Sarapan kedua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sarapan kedua (Jawi: سارڤن كدوا atau zweites Frühstück, drugie śniadanie, tízórai) adalah sajian yang dimakan selepas sarapan, tetapi sebelum makan tengah hari. Ia adalah tradisi di Bavaria, di Poland, dan di Hungary. Di Bavaria atau Poland, hidangan istimewa dibuat semata-mata untuk dimakan semasa sarapan kedua. Di Vienna dan kebanyakan empat lain di Austria, sarapan kedua disebut sebagai Jause.[1] Ia adalah biasa untuk makan 4-5 kali sehari di tempat ini.

Butiran[sunting | sunting sumber]

Sarapan yang kedua biasanya hidangan yang lebih ringan atau snek yang dimakan sekitar jam 10.30 pagi (nama Hungary, tízórai, sebenarnya bermaksud "[snek] pada [jam] 10"). Ia terdiri daripada kopi dan pastri atau beberapa sosej. Sosej biasa adalah sosej putih, Weißwurst, yang dianggap hidangan khas Munich. Sosej disediakan semasa awal pagi untuk dihidang semasa sarapan kedua. Ia dihidangkan dengan pretzel, mustard manis, dan bir gandum. Jamuan ini adalah lebih kurang sama konsepnya dengan elevenses British, walaupun elevenses adalah lebih sedikit daripada satu istilah sehari-hari untuk snek pertengahan pagi. Di Poland sarapan kedua biasanya terdiri daripada beberapa makanan ringan seperti sandwich, atau pastri, tetapi boleh terdiri daripada hidangan pencuci mulut jenis ringan seperti puding coklat atau kisiel.

Sarapan pertama dan kedua juga merupakan adat biasa di kawasan ladang di Amerika Utara. Petani yang perlu bangun pagi-pagi untuk menjenguk haiwan atau melakukan kerja-kerja lain boleh makan "sarapan pertama" yang kecil, seperti roti bakar dan kopi, sebaik selepas bangun, diikuti dengan sarapan pagi kedua yang besar selepas pusingan pertama kerja-kerja yang dilakukan.

Dalam kesusasteraan dan filem[sunting | sunting sumber]

Dalam novel J. R. R. Tolkien The Hobbit, protagonis, Bilbo Baggins, makan sarapan pagi yang kedua. Dalam kata pengantar untuk sekuelnya, The Lord of the Rings, Tolkien menyebut bahawa Hobbit lebih suka makan enam kali sehari. Dalam filem adaptasi The Fellowship of the Ring salah satu daripada hobbit, Pippin, merujuk sarapan kedua dalam baris dialog.

Dalam buku Thomas Mann The Magic Mountain, rujukan yang kerap dan terperinci dibuat untuk sarapan kedua. Bir dihidangkan bersama-sama dengan "daging sejuk pada roti bakar". Ada kalanya makanan daripada sarapan pertama muncul lagi seperti oat dan buah-buahan. Malah, Mann merujuk dalam Magic Mountain hingga "sarapan ketiga" juga.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Jerman) Database of Austrian German. Retrieved 2010-03-19.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]