Abdul Aziz al-Rantisi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Abdul Aziz al Rantisi)
Abdul Aziz Al-Rantisi
عبد العزيز الرنتيسي
Ketua Hamas
di Genting Gaza
Dalam jawatan
Mac 2004 – April 2004
Didahului olehAhmed Yassin
Digantikan olehNizar Awadallah
Butiran peribadi
LahirAbdul Aziz Ali Abdul Majid Al-Rantisi
عبد العزيز علي عبد المجيد الحفيظ الرنتيسي

(1947-10-23)23 Oktober 1947
Yibna, Palestin Bermandat
Meninggal dunia17 April 2004(2004-04-17) (umur 56)
Bandar Gaza, Genting Gaza
Sebab kematianPembunuhan oleh tentera Israel
Parti politik Hamas
PasanganJamila Abdallah Taha al-Shanti
PendidikanUniversiti Iskandariah, Mesir

Abdul Aziz Ali Abdul Majid Al-Rantisi (Arab: عبد العزيز علي عبد المجيد الحفيظ الرنتيسي; 23 Oktober 1947 – 17 April 2004), digelar "Singa Palestin",[1][2] ialah pengasas bersama sebuah pertubuhan Islam Palestin, Hamas bersama-sama Syeikh Ahmed Yassin.

Rantisi merupakan pemimpin politik dan jurucakap Hamas di Genting Gaza semasa pembunuhan pemimpin utama Hamas, Syeikh Ahmed Yassin oleh Israel pada Mac 2004.[3] Rantisi menentang sebarang rundingan dengan Israel dan menyeru penubuhan sebuah negara Palestin (termasuk seluruh kawasan yang dianggap negara Israel) melalui tindakan ketenteraan menentang negara Yahudi tersebut.

Pada 17 April 2004, Angkatan Udara Israel membunuh Al-Rantisi dengan peluru berpandu Hellfire dari sebuah helikopter AH-64 Apache ke arah keretanya.

Kehidupan awal dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Al-Rantisi dilahirkan di Yibna, berdekatan Jaffa pada 23 Oktober 1947. Semasa Perang Arab–Israel 1948, keluarganya berpindah ke Genting Gaza. Pada tahun 1956, semasa beliau berusia 9 tahun, tentera Israel telah membunuh bapa saudaranya di Khan Yunis: sebagaimana beliau terangkan kepada wartawan Joe Sacco, fakta ini amat penting buat kehidupan masa depannya.[4] Beliau belajar perubatan pediatrik dan genetik di Universiti Iskandariah Mesir, dan bergraduasi pada 1972. Beliau merupakan ahli fizik bertauliah. Semasa pengajiannya di Mesir, beliau telah menjadi anggota Ikhwan Muslimin. Pada 1976, beliau kembali ke Gaza untuk mengajar parasitologi dan genetik di Universiti Islam Gaza.[5]

Dia juga bekerja sebagai doktor penduduk di Rumah Sakit Nasser (pusat perubatan utama di Khan Yunis). Beliau menduduki beberapa pangkat dalam perkhidmatan awam seperti ahli dewan pentadbiran Kompleks Islam, Perubatan Arab di Gaza Society, dan Persatuan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah Antarabangsa, Palestin.

Rantisi berkhidmat di Fakulti Sains di Universiti Islam Gaza ketika dibuka pada tahun 1978 dan juga menjadi Ketua Doktor Kanak-kanak di hospital kerajaan di Khan Yunis. Pada tahun 1983, beliau ditangkap kerana menolak membayar cukai kepada Israel. Pada tarikh 15 Januari 1988, beliau kembali ditahan selama 21 hari.

Pengasas Hamas[sunting | sunting sumber]

Pada bulan September 1987, empat warga Jabalia kem pelarian di Gaza maut dalam kemalangan jalan raya. Menurut Rantisi, beliau bergabung dengan Ahmed Yassin, Abdul Fatah Dukhan , Muhammad Syamah', Dr Ibrahim al-Yazour, Issa al-Najjar, dan Solah Syahadah dan mengarahkan untuk keluar dari masjid melaungkan "Allahuakbar " (Allah maha besar). Hal ini menyebabkan bermulanya Intifadah pertama, kata Rantisi, di bawah kepemimpinan apa yang kemudian akan dikenali sebagai Hamas. Kemudian bergabung dengan PLO dan kepimpinan bersatu terbentuk. Pada tarikh 4 Mac 1988, Israel menangkapnya untuk penyertaannya dalam Intifadah. Beliau dibebaskan pada tarikh 4 September 1990. Pada tarikh 14 Disember 1990 beliau kembali ditangkap dan ditempatkan dalam tahanan pentadbiran.

"Seluruh tanah Palestin adalah sebahagian dari iman Islam dan khalifah Umar bin al-Khattab menyatakan untuk semua umat Islam. Oleh kerana itu, tidak ada individu atau kumpulan mempunyai hak untuk menjualnya atau membawanya "(Kul al-Arab, 9 Januari 1998.)

Pengusiran dan kepulangan[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Disember 1992, beliau dikeluarkan ke Lubnan, sebagai sebahagian daripada pembuangan 416 Hamas dan Jihad Islam pembekal, dan muncul sebagai juru bicara umum yang dikeluarkan ke Lubnan selatan. Setelah kembali pada tahun 1993, beliau ditangkap, namun kemudian dibebaskan.

Rantisi ditahan beberapa kali oleh Pihak Berkuasa Palestin kerana mengkritik PA dan Arafah, tetapi dalam kebanyakan kes, dibebaskan selepas tempoh singkat.

Kepimpinan Hamas[sunting | sunting sumber]

Setelah kembalinya Sheikh Ahmed Yassin untuk Jaluran Gaza pada bulan Oktober 1997, Yassin, bersama-sama dengan operasi senior termasuk Rantisi, menyusun semula kepimpinan Hamas di Jaluran Gaza untuk memulihkan kegiatannya.

Pada pertengahan 1999, selepas dibebaskan dari penjara PA, Rantisi kembali ke kedudukannya sebagai "tangan kanan" Yassin. Selama perbincangan di antara kepimpinan Hamas di Gaza dan luar negeri dan dalam hubungan dengan berhentinya penguasaan Palestin, Rantisi, bersama-sama dengan Ibrahim Macadma dan dengan sokongan daripada pimpinan luaran, adalah salah satu lawan utama ke gencatan senjata dan penamatan serangan pengganas di dalam wilayah Israel.

Abdul Aziz Rantisi digantikan Solah Syahadah dan Ibrahim al-Makadmeh, setelah mereka dibunuh oleh Israel, sebagai ketua (bersama-sama dengan "spiritual" pemimpin Yassin) dari Hamas dan juru bicara utamanya.

Hamas berusaha menyajikan suatu pemisahan antara kepimpinan politik dan sayap ketenteraan, seolah-olah kegiatan ketenteraan tidak melayani tujuan politik. Dalam praktiknya, kepimpinan "tentera formal" dari Hamas tunduk kepada apa yang dikenali sebagai pimpinan "politik." Namun, eselon ini "politik" dari pertubuhan pengganas, yang mengarahkan, mengarahkan dan menetapkan dasar, termasuk kegiatan pengganas. Soal siasat terhadap operasi Hamas Rantisi sebagai titik untuk mengarahkan dasar Hamas pengganas. kenyataan awam Nya sebagai petunjuk bagi pengganas untuk melakukan serangan.

Rantisi mempunyai pengaruh besar ke atas masyarakat Palestin, secara umum dan koperasi Hamas, pada khususnya. Dia memberikan khutbah, alamat, dan soal selidik menggunakan bahasa ekstrim, di mana beliau memanggil untuk kelanjutan kegiatan pengganas terhadap Negara Israel dan warga negaranya, menentang setiap gencatan senjata. Ini berfungsi sebagai petunjuk ke koperasi Gelanggang di Jaluran Gaza dan Tebing Barat untuk meneruskan kegiatan pengganas mereka.

Para pemimpin Hamas di Gaza juga terlibat dalam perekrutan dan operasi sel pengganas antara Arab Israel, yang setakat ini, telah dipatahkan oleh pasukan keselamatan Israel. Rantisi langsung terlibat dalam mengarahkan dan membimbing kegiatan ini.

Rantisi bertanggungjawab mengarahkan serangan pengganas banyak oleh Hamas, termasuk serangan 8 Jun 2003, di mana empat tentera Israel tewas pada checkpoint Erez di Jaluran Gaza. Setelah serangan ini, Israel gagal cuba membunuh Rantisi pada tarikh 10 Jun.

Setelah pembunuhan Sheikh Ahmed Yassin pada tarikh 22 Mac 2004, Rantisi dilantik sebagai ketua kegiatan Hamas di Jaluran Gaza.

Pembunuhan[sunting | sunting sumber]

Pada 17 April 2004, Tentera Udara Zionist israel telah membunuh Rantisi dengan menembak peluru berpandu Hellfire dari helikopter AH-64 Apache terhadap keretanya. Dua orang lain, iaitu seorang pengawal bernama Akram Nassar dan anak lelaki Rantisi yang berusia 27 tahun, Mohammed, juga terbunuh dalam serangan itu, dan empat orang yang lain di sekitarnya tercedera. Radio tentera Israel menyatakan bahawa ini adalah kesempatan pertama untuk menyasarkan Rantisi, tanpa membuat kerosakan yang besar, sejak dia mengambil kepemimpinan Hamas, serta menuduh bahawa dia telah mengepung dirinya dengan perisai manu sejak pembunuhan Syeikh Ahmed Yassin.

Tarikh Terpilih[sunting | sunting sumber]

  • Januari 2001: Rantisi, dikutip di laman Hamas, panggilan untuk meningkatkan serangan menyakitkan terhadap musuh "Zionis" dalam rangka untuk mencipta keseimbangan pencegahan dan untuk membawa tentang pembuangan musuh. Dia menambah bahawa "apa yang terjadi di Lebanon, juga akan terjadi di Palestin."
  • Januari 2001: Rantisi catatan yang jelas bagi semua orang bahawa sayap tentera Hamas, Izzuddin Al-Qassam, bertanggung jawab untuk tentera "operasi" terhadap "pasukan pendudukan Israel." Rantisi juga panggilan untuk kelanjutan dari "bersenjata Intifadah," dan menyatakan bahawa melemparkan batu tidak akan cukup.
  • April 2001: Rantisi mengakui secara terbuka bahawa kebakaran mortir Hamas, dan merekodkan bahawa di bandar-bandar Israel pada masa depan akan menjadi sasaran.
  • Mei 2001: Rantisi panggilan pada Hamas di Gaza untuk upah perang semua melawan Israel.
  • Jun 2001: negara Rantisi dalam halaman Hamas niat untuk meneruskan dengan pengeboman bunuh diri. Selain itu, Rantisi memuji pembom bunuh diri.
  • Julai 2001: Rantisi panggilan untuk menyerang setiap ahli politik Israel, terutama Sharon dan Peres (menyusul pembunuhan operasi Hamas di Nablus) dan mencatatkan bahawa Izzuddin Al-Qassam koperasi akan bertindak balas.
  • Mac 2002: Rantisi, di laman Hamas, panggilan pada sayap tentera Hamas untuk melakukan serangan bunuh diri di Israel.
  • Mar 2002: Dalam sebuah wawancara televisyen, Rantisi menyatakan bahawa bantuan "dengan Allah," kami juga akan membunuh Perdana Menteri Sharon.
  • April 2002: Dalam sebuah wawancara di laman web Hamas selepas serangan pengganas di Adura, Rantisi menyatakan bahawa ini adalah awal dari sebuah kitaran balas dendam dan bahawa setiap tetes darah Palestin akan dibalasnya.
  • Oktober 2002: Semasa sebuah wawancara televisyen, Rantisi panggilan untuk sayap tentera Hamas untuk melakukan pengeboman bunuh diri di seluruh wilayah Israel.
  • Mac 2003: Rantisi dikutip dalam artikel Reuters selepas serangan terhadap Macadma, sebagai yang menyatakan bahawa fasa baru dalam perang melawan Yahudi telah dilakukan, dan bahawa semua pemimpin Israel adalah target yang sah.
  • Mac 2003: Sebuah pengumuman oleh Hamas di Jaluran Gaza panggilan untuk Az-a-Din Al-Qassam untuk menyerang Menteri Israel dan ahli-ahli Knesset.
  • Mei 2003: Rantisi panggilan untuk kelanjutan dari jihad (perang suci) dan "perlawanan" terhadap tentera Israel, dan menyatakan bahawa ini adalah "satu-satunya cara membebaskan para tawanan".
  • 24 Mei 2003: Rantisi, di Radio Teheran, menyatakan bahawa "Road Map" adalah sebuah skema "dari Sharon." Rantisi juga mencatatkan bahawa penerimaan Sharon daripada "Road Map" adalah persekongkolan terhadap bangsa Palestin dan menentang perlawanan
  • Jun 2003: ditemubual di surat khabar Asharq al-Awsat, Rantisi menyatakan bahawa dia tidak tahu mengapa Abu Mazen mempunyai pandangan optimistik tentang gencatan senjata. Dia menekankan bahawa perjuangan terhadap pendudukan Israel akan terus berlanjutan. Laporan tambahan oleh Rantisi tentang bom bunuh diri, termasuk panggilan untuk pengeboman akan disasarkan ke Amerika Syarikat.
  • 7 April 2003, halaman Hamas, Rantisi dikutip membahas serangan membunuh diri oleh dua perempuan terhadap tentera Amerika di Iraq. Rantisi menyeru umat Islam untuk meledakkan diri mereka melawan tentera Amerika.
  • Dalam sebuah rencana Reuters pada tarikh 31 Mac 2003, Rantisi mencatatkan bahawa pengeboman bunuh diri Iraq terhadap tentera Amerika mendorong Hamas untuk melakukan pengeboman bunuh diri terhadap sasaran-sasaran Israel.
  • Rantisi dan rakan-rakannya menentang pembentukan kerajaan Palestin yang baru dan datar menolak ada niat untuk bekerja sama dengannya untuk mengurangkan kekerasan.
  • Pada 23 April, Rantisi memberitahu agensi berita Perancis bahawa sekarang(23 April) bukan masa yang sesuai untuk menubuhkan kerajaan, melainkan adalah waktu untuk "jihad." Rantisi juga mencatatkan bahawa Hamas akan menerima Kerajaan jika itu akan mentolerir keganasan terhadap entiti Zionis, tetapi tidak akan menyokong kerajaan yang tidak membenarkan kegiatan pengganas.
  • Dalam wawancara 30 Mac kepada institusi tersebut di atas, Rantisi menyatakan bahawa Hamas tidak akan menerima kerajaan yang menerima Oslo dan mengakui negara Israel.
  • Pada April 9, 2004, Rantisi menyeru supaya pasukan Amerika dibunuh. Dalam sebuah wawancara, dia berkata "Kita katakan kepada orang-orang Muslim di Iraq, kami dengan anda dalam perjuangan menentang keganasan Amerika dan kehancuran, kami dengan anda dalam perang dalam membela Islam. Kami berkata kepada pejuang dan komander Mokutada A Sadr-: Hamas berdiri di samping anda dan memberkati anda Jihad (perang suci) dan keinginan anda dengan bantuan Tuhan, bahawa anda akan menang dan menang. "

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ عشر سنوات على اغتيال "أسد فلسطين" (dalam bahasa Arab). paltoday.ps. 17 April 2014.
  2. ^ اليوم ذكرى استشهاد أسد فلسطين الدكتور عبدالعزيز الرنتيسي (dalam bahasa Arab). loblab.com. 17 April 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-03-28. Dicapai pada 2021-05-22.
  3. ^ Urquhart, Conal (18 April 2004). "Israeli missile attack kills new Hamas chief". The Guardian. London. Dicapai pada 23 April 2010.
  4. ^ Sacco, Joe (2009). Footnotes in Gaza. New York: Metropolitan Books. ISBN 978-0-8050-7347-8.
  5. ^ "Profile: Hamas leader Rantisi". BBC News. 17 April 2004. Dicapai pada 23 April 2010.