Dark Souls (permainan video)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

<section rel="cx:Section" id="cxTargetSection1" data-mw-cx-source="Google">

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection2" data-mw-cx-source="Google">

Dark Souls
PembangunFromSoftware
PenerbitNamco Bandai Games
  • JP: FromSoftware
PengarahHidetaka Miyazaki
Pengeluar
  • Hidetaka Miyazaki
  • Daisuke Uchiyama
  • Kei Hirono
Pengatur caraJun Ito
ArtisMakoto Sato
KomposerMotoi Sakuraba
SiriDark Souls
Platform
Pelepasan
September 22, 2011
  • PlayStation 3, Xbox 360
    • JP: September 22, 2011[a]
    • NA: October 4, 2011
    • AU: October 6, 2011
    • EU: October 7, 2011
    Windows
    • AU: August 23, 2012
    • NA: August 24, 2012
    • EU: August 24, 2012
    • JP: October 25, 2012
  • Remastered
  • PS4, Windows, Xbox One
    • JP: May 24, 2018
    • WW: May 25, 2018
    Nintendo Switch
    • WW: October 19, 2018
GenrePermainan video berperanan aksi
ModPemain tunggal, multipemain

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection3" data-mw-cx-source="Google"> Dark Souls adalah permainan peranan aksi tahun 2011 yang dibangunkan oleh FromSoftware dan diterbitkan oleh Namco Bandai Games. Sebagai warisan rohaniah kepada Demon's Souls yang dibangunkan oleh FromSoftware, permainan ini merupakan yang pertama dalam siri Dark Souls. Permainan ini berlatar di kerajaan Lordran, di mana pemain mengambil peranan sebagai watak mati hidup yang dilanda kutukan yang memulakan ziarah untuk mengetahui nasib kaum mereka. Sebuah port untuk Windows dengan kandungan tambahan, yang dikenali sebagai Prepare to Die Edition, telah dikeluarkan pada Ogos 2012. Ia juga dikeluarkan untuk konsol dengan tajuk Artorias of the Abyss pada Oktober 2012.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection4" data-mw-cx-source="Google"> Dark Souls telah dianggap sebagai salah satu permainan video terbaik yang pernah dicipta. Para pengkritik memuji kedalaman pertempurannya, reka bentuk tahap yang rumit, dan penggunaan teks yang mendalam. Walau bagaimanapun, kesukaran permainan ini mendapat pujian dan kritikan kerana ia tidak memaafkan. Versi Windows asal permainan ini tidak mendapat sambutan yang baik, dengan kritikan yang ditujukan kepada beberapa isu teknikal. Hingga April 2013, permainan ini telah terjual lebih dari dua juta salinan di seluruh dunia. Kejayaannya telah membawa kepada pembangunan dua sekuel, iaitu Dark Souls II (2014) dan Dark Souls III (2016), sementara versi remaster telah dikeluarkan pada tahun 2018.

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection5"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection6" data-mw-cx-source="Google">

Permainan[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection7" data-mw-cx-source="Google"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection8" data-mw-cx-source="Google">

Fail:Darksoulsbattle.jpg
Dark Souls terkenal dengan tahap kesukarannya ; ditunjukkan di sini ialah pertarungan bos daripada pengembangan Artorias of the Abyss permainan.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection9" data-mw-cx-source="Google">

Dark Souls adalah permainan aksi peranan orang ketiga. Mekanik inti permainan ini adalah penerokaan. Pemain digalakkan untuk berjalan dengan berhati-hati, belajar dari kesilapan sebelumnya, atau mencari kawasan alternatif untuk dijelajahi. Dark Souls berlaku dalam persekitaran yang luas dan terus-menerus, saling terhubung melalui kawasan pusat. Watak pemain dapat bergerak di antara kawasan dan menjelajahi pelbagai laluan sesuka hati, walaupun prasyarat tertentu harus dipenuhi untuk membuka kunci kawasan tertentu.[1][2][3][4]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection10" data-mw-cx-source="Google"> Elemen utama dalam permainan Dark Souls adalah api unggun. Api unggun tersebar di seluruh dunia dan berfungsi sebagai pusat pemeriksaan untuk setiap peringkat. Dengan beristirahat di api unggun, watak pemain sembuh sepenuhnya dan mendapatkan semula semua caj penyembuhan "Estus Flask" mereka. Mereka juga dapat meningkatkan tahap dan melaksanakan fungsi lain, seperti menyelaraskan sihir dan membaiki serta menaik taraf peralatan. Namun, beristirahat di api unggun akan menyebabkan semua musuh di dunia itu muncul semula, kecuali bos, bos mini, dan watak mesra yang tidak dapat dimainkan.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection11" data-mw-cx-source="Google"> Interaksi watak pemain dengan dunia Dark Souls melibatkan pelbagai pertempuran. Pertempuran ini merangkumi serangan jarak dekat, pelbagai gerakan pertahanan, dan kebolehan ajaib. Dalam serangan jarak dekat, pemain mempunyai akses kepada pelbagai jenis senjata fantastik, seperti pedang, lembing, cokmar, dan senjata besar seperti pedang ajaib, pedang besar, dan kelab besar. Bagi pertahanan, pemain boleh menggunakan perisai, teknik mengelak, melangkah ke belakang, dan menangkis. Sementara untuk sihir, terdapat pelbagai jenis kebolehan menyerang dan bertahan yang dikenali sebagai sihir, keajaiban, dan pyromancy. Pemain tidak menggunakan mana-mana bentuk sihir seperti dalam kebanyakan RPG fantasi lain. Sebaliknya, mereka menggunakan setiap mantra dengan jumlah terhad, yang boleh diisi semula dengan berehat di tempat api. Pelbagai jenis pertempuran ini memberikan variasi, pertukaran, dan kos dalam permainan yang terkait. Semua ini boleh diperbaiki atau diubah melalui proses meratakan, menempa, menggunakan barang habis pakai, cincin ajaib, dan peralatan baru.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection12" data-mw-cx-source="Google">

Berbilang pemain[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection13" data-mw-cx-source="Google"> Satu aspek tambahan dalam Dark Souls adalah sistem "kemanusiaan". Terdapat dua bentuk yang dapat diambil oleh watak pemain semasa permainan, iaitu bentuk manusia atau bentuk berongga. Setiap kali watak pemain mati dalam bentuk manusia, mereka akan kembali kepada bentuk berongga dan hanya dapat pulih kepada bentuk manusia dengan menggunakan barang kemanusiaan serta mengeluarkan arahan di tempat api. Semasa berada dalam bentuk manusia, watak pemain berpeluang untuk memanggil pemain lain dan watak bukan pemain (NPC) untuk membantu mereka, namun begitu mereka juga berisiko mengalami serangan dari pemain lain dan NPC yang berusaha membunuh mereka untuk mendapatkan kemanusiaan, mengumpul jiwa, atau mencapai matlamat lain. Kemanusiaan boleh diperoleh melalui pelbagai cara, dan jika tidak terdapat kemanusiaan, pemain masih boleh terus bermain dalam bentuk berongga. Kematian mengakibatkan kehilangan semua jiwa dan kemanusiaan yang dibawa, tetapi pemain akan hidup semula di tempat api terakhir mereka, dengan satu peluang untuk kembali ke tempat kematian dan memulihkan jiwa serta kemanusiaan yang hilang. Jika pemain mati sebelum mencapai "noda darah" mereka, jiwa dan kemanusiaan yang telah diperoleh sebelumnya akan hilang secara kekal. Mempunyai kemanusiaan memberikan bonus dan cabaran tambahan, memberikan insentif kepada pemain untuk mempertahankan kemanusiaan mereka.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection14" data-mw-cx-source="Google"> Komunikasi dan interaksi antara pemain sengaja dihadkan. Selain dari beberapa gerakan isyarat watak, satu-satunya cara pemain berkomunikasi satu sama lain adalah melalui batu sabun jingga, yang membolehkan pemain menulis frasa pra-tetap yang dapat dibaca oleh orang lain di kawasan yang sama. Selain itu, pemain boleh menyertai pertarungan koperasi atau bertarung antara satu sama lain.[5][6] Sepanjang permainan, terdapat berbilang NPC yang mungkin dihadapi oleh pemain semasa perjalanan mereka. Watak-watak ini menyumbang kepada plot permainan tetapi tidak penting. Jika pemain memilih untuk terlibat dengan mereka, beberapa watak boleh membantu pemain dengan dipanggil untuk melibatkan diri dalam pertempuran dengan bos tertentu ketika watak pemain berada dalam bentuk manusia.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection15" data-mw-cx-source="Google"> Komponen berbilang pemain untuk Dark Souls versi PC telah dilumpuhkan pada Februari 2022 sebagai tindakan respons terhadap ancaman keselamatan yang ditemui dalam sistem pencarian pemain pada bulan yang sama.[7] Pada Oktober 2022, Namco Bandai mengesahkan bahawa fungsi berbilang pemain dalam talian untuk versi permainan "Bersedia untuk Mati" telah dilumpuhkan secara kekal disebabkan oleh peralatan yang semakin usang, walaupun mereka menyatakan usaha sedang dijalankan untuk memulihkan fungsi berbilang pemain dalam talian untuk versi Remastered.[8]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection16" data-mw-cx-source="Google">

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection17" data-mw-cx-source="Google"> Dark Souls mengaplikasikan pendekatan naratif minimalis dalam menyampaikan plot dan ceritanya. Peristiwa sejarah di dalam dunia permainan dan kepentingannya sering kali tersirat atau dibiarkan kepada penafsiran pemain, tanpa dipaparkan atau dijelaskan secara menyeluruh. Kebanyakan perkembangan cerita disampaikan melalui dialog watak bukan pemain, teks rasa yang dikaitkan dengan item, dan reka bentuk dunia.

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection18"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection19"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection20"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection21"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection22"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection23"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection24" data-mw-cx-source="Google">

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection25" data-mw-cx-source="Google">

Hidetaka Miyazaki, pengarah dan penerbit permainan

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection26" data-mw-cx-source="Google">

Dark Souls dibangunkan oleh FromSoftware, dengan pencipta siri, Hidetaka Miyazaki, yang mengarah dan menghasilkan permainan ini. Dark Souls dianggap sebagai penerus spiritual kepada Demon's Souls, permainan FromSoftware yang dikeluarkan pada tahun 2009, yang diterbitkan dan dimiliki oleh Sony Computer Entertainment.[9][10] Penerbitan Dark Souls diserahkan kepada Bandai Namco Entertainment kerana keupayaan mereka untuk merilisnya pada pelbagai platform.[11][12][13]

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection27"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection28"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection29" data-mw-cx-source="Google">

FromSoftware modeled several places in Dark Souls after real-world locations, such as the main building in Anor Londo based on the Milan Cathedral (left) and Château de Chambord (right).

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection30" data-mw-cx-source="Google"> Miyazaki menyatakan bahawa permainan ini mendapat inspirasi langsung daripada karya fantasi dan fantasi gelap, terutamanya siri manga Berserk.[14][15] Beliau telah menggambarkan prinsip estetik penggerak permainan sebagai "sejenis kehalusan, keanggunan, dan maruah tertentu". Beliau juga menjelaskan tema yang membimbing reka bentuk permainan seperti berikut: "Saya menetapkan tiga panduan utama: Dewa dan kesatria berpusat di sekitar Anor Londo, kekacauan dan api iblis berpusat di sekitar Lost Izalith, dan tema kematian berpusat di sekitar Gravelord Nito. Pada tema ini, kami menyatukan konsep naga purba yang mendahului semua kehidupan, dan ini membentuk asas bagi Jiwa Gelap". Banyak lokasi dalam permainan diilhamkan oleh dunia sebenar, seperti Château de Chambord di Perancis dan Katedral Milan di Itali.[16]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection31" data-mw-cx-source="Google"> Watak dan dunia dalam Dark Souls merangkumi banyak persamaan dengan falsafah dan cerita rakyat dari mitologi Yunani,[17][18] mitologi Jepun,[19] eksistensialisme Perancis,[20] dan karya ahli falsafah proto-eksistensial seperti Friedrich Nietzsche. Penerangan tentang kitaran semula jadi dalam Dark Souls, reka bentuk beberapa watak individu, dan mitos Jepun dan Yunani yang serupa, memberikan persembahan mengenai alam semesta yang ditakrifkan oleh kebakaran yang tidak dapat dielakkan dan kisah tragis individu dalam dunia yang tidak bermakna itu. Ide ini selaras dengan sekolah falsafah mengenai eksistensialisme, kemustahilan, ketiadaan makna, dan kesudahan alam semesta.

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection32" data-mw-cx-source="Google">

Pemasaran dan pelepasan[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection33" data-mw-cx-source="Google"> Permainan ini pertama kali dikeluarkan untuk PlayStation 3 dan Xbox 360 di Jepun pada 22 September 2011, dan di wilayah Barat pada Oktober 2011. Berikutan kejayaan permainan tersebut, banyak peminat menyuarakan harapan untuk versi PC.[21] Pada awal 2012, peminat memulakan petisyen untuk membawa Dark Souls ke PC, dengan lebih daripada 93,000 orang menandatanganinya.[22] Versi PC permainan ini disahkan pada April 2012 melalui majalah Jerman PC Action.[23] Semasa proses pembangunan, dilaporkan bahawa FromSoftware menghadapi kesulitan dengan port kerana kurang pengalaman dengan PC sebagai platform dan lebih memfokuskan kepada kandungan baharu daripada pengoptimuman.[24] Dijenamakan semula sebagai Edisi Bersedia Untuk Mati, ia dikeluarkan pada Ogos 2012 dengan kandungan baru termasuk bos, musuh, peralatan, dan NPC.[25] Kandungan baru ini, yang dikenali sebagai Artorias of the Abyss, turut dikeluarkan untuk konsol pada Oktober 2012 sebagai kandungan boleh dimuat turun (DLC).[26] Tidak lama selepas itu, diumumkan bahawa Dark Souls untuk PC akan menggunakan Permainan untuk Windows – Live untuk permainan dalam talian dan DRM, yang membangkitkan reaksi dari peminat.[27]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection34" data-mw-cx-source="Google"> Versi PC telah dikeluarkan pada 23 Ogos 2012. Mod ciptaan pengguna untuk mengatasi had resolusi, yang dikenali sebagai "DSFix", telah dicipta sejurus selepas pelancaran.[28] DSFix kemudiannya berkembang menjadi mod buatan peminat yang tidak rasmi, membolehkan penambahbaikan grafik, meningkatkan had kadar bingkai kepada 60, dan memasang mod tekstur tersuai.[29] Pada 15 Disember 2014, Permainan untuk Windows – Live telah digugurkan daripada versi Steam dan digantikan dengan Steamworks. Keupayaan untuk memindahkan pencapaian dan data simpanan telah disediakan.[30] Pada April 2016, Dark Souls telah dibuat tersedia di Xbox One melalui keserasian ke belakang.[31]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection35" data-mw-cx-source="Google"> Versi remaster permainan, yang diberi judul Dark Souls: Remastered, telah dilancarkan di seluruh dunia untuk PlayStation 4, Xbox One, dan Windows pada Mei 2018, serta untuk Nintendo Switch pada 19 Oktober 2018.[32] Proses pemasteran dilakukan oleh studio Poland QLOC, manakala versi Switch diuruskan oleh studio Singapura, Virtuos. Permainan ini beroperasi pada kadar bingkai asal 60 bingkai sesaat untuk semua platform kecuali Nintendo Switch dan menyokong resolusi 4K pada PlayStation 4 Pro, Xbox One X, dan Windows.[33] Beberapa perubahan telah dilakukan kepada komponen berbilang pemain dalam talian, termasuk penambahan pelayan khusus, peningkatan jumlah pemain maksimum dalam talian daripada empat kepada enam, dan peningkatan pada sistem padanan kata laluan.[34] [35] [36]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection36" data-mw-cx-source="Google">

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection37" data-mw-cx-source="Google">

Keluaran asal[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection38"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection39" data-mw-cx-source="Google"> Dark Souls telah menerima ulasan positif daripada pengkritik selepas dilancarkan. Seorang pengulas bagi Dark Souls menggambarkannya sebagai "sebuah permainan peranan fantasi gelap yang sangat mencabar" yang "merentasi batasan genre dengan sepenuhnya," sambil menyatakan bahawa "peta medan yang luas dan musuh yang kuat berjaya menimbulkan rasa pengembaraan dan ketakutan." Pengulas lain menyatakan bahawa "kepuasan yang diperoleh selepas banyak percubaan dan kesilapan, serta mengatasi cabaran yang sukar, adalah sesuatu yang tidak dapat dicirikan."[37]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection40" data-mw-cx-source="Google"> GameSpot memberi pujian kepada sistem dalam talian dan kegembiraan yang dirasai apabila menakluki pertempuran bos selepas banyak percubaan yang gagal. Mereka juga mengesyorkan bahawa pemain kasual mungkin akan menghadapi kesulitan untuk memajukan diri, sementara peminat permainan peranan akan terus berkembang dalam cabaran. IGN mengakui reka bentuk tahap, kepelbagaian, penekanan yang kuat pada ciri dalam talian, atmosfera gelap, dan kedalaman permainan. Walaupun memberi pujian kepada kesukaran permainan yang mencabar, mereka menyatakan bahawa "terdapat perbezaan antara hukuman yang adil dan situasi yang benar-benar tidak adil."[38] Eurogamer juga memuji reka bentuk tahap dan atmosfera sambil mengutarakan pandangan bahawa kesukaran permainan mungkin kurang menarik bagi pemain kasual.[39]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection41" data-mw-cx-source="Google"> Edge secara retrospektif memberikan permainan penilaian 10 daripada 10 dalam edisi ulang tahun ke-20 mereka pada Oktober 2013, dengan menyatakan bahawa keluasan dan kualiti reka bentuk permainan telah menepis segala aduan mengenai kesukarannya.[40]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection42" data-mw-cx-source="Google"> Phil Kollar, seorang pemberi ulasan permainan, berpendapat bahawa "kekecewaan dalam Dark Souls timbul daripada bagaimana permainan [akhir tahun 00-an dan awal 2010-an] telah mengondisikan kami. Pemain sudah terbiasa dengan tutorial pegangan tangan yang membimbing anda melalui setiap aspek mekanik permainan." Walaupun memuji tingkat kesukaran permainan yang terkenal curam, Kollar kurang menyukai "kekurangan arah keseluruhannya".

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection43" data-mw-cx-source="Google"> Dalam ulasan Dark Souls di Black Gate, Connor Gormley berkata, "Saya tidak dapat menahan senyuman pada semua perkara yang saya lakukan dalam permainan ini, dari yang serius dan atmosfera, hingga kepada yang jenis bodoh sebenarnya, seperti kehilangan penumbuk bertarung dengan lelaki cendawan gergasi yang saya bayangkan mempunyai loghat cockney yang tebal. Saya telah memberikan beberapa contoh tradisi permainan mengikut reka bentuk, kerana separuh daripada keseronokan adalah mengetahuinya sendiri, sekurang-kurangnya jika anda berada di dalamnya untuk fantasi. Ia adalah pengalaman, pengalaman yang didorong oleh kreativiti dan kepintaran, dan saya menggesa anda untuk keluar dan sekurang-kurangnya mencuba, pemain biasa atau tidak."[41]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection44" data-mw-cx-source="Google"> Laporan kewangan tahunan Namco Bandai menyatakan bahawa permainan itu telah terjual sebanyak 1.19 juta unit di Amerika Syarikat dan Eropah menjelang Mac 2012.[42] FromSoftware mengumumkan pada April 2013 bahawa permainan itu telah mencapai penjualan sebanyak 2.37 juta unit di seluruh dunia.[43][44]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection45" data-mw-cx-source="Google">

Keluaran kemudian[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection46"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection47" data-mw-cx-source="Google"> Dalam GameSpy, port Windows asal dirujuk sebagai "lusuh", dengan menyatakan had permainan sebanyak 30 bingkai sesaat, kawalan tetikus dan papan kekunci yang lemah, serta resolusi yang tidak boleh disesuaikan. Walau bagaimanapun, kandungan yang diperluaskan telah dipuji, memberikan permainan ulasan yang menggalakkan secara keseluruhan.[45] Eurogamer juga mengulas tentang kualiti port, dengan menyatakan: "Dark Souls: Prepare to Die Edition tidak dilengkapi dengan pilihan teknikal yang diharapkan daripada permainan PC yang direka dengan baik, kerana ia adalah port permainan konsol, dan itulah yang FromSoftware pernah berjanji untuk menyampaikan. Sesiapa yang melepaskan Dark Souls atas sebab ini akan menyesal."[46] Salah seorang pengeluar Dark Souls II, Takeshi Miyazoe, memberi respons terhadap kritikan versi PC dengan berkata:[47]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection48" data-mw-cx-source="Google">

Ini mungkin kedengaran buruk, tetapi keutamaan utama kami adalah untuk mendapatkan permainan ke PC secepat mungkin, kerana orang mahu ia di PC. Pasaran PC di Jepun begitu minima sehingga pada awalnya tidak ada rancangan untuk membuatnya di PC, tetapi dengan petisyen kuat dari peminat Amerika Utara dan Eropah, walaupun kurang pengalaman dalam bekerja di platform PC, kami masih melakukan yang terbaik untuk mencubanya secepat mungkin. [Masalah-masalah] dijangka sampai ke satu tahap. Kami tahu ada ciri-ciri khusus PC seperti pemetaan kekunci dan penggunaan tetikus dan papan kekunci, resolusi tinggi dan kadar bingkai yang lebih tinggi, perkara seperti itu, tetapi... Bukan kerana kami mengabaikannya, tetapi ia akan memerlukan terlalu banyak masa bagi kami untuk melaksanakannya, mengujinya, dan membawanya ke tahap yang diharapkan orang. Ini lebih kepada keputusan penerbit (Namco Bandai) yang mengatakan, "Kawan-kawan, jangan risau tentang ini - mari kita teruskan dan lihat bagaimana ini berfungsi di PC."

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection49" data-mw-cx-source="Google">

Dark Souls: Remastered menerima ulasan "secara umumnya menguntungkan" daripada pengkritik, menurut agregator ulasan Metacritic. Pengkritik memuji visual dan prestasi yang lebih baik, sementara kritikan ditujukan kepada kekurangan sistem anti-penipuan yang berkesan[48][49] dan harga versi PC walaupun terdapat sedikit perubahan ketara.[50] Ia berjaya menjual 71,739 naskhah di Jepun pada minggu pelancarannya, menjadikannya permainan terlaris di negara tersebut pada masa tersebut.[51]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection50" data-mw-cx-source="Google">

Anugerah[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection51" data-mw-cx-source="Google"> Dark Souls menerima anugerah Permainan Terbaik Komuniti daripada Revolusi Permainan.[52] IncGamers juga menghargainya sebagai "Permainan Tahun Ini".[53] Dylan Cuthbert dari Q-Games dan Brad Muir dari Double Fine Productions memilih Dark Souls sebagai Game of the Year.[54] Eric L. Patterson dari Electronic Gaming Monthly memilihnya sebagai Permainan Terbaik.[55] GameTrailers memberikan anugerah "Permainan Peranan Terbaik"[56] dan menyertakannya dalam pencalonan untuk "Permainan Berbilang Pemain Terbaik", "Treler Terbaik", dan "Permainan Terbaik Tahun Ini".[57] GameZone memberikan anugerah "Aksi/Pengembaraan Terbaik" kepada permainan ini dan memilihnya sebagai naib juara untuk anugerah "RPG Terbaik".[58]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection52" data-mw-cx-source="Google"> The Daily Telegraph memberikan permainan tersebut anugerah "Integrasi Terbaik Ciri Dalam Talian" dan mencalonkannya untuk anugerah "Pengarah Terbaik" (Hidetaka Miyazaki), "Reka Bentuk Tahap Terbaik", "Reka Bentuk Bunyi Terbaik", "Skor Asal Terbaik" (Motoi Sakuraba), "Pembangun Terbaik" (Dari Perisian), dan "Permainan Terbaik Tahun Ini".[59] TeamXbox memberikannya penghormatan sebagai naib juara untuk anugerah "RPG Terbaik".[60] 1UP.com memberikannya anugerah "Permainan Paling Berfaedah".[61] Game Informer memberikannya anugerah untuk "Best Boss Fight" (Sif). Ia juga menerima anugerah "Best Boss Fights" daripada GameSpot, termasuk anugerah Pilihan Editor dan Pilihan Pembaca.[62] Famitsu memberikannya Anugerah Kecemerlangan dalam majlis anugerahnya pada 2012.[63]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection53" data-mw-cx-source="Google"> Pada Anugerah Pencapaian Interaktif Tahunan ke-15 (kini dikenali sebagai Anugerah DICE), Akademi Seni & Sains Interaktif telah mencalonkan Dark Souls untuk "Permainan Berbilang Pemain Terbaik Tahun Ini".[64] Pada 2013, Digital Spy menamakan Dark Souls permainan terbaik dari generasi konsol ketujuh.[65] Pada tahun 2014, majalah Edge menamakan Dark Souls sebagai permainan terbaik dari konsol permainan generasi ketujuh, sambil menyatakan bahawa walaupun pada mulanya sesetengah orang mungkin bosan dengannya, "Kami masih belum bertemu seorang pemain yang kegigihanannya belum cukup untuk mengubah sikap tidak peduli kepada cinta yang memakan segalanya."[66] Pada September 2015, Dark Souls mendahului khas Edge dalam The 100 Greatest Videogames.[67] Pada tahun 2015, permainan ini mendapat tempat pertama dalam senarai "100 permainan terbaik yang pernah ada" +.[68] Permainan ini juga diletakkan pertama dalam 15 Permainan Terbaik USgamer Sejak 2000.[69] Permainan ini bertajuk "RPG Terbaik di PC" oleh Rock, Paper, Shotgun.[70] Pada 2016, Dark Souls menduduki tempat kelima dalam senarai "RPG Terbaik sepanjang masa" PC Gamer's.[71] Pada tahun 2021, permainan ini telah diundi sebagai Permainan Terbaik Sepanjang Masa di Anugerah Golden Joystick.[72]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection54" data-mw-cx-source="Google">

Legasi[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection55" data-mw-cx-source="Google"> Dark Souls dianggap sebagai salah satu permainan video terhebat sepanjang zaman.[73][74][75][76][77] Oleh kerana reka bentuk dan falsafahnya, ia sering dianggap sebagai contoh penting permainan video sebagai bentuk seni.[78][79] Ia juga dianggap sebagai salah satu permainan video paling berpengaruh dalam generasinya. Dark Souls telah diundi sebagai Permainan Terbaik Sepanjang Masa di Anugerah Golden Joystick 2021.[80]

</section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection56" data-mw-cx-source="Google"> Permainan yang terkesan oleh Dark Souls termasuklah Destiny,[81] Alienation,[82] Lords of the Fallen,[83] The Surge,[84] Salt and Sanctuary,[85] Shovel Knight,[86][87] Titan Souls,[88] Enter the Gungeon,[89] The Witcher 3: Wild Hunt,[90] Nioh,[91] dan God of War,[92] [93] serta ciri-ciri yang digunakan pada konsol PlayStation 4.[94] Dark Souls juga diakui sebagai sumber inspirasi untuk rancangan televisyen Stranger Things.[95]

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection57"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection58"></section><section rel="cx:Section" id="cxTargetSection59" data-mw-cx-source="Google">

Rujukan[sunting | sunting sumber]

</section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection60"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection61"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection62"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection63"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection64"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection65"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection66"></section><section rel="cx:Placeholder" id="cxTargetSection67"></section>

  1. ^ For the PlayStation 3 only
  1. ^ Mitchell, Richard (October 3, 2011). "Dark Souls review: Brick walls and pancakes". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada August 25, 2016. Dicapai pada September 10, 2016.
  2. ^ "Dark Souls Review". IGN. September 30, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2016. Dicapai pada September 10, 2016.
  3. ^ Kollar, Phil (October 3, 2011). "Dark Souls Review: Dead And Loving It". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada October 8, 2016. Dicapai pada September 10, 2016.
  4. ^ Bischoff, Daniel (October 3, 2011). "Dark Souls Review". GameRevolution. Diarkibkan daripada yang asal pada August 25, 2016. Dicapai pada September 10, 2016.
  5. ^ Ahmed, Sayem (August 26, 2015). "The rituals, strategies, honour and etiquette that keep Dark Souls PvP alive". GamesRadar+. Diarkibkan daripada yang asal pada August 14, 2018. Dicapai pada August 13, 2018.
  6. ^ Entertainment, Bandai (June 25, 2018). "Master Online play". Diarkibkan daripada yang asal pada August 14, 2018. Dicapai pada August 14, 2018.
  7. ^ Chalk, Andy (April 7, 2022). "Dark Souls multiplayer tags disappear from Steam, and fans are getting nervous". PC Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2022. Dicapai pada April 26, 2022.
  8. ^ Ali Jones (2022-10-25). "Dark Souls 2 PC servers are back, but Prepare to Die multiplayer is gone forever". gamesradar (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada October 26, 2022. Dicapai pada 2022-10-26.
  9. ^ "Souls - Overview". Giant Bomb. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  10. ^ Kollar, Phil (November 5, 2009). "Demon's Souls Director Discusses Difficulty, Sequels, And More". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2018. Dicapai pada April 27, 2019.
  11. ^ McWhertor, Michael (June 13, 2013). "Sony studios head wants to see more Demon's Souls". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2018. Dicapai pada April 27, 2019.
  12. ^ Jin Ha Lee; Clarke, Rachel Ivy; Sacchi, Simone; Jett, Jacob (2014). "Relationships among video games: Existing standards and new definitions". Proceedings of the Association for Information Science and Technology. 51 (1): 1–11. doi:10.1002/meet.2014.14505101035.
  13. ^ Gilyadov, Aleksander (May 30, 2016). "Prepare To Die: A Brief History Of The Souls Series". CGMagazine. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  14. ^ Otsuka, Kadoman (2012). "Dark Souls Interview". Dark Souls Design Works. UDON Entertainment Corp. m/s. 114–125. ISBN 978-1926778891.
  15. ^ "Dark Souls 3: Das komplette Gamescom-Interview mit Schöpfer Hidetaka Miyazaki". PC Games (dalam bahasa Jerman). August 12, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada June 23, 2019. Dicapai pada June 22, 2019.
  16. ^ "The Real Dark Souls Starts Here: 13 Real-Life Inspirations for Lordran" (dalam bahasa Inggeris). March 13, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2020. Dicapai pada February 3, 2020.
  17. ^ "Darks Souls and mythology". Destructoid. January 1, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  18. ^ Lowe, Kenneth (February 2019). "Dark Souls and the Mythology of Ruin". The Escapist. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  19. ^ Yarwood, Jack (April 27, 2016). "8 Videogame Characters Based On Japanese Folklore". Paste. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  20. ^ Podgorski, Daniel (April 24, 2019). "Unchosen Undead: A Thorough Existentialist Philosophical Analysis of FromSoftware's Original Dark Souls". The Gemsbok. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  21. ^ Conditt, Jessica (January 8, 2012). "Dark Souls admin suggests PC could happen with a petition". Engadget. joystiq. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  22. ^ "Petition: Dark Souls for PC". January 6, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada January 8, 2012. Dicapai pada January 9, 2012.
  23. ^ Donaldson, Alex (April 7, 2012). "Dark Souls PC confirmed in PC Action magazine". rpgsite.net. Diarkibkan daripada yang asal pada October 26, 2016. Dicapai pada October 26, 2016.
  24. ^ Dutton, Fred (June 7, 2012). "From Software "having a tough time" porting Dark Souls to PC, frame rate issues remain". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2013. Dicapai pada October 14, 2013.
  25. ^ Mudgal, Kartik (April 7, 2012). "Dark Souls: Prepare to Die Edition coming to PC in August". Gaming Bolt. Diarkibkan daripada yang asal pada October 26, 2012. Dicapai pada April 27, 2019.
  26. ^ Cullen, Johnny (May 31, 2012). "Dark Souls PC coming to Steam, consoles to get PC content". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada June 2, 2012. Dicapai pada May 31, 2012.
  27. ^ Makuch, Eddie. "Gamers rallying against Dark Souls PC using Games for Windows Live". CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2012. Dicapai pada April 16, 2012.
  28. ^ Nelson, Mike (August 23, 2012). "Modder Purportedly Fixes Dark Souls PC Resolution Limitations in 23 Minutes". GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada March 11, 2016. Dicapai pada April 27, 2019.
  29. ^ Walter, Maximilian (September 18, 2012). "Dark Souls: Prepare to Die Edition - Fans bringen das Spiel auf 60FPS". GameStar (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada December 3, 2013. Dicapai pada October 12, 2013. Die PC-Version des Action-Rollenspiels Dark Souls plagen ein paar Macken. Die fleißige Community hat sich diesen angenommen und einen Patch veröffentlicht, der die Auflösung erhöht und den Framelimiter aushebelt.
  30. ^ Grabit, Anthony (December 15, 2014). "Dark Souls™ Prepare To Die Edition update to replace the Games for Windows Live functionality with Steamworks is now live". SteamCommunity.com. shoupinou. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2014. Dicapai pada December 15, 2014.
  31. ^ Frank, Allegra (February 16, 2016). "Dark Souls Getting Xbox One Compatibility, Free with Dark Souls 3 Pre-Order". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada October 5, 2016. Dicapai pada October 5, 2016.
  32. ^ McWhertor, Michael (April 17, 2018). "Dark Souls: Remastered for Switch delayed". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2018. Dicapai pada May 24, 2018.
  33. ^ McWhertor, Michael (January 11, 2018). "Dark Souls: Remastered coming to PC, PS4 and Xbox One". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2018. Dicapai pada January 11, 2018.
  34. ^ Saed, Sherif (January 11, 2018). "Dark Souls Remastered announced for PC, PS4, Xbox One with 4K and 60fps". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2018. Dicapai pada January 14, 2018.
  35. ^ Agnew, Callum (January 13, 2018). "Can the Nintendo Switch Handle a Dark Souls Remaster?". Game Revolution. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2018. Dicapai pada January 14, 2018.
  36. ^ O'Brien, Lucy (April 3, 2018). "Here are All the Differences Between Dark Souls and Dark Souls Remastered". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2018. Dicapai pada May 24, 2018.
  37. ^ Gifford, Kevin (September 14, 2011). "Japan Review Check: Dark Souls". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 20, 2012. Dicapai pada September 23, 2011.
  38. ^ Keza MacDonald (September 30, 2011). "Đánh giá". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2018. Dicapai pada June 16, 2018.
  39. ^ Welsh, Oli (October 3, 2011). "Dark Souls Review • Page 1 • Reviews •". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada January 16, 2012. Dicapai pada January 13, 2012.
  40. ^ "The ten amendments: we crown seven games from the last 20 years of Edge with a retrospective 10". Edge. Bath: Future Publishing. February 22, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2013. Dicapai pada February 22, 2014.
  41. ^ "Original Fantasy? In a Video Game? It's About Time – Black Gate" (dalam bahasa Inggeris). 2014-07-13. Dicapai pada 2015-01-03.
  42. ^ PS3 (May 8, 2012). "Namco Bandai Touts Dark Souls Sales, Over 1.19 Million in US and Europe". Playstationlifestyle.net. Diarkibkan daripada yang asal pada June 1, 2012. Dicapai pada December 8, 2012.
  43. ^ Phillips, Tom (April 12, 2013). "Dark Souls worldwide sales total 2.3 million". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada June 7, 2015. Dicapai pada April 12, 2013.
  44. ^ "Dark Souls Worldwide Sales Exceed 2.3 Million Copies". GamingUnion.net. April 13, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada April 15, 2013. Dicapai pada April 13, 2013.
  45. ^ Janicki, Stefan (September 30, 2012). "Dark Souls: Prepare to Die Edition Review". GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2012. Dicapai pada October 11, 2012.
  46. ^ Stanton, Rich (August 28, 2012). "Dark Souls: Prepare to Die Edition Review • Reviews • PC •". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 11, 2012. Dicapai pada December 8, 2012.
  47. ^ "Dark Souls' producer says PC version was rushed, problems "were expected"". Edge. Future plc. December 19, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada January 20, 2014. Dicapai pada March 27, 2014.
  48. ^ Khan, Imran (May 24, 2018). "Dark Souls Remastered On PC Already Falling Victim To Infamous Hackers". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  49. ^ Caldwell, Brendan (June 7, 2018). "'I wish they had good anti-cheat,' says Dark Souls hacker". Rock, Paper, Shotgun. Diarkibkan daripada yang asal pada March 23, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  50. ^ Scott-Jones, Richard (May 24, 2018). "Dark Souls Remastered review scores - our roundup of the critics". PCGamesN. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2018. Dicapai pada May 24, 2018.
  51. ^ Romano, Sal (May 30, 2018). "Media Create Sales: 5/21/18 – 5/27/18". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada May 31, 2018. Dicapai pada May 31, 2018.
  52. ^ "Community Choice Game of the Year". Game Revolution. December 23, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2013. Dicapai pada December 31, 2011.
  53. ^ Robertson, John (December 25, 2011). "Game of the Year 2011: #1 – Dark Souls". IncGamers. United Kingdom. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2012. Dicapai pada December 31, 2011.
  54. ^ "Developers' Games of 2011". Eurogamer. January 2, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2012. Dicapai pada January 7, 2012.
  55. ^ Patterson, Eric L. (December 19, 2011). "EGM'S BEST OF 2011: ERIC L. PATTERSON'S PICKS". Electronic Gaming Monthly. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2017. Dicapai pada January 7, 2012.
  56. ^ "Best Role-Playing Game". GameTrailers. December 28, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2012. Dicapai pada December 29, 2011.
  57. ^ "GameTrailers Game of the Year Awards 2011". GameTrailers. Diarkibkan daripada yang asal pada December 22, 2011. Dicapai pada December 31, 2011.
  58. ^ Splechta, Mike (December 29, 2011). "GameZone's Game of the Year Awards Day 3: Genre Awards". GameZone. Diarkibkan daripada yang asal pada January 11, 2012. Dicapai pada December 30, 2011.
  59. ^ "Telegraph video game awards 2011". The Telegraph. December 27, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada April 23, 2012. Dicapai pada December 29, 2011.
  60. ^ Lord, Jesse (December 29, 2011). "TeamXbox Best RPG of 2011". TeamXbox. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2012. Dicapai pada December 31, 2011.
  61. ^ "Lựa chọn". 1UP.com. December 22, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada January 3, 2012. Dicapai pada December 31, 2011.
  62. ^ "GameSpot's Best of 2011 Special Achievements". GameSpot. December 30, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2012. Dicapai pada December 31, 2011.
  63. ^ "ファミ通アワード2011、大賞は『モンスターハンター3(トライ)G』! - ファミ通.com". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2019. Dicapai pada July 23, 2018.
  64. ^ "Dark Souls". Academy of Interactive Arts & Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada August 7, 2020. Dicapai pada April 9, 2020.
  65. ^ Reynolds, Matthew (November 10, 2013). "Why 'Dark Souls' is our game of the generation". Digital Spy. Hearst Magazines UK. Diarkibkan daripada yang asal pada February 21, 2016. Dicapai pada February 21, 2016.
  66. ^ "The Ten Best Games of the Generation". Edge. No. 272. Bath: Future Publishing. November 2014. m/s. 74–81.
  67. ^ "the 100 greatest videogames". Edge. Bath, UK: Future. 2015. m/s. 206. ISBN 978178389244-0.
  68. ^ Houghton, David (March 6, 2015). "Top 100: Why Dark Souls is simply the greatest game of all time". GamesRadar+. Future US, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada November 3, 2015. Dicapai pada February 20, 2016.
  69. ^ Bailey, Kat (August 11, 2015). "The 15 Best Games Since 2000, Number 1: Dark Souls". USgamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2015. Dicapai pada August 11, 2015.
  70. ^ "The 50 Best RPG On PC". Rock, Paper, Shotgun. July 10, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada March 23, 2016. Dicapai pada February 29, 2016.
  71. ^ "The best RPGs of all time". PC Gamer. February 19, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada November 27, 2016. Dicapai pada February 19, 2016.
  72. ^ "Dark Souls is your Ultimate Game of All Time at the Golden Joystick Awards". GamesRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada November 24, 2021. Dicapai pada November 24, 2021.
  73. ^ Polygon Staff (November 27, 2017). "The 500 Best Video Games of All Time". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2018. Dicapai pada December 1, 2017.
  74. ^ Tailford, Scott (September 1, 2017). "30 Best Video Games Of All Time". WhatCulture. Diarkibkan daripada yang asal pada October 15, 2018. Dicapai pada October 28, 2017.
  75. ^ "The Top 300 Games of All Time". Game Informer. No. 300. April 2018.
  76. ^ "Top 100 Games Of All Time". IGN. 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2018. Dicapai pada October 28, 2017.
  77. ^ "The 100 Best Games of All-Time". GamesRadar+. February 15, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada March 19, 2015. Dicapai pada November 19, 2013. GamesRadar+ has made subtle adjustments to the list since its original 2013 publication date.
  78. ^ "Gaming as art: Dark Souls". The Saint. November 16, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  79. ^ McFerran, Damien (February 27, 2018). "Why Dark Souls is a hardcore gamer's dream ticket". Red Bull. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 27, 2019.
  80. ^ Donnelly, Joe (November 23, 2021). "Why Dark Souls has been crowned the best video game of all time". GamesRadar+. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2022. Dicapai pada 20 December 2022.
  81. ^ Slabaugh, Brett (December 18, 2013). "Destiny Inspired by Dark Souls, Monster Hunter, Bungie Says". The Escapist. Diarkibkan daripada yang asal pada March 4, 2016. Dicapai pada April 9, 2015.
  82. ^ Tach, Dave (August 22, 2014). "How Dark Souls influenced Alienation, the next game from Resogun's developer". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada April 24, 2016. Dicapai pada April 9, 2015.
  83. ^ Makuch, Eddie (January 5, 2015). "Lords of the Fallen Dev Talks Dark Souls Comparisons". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada April 7, 2015. Dicapai pada April 9, 2015.
  84. ^ "The Surge Is Like Dark Souls Except You Can Dismember Everyone". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). May 19, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada September 10, 2020. Dicapai pada 2020-08-12.
  85. ^ McElroy, Griffin (August 28, 2013). "How Salt and Sanctuary reimagines Dark Souls as a 2D action-platformer". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada March 16, 2016. Dicapai pada April 9, 2015.
  86. ^ Breault, Chris (February 24, 2014). "How Do You Make An RPG After Dark Souls?". Kill Screen. Diarkibkan daripada yang asal pada August 28, 2015.
  87. ^ Williams, Mike (May 24, 2014), "Game Dev Recipes: Shovel Knight", USgamer, diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2014, dicapai pada May 26, 2014
  88. ^ Hamilton, Andi (April 13, 2015). "Titan Souls". PCGamer. Diarkibkan daripada yang asal pada March 9, 2016. Dicapai pada April 20, 2015.
  89. ^ Crooks, Dave (April 5, 2016). "Cách bắt đầu". PlayStation.Blog. Diarkibkan daripada yang asal pada July 31, 2017. Dicapai pada April 18, 2016.
  90. ^ Purchese, Robert (November 28, 2013). "The Witcher 3: What is a next-gen RPG?". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 2017. Dicapai pada September 10, 2016.
  91. ^ Matulef, Jeffrey (October 4, 2016). "Nioh director Fumihiko Yasuda on difficulty, player feedback and what's changing". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2016. Dicapai pada May 25, 2017.
  92. ^ "God of War's New Combat System Explained". YouTube (dalam bahasa Inggeris). March 19, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2018. Dicapai pada May 1, 2018.
  93. ^ ""It Has to Be Personal" Says 'God of War' Creative Director Cory Barlog". Rolling Stone. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2018. Dicapai pada June 20, 2017.
  94. ^ McWhertor, Michael (November 21, 2013). "Demon's Souls and Dark Souls inspired PS4's design, says Shuhei Yoshida". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada November 16, 2019. Dicapai pada December 10, 2019.
  95. ^ Tilly, Chris (August 26, 2016). "How Silent Hill, Dark Souls and The Last of Us Influenced Stranger Things". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 17, 2019. Dicapai pada October 13, 2018.