Anput

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anput
Nama dalam hieroglif
M17N35
Q3
E15X1
H8
Symboljakal, takar kanopi, pembalut mumia
PasanganAnubis
AnakKebechet
Anput (kanan) digambarkan sebagai patung dengan Hathor dan Firaun Menkaure

Anput ialah seorang dewi dalam agama Mesir purba. Namanya ditulis dalam hieroglif sebagai jnpwt (direkonstruksi semula dalam bahasa Mesir Pertengahan sebagai /ʔan.ˈpa.wat/ atau /jan.ˈpa.wat/).[1] Namanya juga diterjemahkan sebagai Anupet, Input, Inpewt, dan Yineput.[1] Sebagai isteri suaminya, Anubis, yang dikenali sebagai jnpw kepada orang Mesir, nama Anput berakhir dengan akhiran "t" feminin apabila ditulis sebagai jnpwt.

Dia juga digambarkan sebagai seorang wanita, dengan hiasan kepala yang mempunyai seekor jakal berbaring di atas bulu pelepah, seperti yang dilihat dalam patung tiga serangkai Hathor, Menkaure dan Anput. Kadangkala dia digambarkan sebagai wanita dengan kepala serigala tetapi ini sangat jarang ditemui.[2]

Mitologi[sunting | sunting sumber]

Anput ialah isteri dewa Anubis.[3] Dia juga merupakan dewi nomos ketujuh belas Mesir Hulu.[4] Dia juga dianggap sebagai pelindung tubuh Osiris, dewa dunia akhirat.

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Seawright, Caroline (Oktober 8, 2001). "Anubis, God of Embalming and Guide and Friend of the Dead". Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2014. Dicapai pada 5 Jun 2017.
  2. ^ Hill, J (2010). "Gods of ancient Egypt: Anput". Ancient Egypt Online. Dicapai pada 5 June 2017.
  3. ^ Wilkinson, Richard H. (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames & Hudson. p. 190
  4. ^ DuQuesne, Terence (2007), Anubis, Upwawet, and Other Deities: Personal Worship and Official Religion in Ancient Egypt, p. 20

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kategori berkenaan Anput di Wikimedia Commons