Trygve Haavelmo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Trygve Magnus Haavelmo

Trygve Magnus Haavelmo (13 Disember 1911 - 28 Julai 1999), yang dilahirkan di Skedsmo, Norway, ialah seorang ahli ekonomi yang minatnya tertumpu pada ekonometrik. Beliau menerima Hadiah Peringatan Nobel dalam Sains Ekonomi pada tahun 1989.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Selepas menghadiri Sekolah Katedral Oslo,[1] Haavelmo mendapat ijazah dalam bidang ekonomi dari University of Oslo pada tahun 1930 dan akhirnya menyertai Institut Ekonomi dengan cadangan Ragnar Frisch. Haavelmo adalah pembantu Frisch untuk tempoh masa sehingga dia dilantik sebagai ketua perhitungan untuk institut. Pada tahun 1936, Haavelmo mengkaji statistik di Kolej Universiti London sementara beliau kemudiannya pergi ke Berlin, Geneva, dan Oxford untuk kajian tambahan.[2] Haavelmo menganggap kedudukan kuliah di Universiti Aarhus pada tahun 1938 untuk satu tahun dan kemudian pada tahun berikutnya ditawarkan beasiswa akademik untuk melancong ke luar negeri dan belajar di Amerika Syarikat. Semasa Perang Dunia II, beliau bekerja dengan Nortraship di Jabatan Statistik di New York City. Beliau menerima Ph.D. pada tahun 1946 untuk kerjanya mengenai Pendekatan Kemungkinan dalam Ekonometrik.

Beliau ialah Profesor ekonomi dan statistik di Universiti Oslo antara tahun 1948-79 dan ketua jabatan perdagangan dari 1947-48. Haavelmo memperoleh kedudukan yang menonjol dalam ekonomi moden melalui kritikan logiknya dari beberapa siri konsep tersuai dalam analisis matematik.

Pada tahun 1989, Haavelmo dianugerahkan Hadiah Nobel dalam Ekonomi "untuk penjelasannya mengenai asas teori kebarangkalian ekonometrik dan analisisnya mengenai struktur ekonomi serentak." [3]

Haavelmo tinggal di Østerås.[4] Beliau meninggal dunia pada 28 Julai 1999 di Oslo.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Oslo Katedralskole - en skole med tradisjoner". Om skolen (dalam bahasa Norwegian). Oslo katedralskole. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 April 2014. Dicapai pada 19 April 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Trygve Haavelmo". University of Oslo. Dicapai pada 4 January 2016.
  3. ^ Prokesch, Steven (12 October 1989). "Norwegian Wins Nobel For His Work in Economics". The New York Times.
  4. ^ "Sky Nobelpros-vinner stakk fra pressen" (dalam bahasa Norwegian). Norwegian News Agency. 11 October 1989.CS1 maint: unrecognized language (link)