The Emperor's New Groove

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Emperor's New Groove
Poster keluaran panggung asal
PengarahMark Dindal
Lakon layarDavid Reynolds
Cerita olehMark Dindal
Chris Williams
Dihasilkan olehRandy Fullmer
Don Hahn
DibintangiDavid Spade
John Goodman
Eartha Kitt
Patrick Warburton
Wendie Malick
John Fiedler
Muzik olehJohn Debney
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
  • 15 Disember 2000 (2000-12-15)
Masa tayangan
78 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$100 juta[1]
Pecah panggung$169,327,687[1]

The Emperor's New Groove ialah suatu filem animasi Amerika Syarikat 2000 diterbitkan oleh Walt Disney Animation Studios dan dikeluarkan oleh Walt Disney Pictures melalui Buena Vista Distribution pada 15 Disember 2000.

Plot[sunting | sunting sumber]

Maharaja Inca Kuzco telah dimanjakan sepanjang hidupnya dan menjadi sangat sombong. Pada hari sebelum hari jadinya yang ke-18, Kuzco mengumumkan rancangannya untuk memusnahkan kampung berhampiran dan menggantikannya dengan "Kuzcotopia", sebuah rumah musim panas yang mewah, walaupun ada bantahan daripada ketua kampung yang baik hati bernama Pacha. Kuzco juga mendapati penasihat tuanya dan ahli alkimia, Yzma merampas tugasnya dan memecatnya secara senyap-senyap. Yzma dan pembantunya Kronk merancang untuk meracuni wain Kuzco dan mengambil alih empayar sebelum berita penamatan Yzma diketahui umum. Walau bagaimanapun, Kronk mengambil botol kimia yang salah daripada makmal Yzma, secara tidak sengaja menjadikan Kuzco berubah menjadi llama.

Yzma mengarahkan Kronk untuk menghalau Kuzco keluar, membawanya ke luar bandar, dan percubaan untuk membunuhnya. Serangan hati nurani dan beberapa siri kemalangan menyebabkan Kronk menjatuhkan guni yang mengandungi Kuzco (yang berubah menjadi llama) yang tidak sedarkan diri; karung itu mendarat di belakang troli Pacha, dan Pacha meninggalkan bandar sebelum Kronk dapat mengejarnya. Kuzco terjaga di halaman rumah Pacha, setelah hilang sedikit ingatannya. Pacha mempercayai bahawa dia telah berubah dan menculiknya, Kuzco mengarahkan Pacha untuk membawanya pulang. Bagaimanapun, Pacha enggan membantu melainkan Kuzco berjanji untuk tidak memusnahkan kampung itu dan membina Kuzcotopia di tempat lain.

Walaupun amaran Pacha, Kuzco meneroka hutan sendirian, dia dikejar oleh jaguar, tetapi fia diselamatkan oleh Pacha. Kuzco dengan enggan bersetuju untuk tidak membina Kuzcotopia jika Pacha membawanya pulang. Dalam perjalanan ke istana, Kuzco cuba mengingkari janjinya; dia dan Pacha bertarung di jambatan runtuh, sebelum dipaksa bekerjasama untuk melarikan beberapa buaya dan muka tebing runtuh, Dengan jambatan itu keluar, mereka mempunyai 4 hari untuk sampai ke istana. Sementara itu, Yzma mendapati Kronk kehilangan Kuzco dan bukannya membunuhnya, dan mereka berdua pergi mencarinya dan membunuhnya.

Di kedai makan di tepi jalan, Pacha dan Kuzco tiba pada masa yang sama dengan Yzma dan Kronk, tetapi mereka pada mulanya tidak menyedari yang lain. Walau bagaimanapun, Kronk hampir mengenali Pacha, dan Pacha terdengar rancangan Yzma untuk membunuh Kuzco. Dia menyelinap Kuzco keluar dari kedai makan, tetapi Kuzco fikir Pacha cuba menipunya; dia dan Pacha bergaduh lagi dan mereka berpisah. Semasa Kuzco cuba mengejar Yzma dan Kronk, dia terdengar mereka berbincang tentang pembunuhannya, dan juga mengetahui bahawa tiada seorang pun dalam empayar yang merinduinya. Kuzco akhirnya menyedari Pacha yang betul, tetapi tidak dapat menemuinya. Sementara itu, Kronk kemudiannya teringat di mana dia melihat Pacha sebelum ini, dan dia memberitahu Yzma.

Pada keesokan paginya, Kuzco mendapati Pacha dan mereka berdamai. Mereka pulang ke kampung Pacha, hanya untuk menemui Yzma dan Kronk di rumah Pacha, menyamar sebagai saudara jauh. Keluarga Pacha mengalihkan perhatian Yzma untuk memberi Pacha dan Kuzco permulaan; walau bagaimanapun, Yzma dan Kronk masih berjaya berdepan dengan kedua-duanya di makmal Yzma. Yzma mengarahkan Kronk untuk membunuh mereka, tetapi selepas serangan hati nurani yang lain dan beberapa penghinaan daripada Yzma, dia cuba membunuhnya, menyebabkan dia menjatuhkannya melalui pintu perangkap.

Semasa Pacha dan Kuzco melarikan diri dari Yzma dan pengawalnya, Kuzco mencuba beberapa ramuan yang berbeza, tetapi tidak berjaya. Akhirnya dia memikirkan botol mana yang merupakan ramuan manusia, Kuzco, Pacha dan Yzma bergaduh mengenainya; Yzma diubah menjadi kucing oleh salah satu ramuan lain, dan Pacha hampir terjatuh dari sisi istana, menyebabkan Kuzco terpaksa menyelamatkannya dan membiarkan Yzma mengambil botol itu. Dengan beberapa kerja berpasukan dan bantuan tidak disengajakan daripada Kronk, mereka berjaya mendapatkan semula botol itu; selepas berubah menjadi manusia semula, yang Kuzco telah berbaik semula dengan orang yang disakitinya, dan merancang membina rumah musim panas yang lebih kecil di sebelah kampung Pacha, berkongsi kolam renang dengan Pacha dan keluarganya. Sementara itu, Kronk terus menjadi ketua pasukan pengakap, dengan Yzma sebagai kucing, ahli yang dia kurang minat menyertainya.

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Alih suara (bahasa Inggeris):

  • David Spade sebagai Kuzco
  • John Goodman sebagai Pacha
  • Eartha Kitt sebagai Yzma
  • Patrick Warburton sebagai Kronk
  • Wendie Malick sebagai Chicha
  • Kellyann Kelso dan Eli Russell Linnetz sebagai Chaca dan Tipo
  • Bob Bergen sebagai Bucky si tupai
  • Tom Jones sebagai orang nyanyi lagu tema Kuzco
  • Patti Deutsch sebagai Mata
  • John Fiedler sebagai Rudy
  • Joe Whyte sebagai penjaga rekod diraja
  • Jack Angel, Danny Mann, Rodger Bumpass, Paul Eiding dan Patrick Pinney sebagai orang kampung lelaki/suara tambahan
  • Sherry Linn, Jennifer Darling dan Mickie McGowan sebagai orang kampung wanita/suara tambahan
  • Jess Harnell sebagai pengawal yang membuang Rudy keluar dari tingkap dan suara tambahan
  • Rodger Bumpass sebagai pengawal yang berubah menjadi lembu
  • Steve Suskind sebagai Irate Chef
  • Miriam Flynn sebagai wanita Pinata
  • Jim Cummings dan Kath Soucie sebagai penyanyi hari jadi
  • Andre Stojka dan Robert Clotworthy sebagai Topo dan Ipi

Alih suara (bahasa Melayu):

Sekuel[sunting | sunting sumber]

DisneyToon Studios menghasilkan sekuel direct-to-video bertajuk Kronk's New Groove, yang dikeluarkan pada 13 Disember 2005, diikuti dengan siri televisyen animasi di Disney Channel bertajuk The Emperor's New School.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "The Emperor's New Groove". Box Office Mojo. Dicapai pada 2012-01-05.
  2. ^ "DisneyToon Studios sedang menghasilkan sekuel "The Emperor's New Groove" dan "Brother Bear"". Variety. April 6, 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Mac 2015. Dicapai pada Februari 8, 2015. Unknown parameter |melalui= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:The Emperor's New Groove Templat:Mark Dindal