Tutu (dewa Mesir)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tutu
Penggambaran Tutu sebagai singa dengan kepala manusia, memakai mahkota Bulu Berganda, Cakera Suria dan Tanduk Bebiri.
Pusat kultus utamaKellis
Symbolsinga, sfinks, senjata
Ibu BapaNeith

Tutu (Mesir Purba: twtw - bermaksud "gambar"; Tithoes dalam bahasa Yunani) ialah dewa Mesir yang dipuja oleh orang biasa di seluruh Mesir pada Zaman Akhir.[1] Satu-satunya kuil yang diketahui yang khusus untuk Tutu terletak di Kellis purba. Walau bagaimanapun, ukiran yang menggambarkan Tutu dapat dilihat di kuil-kuil lain, seperti Kuil Kalabsha. Gelaran Tutu di kuil Shenhur ialah "Yang datang kepada orang yang memanggilnya". Gelaran lain beliau ialah "Anak Neith," "Sang Singa," "Agung dalam Kekuatan" dan "Tuan syaitan Sekhmet dan syaitan Bastet yang bertempiaran".

Ikonografi[sunting | sunting sumber]

Sfinks dewa Tutu (Muzium Seni Metropolitan)

Tutu digambarkan dengan badan singa bersayap yang sedang berjalan, berkepala manusia, kepala helang dan buaya lain yang menonjol daripada badannya, dan berekor ular. Dia anak kepada Neith, yang dianggap sebagai "dewi berbahaya". Dewi lain yang dinamakan dan serupa ialah Mut, Sekhmet, Nekhbet dan Bastet. Ini bermakna Tutu berkuasa terhadap syaitan. Peranannya ialah membunuh syaitan yang dihantar oleh "dewi-dewi berbahaya"; anak-anak semua dewi yang lain ini juga berperanan yang sama. Anak-anak mereka ialah Maahes, Khonsu dan Nefertem. Asalnya dia pelindung kubur tetapi Tutu kemudiannya menjaga orang yang sedang tidur daripada bahaya atau mimpi buruk. Tutu juga dipuja orang biasa, diberi persembahan dan upacara turut dibuat di atas mazbah mudah alih. Persembahannya termasuk angsa dan roti, dan upacaranya adalah untuk perlindungan daripada syaitan dan mimpi buruk. Tutu dinyatakan telah memberi perlindungan daripada syaitan, memberikan hidup yang lebih lama dan melindungi orang daripada alam ghaib.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Global Egyptian Museum | Tithoes. (2009). Globalegyptianmuseum.org.
  • Kaper, Olaf E. (2003): Dewa Mesir Tutu: kajian tentang dewa sphinx dan tuan syaitan dengan korpus monumen. Penerbit Peeters
  • Sauneron, JNES 19 (1960) hlm 285
  • Hart, George (2005). Kamus Routledge Dewa dan Dewi Mesir, Edisi Kedua . Routledge.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]