. Heng tinggal di Siam antara saudara-saudara Cina Raja Taksin, yang mengambil beberapa orang Cina tempatan, termasuk Heng, untuk melawan penceroboh Burma pada tahun 1767. Heng meninggal dunia dalam perkhidmatan raja separuh Cina. Taksin memberi pampasan kepada keluarga Heng, selepas mereka menghantar surat bertanya tentang dia. Seng memilih untuk menjalani hidupnya di China sebagai petani padi.

Walau bagaimanapun, anak lelaki Seng, Tan Nai Kok (陳盛于/陈盛于; Chen Chengyu; Tan Sêng-u),[4] berhijrah ke Siam pada tahun 1814, semasa pemerintahan Raja Rama II. Nai Kok menetap di Ayutthaya dan membuat hidup dengan menjual gula-gula Cina dan Thai; ia dikatakan telah membuat inovasi dengan menggabungkan kemahiran masakan Cina dan Thailand. Seorang Buddha taat, Nai Kok berkahwin dengan seorang wanita Thailand bernama Pin. Saudara perempuan Pin, Boonma, akan menjadi nenek moyang isteri Pridi Poonsuk. Anak lelaki mereka, Nai Koet, berkahwin dengan Khum, anak perempuan seorang usahawan China yang kaya. Apabila Nai Koet meninggal, isterinya mengarahkan bahawa jenazahnya akan dikuburkan dan dikebumikan di kuil di Bukit Phanomyong, yang berasal dari nama keluarga Thai mereka. Anak mereka, Nai Siang, yang menjadi saudagar beras yang kaya, berkahwin dengan Lukchan; mereka adalah ibu bapa Pridi.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Pridi Banomyong ketika belajar di Université de Caen

Pridi Phanomyong dilahirkan di Wilayah Ayutthaya, yang kedua dari lima orang anak. Dia mempunyai dua orang adik beradik daripada isteri kecil bapanya. Pada tahun 1915, selepas keputusan raja yang dikeluarkan oleh Raja Vajiravudh, Pridi dan keluarganya telah menurunkan "Nai" dari nama mereka.

Setelah lulus dengan LLB dari Kolej Undang-undang Diraja Thai, beliau menerima biasiswa kerajaan untuk mengkaji undang-undang dan ekonomi politik untuk mendapatkan gelar MA dan PhD di Sciences Po di Paris, dan memperoleh PhD pada tahun 1927 dan kembali ke Siam pada tahun itu untuk bekerja untuk Kementerian Keadilan. Dia cepat naik pangkat, dan diberikan gelaran diraja Luang Praditmanutham (Bahasa Thai: หลวงประดิษฐ์มนูธรรม) Walau bagaimanapun, beliau juga mula mengumpulkan sekumpulan lima puluh penjawat awam yang ingin menggantikan monarki mutlak dengan monarki perlembagaan.

Parti Rakyat[sunting | sunting sumber]

Pada 24 Jun 1932, "Khana Ratsadon", Parti Rakyat yang kecil, dengan Pridi sebagai pemimpin puak awam, melakukan rampasan kilat yang secara tiba-tiba mengakhiri 150 tahun monarki mutlak di bawah Dinasti Chakri.

Pada tahun 1933, Pridi pergi ke pengasingan secara sukarela apabila rancangan ekonomi radikalnya, yang menyeru nasionalisasi semua tanah dan buruh, ditolak oleh banyak pihak.

Ahli perniagaan[sunting | sunting sumber]

Beliau kembali pada tahun 1934 untuk menemui Universiti Thammasat sebagai universiti terbuka, sebelum mengambil jawatan Menteri Dalam Negeri pada tahun itu, Menteri Luar Negeri pada tahun 1935, dan Menteri Kewangan pada tahun 1938.

Sebagai Menteri Luar Negeri dari 1935 hingga 1937, Pridi menandatangani perjanjian membatalkan hak luar negeri 12 negara.[5] Dengan perjanjian ini, Thailand dapat memperoleh semula kemerdekaan sepenuhnya berkenaan dengan bidang kuasa undang-undang dan cukai buat kali pertama sejak perjanjian tidak sama ditandatangani di bawah tekanan selama pemerintahan Raja Rama IV. [6]

Walaupun dia telah berteman dengan marshal Phibunsongkhram padang pada hari-hari awal Parti Rakyat, kedua-duanya jatuh pada tahun-tahun berikutnya. Pridi sangat anti-Jepun dan juga bersandar kiri, dan oleh itu menentang banyak dasar militeristik Phibun yang cenderung lebih merendahkan diri terhadap Jepun. Antipati antara kedua-dua watak itu akan menentukan bagaimana Thailand digemari oleh Perang Dunia II apabila Jepun cepat memakan wilayah di Asia.

Pergerakan Thai percuma[sunting | sunting sumber]

Pridi Banomyomg (kanan) di Eropah pada tahun 1935

Pada 8 Disember 1941, Imperial Jepun melancarkan serangan ke atas Asia Tenggara dan harta Allied di rantau ini, membuka Perang Pasifik. Ini termasuk pendaratan amfibia di Thailand dan pencerobohan merentasi sempadan dari Indochina Perancis. Selepas menentang awalnya, kerajaan Thailand enggan bersetuju untuk membenarkan Jepun melewati negara ini dan menggunakan pangkalan tentera untuk menyerang harta milik Sekutu lain di rantau ini, termasuk Pertempuran Tanah Melayu.

Apabila medan padang Plaek Phibunsongkhram mengeluarkan perisytiharan perang terhadap Britain dan Amerika Syarikat pada Januari 1942, bagaimanapun, Pridi enggan menandatanganinya. Akibatnya, beliau telah diturunkan secara berkesan oleh Phibun kepada peranan sosok Bupati untuk raja muda yang sedang belajar di Switzerland. Dalam kapasiti ini, Pridi membina bawah tanah anti-Jepun, Pergerakan Bebas Thailand ("Seri Thai"), rangkaian di Thailand. Kod yang bernama "Ruth", dia menjalin hubungan dengan Sekutu dan pertubuhan-pertubuhan perlawanan Thai yang selari di Britain dan Amerika Syarikat. Semasa peperangan berkembang dan nasib Jepun berubah, rasa tidak puas hati orang ramai semakin meningkat dan Phibun terpaksa meletak jawatan sebagai perdana menteri pada tahun 1944. Akhirnya, pada bulan Ogos 1944, parlimen memilih Pridi sebagai "bupati" ketika raja meninggalkan negara itu untuk belajar di Switzerland.

Khuang Abhaiwongse, seorang peguam liberal dan ahli Seri Thai, dipilih sebagai Perdana Menteri kerana "keupayaannya untuk melebur dengan orang Jepun" untuk melindungi pergerakan Seri Thai yang semakin meningkat sementara pada masa yang sama meningkatkan hubungan permukaan dengan penjajah Jepun.

Apabila penyerahan Jepun menamatkan perang, kerajaan yang dikuasai Seri Thai segera bertindak untuk "memulihkan status pra-perang status". Sebagai bupati, Pridi menyebut "pengisytiharan perang yang menyalahi undang-undang dan tidak sah, dan tidak sah" sebagai tidak wajar, dan menolak semua perjanjian yang dibuat dengan Jepun oleh Phibun.

Ketika Lord Louis Mountbatten, Panglima Tertinggi, Asia Tenggara, melawat Bangkok di akhir tahun 1945, ia mencatat penghormatan kepada Pridi di mana ia mengatakan bahawa telah ada suatu situasi yang unik dimana "Komandan Bersekutu Tertinggi sedang bertukar rencana ketenteraan penting dengan Kepala sebuah negeri secara teknis berperang dengan kami ".

Tahun selepas perang[sunting | sunting sumber]

Pridi Banomyong pada tahun 1933

Pridi bersara dari kabupaten ketika Raja Ananda Mahidol kembali pada bulan Desember 1945. Ia secara resmi menamakan seorang Pengacara Kanan (Ratthaburut Awuso), dan menjabat sebagai penasihat yang dihormati untuk perang pasca perang, pemerintahan sipil Tawee Boonyaket dan Seni Pramoj.

Pada bulan Mac 1946, Khuang, yang telah dipilih sebagai Perdana Menteri pada bulan Januari, meletak jawatan. Pridi mengambil jawatan Perdana Menteri dalam usaha untuk menstabilkan keadaan politik, yang kini tidak dapat dikendalikan. Ia adalah pada bulan-bulan pertama kerajaan Pridi bahawa perbicaraan jenayah perang terhadap Phibun telah ditolak dengan teknikal teknikal.

Pada pagi 9 Jun 1946, raja muda itu ditemui mati di atas katilnya. Kematian raja menyebabkan tembakan ke kepala, sementara di bilik tidurnya di Rumah Besar Baromphiman di Istana Besar. Pada bulan Oktober 1946, Suruhanjaya Siasatan melaporkan kematian Raja tidak mungkin secara tidak sengaja, tetapi tidak membunuh diri atau pembunuhan yang dibuktikan dengan memuaskan.

Selepas pilihan raya umum, Pridi meletak jawatan sebagai perdana menteri, menyambung semula status negarawan seniornya, dan meninggalkan lawatan dunia, melawat Generalissimo Chiang Kai-shek dan Presiden Amerika Syarikat Harry S. Truman di sepanjang jalan.

Pada 8 November 1947, pasukan tentera merampas pelbagai pemasangan kerajaan di Bangkok. Rampasan kuasa yang diketuai oleh Leftenan Jeneral Phin Choonhavan dan Kolonel Kat Katsongkhram, menggulingkan kerajaan Thamrong. Ia menandakan pulangan kuasa Phibun. Pada masa yang sama, kereta perisai tiba di hadapan rumah sungai tepi Pridi. Walau bagaimanapun, apabila tentera masuk, mereka mendapati bahawa Pridi telah berlepas. Pridi menghabiskan seminggu bersembunyi dengan Tentera Laut Diraja Thailand di ibu pejabat Admiral Sindhu Songkhramchai. Pada 20 November, negarawan itu bersemangat di luar negara oleh ejen British dan Amerika ke Singapura.

Phibun menahan setiausaha Raja Ananda, Senator Chaleo Patoomros, dan dua halamannya di bawah tuduhan konspirasi untuk membunuh raja. Khabar angin telah tersebar di kalangan orang ramai bahawa Pridi adalah sebahagian daripada konspirasi yang terlibat dalam dakwaan itu, dan bahawa dia mempunyai rencana untuk menjadikan Thailand menjadi republik. Selepas percubaan syair, di mana seluruh penasihat pertahanan meletak jawatan dan dua ahli penasihat berikutnya telah ditangkap di bawah tuduhan pengkhianatan, hakim memutuskan bahawa tiada seorang pun tertuduh boleh menembak tembakan maut itu. Walau bagaimanapun, ia telah menuduh salah satu halaman, Chit Singhaseni, menjadi pihak kepada jenayah itu. Chit merayu keyakinannya. Mahkamah Rayuan kemudiannya menolak rayuan Chit dan, tanpa dipedulikan oleh doktrin undang-undang tentang bahaya berganda, mendapati halaman lain, Tetapi Pathamasarin, juga bersalah. Mahkamah Agung mengekalkan sabitan, menuduh Chaleo juga. Kesemua mereka telah dibunuh beberapa tahun kemudian.

Menurut penulis biografi William Stevenson, Raja Bhumibol Adulyadej telah berkata bahawa dia tidak percaya bahawa Pridi terlibat dalam kematian saudaranya.[7] Bagaimanapun, disebabkan kesaksiannya di mahkamah, dia tidak memberikan komen mengenai khabar angin konflik antara Pridi dan puaknya, dengan Rama VIII.

Pridi di London 1947

Pridi juga menyokong gerakan bebas Vietnam dari Ho Chi Minh. Semasa perang dingin membayangi arena pasca perang di Asia Tenggara, Thailand nampaknya menjadi tumpuan kuasa dunia, Amerika Syarikat dan USSR. Pada tahun 1949 ketika China menjadi komunis, Vietminh menjalankan perang anti-Perancis, ramai, termasuk Amerika Syarikat, meragui bahawa Pridi akan memimpin Thailand untuk menyokong pergerakan komunis di rantau ini. Dasar Pridi menjadi kontroversial, yang membawa kepada rampasan kuasa yang menggulingkannya dari kuasa oleh bekas sekutunya, pemimpin perang, Plaek Phibunsongkhram.

Pengasingan tetap[sunting | sunting sumber]

Pridi diam-diam kembali pada tahun 1949 untuk menyusun kudeta ke atas pemerintahan diktator Phibun. Apabila gagal, Pridi pergi ke China, tidak pernah kembali ke Thailand. Pada tahun 1970 dia pergi ke Perancis, di mana dia menghabiskan sisa hidupnya. Pridi meninggal pada 2 Mei 1983, di rumahnya di pinggir bandar Paris.

Warisan[sunting | sunting sumber]

Patung Pridi di Universiti Thammasat. Pejabatnya berada di bangunan di belakang patung itu.

Pridi kekal sebagai tokoh kontroversial dalam sejarah moden Thai. Sebagai salah seorang pemimpin rampasan pro-demokrasi 1932, beliau telah dilihat dalam pelbagai cara. Perisytiharan pertama "revolusi", yang menyerang raja dan kerajaannya secara kasar, ditulis oleh Pridi sendiri. Walau bagaimanapun, Pridi memegang kedudukan bupati ketika Rama VIII naik ke takhta.

Dalam tempoh pemerintahan tentera, Pridi digambarkan sebagai komunis kerana fakta bahawa beberapa buku dan artikelnya mengandungi ideologi dan cara yang sama dengan ideologi Marxisme, sosialisme, dan komunisme.

Dengan konflik yang jelas antara Pridi dan Raja Rama VIII, kematian tragis raja muda itu dipersalahkan kepada Pridi. Pridi dituduh sebagai pemimpin plot untuk membunuh raja muda yang popular. Ini memuncak dalam rampasan kuasa tentera pada tahun 1957.

Dalam tahun-tahun kemudiannya, Seni Pramoj, juga mempromosikan idea bahawa dia telah menyelamatkan Thailand dari pemerintahan kolonial British selepas perang yang bersedia diterima oleh Pridi. Nigel Brailey melayan pergerakan bebas Thai sebagai sebahagian daripada kekotoran dan membuat keraguan pada bahagian Pridi, dengan alasan "nampaknya dipersoalkan sama ada Pridi berkomitmen sendiri secara peribadi kepada penyebab Allied sebelum bulan Ogos 1942, jika pun," mencadangkan bahawa " Pendirian Jepun adalah akibat daripada permusuhannya ke Phibun. "

Tidak ada keraguan bahawa Pridi mahu menghapus Phibun dari kuasa, dan perang menawarkan peluang untuk berbuat demikian. Bagaimanapun, tidak ada persoalan yang diketahui oleh Pridi sebelum perang bahawa penjajaran Thailand dengan kuasa-kuasa Axis akan berfungsi dengan kelebihan Phibun dan membolehkannya mengukuhkan kediktatorannya. Malah Jepun mengakui permusuhan Pridi, itulah sebabnya dia dipaksa keluar dari kabinet pada bulan Disember 1941. Itulah sebabnya setiap orang yang berpengetahuan di pihak Sekutu, dari Seni Pramoj dan Putera Suphasawat, pemimpin penganjur pergerakan di Great Britain, kepada mantan duta besar British Josiah Crosby, menjangkakan bahawa Pridi akan muncul sebagai ketua gerakan tahanan domestik.

Seorang raja monarki konservatif Sulak Sivaraksa muncul sebagai juara Pridi yang paling bersemangat. Pengkritik yang berpengaruh terhadap status status quo Thai, Sulak, selain memuji pencapaian Thai yang bebas dalam menyelamatkan kedaulatan Thailand, telah mengkritik Seni dan Partai Demokratnya atas dakwaan konstribusi dalam pulangan tentera untuk berkuasa pada tahun 1947.

Sulak mengetuai usaha untuk memulihkan Pridi yang mencapai hasil yang signifikan. Empat jalan di Bangkok kini dinamakan untuknya: tiga sebagai Pridi Banomyong Road dan satu yang dipanggil Praditmanutham Road (gelar yang diberikan kepadanya secara royally). Hari lahirnya, 11 Mei, kini dirayakan sebagai Hari Pridi Banomyong. Pada tahun 1997 kerajaan Thai mendedikasikan sebuah taman di timur Bangkok untuk pergerakan rintangan Free Thai. Pada 16 Ogos 2003, sebuah muzium perpustakaan, yang dibina sebagai replika kediaman zaman Perang Pridi, dibuka di taman.

Pada 30 Oktober 1999, UNESCO (Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu) termasuk seratus tahun kelahiran Pridi Phanomyong dalam pengiktirafannya tentang perayaan-perayaan personaliti dan peristiwa bersejarah yang tinggi sebagai penghormatan terhadap pencapaiannya, tetapi terhadap cita-cita dan keutuhannya.

Terdapat dua Pridi Banomyong Memorial, satu di kampung halaman Pridi, yang lain di kampus Universiti Thammasat, yang ditubuhkannya. Thammasat adalah rumah kepada Perpustakaan Pridi Banomyong dan Pridi Banomyong International College. Fakulti undang-undang di Universiti Dhurakij Pundit dipanggil Fakulti Undang-undang Pridi Banomyong. Pridi (Chloropsis aurifrons pridii), spesies daun rumpai, dan Institut Pridi Banomyong, sebuah organisasi akademik bukan keuntungan, dinamakan sebagai penghormatannya. Pridi Banomyong Institute memegang Kuliah Pridi Banomyong tahunan, pada mulanya pada Pridi Banomyong Day, tetapi berpindah pada tahun-tahun kebelakangan ini hingga 24 Jun, sebagai penghormatan terhadap peranannya dalam rampasan tahun 1932.

Sukhumvit Soi 71 jalan di Bangkok dinamakan sebagai penghormatannya.

Honours and awards[sunting | sunting sumber]

Academic rank[sunting | sunting sumber]

Civil Service of Siam rank[sunting | sunting sumber]

Thai royal and noble title[sunting | sunting sumber]

Royal decorations[sunting | sunting sumber]

Pridi received the following royal decorations in the Honours System of Thailand:

Foreign decorations[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.openbase.in.th/files/pridibook087.pdf
  2. ^ Banomyong, Pridi (2000). Baker, Chris; Phongpaichit, Pasuk (penyunting). Pridi by Pridi: Selected Writing on Life, Politics, and Economy. Bangkok: Silkworm Books. ISBN 9747551357.
  3. ^ Gerald W. Fry (18 June 2012). "Research & Articles on Pridi Banomyong". BookRags. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-30. Pridi was included in UNESCO's list of Great Personalities and Historic Events for the year 2000, and this year was declared by UNESCO as the centennial of Pridi. Also, the Université Paris (1 PanthéonSorbonne) in 2000 celebrated the centenary of Pridi and honored him as "one of the great constitutionalists of the twentieth century," comparing him to such figures as Rousseau, Montesquieu, and de Tocqueville. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ [泰国] 洪林, 黎道纲主编 (April 2006). 泰国华侨华人研究. 香港社会科学出版社有限公司. m/s. 17. ISBN 962-620-127-4.
  5. ^ Chaipipat, Kulachada (14 Mei 2000). "When Pridi's diplomatic skills shaped the nation's fate". The Nation. Diarkibkan daripada yang asal (Editorial) pada 26 Oktober 2009. Dicapai pada 30 Julai 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand "Complete Independence" Diarkibkan 15 Jun 2006 di Wayback Machine
  7. ^ Stevenson, William (2001). The Revolutionary King. London: Robinson Publishing. ISBN 1841194514.
  8. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-08. Dicapai pada 2018-08-13.
  9. ^ http://www.ratchakitcha.soc.go.th/DATA/PDF/2475/A/313.PDF
  10. ^ http://www.thaigov.go.th/aboutus/history/primeminister/27
  11. ^ http://www.ratchakitcha.soc.go.th/DATA/PDF/2471/D/2718.PDF
  12. ^ http://www.ratchakitcha.soc.go.th/DATA/PDF/2484/D/4525_1.PDF
  13. ^ Timeline of the life of Pridi Phanomyong. Retrieved on 19 November 2008.[pautan mati]
  14. ^ The Royal Gazette, Vol. 54, Page 2213. 13 December, B.E. 2480 (C.E. 1937). Retrieved on 19 November 2008.
  15. ^ The Royal Gazette, Vol. 55, Pages 2958-59. 28 November, B.E. 2481 (C.E. 1938). Retrieved on 19 November 2008.
  16. ^ The Royal Gazette, Vol. 55, Page 4032. 27 February, B.E. 2481 (C.E. 1939). Retrieved on 19 November. 2008.
  17. ^ The Royal Gazette, Vol. 58, Page 1945-46. 19 June, B.E. 2484 (C.E. 1941). Retrieved on 19 November 2008.
  18. ^ a b The Royal Gazette, Vol. 62 No. 70, Page 1900. 11 December, B.E. 2488 (C.E. 1945). Retrieved on 19 November 2008.
  19. ^ "Hitler Honours Siamese". The Straits Times. 3 April 1938. m/s. 3.


Jawatan politik
Didahului oleh
Khuang Abhaiwongse
Prime Minister of Thailand
1946
Diikuti oleh:
Thawal Thamrong Navaswadhi

Pautan luar[sunting | sunting sumber]