Sejarah Papua New Guinea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Prasejarah Papua New Guinea boleh dikesan pada kira-kira 50,000 hingga 60,000 tahun dahulu, ketika orang mula-mula berhijrah ke benua Australia. Sejarah bertulis bermula apabila pelayar Eropah mula melihat New Guinea pada awal abad ke-17.

Arkeologi[sunting | sunting sumber]

Kawasan Oceania: Australasia, Polinesia, Mikronesia dan Melanesia. Australasia meliputi daratan Australia (termasuk Tasmania), New Zealand dan New Guinea.

Bukti arkeologi menunjukkan bahawa manusia tiba di New Guinea mungkin 60,000 tahun yang lalu, walaupun ini masih dalam perdebatan.[1][2] Mereka mungkin datang melalui laut dari Asia Tenggara semasa Zaman Air Batu, apabila laut lebih rendah dan jarak antara pulau lebih pendek. Walaupun kedatangan pertama adalah pemburu dan pengumpul, bukti awal menunjukkan bahawa orang ramai menguruskan persekitaran hutan untuk menyediakan makanan. Terdapat juga tanda-tanda berkebun neolitik telah diamalkan di Kuk pada masa yang sama bahawa pertanian berkembang di Mesopotamia dan Mesir. Makanan ruji setempat kini – keledek dan babi – datang pada zaman kemudian, tetapi kerang dan ikan telah lama menjadi makanan utama penduduk pantai. Penyelidikan arkeologi terkini menunjukkan bahawa 50,000 tahun dahulu orang mungkin telah menduduki tapak di tanah tinggi pada ketinggian sehingga 2,000 m (6,600 ka), dan bukannya terhad kepada kawasan pantai yang lebih panas.[3]

Perhubungan dengan orang Eropah[sunting | sunting sumber]

Peta lazim dari kartografi Zaman Keemasan Belanda. Australasia semasa Zaman Keemasan penerokaan dan penemuan Belanda (sekitar 1590-an–1720-an): termasuk Nova Guinea (New Guinea), Nova Hollandia (tanah besar Australia), Tanah Van Diemen (Tasmania), dan <i>Nova Zeelandia</i> (New Zealand).

Apabila orang Eropah mula-mula tiba, penduduk New Guinea dan pulau-pulau berdekatan, dengan teknologi utama termasuk tulang, kayu, dan alat batu, mempunyai sistem pertanian yang produktif. Mereka berdagang di sepanjang pantai (terutamanya dalam tembikar, perhiasan kulit dan bahan makanan) dan di pedalaman (menukar hasil hutan dengan cengkerang dan hasil laut lain).

Orang Eropah pertama yang diketahui melihat New Guinea mungkin ialah pelayar Portugis dan Sepanyol yang belayar di Pasifik Selatan pada awal abad ke-16. Pada 1526–1527, penjelajah Portugis Jorge de Menezes secara tidak sengaja tiba di pulau utama dan dikreditkan dengan menamakannya "Papua", sempena perkataan Melayu untuk kualiti rambut orang Melanesia yang keriting. Penjelajah Sepanyol Yñigo Ortiz de Retez menggunakan istilah "New Guinea" pada pulau itu pada 1545 kerana persamaan yang dirasakan antara penduduk pulau itu dengan masyarakat di pantai Guinea Afrika.

Walaupun pelayar Eropah melawat pulau-pulau dan meneroka pantai mereka selepas itu, penyelidik Eropah mengetahui sedikit tentang penduduk sehingga tahun 1870-an, apabila ahli antropologi Rusia Nicholai Miklukho-Maklai membuat beberapa ekspedisi ke New Guinea, menghabiskan beberapa tahun tinggal dalam kalangan peribumi, dan menggambarkan mereka cara hidup dalam risalah yang komprehensif.

Pengibaran bendera British di Queensland, 1883.

Wilayah Papua[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1883, jajahan Queensland cuba untuk menggabungkan separuh selatan New Guinea timur, tetapi kerajaan British tidak meluluskankannya. Walau bagaimanapun, apabila Jerman memulakan penjajahan di belah utara, sebuah protektorat British telah diisytiharkan pada 1884 di pantai selatan New Guinea dan pulau-pulau bersebelahan. Protektorat yang dipanggil New Guinea British ini telah dilampirkan secara langsung pada 4 September 1888. Pemilikan itu diletakkan di bawah kuasa Komanwel Australia pada tahun 1902. Berikutan kelulusan Akta Papua pada tahun 1905, British New Guinea menjadi Wilayah Papua, dan pentadbiran rasmi Australia bermula pada 1906, walaupun Papua kekal di bawah kawalan mereka sebagai milikan British sehingga kemerdekaan Papua New Guinea pada tahun 1975.[4]

Tidak banyak aktiviti ekonomi berlaku di Papua. Australia mentadbirnya secara berasingan di bawah Akta Papua sehingga ia diceroboh oleh Empayar Jepun pada 1941, menyebabkan pentadbiran awam digantung. Semasa Perang Pasifik, Papua ditadbir oleh pentadbiran tentera Australia dari Port Moresby, dengan Jeneral Douglas MacArthur kadangkala menjadikan kota itu sebagai ibu pejabatnya.

New Guinea Jerman[sunting | sunting sumber]

Pengibaran bendera Jerman di Mioko, 1884.

Dengan keinginan terhadap minyak kelapa yang semakin ketara di Eropah, Godeffroy's dari Hamburg, firma perdagangan terbesar Pasifik, mula berdagang kopra di Kepulauan New Guinea. Pada 1884, Empayar Jerman secara rasmi mengambil alih suku timur laut pulau itu dan meletakkan pentadbirannya di tangan sebuah syarikat perdagangan berkanun yang ditubuhkan untuk tujuan itu, Syarikat New Guinea Jerman (Neu Guinea Kompanie). Dalam piagam yang diberikan kepada syarikat ini oleh Kerajaan Imperial Jerman pada Mei 1885, mereka diberi kuasa untuk melaksanakan hak kedaulatan ke atas wilayah dan tanah "tidak diduduki" lain atas nama kerajaan, dan keupayaan untuk "berunding" secara langsung dengan penduduk asli. Hubungan dengan kuasa asing dikekalkan sebagai pemuliharaan kerajaan Jerman. Pihak Syarikat membayar institusi kerajaan tempatan secara langsung sebagai balasan untuk konsesi yang telah diberikan kepadanya. Pada 1899, kerajaan empayar Jerman mengambil alih kawalan langsung wilayah itu, dan selepas itu, taklukan dikenali sebagai New Guinea Jerman.

New Guinea pada dasarnya ialah usaha perniagaan. Beribu-ribu pekerja tempatan diupah sebagai buruh murah di ladang koko dan kopra. Pada tahun 1899, kerajaan Jerman mengambil alih tanah jajahan daripada syarikat New Guinea Berlin. Pendidikan berada di tangan mubaligh. Ketika Perang Dunia Pertama meletus pada 1914, Australia merampas tanah jajahan Jerman. Ladang-ladang itu diberikan kepada veteran perang Australia, dan pada 1921, Liga Bangsa-Bangsa memberikan Australia pemegang amanah ke atas New Guinea. Perladangan dan perlombongan emas menjana tahap kemakmuran.[5]

Kediaman tasik Papua dengan lakatoi di bawah layar, paling lewat 1898.
Kampung Koiari berhampiran Bootless Inlet, New Guinea British.

Wilayah New Guinea[sunting | sunting sumber]

Komanwel Australia menerima mandat daripada Liga Bangsa untuk mentadbir bekas wilayah Jerman New Guinea pada tahun 1920. Ia ditadbir di bawah mandat ini sehingga pencerobohan Jepun pada Disember 1941 membawa penggantungan pentadbiran awam Australia. Sebahagian besar Wilayah New Guinea, termasuk pulau Bougainville dan New Britain, telah diduduki oleh tentera Jepun sebelum ditawan semula oleh tentera Australia dan Amerika semasa bulan-bulan terakhir perang (lihat kempen New Guinea).

Perang Dunia Kedua[sunting | sunting sumber]

Tidak lama selepas bermulanya Perang Pasifik, pulau New Guinea telah diceroboh oleh Jepun. Kebanyakan Papua Barat, pada masa itu dikenali sebagai New Guinea Belanda, telah diduduki, begitu juga sebahagian besar Wilayah New Guinea (bekas New Guinea Jerman, yang juga di bawah pemerintahan Australia selepas Perang Dunia I), tetapi Papua dilindungi sebahagian besarnya dengan lokasi selatannya dan Banjaran Owen Stanley yang hampir tidak dapat dilalui di utara.

Kempen New Guinea dibuka dengan pertempuran untuk New Britain dan New Ireland di Wilayah New Guinea pada tahun 1942. Rabaul, ibu kota Wilayah itu ditawan pada 22–23 Januari, dan ditubuhkan sebagai pangkalan utama Jepun dari mana mereka mendarat di tanah besar New Guinea dan maju ke arah Port Moresby dan Australia.[6] Setelah mempunyai usaha awal mereka untuk menawan Port Moresby melalui pencerobohan laut yang diganggu oleh Tentera Laut AS dalam Pertempuran Laut Karang, Jepun mencuba pencerobohan darat dari utara melalui Kokoda Trail. Mulai Julai 1942, beberapa batalion simpanan Australia, kebanyakannya masih muda dan tidak terlatih, bertempur dengan aksi barisan belakang yang degil menentang kemaraan Jepun di sepanjang Kokoda, menuju ke Port Moresby, di atas Banjaran Owen Stanley yang sukar dilintasi.[7] Orang Papua tempatan, dipanggil Fuzzy Wuzzy Angels oleh Australia, membantu dan mengiringi tentera Australia yang cedera menyusuri Kokoda. Golongan itu, lesu dan teruk akibat kecederaan, telah dibebaskan pada akhir Ogos oleh tentera tetap Pasukan Imperial Australia Kedua yang kembali dari teater Mediterranean.

Pihak Jepun mula dihalau balik. Pertempuran Buna-Gona menyusul, di mana tentera Australia dan Amerika Syarikat menyerang pantai utama Jepun di New Guinea: di Buna, Sanananda dan Gona. Menghadapi penyakit tropika, rupa bumi yang sukar dan pertahanan Jepun yang dibina dengan baik, sekutu hanya memperoleh kemenangan dengan jumlah kematian yang besar.[8]

Pada awal September 1942, pasukan tentera laut Jepun menyerang pangkalan Tentera Udara Diraja Australia yang strategik di Teluk Milne berhampiran hujung timur Papua. Mereka telah diserang kembali oleh Tentera Australia, dan Pertempuran Teluk Milne diingati sebagai kekalahan langsung pertama ke atas tentera darat Jepun semasa Perang Dunia II.[9] Serangan di Papua dan New Guinea pada 1943–44 merupakan satu-satunya siri operasi bersambung terbesar yang pernah dilakukan oleh angkatan tentera Australia.[10] Komander Operasi Tertinggi ialah Jeneral Amerika Syarikat Douglas MacArthur, dengan Jeneral Australia Thomas Blamey mengambil peranan langsung dalam perancangan dan operasi yang pada dasarnya diarahkan oleh kakitangan di ibu pejabat Pasukan New Guinea di Port Moresby.[11] Pertempuran sengit berterusan di New Guinea antara tentera Australia yang sebahagian besarnya dengan Tentera ke-18 Jepun yang berpangkalan di New Guinea sehingga Jepun menyerah kalah pada 1945.

Kempen New Guinea ialah kempen utama dalam Perang Pasifik. Secara keseluruhannya, kira-kira 200,000 askar Jepun, kelasi dan tentera udara mati semasa kempen menentang kira-kira 7,000 warga Australia dan 7,000 kakitangan perkhidmatan Amerika.

Wilayah Papua dan New Guinea[sunting | sunting sumber]

Berikutan penyerahan Jepun pada 1945, pentadbiran awam Papua serta New Guinea telah dipulihkan, dan di bawah Akta Pentadbiran Sementara Papua New Guinea, (1945–46), Papua dan New Guinea telah digabungkan dalam kesatuan pentadbiran.

Akta Papua dan New Guinea 1949 secara rasmi meluluskan penempatan New Guinea di bawah sistem amanah antarabangsa, dan mengesahkan kesatuan pentadbiran di bawah tajuk Wilayah Papua dan New Guinea. Akta ini memperuntukkan Majlis Perundangan (ditubuhkan pada 1951), organisasi kehakiman, perkhidmatan awam, dan sistem kerajaan tempatan, dengan Sir Donald Cleland sebagai pentadbir. Cleland kekal dalam jawatan itu sehingga bersara pada 1967, dan tinggal di Port Moresby sehingga kematiannya pada 1975.[12] Dewan Perhimpunan Papua dan New Guinea menggantikan Majlis Perundangan pada 1963, dan selepas pilihan raya pada 15 Februari, dibuka pada 8 Jun 1964. Pada tahun 1972, nama wilayah ditukar kepada Papua New Guinea. Perubahan dasar Australia terhadap Papua New Guinea sebahagian besarnya dimulakan dengan jemputan daripada Kerajaan Australia kepada Bank Dunia untuk menghantar misi ke Wilayah tersebut untuk menasihati langkah-langkah yang perlu diambil ke arah pembangunan ekonomi dan persiapan politiknya. Laporan misi itu, The Economic Development of the Territory of Papua New Guinea, diterbitkan pada tahun 1964, menetapkan rangka kerja di mana kebanyakan dasar ekonomi kemudiannya, sehingga dan selepas kemerdekaan, diteruskan.

Pascakemerdekaan[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya pada 1972 menghasilkan penubuhan sebuah kementerian yang diketuai oleh Ketua Menteri Michael Somare yang berjanji untuk memimpin negara kepada pemerintahan sendiri dan kemudian kepada kemerdekaan. Papua New Guinea memperoleh pemerintahan sendiri pada 1 Disember 1973, dan mencapai kemerdekaan pada 16 September 1975. Negara ini menyertai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 10 Oktober 1975 melalui Resolusi Majlis Keselamatan 375 dan resolusi Perhimpunan Agung 3368.

Pilihan raya kebangsaan 1977 mengesahkan Michael Somare sebagai Perdana Menteri di ketua gabungan yang diketuai oleh Parti Pangu. Bagaimanapun, kerajaannya kehilangan undi percaya pada 1980, dan digantikan dengan kabinet baharu yang diketuai oleh Sir Julius Chan sebagai perdana menteri. Pilihan raya 1982 meningkatkan pluraliti Pangu, dan parlimen sekali lagi memilih Somare sebagai perdana menteri. Pada November 1985, kerajaan Somare kehilangan satu lagi undi tidak percaya, dan majoriti parlimen memilih Paias Wingti, ketua gabungan lima parti, sebagai perdana menteri. Gabungan Wingti telah menang dalam pilihan raya yang begitu tipis pada Julai 1987. Pada Julai 1988, undi tidak percaya menjatuhkan Wingti, dan membawa kepada naiknya Rabbie Namaliu, yang beberapa minggu sebelumnya telah menggantikan Somare sebagai ketua Parti Pangu.

Pemberontakan pemisahan sembilan tahun di pulau Bougainville meragut kira-kira 20,000 nyawa. Pemberontakan bermula pada awal 1989, dengan permusuhan aktif berakhir dengan gencatan senjata pada Oktober 1997 dan gencatan senjata kekal ditandatangani pada April 1998. Perjanjian damai antara kerajaan dan bekas pejuang telah ditandatangani pada Ogos 2001. Pasukan pemantau keamanan serantau dan misi pemerhati PBB memantau kerajaan dan pemimpin wilayah yang telah menubuhkan pentadbiran sementara dan sedang berusaha ke arah penyerahan senjata sepenuhnya, pemilihan kerajaan wilayah dan akhirnya referendum mengenai kemerdekaan.

Kerajaan dan pemberontak merundingkan perjanjian damai yang menubuhkan Daerah dan Wilayah Autonomi Bougainville. Bougainville yang berautonomi memilih Joseph Kabui sebagai presiden pada 2005, dan berkhidmat sehingga kematiannya pada 2008. Beliau digantikan oleh timbalannya John Tabinaman sebagai pemangku presiden manakala pemilihan untuk mengisi penggal yang belum tamat telah dianjurkan. James Tanis memenangi pilihan raya itu pada Disember 2008 dan berkhidmat sehingga perasmian John Momis, pemenang pilihan raya 2010. Sebagai sebahagian daripada penyelesaian damai semasa, referendum mengenai kemerdekaan dirancang untuk diadakan di Bougainville sebelum pertengahan 2020. Persediaan sedang dijalankan pada tahun 2015.[13][14]

Dari Februari hingga Mac 2018, rantaian gempa bumi melanda Papua New Guinea menyebabkan pelbagai kerosakan. Pelbagai negara dari Oceania, termasuk Australia dan New Zealand, segera menghantar bantuan kepada negara itu.[15][16]

Pada Mei 2019, James Marape dilantik sebagai perdana menteri baharu selepas beberapa bulan gelora dalam politik negara. Marape ialah menteri penting dalam kerajaan pendahulunya Peter O'Neill, dan pembelotannya daripada kerajaan ke kem pembangkang akhirnya menyebabkan O'Neill meletak jawatan.[17] Pada Julai 2022, Parti Pangu pimpinan Marape memperoleh kerusi terbanyak daripada mana-mana parti dalam pilihan raya, dan James Marape kekal menjadi Perdana Menteri PNG.[18]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ J.F. O’Connella, J. Allen (9 November 2003). "Dating the colonization of Sahul (Pleistocene Australia–New Guinea): a review of recent research" (PDF). Journal of Archaeological Science. 31 (6): 835–853. doi:10.1016/j.jas.2003.11.005. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 November 2013.
  2. ^ Alan J. Redd1, Mark Stoneking (September 1999). "Peopling of Sahul: mtDNA Variation in Aboriginal Australian and Papua New Guinean Populations". American Journal of Human Genetics. 65 (3): 808–828. doi:10.1086/302533. PMC 1377989. PMID 10441589.
  3. ^ "Early humans lived in PNG highlands 50,000 years ago". Reuters. 30 September 2010.
  4. ^ John Waiko. Short History of Papua New Guinea (1993)
  5. ^ John Dademo Waiko, Papua New Guinea: A History of Our Times (2003)
  6. ^ "Remembering the war in New Guinea - Rabaul".
  7. ^ "Advanced Search | Australian War Memorial".
  8. ^ "Advanced Search | Australian War Memorial".
  9. ^ "Advanced Search | Australian War Memorial".
  10. ^ "New Guinea Offensive | Australian War Memorial".
  11. ^ "New Guinea Offensive | Australian War Memorial".
  12. ^ H. N. Nelson, 'Cleland, Sir Donald Mackinnon (1901–1975)', Australian Dictionary of Biography, Volume 13, Melbourne University Press, 1993, pp 440–441.
  13. ^ "Australia's interest in Bougainville's independence is far from locals' wishes", The Guardian. 20 May 2015
  14. ^ "Bougainville makes first preparations for referendum". Radio New Zealand. 17 April 2015
  15. ^ Ainge Roy, Eleanor (5 April 2018). "Papua New Guinea earthquake: UN pulls out aid workers from violence-hit region". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 November 2018.
  16. ^ Ainge Roy, Eleanor (8 March 2018). "Papua New Guinea earthquake: anger grows among 'forgotten victims'". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 November 2018.
  17. ^ "Papua New Guinea MPS elect James Marape to be next prime minister". TheGuardian.com. 30 May 2019.
  18. ^ "James Marape returned as PNG's prime minister after tense election". ABC News (dalam bahasa Inggeris). 9 August 2022.