Lebaran (Indonesia)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lebaran ialah nama popular bagi dua hari kelepasan rasmi Islam, AIdilfitri dan Aidiladha di Indonesia,[1] dan merupakan salah satu cuti kebangsaan utama di negara ini. Lebaran cuti rasmi berlangsung selama dua hari dalam kalendar Indonesia, walaupun kerajaan biasanya mengisytiharkan beberapa hari sebelum dan selepas Lebaran sebagai cuti awam. Ramai individu atau keluarga, terutamanya orang Islam mengambil cuti berbayar dari tempat kerja mereka pada hari-hari ini.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

"Idulfitri" dan "Iduladha" adalah ejaan bahasa Indonesia bagi Aidilfitri dan Aidiladha. Walaupun "lebaran" adalah nama tempatan bagi perayaan ini, etimologinya tidak jelas. Ia dicadangkan berasal daripada perkataan Jawa lebar yang berarti "selesai",[2] kemudian kata "lebar" diserap ke dalam bahasa Indonesia dengan tambahan akhiran "-an", sehingga menjadi kosa kata umum untuk perayaan ketika ritual puasa "selesai", atau berasal dari bahasa Sunda. perkataan lebar yang bermaksud "kelimpahan" atau "banyak" untuk menggambarkan kelimpahan makanan dan juadah yang dihidangkan untuk tetamu yang melawat; keluarga, saudara mara, jiran tetangga dan sahabat handai sepanjang perayaan ini. Teori lain mencadangkan, "lebaran" berasal dari Betawi, lebar yang bermaksud "luas dan luas", jadi perayaan itu bermaksud untuk meluaskan atau meluaskan perasaan hati seseorang selepas ibadah puasa Ramadhan. Orang Madura juga mempunyai perkataan yang hampir sama dipanggil lober untuk menggambarkan selesainya puasa Ramadhan. Mungkin juga perkataan 'lebaran' berasal daripada perkataan luber > luber-an > lebaran, yang bermaksud limpahan atau berbondong-bondong.

Istilah lebaran biasanya digunakan khusus untuk menggambarkan Aidilfitri, namun dalam istilah yang lebih longgar kadang-kadang digunakan untuk menggambarkan perayaan dan perayaan yang serupa. Contohnya ialah istilah lebaran haji secara tidak rasmi digunakan bagi Aidiladha serta lebaran cina untuk Tahun Baru Cina. Walau bagaimanapun, Krismas, walaupun mempunyai persamaan dalam banyak makanan, tidak pernah disebut sebagai lebaran, tetapi hanya Natal atau natalan sebaliknya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Solat hari raya di padang terbuka semasa zaman penjajahan Hindia Belanda.

Perkataan Lebaran berasal daripada perkataan Jawa, dan menurut ulama Islam Indonesia Umar Khayam, lebaran tradisi adalah hasil akulturasi antara budaya Jawa dan Islam pada abad ke-15. Mengikut tradisi orang Jawa, lebaran tempatan Tradisi Idulfitri pertama kali dimulakan apabila Sunan Bonang, salah seorang Wali Songo Tuban di Jawa abad ke-15, menyeru umat Islam untuk meningkatkan kesempurnaan puasa Ramadhan mereka dengan memohon ampun dan memaafkan kesalahan orang lain.[3] Meminta dan memberi kemaafan pada Hari Raya Aidilfitri ini agak unik di sini, dan tidak berlaku di kalangan umat Islam Timur Tengah, benua India atau di tempat lain. Kebanyakan umat Islam di dunia hanya akan mengucapkan Eid Mubarak (hari raya yang diberkati).

Tradisi lebaran lain yang bersifat tempatan yang unik dan berasal dari tradisi Jawa ialah sungkem dan memakan ketupat. Sungkem adalah tradisi orang Jawa memohon restu dan keampunan daripada ibu bapa, datuk nenek dan orang tua. Ibu bapa duduk di atas kerusi manakala anak-anak dan anak-anak tunduk dalam-dalam dengan hujung hidung mereka menyentuh tangan mereka yang berada di atas ribaan ibu bapa. Ia adalah tanda kerendahan hati, menyatakan dedikasi dan menghormati ibu bapa dan orang tua.[4] Satu lagi tradisi ialah memakan ketupat atau kupat dalam bahasa Jawa. Tradisi penyediaan dan pengambilan ketupat semasa lebaran dipercayai diperkenalkan oleh Sunan Kalijaga,[5] salah seorang Wali Songo yang menyebarkan Islam di Jawa, kerana mengandungi beberapa perlambangan. Dipercayai bahawa kupat bermaksud ngaku lepat atau "mengakui kesilapan" dalam bahasa Jawa.[6] Anyaman daun kurma yang bersilang melambangkan kesilapan dan dosa manusia, dan kek nasi berwarna putih di dalam melambangkan kesucian dan pembebasan daripada dosa selepas berpuasa, solat dan ibadah Ramadhan.[5] Selain Jawa, tradisi memakan ketupat semasa Hari Raya Aidilfitri juga boleh ditemui di seluruh Indonesia, dari Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Nusa Tenggara, hingga ke negara jiran Malaysia.

Sebelum Lebaran[sunting | sunting sumber]

Bazar Ramadhan menjual pelbagai produk untuk menyambut Ramadan dan Lebaran.

Bonus[sunting | sunting sumber]

Selain itu, di Indonesia Idulfitri mempunyai bonus gaji yang diwajibkan secara sah untuk semua pekerja, yang dikenali sebagai tunjangan hari raya (THR) seperti yang pada mulanya dikuatkuasakan oleh Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia pada tahun 1950-an. Jumlah mandat bonus gaji ini berbeza mengikut wilayah. Sebagai contoh, di wilayah Jakarta, ia mestilah tidak kurang daripada satu bulan gaji penuh yang dibayar sebelum perayaan, sebagai tambahan kepada gaji tetap pekerja. Justeru, Lebaran juga merupakan hari raya berbayar. Melanggar atau menahan THR ialah pelanggaran undang-undang buruh yang sangat serius dan dikenakan hukuman berat, tanpa mengira status atau kedudukan majikan.

Beli-belah[sunting | sunting sumber]

Bazar Lebaran di Semarang menawarkan makanan dan pakaian untuk lebaran.

Selain membeli-belah untuk makanan biasa dan kue kering sempena Lebaran, orang Indonesia biasanya membeli dan memakai pakaian dan kasut baru. Pusat beli-belah dan bazar dipenuhi orang ramai untuk mendapatkan barangan untuk Lebaran seperti pakaian, kasut, malah makanan untuk dihidangkan beberapa hari menjelang Aidilfitri, yang mewujudkan suasana perayaan yang tersendiri di seluruh negara, bersama-sama dengan kesesakan lalu lintas di sekitar pusat beli-belah dan pasar.

Lebaran juga mewujudkan majlis khas untuk membeli-belah yang sering menjana perniagaan runcit bermusim. Perniagaan runcit cuba menarik pembeli dengan diskaun istimewa Lebaran, hiasan bertema Lebaran dan memainkan muzik bertema Lebaran atau Islamik di kedai mereka. Perasaan membeli-belah perayaan agak serupa dengan Krismas bagi orang Kristian, tetapi barang-barang yang dibeli (biasanya pakaian fesyen), adalah untuk diri sendiri, bukan sebagai hadiah. Banyak bank, pejabat kerajaan dan swasta ditutup sepanjang Lebaran.

Mudik[sunting | sunting sumber]

Salah satu penghijrahan manusia sementara terbesar di seluruh dunia ialah adat lazim Lebaran di mana pekerja, terutamanya buruh kurang mahir seperti pembantu rumah dan pekerja binaan, pulang ke bandar atau bandar asal mereka untuk meraikan bersama keluarga mereka dan meminta pengampunan daripada ibu bapa, mertua dan saudara lain. Ini dikenali di Indonesia sebagai mudik atau pulang kampung. Ia adalah tradisi tahunan bahawa orang di bandar besar seperti Jakarta Raya, Bandung, atau Surabaya pergi ke kampung halaman mereka atau bandar lain untuk melawat saudara-mara, memohon kemaafan, atau hanya untuk meraikan bersama seluruh keluarga. Kerajaan Indonesia menyediakan pengangkutan tambahan untuk menangani lonjakan besar pengembara selama beberapa hari sebelum dan selepas lebaran. Pada tahun 2013, kira-kira 30 juta orang melancong ke kampung halaman mereka dalam lebaran, membelanjakan sejumlah sekitar 90 trilion rupiah (sekitar AS$9 bilion)[7] dari pusat bandar utama ke kawasan luar bandar, membuka peluang ekonomi dan perniagaan dari bandar ke kampung. Bilangan rakyat Indonesia yang mengambil perjalanan mudik atau pulang kampung adalah sangat besar, lebih kurang sebesar keseluruhan penduduk Malaysia, menyebabkan kesesakan lalu lintas yang besar dan peningkatan mendadak permintaan dan jumlah pengangkutan antara bandar.

Takbiran[sunting | sunting sumber]

Perarakan takbiran di Yogyakarta, malam sebelum Lebaran.

Malam sebelum Aidilfitri (malam raya) dipanggil takbiran, dipenuhi dengan bunyi gendang bedug dan ramai muazin melaungkan takbir di masjid atau musallah. Di bandar-bandar besar orang ramai memenuhi jalanan dan melaungkan takbir dari kereta dan motosikal mereka, selalunya menimbulkan lebih banyak kesesakan lalu lintas. Dalam sesetengah keadaan, bunga api dan mercun dinyalakan, tetapi ini tidak digalakkan oleh polis kerana boleh berbahaya untuk menyalakan bahan letupan ini ke atas orang ramai. Di banyak bahagian di Indonesia, terutamanya di kawasan luar bandar, pelita, obor atau lampu tempel dinyalakan dan diletakkan di luar dan di sekitar rumah. Sesetengah bandar, seperti Yogyakarta, menganjurkan perarakan tahunan perayaan yang menampilkan terapung seperti tanglung bertema Islam berwarna-warni.

Hari Lebaran[sunting | sunting sumber]

Pada hari Lebaran, selepas menunaikan solat sunat Aidilfitri pada waktu pagi, orang ramai yang berpakaian baru atau pakaian terbaik akan berkumpul untuk memberi salam kepada keluarga dan jiran tetangga. Lazimnya menyapa orang ramai dengan "Selamat Idulfitri". Umat Islam juga memberi salam antara satu sama lain dengan "mohon maaf lahir dan batin" kerana AIdilfitri bukan sahaja untuk perayaan tetapi juga masa untuk bertaubat untuk memohon keampunan atas dosa yang dibersihkan dalam berpuasa di bulan Ramadhan. Dari pagi hingga petang, zakat untuk fakir miskin diagihkan di masjid-masjid.

Santapan[sunting | sunting sumber]

Ketupat ialah hidangan perayaan tradisional yang popular untuk jamuan Aidilfitri di Brunei, Indonesia, Malaysia, Singapura dan Selatan Thailand.

Keluarga biasanya mempunyai hidangan khas Lebaran yang disajikan semasa sarapan pagi, makan tengah hari atau makan tengah hari; hidangan istimewa termasuk ketupat, opor ayam, rendang, sambal goreng ati, sayur lodeh dan lemang. Pelbagai jenis makanan ringan seperti kacang tanah panggang, kuih, kue kering, terutamanya kaasstengel, nastar dan putri salju, dodol dan kurma import juadah manis dihidangkan pada waktu siang, bersama-sama dengan minuman sirap buah-buahan.

Muzik kebaktian yang rancak atau sangat emosional yang diadun dengan ayat-ayat al-Quran yang dikaitkan dengan Ramadan dan Aidilfitri – Kaisidah (qasidah) – boleh didengari di seluruh negara. Ini biasanya dipersembahkan oleh pemuzik terkenal, sesetengah daripada mereka mungkin bintang antarabangsa, dan disiarkan di televisyen di seluruh negara.

Pertemuan dan duit raya[sunting | sunting sumber]

Keluarga yang lebih muda biasanya mengunjungi jiran atau saudara-mara mereka yang lebih tua untuk mengucapkan selamat hari raya dan memohon kemaafan. Semasa lawatan ini, sudah menjadi adat bagi pasangan yang lebih tua, sudah berkahwin atau sudah berkahwin untuk memberi uang lebaran, sejumlah kecil wang, kepada anak-anak mereka sendiri, serta saudara-mara dan jiran tetangga. Aidilfitri ialah hari yang menggembirakan untuk kanak-kanak, kerana orang dewasa memberi mereka wang dalam sampul berwarna-warni. Bank Indonesia serta bank-bank seluruh negara biasanya membuka beberapa kaunter wang untuk menukar duit lebih besar kepada denominasi yang lebih kecil beberapa hari sebelum Lebaran. Denominasi mungkin berbeza dari 1,000 hingga 10,000 rupiah. Kenaikan mendadak permintaan untuk barangan (terutamanya makanan) dan perkhidmatan (terutamanya pengangkutan), dan tekanan dan pengedaran wang kertas denominasi kecil yang baru dicetak daripada bank pusat, memberikan ekonomi Indonesia suatu inflasi bermusim setiap tahun.

Pakaian[sunting | sunting sumber]

Sudah menjadi kebiasaan bagi umat Islam Indonesia memakai pakaian tradisional pada hari raya Aidilfitri. Pakaian lelaki dikenali sebagai baju koko: baju lengan panjang atau pendek tanpa kolar dengan reka bentuk sulaman tradisional dengan sarung daripada songket, ikat atau tenunan yang serupa. Sebagai alternatif, mereka mungkin memakai sut perniagaan gaya Barat atau seluar longgar yang lebih tradisional dengan baju padan warna, dan songkok (peci) atau pakaian kepala budaya serantau dan songkok. Varian Melayu yang dipakai di Malaysia, Singapura, Brunei, Selatan Thailand dan sebahagian Indonesia (terutama Sumatera dan Kalimantan) dikenali sebagai Baju Melayu.

Ziarah kubur[sunting | sunting sumber]

Ziarah makam atau menziarahi kubur keluarga atau tokoh Islam yang terkemuka.

Kebiasaan ramai umat Islam di Indonesia menziarahi kubur orang tersayang beberapa hari sebelum Ramadan. Dalam lawatan ini, mereka membersihkan kubur, membaca Yaasin, surah daripada al-Quran dan melakukan majlis tahlil. Ini dilakukan sebagai satu cara untuk meminta Tuhan mengampuni kedua-dua orang yang mati dan yang hidup atas dosa mereka. Majoriti orang Jawa di Indonesia terkenal dengan tradisi Kejawen pra-Islam mereka membasuh batu nisan menggunakan air wangi daripada tempayan air terakota tradisional, kendi, dan taburan gondok dan melati di atas kubur.

Selepas Lebaran[sunting | sunting sumber]

Beberapa hari selepas lebaran biasanya ditandai dengan perjalanan balik mudik. Orang ramai kembali ke bandar tempat kerja mereka dari kampung halaman mereka, dan sama seperti mudik lebaran, ia mewujudkan penghijrahan sementara secara besar-besaran yang memerlukan jumlah pengangkutan yang besar untuk pengembara dan sering mengakibatkan kesesakan lalu lintas.

Halal bi-halal[sunting | sunting sumber]

Di Indonesia terdapat ritual khusus yang disebut halal bi-halal. Pada masa ini, umat Islam Indonesia melawat orang tua mereka, dalam keluarga, kejiranan, atau pekerjaan mereka, dan menunjukkan rasa hormat kepada mereka. Ini boleh dilakukan semasa atau beberapa hari selepas Aidilfitri. Biasanya, keluarga teras dan jiran dilawati pada hari pertama Lebaran, saudara mara pada hari berikutnya, dan rakan sekerja dalam beberapa hari hingga minggu selepas mereka kembali bekerja. Mereka juga akan mencari perdamaian (jika perlu), dan memelihara atau memulihkan hubungan harmoni.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ghazali, Abdul Moqsith. "The Mystification of "Mudik Lebaran"". www.islamlib.com. Jaringan Islam Liberal. Dicapai pada 31 Julai 2013.
  2. ^ Ghazali, Abdul Moqsith. "The Mystification of "Mudik Lebaran"". www.islamlib.com. Jaringan Islam Liberal. Dicapai pada 31 Julai 2013.
  3. ^ Mahfud MD: "Sejarah Lebaran"
  4. ^ Ibnu Djarir (7 Aug 2013). "Sejarah Asal Mula Halal Bihalal dan Budaya Sungkem". Aktual.co (dalam bahasa Indonesia). Aktual.co. Dicapai pada 9 Ogos 2013.
  5. ^ a b Heriyono (7 Aug 2013). "Idul Fitri, Kenapa Muslim di Indonesia Makan Ketupat?". Aktual.co (dalam bahasa Indonesia). Aktual.co. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Ogos 2013. Dicapai pada 9 Ogos 2013.
  6. ^ Mahfud MD: "Sejarah Lebaran"
  7. ^ Didik Purwanto (5 Ogos 2013). "Pemudik Lebaran Alirkan Dana Rp 90 Triliun ke Daerah" (dalam bahasa Indonesia). Kompas. Dicapai pada 6 Ogos 2013.
  8. ^ van Doorn-Harder, Nelly. "Southeast Asian culture and Islam". Encyclopedia of Islam and the Muslim world. p. 649