Tail Concerto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tail Concerto
PembangunCyberConnect
PenerbitBandai
ArtisNobuteru Yūki
KomposerChikayo Fukuda
Seizo Nakata
SiriLittle Tail Bronx
PlatformPlayStation
Pelepasan
GenreAksi-pengembaraan, Platform
ModPemain tunggal

Tail Concerto (Bahasa Jepun: テイルコンチェルト Teiru Koncheruto) ialah permainan video aksi-pengembaraan yang dibangunkan oleh CyberConnect dan diterbitkan oleh Bandai untuk PlayStation. Ia adalah ansuran pertama dalam siri Little Tail Bronx, yang bertempatkan di dunia fantasi steampunk kepulauan terapung yang dihuni oleh anjing dan kucing antropomorfik. Permainan ini berkisar tentang pegawai polis anjing bernama Waffle Ryebread dan pertualangannya dengan Black Cat Gang (Geng Kucing Hitam), kumpulan lanun langit yang bertujuan untuk mencuri kristal sihir. Walaupun ia menerima tindak balas yang umumnya positif daripada pengkritik, tajuk itu dipenuhi dengan jualan yang rendah di Jepun, yang tidak mencukupi jangkaan penerbit.

Tail Concerto pertama kali dikeluarkan di Jepun pada bulan April 1998 dan bulan Disember di Perancis oleh Bandai, dengan versi bahasa Inggeris yang dikeluarkan di Amerika Utara pada bulan November 1999 oleh Atlus. Permainan ini mempunyai reka bentuk watak dan karya seni oleh artis manga Nobuteru Yūki. Tail Concerto versi Jepun memasukkan lagu tema pembuka "For Little Tail" yang dinyanyikan oleh Kokia sebelum karier rasminya dalam dunia muzik.

Tatamain[sunting | sunting sumber]

Tail Concerto adalah permainan platform aksi-pengembaraan yang menampilkan watak dan persekitaran tiga dimensi. Pemain mengawal watak Waffle, yang mengetuai mecha separuh manusia yang dikenali sebagai "Police Robo" dengan keupayaan untuk berlari, melompat, memanjat di puncak, dan berlegar di udara untuk tempoh yang singkat.[4] Di samping itu, mecha dilengkapi dengan sepasang senjata mekanikal yang boleh mengambil dan membuang objek seperti peti dan bom, serta "blaster buih" yang digunakan untuk merosakkan atau melumpuhkan musuh.[4] Permainan ini mempunyai sokongan untuk mainan analog pengawal DualShock PlayStation, yang boleh digunakan untuk pergerakan D-pad, serta fungsi maklum balas getaran terbina dalamnya.[5]

Permainan ini mempunyai pelbagai peringkat, masing-masing dengan tujuan mereka sendiri yang biasanya melibatkan menangkap anak-anak kucing jahat dengan mengaut mereka dengan tangan Police Robo, serta pertempuran bos yang berlaku pada akhir peringkat tertentu. Sesetengah kawasan memerlukan penggunaan perjalanan yang berbeza, seperti kereta sorong di lombong dan pek jet, atau menyerang musuh menggunakan peluru berpandu. Walaupun kamera permainan tetap statik pada kebanyakan masa, pemain diberi keupayaan untuk memutar sudut pandangan semasa adegan aksi tertentu.[6]

Permainan ini juga mengandungi ciri-ciri permainan lakon peranan seperti keupayaan untuk meneroka bandar dan berinteraksi dengan watak bukan pemain. Juga tersembunyi di setiap kawasan adalah wisel yang memberikan nyawa tambahan, dan kotak berisi kepingan gambar yang menampilkan karya seni yang dapat dilihat di galeri setelah semua bagian ditemukan. Pemain boleh memilih antara salah satu daripada tiga tetapan kesukaran dari skrin utama pilihan yang secara langsung mempengaruhi tahap cabaran, dan kemajuan boleh disimpan ke kad memori PlayStation.

Plot[sunting | sunting sumber]

Tail Concerto bermula dan bertempatkan di Kerajaan Prairie, kepulauan terapung yang dihuni oleh anjing dan kucing antropomorfik. Ketegangan diantara kedua spesies ini telah membawa kepada sejarah konflik, dengan anjing kini mewakili penduduk majoriti. Disebabkan konfigurasi geografi yang unik, penduduk negara ini kebanyakannya berulang-alik dengan cara kapal udara, dan masyarakat mereka dicirikan oleh teknologi berasaskan stim dan kristal misteri yang diambil dari runtuhan tamadun kuno.

Cerita itu menyentuh seorang pegawai polis anjing bernama Waffle, dan bermula ketika dia menyiasat gangguan awam yang disebabkan oleh Black Cat Gang di salah satu pulau Prairie. Dia dan pemimpin Black Cat, Alicia, segera mengenali antara satu sama lain sebagai rakan zaman kanak-kanak sebelum Alicia berpura-pura tidak tahu dan melarikan diri. Waffle tidak lama kemudian bertemu kumpulan kucing itu lagi selepas mereka menculik Puteri Terria yang suka mengembara. Waffle kemudian mengetahui bahawa mereka mencari lima kristal istimewa yang memegang kuasa yang tidak diketahui, yang berpotensi membahayakan dunia. Selepas bercakap dengan datuknya Russel, Waffle belajar bahawa kristal misteri itu pernah dijadikan sebagai sumber kuasa untuk robot besar yang dikenali sebagai Iron Giant yang hampir memusnahkan dunia berabad-abad lalu dalam peperangan yang besar. Memikirkan kumpulan kucing ingin menghidupkan semula raksasa itu sendiri, dia mendapati bahawa kumpulan itu tidak menyedari tujuan kisah sebenar kristal itu, dan hanya mengumpulnya bagi pihak pembiaya mereka dan pembekal senjata, Fool, yang menipu mereka dengan janji untuk membalas dendam terhadap bangsa anjing. Fool berjaya membangkitkan gergasi itu menggunakan empat kristal yang dikumpul dan loket Alicia, hadiah dari Waffle ketika mereka berdua muda, yang ditunjukkan sebagai kristal kelima. Walau bagaimanapun, robot gergasi itu berpaling dari Fool dan memakannya. Alicia pula terbang dalam belon udara panasnya untuk memasuki mulut Iron Giant untuk mendapatkan kembali loketnya. Waffle, dengan resahnya, pergi untuk menyelamatkan Alicia, dibantu oleh Black Cat Gang dan pengawal diraja Puteri Terria, Cyan, dan berjaya menghancurkan teras Iron Giant dalam pertempuran terakhir di bahagian dalam robot itu. Waffle dan Alicia berjaya melarikan diri di saat-saat akhir sebelum Iron Giant meletup, Fool, yang juga terselamat, ditinggalkan di dasar laut. Akhirnya, Waffle membawa Alicia kembali ke rumahnya untuk dipulihkan, dan memberikan kembali loketnya untuk memulakan semula persahabatan mereka.

Watak[sunting | sunting sumber]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
GameRankings72.83%[19]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Famitsu30 / 40[20]
Game Informer7.75 / 10[21]
GamePro4.5/5 bintang[22]
GameSpot6.9 / 10[23]
IGN7.2 / 10[24]

Permainan ini mendapat maklum balas yang umumnya positif di Barat, dengan rata-rata memberi markah 72.83% pada laman web penilaian agregat GameRankings. GameSpot memberi perhatian kepada persembahan bertajuk "menyenangkan dan ringan", menganggapnya sebagai "platformer 3D yang sempurna untuk pemain dari semua peringkat umur", tetapi pada akhirnya merasakan bahawa ia tidak mempunyai cabaran dan terlalu pendek. Game Informer juga memanggilnya menarik dan "cute-fest" dengan "babak-babak anime yang cerah", tetapi permainan itu "tidak terlalu rumit atau inovatif." IGN mendapati Tail Concerto menjadi "permainan yang menyeronokkan yang hanya terlalu pendek untuk kebaikannya sendiri", memberi perhatian kepada "grafik yang hebat dan kesan bunyinya", tetapi menambah bahawa ia tidak dapat menawarkan pemain yang lebih tua dengan "kemungkinan besar memerlukan sedikit kerumitan daripada ini." Laman web ini juga merasakan bahawa walaupun dialog yang diucapkan itu "dilakukan dengan baik", terjemahan itu menjadi "menghairankan dan pelik" semasa jalan cerita itu berkembang, dan sampel suara tertentu mempunyai kecenderungan untuk memainkan teks yang salah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Test de Tail Concerto sur PlayStation" (dalam bahasa Perancis). Jeux Video. 1 September 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Disember 2013. Dicapai pada 7 Disember 2013.
  2. ^ "Archived copy" テイルコンチェルト (dalam bahasa Jepun). CyberConnect2. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2013. Dicapai pada 4 Disember 2013.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ "Tail Concerto Update and another glowing TA Review!". Atlus. 26 Oktober 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Ogos 2000.
  4. ^ a b "Tail Concerto Features". Atlus. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Ogos 2000. Dicapai pada 10 Disember 2013.
  5. ^ "Archived copy" どんなゲームなの? (dalam bahasa Jepun). Bandai. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2015. Dicapai pada 5 Disember 2013.CS1 maint: archived copy as title (link)
  6. ^ Tail Concerto Instruction Manual. Atlus. November 3, 1999. SLUS-006600.
  7. ^ ワッフル・ライブレッド Waffuru Raibureddo
  8. ^ a b c d e f g h i j k l "Tail Concerto:Charactor" (dalam bahasa Jepun). Bandai. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Jun 2015. Dicapai pada 3 Disember 2013.
  9. ^ a b c d e f g h i j k l CyberConnect2 (3 November 2013). Tail Concerto. Atlus.
  10. ^ パンタくん Panta-kun
  11. ^ アリシア・プリス Arishia Purisu
  12. ^ ステア・プリス Sutea Purisu
  13. ^ フレア・プリス Furea Purisu
  14. ^ ラッセル・ライブレッド Rasseru Raibureddo
  15. ^ フール Fūru
  16. ^ テリア姫 Teria-hime
  17. ^ シアン・ガーラント Shian Gārando
  18. ^ ハウンド三世 Haundo-sansei
  19. ^ "Tail Concerto for PlayStation". GameRankings. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2013. Dicapai pada 3 Disember 2013.
  20. ^ "テイルコンチェルト [PS]". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Enterbrain, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Julai 2015. Dicapai pada 2 Disember 2013.
  21. ^ "Tail Concerto Review". Game Informer. GameStop Corporation. 27 Oktober 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Februari 2000. Dicapai pada 2 Disember 2013.
  22. ^ "GamePro.com: PlayStation - Tail Concerto". GamePro. IDG. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Januari 2000.
  23. ^ Bartholow, Peter (12 Mei 1998). "Tail Concerto Review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 November 2012. Dicapai pada 3 Disember 2013.
  24. ^ Cleveland, Adam (9 November 1999). "Tail Concerto". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Mac 2014. Dicapai pada 3 Disember 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]