Tayt

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tayt dalam hieroglif
t
U30
G1iitB1

Tayt
T3yt
Variasi Tayt dalam hieroglif
t
U30
G1iitI12

t
U30
iitS28I15

Tayt
T3yt

Tayt (juga Tait, Tayet dan Taytet) ialah seorang dewi Mesir purba. Ada yang mengesahkan suaminya ialah Neper manakala yang lain menyatakan dia mungkin isteri dewa Hedjhotep.

Dewi tekstil[sunting | sunting sumber]

Tayt ialah dewi Mesir purba untuk tenunan, tekstil, dan pada tahap yang lebih rendah, pemumiaan. Peranannya serupa dengan Hedjhotep. Nama Taytet berasal daripada perkataan yang bermaksud pakaian.[1] Oleh sebab linen tekstil yang paling biasa digunakan di Mesir purba, Tayt sering menenun atau memberi hiasan kepala linen kepada para dewa dan pegawai berpangkat tinggi. Patung-patung dewa dipakaikan dengan linen berkualiti tinggi, yang dianggap suci kerana kualiti dan sifat-sifatnya. Linen berasal daripada batang tumbuhan flaks: semakin muda pokok flaksnya, semakin tinggi gred dan kualiti produk linen. Disebabkan linen bersifat pelindung, Tayt mula dianggap sebagai dewi ibu pelindung. Dalam mantera 738a Teks Piramid, Tayt menjaga kepala firaun dan membantunya mendapatkan pertolongan dewa-dewa lain.[2] Di Mesir purba, tenunan merupakan aktiviti komersial yang popular di kalangan wanita pekerja dan wanita diraja. Kemudiannya kapas diperkenalkan ke Mesir dengan Empayar Rom.[3]

Dewi pengebumian[sunting | sunting sumber]

Tayt mula menjadi dewi pengebumian kerana pembalut mumia. Tayt digelar sebagai dewi yang "terjaga dengan aman" dan dikaitkan dengan persembahan kain untuk mendapatkan pertolongan daripada dewa.[4] Sebagai dewi pengebumian, dia digambarkan dalam Bahagian Kelima Kitab Gua, yang menceritakan perjalanan Ra melalui alam ghaib dan urusannya dengan orang-orang terkutuk. Dia ditunjukkan menyapa Ra dan Osiris di barisan bawah.[5] Dalam Teks Piramid Dinasti Kelima dan Keenam, Tayt dicirikan sebagai tokoh keibuan yang membalut mendiang raja. Pembalut mumia berasal dari "negeri Tait."[6]

Dewi Tait[sunting | sunting sumber]

Tayt ialah dewi penjaga bandar Tait, seperti yang disebut dalam salah satu Teks Piramid.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Neith, dewi lain yang dikaitkan dengan tenunan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Editor, Hastings, James; Editor, Selbie, John Alexander; Editor, Gray, Louis Herbert. Encyclopedia of Religion and Ethics: Mundas-Phrygians. Andover-Harvard Theological Library. m/s. 791.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  2. ^ a b "The goddess of weaving Tait". www.reshafim.org.il. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Text" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ "Women's Clothing and Fashion in Ancient Egypt". Woman in the Ancient World.
  4. ^ Willems, Harco (1996). The coffin of Heqata : (Cairo JdE 36418); a case study of Egyptian funerary culture of the Early Middle Kingdom. Leuven: Peeters [u.a.] m/s. 400. ISBN 90-6831-769-5.
  5. ^ "The Book of Caverns". www.touregypt.net (dalam bahasa Rusia).
  6. ^ Nicholson, edited by Paul T.; Shaw, Ian (2000). Ancient Egyptian materials and technology (ed. 1. publ., repr.). Cambridge: Cambridge Univ. Press. m/s. 295. ISBN 0-521-45257-0.CS1 maint: extra text: authors list (link)

Karya yang dipetik[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • El-Saady, Hassan. "Renungan tentang Dewi Tayet." Jurnal Arkeologi Mesir 80 (1994): 213-17. Diakses pada 16 Jun 2020. doi:10.2307/3821868.