Masjid Jami Taluak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 0°19′40″S 100°23′17″E / 0.3278°S 100.38818°E / -0.3278; 100.38818


Masjid Jami Taluak
Masjid Jamik Taluak Bukittinggi
Info asas
LokasiTaluak IV Suku Nagari, Banuhampu District, Agam Regency, West Sumatra, Indonesia
AgamaIslam
NegaraIndonesia
Penerangan seni bina
Jenis seni binaMasjid
Gaya seni binaMinangkabau
Timur Tengah, India (minaret dan fasad)
Arah muka bangunanTenggara[1]
Pecah tanah pada1860
Spesifikasi
Arah bahagian hadapan bangunanTenggara[1]
Bil. menara masjid1
Suasana kejiranan di sekitar Masjid Jami Taluak antara 1892 dan 1922.

Masjid Jami Taluak ialah salah satu masjid tertua di Indonesia, terletak di Taluak IV Suku Nagari, Daerah Banuhampu, Kabupaten Agam , Sumatera Barat. Kedudukan masjid adalah berhampiran dengan sempadan Bukittinggi, justeru ia juga dikenali sebagai Masjid Jamik Taluak Bukittinggi.

Pembinaan masjid ini telah dimulakan oleh Haji Abdul Majid pada tahun 1860, yang pada asalnya dibuat dengan bumbung kayu.[2] Masjid ini telah mengalami beberapa kerosakan besar akibat gempa bumi, yang terbaru [[September] Gempa bumi Sumatera 2007|Gempa bumi Sumatera 2007]] yang mengakibatkan kerosakan teruk pada masjid. Di sebalik beberapa penambahbaikan dan pembaikan bagaimanapun, keaslian masjid ini terpelihara dengan baik.

Seni bina masjid secara keseluruhannya dipengaruhi oleh gaya Minangkabau. Pengaruh Arab datang kemudian dengan pembinaan minarets dan fasad. Dengan seni binanya, masjid ini juga menjadi salah satu masjid yang paling banyak bergambar pada zaman Penjajahan Belanda, dan gambar-gambar itu dikumpulkan oleh Tropenmuseum di Amsterdam, Belanda hari ini.

Kini, selain digunakan untuk kegiatan ibadat Islam, masjid satu tingkat ini juga dijadikan tempat pendidikan agama kepada masyarakat. Ia juga telah menjadi salah satu tarikan pelancong yang paling terkenal di Kabupaten Agam dan juga di kota Bukittinggi.

Masjid Jamik Taluak Bukittinggi kini berada di bawah pengurusan Badan Pemuliharaan Warisan Arkeologi (BP3) menyelia Sumatera Barat, Riau dan Kepulauan Riau.

Seni Bina[sunting | sunting sumber]

Bangunan utama masjid ini yang merupakan ruang solat mempunyai keluasan 13 meter persegi.[2] Ke arah tenggara terdapat serambi yang berfungsi sebagai kawasan peralihan dari luar ke dalam dengan panjang 13 meter dan lebar 3 meter. Anjung itu bukan anjung depan, bagaimanapun, kerana ia mempunyai dinding dan beberapa tingkap. Tangga masuk menuju ke anjung tidak terletak di tengah-tengah fasad, tetapi di hujung kiri dan kanan, masing-masing mempunyai bumbung sendiri. Seluruh bumbung, termasuk bumbung surau kecuali bumbung menara, adalah tangga berbentuk piramid, yang biasa digunakan oleh masjid-masjid gaya vernakular di kepulauan Indonesia. Satu-satunya perbezaan di sini ialah ia dibuat dengan cerun yang lebih tajam dan permukaannya yang cekung, sesuai untuk iklim tropika kerana ia boleh mengalirkan air hujan ke bawah dengan lebih cepat.[2] Setiap bumbung dibuat dalam bentuk empat segi. bentuk dan secara keseluruhannya diperbuat daripada tiga peringkat. Di antara setiap peringkat, terdapat jurang untuk pencahayaan dan pengudaraan.[2]

Menara[sunting | sunting sumber]

Masjid ini dilengkapi dengan menara yang berdiri terpisah dari bangunan utama, dan dikenali oleh masyarakat setempat sebagai "manaruh (rumah api)". Walaupun belum diketahui dengan tepat bila menara itu dibina, tercatat bahawa menara-menara yang serupa telah diperkenalkan kepada orang Minangkabau pada awal abad kesembilan belas oleh sebilangan pembaharu Islam yang dikenali sebagai Padri. [3]

Menara masjid terdiri daripada tiga bahagian, dan terdapat tangga spiral di dalamnya. Permukaannya dipenuhi dengan Arabesk dan perhiasan dari Parsi.[2] Di antara setiap bahagian terdapat balkoni yang mengelilinginya. Bahagian pertama, iaitu bahagian bawah menara, dihiasi dengan corak gaya Parsi. Bahagian kedua iaitu kawasan atas yang lebih kecil dihiasi dengan Arabesque dalam bentuk kaligrafi. Bahagian ketiga atau atas, yang dilitupi bumbung berbentuk kubah bawang, serupa dengan bumbung menara masjid tradisional di India.[2]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki
Rujukan
  • "Masjid Jami Taluak Bukittinggi". Melayu Online. Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Jun 2017. Dicapai pada 28 Julai 2012. Invalid |url-status=mati (bantuan)
  • Nas, P.; De Vletter, Martien (2009). Masa Lalu dalam Masa Kini: Arsitektur di Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.
  • Google Inc. Google Maps – Kabupaten Agam (Peta). Kartografi oleh Google, Inc. http://maps.google.com/maps?ll=-0.3278,100.38818&spn=0.3,0.3&t=h&q=-0.3278,100.38818. Diperolehi 29 Julai 2012.