The Aristocats

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Aristocats
PengarahWolfgang Reitherman
PenulisKen Anderson
Larry Clemmons
Eric Cleworth
Vance Garry
Tom McGowan
Tom Rowe
Julius Svendsen
Frank Thomas
Ralph Wright
Dihasilkan olehWinston Hibler
Wolfgang Reitherman
DibintangiPhil Harris
Eva Gabor
Liz English
Gary Dubin
Dean Clark
Sterling Holloway
Roddy Maude-Roxby
Muzik olehGeorge Bruns
Richard dan Robert Sherman
Georges Bizet (lagu)
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehBuena Vista Pictures
Tarikh tayangan
11 Disember 1970 (perdana)
24 Disember 1970 (umum)
Masa tayangan
78 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Perancis
Bajet$4,000,000 (angg.)

The Aristocats (Kucing Bangsawan) ialah sebuah filem komedi muzikal romantik animasi diterbitkan oleh Walt Disney Productions dan ditayangkan ke teater oleh Buena Vista Pictures pada tanggal 11 Disember 1970 di Amerika Syarikat. Filem ini diadaptasi dari sebuah cerita karya Tom McGowan dan Tom Rowe. Filem ini merupakan filem ke-20 dalam rangkaian Filem Animasi Klasik Walt Disney.

Watak-Watak[sunting | sunting sumber]

  • Eva Gabor sebagai Duchess: Seekor kucing Nebelung. Ibu tiga anak kucing.
  • Mike Lookinland sebagai Berlioz: Seekor kucing Ragdoll. Anak kucing daripada Duchess yang berwarna abu-abu.
  • Susan Olsen sebagai Marie: Seekor kucing Parsi. Beliau ingin menjadi seekor kucing yang boleh menyanyi. Anak kucing daripada Duchess yang berwarna putih.
  • Gary Dubin sebagai Toulouse: kucing Seekor American Shorthair. Anak daripada Duchess yang berwarna jingga.
  • Phil Harris sebagai Thomas O 'Malley: Seekor kucing Abyssinian yang tinggal di jalanan. Akhirnya, ia tinggal bersama Duchess dan anak-anak kucingnya.
  • Scatman Crothers sebagai Scat Cat: Seekor kucing Aegean yang boleh bermain saksofon.
  • Dal McKennon sebagai Billy Bass: Seekor kucing Australian mist yang boleh bermain bas.
  • John Lennon sebagai Hit Cat: Seekor kucing American polydactyl yang boleh bermain gitar.
  • Vito Scotti sebagai Peppo: Seekor kucing American bobtail yang boleh bermain akordion.
  • Paul Winchell sebagai Shun Gon: Seekor kucing Siam yang boleh bermain drum.

Media lain[sunting | sunting sumber]

Sekuel yang dibatalkan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2005, Disneytoon Studios pada asalnya merancang untuk membuat susulan kepada filem itu, bersama-sama dengan sekuel Chicken Little (2005) dan Temui Robinsons (2007).[1] Pada asalnya bertujuan untuk menjadi ciri animasi 2D, eksekutif Disney memutuskan untuk menghasilkan filem itu dalam animasi komputer untuk menarik lebih banyak minat.

Selain itu, cerita itu bertujuan untuk berpusat di sekitar Marie, anak perempuan Duchess, yang dipukul oleh anak kucing lain di atas kapal persiaran mewah. Walau bagaimanapun, dia dan keluarganya mesti segera menentang pencuri permata di laut lepas.[2] Projek itu dibatalkan apabila John Lasseter dinamakan sebagai ketua pegawai kreatif baharu Disney, di mana dia membatalkan semua sekuel masa depan Disneytoon telah dirancang dan sebaliknya membuat produksi asli atau spin-off.[1]

Siri TV dibatalkan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2000, sebuah siri televisyen, bertajuk The Aristocats: The Animated Series, telah ditugaskan oleh Disney Television Animation. Siri ini akan mengikuti Marie, Toulouse, dan Berlioz (kini remaja dan juga anthropomorphic), bersama dengan watak baharu bernama Delancey. Siri ini dijadualkan dikeluarkan pada tahun 2002, tetapi pengeluaran telah ditangguhkan pada tahun 2001. Ia akan memulakan semula pengeluaran pada tahun 2003, dengan keluaran dijadualkan pada akhir 2006 atau 2007, hanya untuk ia dibatalkan selepas Disney pemerolehan Pixar.[perlu rujukan]

Penyesuaian aksi langsung[sunting | sunting sumber]

Pada Januari 2022, telah diumumkan bahawa pembuatan semula aksi langsung sedang dibangunkan dengan Will Gluck menghasilkan di bawah sepanduk Hiburan Olive Bridge dan Keith Bunin menulis skrip dengan Gluck.[3] Questlove telah dilampirkan untuk mengarahkan filem itu pada Mac 2023.[4]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Hill, Jim (Jun 20, 2007). "Sebut "So Long !" untuk mengarahkan-ke-video sekuel : DisneyToon Studios menapis Sharon Morrill". Jim Hill Media. Dicapai pada Jun 14, 2016.
  2. ^ Armstrong, Josh (April 22, 2013). "Dari Snow Queen to Pinocchio II: Pengembaraan animasi Robert Reece dalam penulisan skrip". Dicapai pada Jun 14, 2016. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  3. ^ Kroll, Justin (20 Januari 2022). "Live- Gambar Aksi 'Aristocats' Dalam Pembangunan Di Disney". Deadline. Dicapai pada 20 Januari 2022.
  4. ^ Kroll, Justin (27 Mac 2023). "Questlove To Direct Live- Tindakan/Penyesuaian Hibrid 'The Aristocats' Untuk Disney". Dicapai pada 28 Mac 2023. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)