Animal Crossing: City Folk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Animal Crossing: City Folk
PembangunNintendo EAD
PenerbitNintendo
Pengarah
PengeluarKatsuya Eguchi
Pengatur caraKunihiro Komatsu
Artis
  • Ryuji Kobayashi[1]
  • Tomomi Marunami
  • Keisuke Umeda
  • Rikuto Yoshida
Penulis
Komposer
SiriAnimal Crossing
PlatformWii
Pelepasan
  • USA: November 16, 2008
  • CAN: November 17, 2008
  • JP: November 20, 2008
  • AU: December 4, 2008
  • EU: December 5, 2008
GenreSocial simulation
ModPemain tunggal, Permainan video multipemain

Animal Crossing: City Folk, yang dikeluarkan sebagai Animal Crossing: Mari Pergi ke Bandar di wilayah PAL, adalah permainan video simulasi sosial tahun 2008 yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk konsol Wii dan merupakan permainan ketiga dalam siri Animal Crossing. Ia juga merupakan salah satu judul pertama yang dikeluarkan semula sebagai sebahagian daripada koleksi Nintendo Selects pada tahun 2011.


Dalam City Folk, karakter pemain menetap di sebuah desa pinggiran yang dihuni oleh hewan antropomorfik, terlibat dalam berbagai aktivitas seperti mengumpulkan dan menanam. Seperti halnya permainan lain dalam seri Animal Crossing, permainan ini diselaraskan dengan jam dan kalender sistem Wii, memungkinkan permainan berlangsung secara waktu nyata dan mempengaruhi peristiwa dalam permainan berdasarkan waktu sebenarnya, baik itu hari atau musim. City Folk menggunakan layanan Sambungan Wi-Fi Nintendo, memungkinkan pemain untuk mengunjungi desa pemain lain melalui permainan daring. Ini merupakan judul pertama untuk Wii yang kompatibel dengan aksesori Wii Speak, memungkinkan komunikasi suara.

City Folk diumumkan secara rasmi pada E3 2008 dan dikeluarkan pada tahun yang sama. Selepas pelancaran, permainan ini menerima ulasan secara umumnya positif dari para pengkritik dan menjadi salah satu permainan terlaris di Wii dengan penjualan mencapai 3.38 juta salinan di seluruh dunia. [3]

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Animal Crossing City Folk Start.jpg
Rumah pemain pada Hari Krismas

Animal Crossing: City Folk dibangunkan berdasarkan permainan Animal Crossing sebelumnya. Penunjuk Jauh Wii dan kawalan gerakan (termasuk Nunchuk) dapat digunakan untuk mengendalikan perkakas seperti kapak, tin air, katapel, pancing, penyodok, dan pukat penangkap pepijat.[4] Pemain tinggal di rumah individu yang tersebar di antara satu sama lain (berbeza dengan Animal Crossing untuk Gamecube, di mana keempat-empat rumah terletak di plaza tengah). Setiap bandar bermula dengan enam penduduk haiwan, dan boleh berkembang sehingga maksimum sepuluh (berbanding dengan lima belas dalam versi asal, dan lapan dalam Wild World). Berbeza dengan lelaran Animal Crossing sebelumnya, pakaian kustom melibatkan satu imej yang diulang di bahagian hadapan, belakang, dan lengan; dalam City Folk, pemain boleh membuat imej yang berbeza untuk setiap bahagian, yang dikenali sebagai reka bentuk "Pro".

Pemain dapat merayakan berbagai peristiwa dunia sebenar seiring berjalannya waktu, termasuk Malam Krismas, Hari Krismas, Kesyukuran, Paskah, Hari Bapa, Hari Ibu, dan Halloween, walaupun dinamakan dengan cara yang berbeza dalam permainan itu sendiri. [5] Watak-watak yang berhubung dengan percutian dari permainan sebelumnya kembali, bersama dengan penambahan watak baru seperti Zipper T. the Easter Bunny, Pavé (burung merak yang merayakan "Festivale"), dan Nat (bunglon yang menyelenggarakan "Bug-off", pertandingan menangkap serangga).

Pemain menggunakan mata wang yang dikenali sebagai "loceng" dalam permainan. Mereka dapat memperoleh loceng dengan menjual pelbagai barang kepada Tom Nook, pemilik kedai tempatan, seperti ikan, serangga, buah-buahan, atau hampir apa-apa sahaja yang mungkin ada pada diri mereka. Pemain boleh menyimpan loceng mereka dalam akaun simpanan mereka sendiri di "Bank of Nintendo". Mereka boleh mendeposit atau mengeluarkan loceng melalui mesin tunai yang terletak di dewan bandar, yang dikenali sebagai "penyedia loceng automatik" (ABD). Dalam versi Eropah permainan, mesin tunai dipanggil sebagai Bellpoint.

Pemain memiliki rumah sendiri dalam permainan, yang disediakan dan didanai oleh Tom Nook. Nook membolehkan pemain membayar rumah mereka secara berperingkat, bukan sekaligus. Mereka dapat pergi ke mesin ABD untuk membayar sebahagian daripada hutang ini pada bila-bila masa yang mereka suka. Setelah pemain membayar jumlah tertentu, rumah mereka akan dinaik taraf, menambah tingkat baru atau membuat ruang utama rumah menjadi lebih besar.

Pemain bebas untuk menghias rumah mereka mengikut kehendak. HHA (Akademi Rumah Bahagia) di bandar menilai bilik-bilik mereka dan memilih satu untuk dipamerkan. Pemain dapat membeli perabot dari Tom Nook's, di Redd's di bandar, atau dari warga lain di kampung mereka. Mereka juga dapat menggunakan feng shui untuk mendapatkan lebih banyak mata dengan HRA, serta meningkatkan nasib mereka dalam aktiviti harian seperti menangkap ikan yang jarang ditemui atau serangga dengan lebih kerap.

Pemain dan haiwan dalam permainan boleh mengambil bahagian dalam pelbagai hobi, termasuk memancing, menangkap serangga, mencari fosil, dan berkebun. Terdapat pelbagai jenis serangga dan ikan yang boleh ditangkap, kemudian dijual atau disumbangkan kepada muzium. Selain itu, terdapat banyak pilihan pokok dan bunga yang boleh ditanam di sekitar kampung. Seluruh kampung juga terdapat banyak fosil yang terkubur, yang boleh ditemui dan kemudian dihadiahkan kepada muzium untuk dipamerkan. Pemain juga dapat mengambil bahagian dalam acara-acara seperti Bug-Off (pertandingan menangkap serangga) atau Kejohanan Memancing dari semasa ke semasa untuk menambah keseronokan dalam permainan.

Bandar ini adalah kawasan baru yang ditambahkan dalam permainan. Pemain dapat pergi ke sana dengan menaiki bas dari bandar, yang dipandu oleh Kapp'n. Setibanya di bandar, pemain dapat membeli pakaian, mengemas rambut, pergi ke teater, membuat bidaan untuk perabot, dan banyak lagi. Terdapat watak istimewa yang sering muncul di bandar, termasuk Phineas (yang memberikan hadiah) dan Kicks (yang menggilap kasut).

Sambungan dalam talian[sunting | sunting sumber]

Permainan ini adalah salah satu permainan Wii pertama yang menggunakan aksesori Wii Speak .

Animal Crossing: City Folk merupakan permainan Wii pertama yang menggunakan Wii Speak, sebuah pilihan mikrofon baru untuk Wii yang memungkinkan komunikasi suara melalui Sambungan Wi-Fi Nintendo (WFC). Dengan Wii Speak, semua orang dalam ruangan dapat berkomunikasi dengan mereka yang berada di ruangan lain yang juga dilengkapi dengan perangkat tersebut. Selain itu, pemain juga dapat melakukan obrolan teks langsung menggunakan Papan Kekunci USB.[6] Pemain dapat berkomunikasi dengan pemain lain dengan mengirim pesan ke desa mereka, Papan Pesan Wii, telepon seluler, atau komputer pribadi.

Rumah lelong yang dikelola oleh Lloid, "Gyroid," tersedia di bandar, dan tempat di mana pemain dapat melelang item kepada pemain lain melalui Nintendo WFC. Selain itu, terdapat juga pejabat untuk Akademi Bilik Bahagia yang dikelola oleh Lyle, di mana pemain dapat melihat kemajuan kota pemain lain. [4]

Sejak bulan Mei 2014, Sambungan Wi-Fi Nintendo telah dihentikan, membuatnya tidak mungkin untuk terhubung secara daring tanpa menggunakan proses pihak ketiga seperti homebrew.

Permainan ini menyokong fungsi sambungan Nintendo DS. Sebaliknya mencipta watak baru, pemain dapat mengimport watak daripada Wild World. Hanya ciri-ciri wajah, rambut (termasuk warna dan gaya), dan katalog (barangan yang boleh dibeli daripada Tom Nook) yang diimport; loceng dan item yang dimiliki oleh watak (termasuk item dalam inventori watak, rumah, bandar, atau almari) tidak dipindahkan. Data dalam Wild World tidak diubahsuai apabila watak disalin ke City Folk,[7] membolehkan watak itu terus dimainkan pada DS juga. Item dari katalog watak boleh dibeli semula dengan loceng dari City Folk. Terdapat ralat sistem dengan versi Australia Let's Go to the City yang berlaku ketika menyambung dengan Nintendo DS dan mengaku sebagai "kad permainan yang salah". Nintendo Australia membenarkan pemain menghantar semula cakera permainan mereka untuk membetulkan ralat ini agar dapat menyelaraskan keserasian.[8]

Tambahan pula, Nintendo DS boleh digunakan untuk memindahkan watak antara konsol Wii sebagai cara untuk melawat bandar pemain lain melalui DS Download Play.

Kandungan yang boleh dimuat turun[sunting | sunting sumber]

Dengan menggunakan WiiConnect24, Nintendo menghantar kandungan yang boleh dimuat turun secara berkala kepada pemain dalam talian. Kandungan ini terdiri daripada item untuk meraikan cuti tertentu atau untuk memperingati pelepasan permainan baru. Antara item pertama yang dikeluarkan oleh Nintendo adalah "Topi Pikmin Merah." Pemain juga menerima item lain seperti "Updo Girl's Day" dan "Top," topi Hari Saint Patrick, kerusi DSi (putih untuk EU; hitam atau merah jambu untuk AS), beg loceng untuk Hari Cukai, dan model bas untuk guru minggu penghargaan.

Setelah musim panas 2009 dimulai di Amerika Utara, Nintendo menghantar pemain ke sana topi anjing panas, model Dolphin dari Pikmin, warna tangga, lantai hopscotch, almari dalam bentuk GameCube, longgokan daun, poster pilihan raya, ulang tahun kek, dan loker Wii. [9]

Walaupun item ini tidak lagi tersedia secara rasmi, mereka masih boleh dipesan melalui katalog Tom Nook, dengan syarat bahawa pemain telah memuat turunnya semasa item tersebut pertama kali tersedia. Dalam hal corak yang diberikan oleh Wendell walrus, jika corak tersebut asalnya hanya tersedia di Jepun, nama mereka akan tetap dalam bahasa Jepun apabila digunakan dalam versi permainan Eropah atau Amerika Utara. Sebaliknya, jika corak tersebut tidak hanya terdapat di Jepun, nama mereka akan ditukar kepada bahasa Inggeris seperti biasa.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini diumumkan sebagai permainan Wii yang memanfaatkan ciri WiiConnect24 pada konsol.[10] Dalam wawancara pada tahun 2006, Katsuya Eguchi, ketua pembangunan untuk pengeluaran Animal Crossing, menyatakan, "seseorang boleh menghantar surat dari telefon bimbit mereka atau dari alamat e-mel pada PC ke Wii, dan kemudian pemain yang tinggal di bandar di Animal Crossing boleh menerima surat itu."[11] Dalam wawancara lain dengan IGN, Katsuya Eguchi juga membincangkan bagaimana pasukannya terus meneroka cara-cara potensial untuk memanfaatkan ciri WiiConnect24, seperti membenarkan rakan-rakan melawat bandar lain atau meninggalkan pesan saat mesin berada dalam mod siap sedia. [12]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Animal Crossing: City Folk menerima ulasan yang bercampur-campur. Majalah permainan Jepun Famitsu memberikan skor 33/40, lebih rendah daripada skor 37/40 dari pendahulunya.[13] Nintendo Power memberikan permainan tersebut skor 8.0. IGN memberikan skor 7.5/10, dengan mengkritik kesamaannya dengan pendahulunya, menyebutnya sebagai "campuran permainan GameCube dan Nintendo DS."[14] 1UP.com memberi permainan gred C, menyatakan bahwa "City Folk tampaknya melepaskan peluang untuk meningkatkan dan menyempurnakan siri ini dalam hampir setiap aspek yang mungkin."[15] X-Play memberikan skor 4 dari 5, memuji permainan dan penambahan Wii Speak, tetapi juga mencatat kesamaannya dengan tajuk sebelumnya.

Majalah Nintendo Rasmi British memberikan permainan skor 90%, menyebutnya sebagai permainan yang "Dikemas penuh dengan Pesona Nintendo" dan memperkirakan pemain akan terlibat dalam permainan selama berbulan-bulan. Namun, mereka juga mengkritik permainan karena kurang inovatif bagi para pemain berpengalaman. Animal Crossing: City Folk memenangkan Penghargaan Permainan Simulasi Terbaik untuk Wii dari IGN dalam anugerah permainan video 2008.[16] IGN juga mencalonkannya untuk Penghargaan Permainan Keluarga Terbaik [17] dan Penghargaan Permainan Berbilang Pemain Dalam Talian Terbaik.[18] Di sisi lain, GameSpot menyebutnya sebagai "Sekuel Paling Kurang Diperbaiki."[19]

Hingga 4 Januari 2009, Animal Crossing: City Folk telah terjual sebanyak 949,000 salinan di Jepun.[20] Permainan ini menduduki tempat kesepuluh dalam senarai permainan terlaris pada bulan Disember 2008 di Amerika Syarikat, dengan penjualan melebihi 497,000 salinan.[21] Selain itu, ia juga merupakan permainan terlaris kedelapan di Jepun sepanjang tahun 2009. Pada bulan Mei 2009,[22] penjualan global Animal Crossing: City Folk telah mencapai 3.38 juta salinan.[23]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Iwata Asks : Animal Crossing: City Folk : The First New Title in 3 Years". iwataasks.nintendo.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada August 5, 2018.
  2. ^ 株式会社ヤマハミュージックエンタテインメントホールディングス. "【ピアノソロ やさしくひける どうぶつの森 スーパーベスト 】". Ymm.co.jp. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2018. Dicapai pada August 23, 2017.
  3. ^ "Financial Results Briefing for the Fiscal Year Ended March 2009: Supplementary Information" (PDF). Financial Results Briefing for the 69th Fiscal Term Ended March 2009. Nintendo. May 8, 2009. m/s. 6. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada June 29, 2011. Dicapai pada May 8, 2009.
  4. ^ a b Bozon, Mark (July 16, 2008). "Eguchi Talks Animal Crossing". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2008. Dicapai pada July 17, 2008.
  5. ^ "GameTrailers". YouTube. Diarkibkan daripada yang asal pada April 29, 2009. Dicapai pada August 23, 2017.
  6. ^ "Nintendo again redefines game control, puts spotlight on community building". Nintendo. July 15, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada July 19, 2008. Dicapai pada July 16, 2008.
  7. ^ Animal Crossing: City Folk instruction booklet. Nintendo of America. m/s. 3 (in English), 25 (in French), 47 (in Spanish).
  8. ^ "Nintendo Australia Giving Animal Crossing Replacement Discs". Nintendo World Report. December 19, 2008. Dicapai pada April 17, 2021.
  9. ^ "Let's Go To The Wiki: Downloadable content". Diarkibkan daripada yang asal pada January 6, 2010. Dicapai pada November 17, 2009.
  10. ^ Casamassina, Matt (May 19, 2005). "E3 2005: Animal Crossing Revolution". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 15, 2009. Dicapai pada December 3, 2008.
  11. ^ "Nintendo exec talks Animal Crossing Wii and peripherals". Pro-G. Diarkibkan daripada yang asal pada September 30, 2007. Dicapai pada April 1, 2007.
  12. ^ Casamassina, Matt (May 18, 2006). "Interview: Wii Sports". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2006. Dicapai pada May 19, 2006.
  13. ^ Gifford, Kevin (November 12, 2008). "Japan Review Check: Animal Crossing: City Folk". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada November 20, 2008. Dicapai pada February 18, 2019.
  14. ^ "IGN: City Folk review". Wii.ign.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2012. Dicapai pada August 23, 2017.
  15. ^ "1up: City Folk review". 1up.com. Dicapai pada August 23, 2017.
  16. ^ "Vesovn". IGN.com. December 18, 2008. Dicapai pada December 19, 2008.
  17. ^ "IGN Wii: Best Family Game 2008". IGN.com. December 18, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada December 22, 2008. Dicapai pada December 19, 2008.
  18. ^ "IGN Wii: Best Online Multiplayer Game 2008". IGN.com. December 18, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada December 22, 2008. Dicapai pada December 19, 2008.
  19. ^ "Least Improved Sequel". GameSpot.com. Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2008. Dicapai pada December 28, 2008.
  20. ^ "Dissidia Wins Final Week of the Year in Japan; Nintendo Takes Six of Top Ten". Chart Get. January 7, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2009. Dicapai pada January 9, 2009.
  21. ^ "NPD: Nintendo Drives '08 Industry Sales Past $21 Billion". Game Daily. January 15, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 17, 2009. Dicapai pada January 15, 2009.
  22. ^ "JAPANESE 2008 MARKET REPORT". MCV. Diarkibkan daripada yang asal pada January 22, 2009. Dicapai pada January 9, 2009.
  23. ^ "Financial Results Briefing for the Fiscal Year Ended March 2009: Supplementary Information" (PDF). Financial Results Briefing for the 69th Fiscal Term Ended March 2009. Nintendo. May 8, 2009. m/s. 6. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada June 29, 2011. Dicapai pada May 8, 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]